Overgewicht, ondergewicht

Ik ben zelf geen fan van MyFitnessPal, ik vind het nogal omslachtig om zelf de cijfers van de calorieen in te vullen. Het aantal calorieen per banaan kan bvb. verschillen per grootte, of per merk. Vaak zijn de getallen niet correct of is van een bepaald product van een bepaald merk meerdere versies beschikbaar, met nog eens andere data. Niet alle data is bvb. ook correct ingevuld wanneer je je verder kijkt op calorieeen, en het zorgt ervoor dat je allemaal precies je voeding moet meten met weegschalen enzovoort. Ik vind het heel omslachtig.

Ik ben zelf meer een persoon die mijn snackjes vermijdt. Ofwel éét ik één keer per dag een grote maaltijd. Ofwel twee keer een kleine. Geen ontbijt, geen of nauwelijks snacks. Snoep eet ik ook niet meer graag. Gewone cola is extreem vies door de suikers... Je moet echt eens een tijd geen gewone cola meer drinken. Je moet dat doen, en dan gewone cola drinken. De suiker die erin zit, zorgt ervoor dat ik het toen voor het laatst deed, gewoon uitspuwde. Zo vies is dat. Wat doen ze tegenwoordig in die cola zeg. Bijna vergif. Hetzelfde gevoel als die frietkotten die kilo's zout op je frieten doen... Je verkracht je frieten.

Als ik dat doe, dan is al dat tellen niet nodig, en blijf ik gewoon rustig op gewicht. Ik kom niet bij hoor. Ik blijf op mijn eeuwig equilibrium wanneer ik ook kijk. Het schommelt dan weer eens een beetje, en dan is het er weer af, of als ik verlies weer bij, maar het zit al maanden te schommelen binnen de 2kg, en indien niet zo dan is het watergewicht en de dag eraf weer normaal.

Ik heb nu wel een andere weegschaal, en die gaf denk ik minder aan dan de oude die ik gebruikte... Er is toch wel een klein verschil. Goed, het is ongeveer 65 kg / 1m85.

Hier ook eens die app 'myfitnesspall' geïnstalleerd en van plan de komende 2 weken grondig neer te pennen wat er binnengespeeld wordt.
Niet echt om bij te komen of af te vallen, maar om te zien welke nutriënten ik potentieel mis.
Ik schommel al jaren rond 69kg en dat is ok voor 1m82 te zijn.
Tot 2122 calorie per dag om op gewicht te blijven.
Toch is het dieet dat ik volg verre van optimaal, vooral naar mineralen/vitaminen en verhouding vet/suiker/... etc.

Gisteren reeds gelogd:

4 with sweetener, semi milk
90gr Kellogs Extra crunchy with semi milk
1 Canned Tuna
Ketchup
Mayo
2 Egg Omelette
1 Banana
100 gr. lays paprika
400 ml 7up

Dat is 1738 calorieën, normaal drink ik niet zoveel 7up en eet ik een degelijke maaltijd in de avond, maar nu zit ik er nog zoveel onder.
Op zich cava nog, er zijn dagen dat ik er zwaar over ga, MAAR qua vitaminen en mineralen is dit heel pover.
Zowizo te veel vet en suikers (volgens de app)
Niet genoeg vezels (povere 12gr, terwijl ik dacht toch zeker genoeg vezels binnen te krijgen)
Proteïnen net de helft van aanbevolen hoeveelheid.
Van de vitaminen geen enkele komt dicht bij de helft van de aanbevolen hoeveelheid.
Dat is verre van een 'evenwichtig dieet', zoals ze dat in menig reclame menen te noemen.

Misschien mist de app data?

Vandaag de banaan vervangen door een extra Canned Tuna. Nog geen 7up gedronken en geen chips gegeten, de bloemkool vanavond. Dat brengt waarschijnlijk beterschap.

Focussen op die calorieën alleen is waardeloos, tenzij je kost wat kost wil afvallen. Bijna alles wat je eet zijn suiker- en vetbommetjes, en dat is verre van gezond zelfs al heb je een heel gezond gewicht. Skinny fat is a thing, u know.

