Overgewicht, ondergewicht

Ik denk dat het net niet verzadigend is en dat net een deel van het probleem(/de moeilijkheid) is.
Welja, tegen je met zoiets verzadigd bent zit je heel hoog in kcal.

Ook waar die (soms wat dogmatische) roep vandaag komt naar "echt eten". Minder vewerkingsstappen maakt doorgaans dat voeding minder kcal-dicht is en je aan minder kcal verzadigd bent.

Elke dag die "kleine" snackjes tikt aan. Zoals twee cola's en een snickers, een suikerrijke yoghurt met eveneens suikerrijke granola, kwak mayo bij je vlees, ...

Het is dan ook allemaal zo lekker en verzadigend.

En na een drukke week ga je jezelf niet belonen met een frisse komkommer en een kommetje selder, maar eerder met een Duvel en een zak chips. Suiker en vet doen het beter als beloning dan gezond en caloriearm.
Een Duvel, cola, ... zijn allemaal lege calorieën, je krijgt er niet snel een verzadigd gevoel van maar aan het einde van je dag telt het wel mee voor de calorieën.
Chips is ook zoiets waar je heel veel calorieën mee binnenkrijgt per 100g (ik kan gerust een ganse zak binnenspelen, 150g chips telt qua calorieën al als een ganse maaltijd en 250g is al een halve dag aan kcal voor een man). Als ik een zak chips van 250g leeg eet zal ik behoorlijk verzadigd zitten maar dan heb ik 1250kcal binnen.

Yoghurt met granola is op zich niet zo slecht, ik eet dat bijna elke morgen als ontbijt. Granola bevat ook veel calorieën maar je eet daar geen grote hoeveelheden van (zal misschien 70g granola zijn en 250g yoghurt). Dat is dan alles bijeen 500-600 kcal ofzo. Op zich geen probleem maar zitten snacken tussendoor en ook nog eens geen sport/lichaamsbeweging is het probleem.

Eiwitrepen lijken me wel beter dan snickers tussendoor, meer eiwitten geven sneller een verzadigd gevoel. Je gaat alleszins een meer verzadigd gevoel krijgen met dezelfde hoeveelheid kcal.
Groenten vullen gewoon uw maag , je mag er veel van eten voor weinig kcal binnen te krijgen, ideaal als voorgerecht een kommetje groenten dus.

Laatst bewerkt:
Eiwitrepen lijken me wel beter dan snickers tussendoor, meer eiwitten geven sneller een verzadigd gevoel. Je gaat alleszins een meer verzadigd gevoel krijgen met dezelfde hoeveelheid kcal.
Je moet wel opletten met eiwitrepen. Meestal zitten ze boordevol koolhydraten. Er staat ook al snel 'proteine reep' op de verpakking terwijl er dan 8-10g inzit.

Hetzelfde met proteine pudding/yoghurt. Ik kijk naar de verhouding vet/koolhydraten t.o.v. de hoeveelheid eiwitten om er de betere uit te halen. Een magere platte kaas kan bijvoorbeeld veel interessanter zijn wat betreft voedingswaarden dan een pudding waar in 't groot EXTRA PROTEIN op staat.

Elke dag die "kleine" snackjes tikt aan. Zoals twee cola's en een snickers, een suikerrijke yoghurt met eveneens suikerrijke granola, kwak mayo bij je vlees, ...

Het is dan ook allemaal zo lekker en verzadigend.

En na een drukke week ga je jezelf niet belonen met een frisse komkommer en een kommetje selder, maar eerder met een Duvel en een zak chips. Suiker en vet doen het beter als beloning dan gezond en caloriearm.
En waarom geen cola zero?

Zelfde smaak en geen kcal. Snap eigenlijk niet waarom mensen nog steeds hun gewone cola bestellen. Niet dat een cola zero gezond is natuurlijk, maar je krijgt alvast geen hoop kcal binnen.

Zelfde smaak en geen kcal. Snap eigenlijk niet waarom mensen nog steeds hun gewone cola bestellen. Niet dat een cola zero gezond is natuurlijk, maar je krijgt alvast geen hoop kcal binnen.
Ik vind dat toch anders smaken en drink liever een gewone cola dan een cola zero. Daarbij zeg ik wel meteen dat ik nog maar zeer weinig cola drink, dus die twee of drie blikjes op een maand maken geen verschil. Wel af en toe een caloriearme Tönissteiner (Pink Fit bvb.).

Er wordt wel eens gezegd dat je lichaam / je metabolisme 'in de war' kan raken van de zoete smaak zonder dat je kcal binnenkrijgt. Het is nog niet uitgebreid wetenschappelijk onderzocht/bewezen, maar ik voel me soms wel wat 'raar' als ik light frisdranken drink. En dat zou ik dan inderdaad omschrijven als het gevoel dat je energie zou moeten krijgen van iets dat zoet smaakt, maar dat die energie dan niet komt en dat dat dan soms resulteert in een flauwer gevoel dan je zou verwachten. Dan drink ik inderdaad liever the real deal in beperkte mate. Ben sowieso geen zoetebek, dus dat valt wel mee.

(Een beetje wat hier beschreven staat: https://www.gezondleven.be/themas/v.../suikers/zoetstoffen/effecten-van-zoetstoffen)

Laatst bewerkt:
Ik drink doorgaans de zero, hoewel ik tijdens het sporten wel de echte cola drink omdat ik dan die suikers kan gebruiken. Als je 150km fietst en onderweg eens stopt moet je geen zero drinken.

Er wordt wel eens gezegd dat je lichaam / je metabolisme 'in de war' kan raken van de zoete smaak zonder dat je kcal binnenkrijgt. Het is nog niet uitgebreid wetenschappelijk onderzocht/bewezen, maar ik voel me soms wel wat 'raar' als ik light frisdranken drink. En dat zou ik dan inderdaad omschrijven als het gevoel dat je energie zou moeten krijgen van iets dat zoet smaakt, maar dat die energie dan niet komt en dat dat dan soms resulteert in een flauwer gevoel dan je zou verwachten. Dan drink ik inderdaad liever the real deal in beperkte mate. Ben sowieso geen zoetebek, dus dat valt wel mee.

(Een beetje wat hier beschreven staat: https://www.gezondleven.be/themas/v.../suikers/zoetstoffen/effecten-van-zoetstoffen)
Er werd vroeger gezegd dat bij het drinken van zero de hersenen denken dat er suiker binnenkomt en er insuline wordt aangemaakt waardoor er dan cravings ontstaan, maar dat is naar mijn weten nergens bewezen.

Naar eigen ervaring merk ik wel dat ik moet 'afkicken' van Cola Zero. In die zin dat ik enkele dagen heel veel zin heb erin na bijvoorbeeld een weekend met veel zero's. Eens die paar dagen gepasseerd zijn zegt het me totaal niets meer en vind ik het zelfs te zoet. Ik drink over het algemeen water.

Ik kan niet tegen die zero/sugar free drankjes, helaas. Ik krijg daar een droog, onaangenaam gevoel van in mijn mond dat een tijdje blijft hangen. Ik ben dus nu ook een suiker-vervanger detector 😅
Het enige dat ik wel verdraag van suikervervangers (allez ,van wat ik heb geprobeerd) is stevia.

Ik drink dus op een normale dag max 1 frisdrankje, en liefst een ice tea. Maar met heel warm weer of als we eens weg gaan kan dit wel eens wat meer zijn.

Terug
Bovenaan