Je eet zo goed als geen groenten en fruit (en een banaan is dan nog het 'ongezondste' fruit, want buiten kalium en een hoop suikers bevat het vrij weinig). Kiwi, watermeloen, aardbei, bessen, etc heeft je lichaam veel meer aan. En probeer toch minstens elke avond een goede portie groente te eten.
En die Kelloggs extra crunchy, ik neem aan dat dat zo'ne soort muesli/cruesli is? Kelloggs is pure brol, want dat steekt vol suiker. Beter als je gewoon zo bv. de muesli/granoli van het huismerk van Delhaize pakt. Veel minder suiker, lekkerder (imo) en veel goedkoper. Het 'gezondste' is havermout, maar voor die smaak moet je echt zijn (zeker als je er geen suiker aan wilt toevoegen).
Idk hoeveel water je drinkt, maar probeer als je thuis zit gewoon water te drinken. Als je op café/terras/... zit kan een frisdrank/alcohol geen kwaad, maar thuis is de beste gewoonte om gewoon water te drinken.

Voor de rest kan snoepen (zoals een pakske chips om de paar dagen, of wat koekjes) heus geen kwaad, maar probeer uw 'basiseten' toch wat voedzamer en gezonder te maken.

Ik ben zelf geen fan van MyFitnessPal, ik vind het nogal omslachtig om zelf de cijfers van de calorieen in te vullen. Het aantal calorieen per banaan kan bvb. verschillen per grootte, of per merk. Vaak zijn de getallen niet correct of is van een bepaald product van een bepaald merk meerdere versies beschikbaar, met nog eens andere data. Niet alle data is bvb. ook correct ingevuld wanneer je je verder kijkt op calorieeen, en het zorgt ervoor dat je allemaal precies je voeding moet meten met weegschalen enzovoort. Ik vind het heel omslachtig.

Ik ben zelf meer een persoon die mijn snackjes vermijdt. Ofwel éét ik één keer per dag een grote maaltijd. Ofwel twee keer een kleine. Geen ontbijt, geen of nauwelijks snacks. Snoep eet ik ook niet meer graag. Gewone cola is extreem vies door de suikers... Je moet echt eens een tijd geen gewone cola meer drinken. Je moet dat doen, en dan gewone cola drinken. De suiker die erin zit, zorgt ervoor dat ik het toen voor het laatst deed, gewoon uitspuwde. Zo vies is dat. Wat doen ze tegenwoordig in die cola zeg. Bijna vergif. Hetzelfde gevoel als die frietkotten die kilo's zout op je frieten doen... Je verkracht je frieten.

MyFitnessPal is handig om te leren waar veel calorieen inzitten, ik ging niet steeds mijn appel op de weegschaal zetten om het exacte aantal calorieen te weten, vandaag was het een grote appel, morgen een kleinere, het was vooral een richtlijn om de grote caloriebommen te leren kennen en te vermijden.

Voor de rest kan snoepen (zoals een pakske chips om de paar dagen, of wat koekjes) heus geen kwaad, maar probeer uw 'basiseten' toch wat voedzamer en gezonder te maken.

Dat klopt wel, maar zoals met alles moet het met mate. Het probleem bij chips is dat de zakken vrij vervelend zijn, en ik dan zoiets heb dat het helemaal op moet. Een paar chipjes daarentegen valt best wel mee qua calorieen tegenover andere dingen. Maar natuurlijk ja, mag het wel allemaal eens. Ik ben geen fan van letterlijk snoep, maar snoepen doe ik wel eens, alleen niet snoep, dus andere dingen dan.

Toch serieus negatief verrast hoeveel calorieën sauzen niet bevatten sinds ik actief m'n eten weeg.
Via een lepel en een 80's keukenweegschaal 20g cocktailsaus van de Colruyt, wat niet veel is... 130 kcal! Dan loopt 't aardig op...
Ik koop mayonaise van het merk Rabeko (53 kcal/100g). Uiteraard niet zo lekker als the real stuff, maar wel ok genoeg om een slaatje minder droog te maken.

Ik herken het :)
Van kledij maatje XXL comfort fit, naar M. Heel bizar. Foto's van vroeger zijn confronterend. Mensen die me een tijd niet gezien hebben/met wie ik minder close ben, herkennen me soms in eerste instantie niet meer. Klinkt overdreven maar dat is echt zo.

Ik heb nu zelf een gewicht vooropgesteld dat ik wil blijven behouden (79.x kg, vooral mentaal ook). Dat is perfect voor mijn 1m86.
Ken het... Hier ook al mensen gezien die me niet meer herkenden (ook uiteraard sommigen lang niet meer gezien door corona).

Foto's van vroeger zijn inderdaad confronterend. Maar sommige gesprekken ook. Sommige mensen blijven vragen hoeveel kilo ik in totaal kwijt ben, terwijl ik daar eigenlijk niet aan wil terugdenken. Ik wil vooruitdenken om de laatste 4 kilo er nog af te krijgen. Allé besef wel dat die mensen dat niet slecht bedoelen natuurlijk.

Ik wil mijn verhaal ook wel delen de komende tijd. Op het moment van schrijven ben ik 28 jaar, weeg ik 104 kg voor 178 cm wat voor mij (en vele anderen denk ik) toch wel alarmerend veel is. Dat is niet altijd zo geweest.

Vroeger sportte ik vrijwel iedere dag. Mijn hoofdsport was judo en ik was dus verbonden aan gewichtscategorieën: -73kg als ik heel scherp was en -81 kg toen ik wat aan het uitbollen was. Ik heb in die tijd een afkeer van de weegschaal gecreëerd: iedere weging was een evaluatie en een confrontatie met mezelf. Iedere dag was een uitdaging om niet over die magische grenzen heen te gaan. Toen ik stopte met judo, ben ik wat aan tennis, judo en rugby beginnen doen en dat was bevrijdend. Ik werd niet meer afgerekend op extra kilo's en bleef vooral fit maar kwam gestaag de kilo's bij. De coronacrisis heeft er uiteindelijk nog een schep bovenop gedaan. Ik vermoed dat ik voor de eerste lockdown zo'n 95 kilo woog en er 10 is bijgekomen: minder bewegen, thuiswerken en ongezond eten. Ik ben op een punt gekomen dat ik van mezelf walg en er van af wil.

Het eerste alarmmoment was eigenlijk rond nieuwjaar, toen ik striemen opmerkte. Toen ben ik aan intermittent fasting begonnen en dat leek wel te helpen maar zoals zoveel goede voornemens deemsterde dat vasten stilaan weg uit mijn leefpatroon. Op 1 Augustus heb ik me dan maar ingeschreven in een fitnessclub: ik vrees dat de kilo's zonder deftige begeleiding er niet af gaan. Ik ben erg te spreken over de opvolging, ze wegen je maandelijks met zo'n weegschaal die vetpercentages, spiermassa e.d. in kaart brengt (wat een uitdaging was/is voor mij) en voeren regelmatig conditietests uit. De weegschaal was alarmerend, de conditietest nog ietwat ok (V02 max - 43). Ik probeer momenteel minstens om de 2 dagen (soms dagelijks) de biocircuit-training te doen. Dat is, zoals de naam al zegt een circuit training die de intensiteit berekent op basis van je maximale kunnen. Wanneer ik geen andere sport heb ingepland die dag, roei ik nog een half uurtje uit.

Qua eten ben ik gestaag aan het overschakelen naar een gezondere levensstijl (bv. 's middags slaatjes met kip ipv. quesedilla's, crocque monsieus, broodjes e.d. die ik net iets te graag eet / 's avonds minder koolhydraten) maar daar doe ik de transitie liever rustig om het te kunnen volhouden. Ik moet nog iets vinden op de biertjes die ik net iets te graag drink en zeker ook bijdragen aan de overtollige kilo's.

Na 12 dagen voel ik me gevoelsmatig al een stuk fitter. Je ziet er nog niet veel aan, ik maak mezelf wijs dat mijn spieren op de vetvrije plaatsen (armen/benen) al wat meer gearticuleerd zijn. Volgende weging vindt plaats op 29 Augustus.
Vandaag opnieuw op de weegschaal gaan staan, 1 maand na de eerste weging. Ik ben consistent iedere week 3 a 4 keer gaan fitnessen sinds de start behalve vorige week (vooral biocircuit). Toen was ik met vrienden gaan bikepacken en legden we gemiddeld 80 km per dag af (wel vlak).

Gezien de geleverde inspanningen, was het resultaat toch eerder teleurstellend. Ik zit nu op iets meer dan 103 kilo. Er is dus nog geen kilo afgegaan de afgelopen maand, maar wel 2 kg spiermassa bijgekomen (72 kilo). Qua vetpercentage was het verhaal dus wel positief (maar ook dat staat nog wel te hoog :)).

Enfin, gewichtsverlies is een marathon en je kan je levensstijl niet van de ene op de andere dag veranderen en volhouden dus de komende maand wil ik mezelf uitdagen om koolhydraten te verminderen en alcoholische dranken tot het weekend te beperken (met mate(n)).

Na de geboorte van mijn dochter ben ik op enkele maanden tijd wat bijgekomen tot ik mijn maximum heb bereikt in mijn volwassen leven: 105 kg voor 1.94 (mijn minimum is ca. 84 kg). Dan heel hard gelet op wat ik binnenspeelde en op een maand tijd 10 kg kwijtgeraakt. Mijn theorie is dat ik gewoon te veel overbodig "vettig" voedsel at en dat het wegnemen van die surplus al heel snel een effect had op mijn gewicht, al vind ik het vreemd dat het zo snel ging. Sindsdien is dat verder afgezakt naar 93 à 94 kg en daar blijf ik al meer dan een half jaar op "hangen". Nochtans let ik niet meer op wat ik eet: zo nu en dan snack ik wel en vooral in het weekend drink ik een fles wijn en een aantal zware bieren. Ik ben deze week beginnen fitnessen. Tweemaal per week met een programma. Dus ik verwacht nog wel wat gewichtsverlies, aangezien ik geen programma heb gekozen dat erop gericht is veel spiermassa bij te kweken. Op termijn gaat dat mogelijk wel het geval zijn. Met 93 kg en 1.94 zit ik op zich wel "safe" en met dat gewicht heb ik ook geen speciaal dieet nodig, zeker niet omdat mijn gewicht gewoon stabiel blijft met mijn huidige eetpatroon.

Ongeveer 4 a 5 jaar geleden had ik qua gewicht mijn dieptepunt wel bereikt, een goeie 90kg voor 1m73. Het ontbrak mij telkens weer wat aan wilskracht om echt iets te gaan doen (sporten/anders eten).
Ik ben toen beginnen fitnessen (eerst veel cardio, dan combinatie van cardio en kracht en nu enkel nog krachttraining + squash) en vooral ook anders beginnen eten.
Zoals het hier al eens gezegd is, is enkel op calorieën letten niet de oplossing, het is ook wat je binnenspeelt met die calorieën, daarvoor vond/vind ik MyFitnessPal wel heel handig, want die houdt ook de macro's bij.

Ik ben op die manier van 90kg (27% vet) naar 73kg (15,5% vet) gegaan. Daarna kwam dan wel corona en door net iets minder gezond te eten en niet meer te kunnen/mogen gaan fitnessen toch een kilo of 3/4 terug bijgekomen. Dan ben ik beginnen squashen (en toen dat ook niet meer mocht padellen), om nu terug echt gezonder te eten en terug te kunnen fitnessen (krachttraining).
Ik zit nu stabiel rond de 75/76kg en merk dat m'n vetpercentage terug daalt.

TL;DR ik ben vooral heel gelukkig dat ik het enkele jaren terug eindelijk heb aangepakt en als ik nu foto's (FB herinneringen) terug zie van toen ik nog "dik" was, weet ik wel heel zeker dat ik nooit terug wil naar "toen".

het was vooral een richtlijn om de grote caloriebommen te leren kennen en te vermijden.
Een oprechte vraag: welke verrassingen zijn daar uitgekomen?

Alles wat potentieel een caloriebom kan zijn heeft de voedingswaarde vermeld op zijn etiket. Al de rest dat dat niet heeft is ofwel groenten/fruit en dus goed voor je, of is een klaargemaakte take-away maaltijd wat dus ook een rode vlag moet zijn. Of zie ik het te simplistisch?

Hier is de BMI perfect onder controle, enkel begint de buik wat boller te staan dan enkele jaren geleden. Een andere levenswijze in combinatie met een grote liefde voor trappisten en zware bieren doen me jammer genoeg de das om.

Alles wat potentieel een caloriebom kan zijn heeft de voedingswaarde vermeld op zijn etiket. Al de rest dat dat niet heeft is ofwel groenten/fruit en dus goed voor je, of is een klaargemaakte take-away maaltijd wat dus ook een rode vlag moet zijn. Of zie ik het te simplistisch?

Hier is de BMI perfect onder controle, enkel begint de buik wat boller te staan dan enkele jaren geleden. Een andere levenswijze in combinatie met een grote liefde voor trappisten en zware bieren doen me jammer genoeg de das om.
Hoe vaak zie je mensen etiketten lezen? Naar mijn mening zie je het inderdaad wat simplistisch. Want zelf buiten etiket lezen om, hoeveel gram pindakaas/choco/speculaaspasta doe je op een boterham? Door dat effectief eens na te wegen en dan systematisch in te vullen weet je veel beter wat je binnen krijgt, dan door "een etiket te lezen" (en dan mogelijks weer te vergeten aangezien er 1000-en-één verschillende producten zijn).

Belangrijke, voor mij toch alleszins, is ook om je niet te gaan beperken tot "een paar gezonde dingen", maar te gaan naar een aangename, en in totaliteit, gezonde mix. Daar zitten ook ongezonde dingen tussen (met mate). Als je het niet bijhoudt dan onderschat je heel(!) snel hoe een grote impact bepaalde zaken hebben.

Hoe vaak zie je mensen etiketten lezen? Naar mijn mening zie je het inderdaad wat simplistisch. Want zelf buiten etiket lezen om, hoeveel gram pindakaas/choco/speculaaspasta doe je op een boterham? Door dat effectief eens na te wegen en dan systematisch in te vullen weet je veel beter wat je binnen krijgt, dan door "een etiket te lezen" (en dan mogelijks weer te vergeten aangezien er 1000-en-één verschillende producten zijn).

Belangrijke, voor mij toch alleszins, is ook om je niet te gaan beperken tot "een paar gezonde dingen", maar te gaan naar een aangename, en in totaliteit, gezonde mix. Daar zitten ook ongezonde dingen tussen (met mate). Als je het niet bijhoudt dan onderschat je heel(!) snel hoe een grote impact bepaalde zaken hebben.
Deels akkoord, zeker wat betreft de porties. Ook al staat dat op bijvoorbeeld Nutella wel op hoeveel 1 gesmeerde boterham wel is. Er is nog een verschil in dikte van de laag, maar zoals hier al aangegeven is het benchmark en geen exacte wetenschap dus dat zou niet in de weg moeten staan.

Met jouw tweede alinea ben ik akkoord dat een gezonde mix moeilijk maar noodzakelijk is.

Edit: Dat laatste heb ik zelf aan de lijve ondervonden door ongeveer een 2/3 jaar lang geen alcohol of frisdrank (non-zero/zero) op een handvol uitzonderingen na te drinken. Dat gaf mij speelruimte voor overige kcal, maar ik voel me nu gelukkiger door daar evenwicht in te zoeken m.

Laat me er ook aan toevoegen, dat voor mij persoonlijk, buiten dat het een gemakkelijkere wijze van "het leren van kcal" is dan gewoon etiketten lezen, het vooral ook de macro's veel beter heeft leren kennen. Om zo ook iets meer balans te brengen in mijn eten op dagbasis. Voor mij was het vooral dat ik over het algemeen weinig eiwitten at, wat ik nu compenseer, maar ook dat je sneller je balans vindt.

Met enkel de etiketten lezen moet je toch al ne serieuze krak zijn om uit je hoofd dit in balans te brengen als je hier niet in thuis bent/mee start. Na een tijdje ga je dat natuurlijk ook gemakkelijker vinden zonder de app, zeker voor je gekende producten.

Deels akkoord, zeker wat betreft de porties. Ook al staat dat op bijvoorbeeld Nutella wel op hoeveel 1 gesmeerde boterham wel is. Er is nog een verschil in dikte van de laag, maar zoals hier al aangegeven is het benchmark en geen exacte wetenschap dus dat zou niet in de weg moeten staan.

Met jouw tweede alinea ben ik akkoord dat een gezonde mix moeilijk maar noodzakelijk is.

Edit: Dat laatste heb ik zelf aan de lijve ondervonden door ongeveer een 2/3 jaar lang geen alcohol of frisdrank (non-zero/zero) op een handvol uitzonderingen na te drinken. Dat gaf mij speelruimte voor overige kcal, maar ik voel me nu gelukkiger door daar evenwicht in te zoeken m.

Persoonlijk, en ik ben denk ik niet alleen, smeer ik nu ook wel veel meer op zo'n boterham dan die portie van Nutella denk ik. Niemand weegt dat praktisch af. Ik denk dat veel mensen zich ook niet bewust zijn van het feit dat iets gezond ook veel calorieën kan bevatten. Zo kan je al eens verassingen hebben.

Brood en aardappelen zijn in se gezond, maar daar kan je al redelijk wat kcal in eten zonder erbij na te denken. Pasta is er ook zo eentje (infeite alle producten die voornamelijk uit koolhydraten bestaan).
Tegenwoordig zijn producten met "goede vetten" populair, maar zo'n avocado of een lekker stuk zalm zijn nu ook niet arm aan kcal. Olijfolie is ook zo'n klassieker.
Al de extra's die niet door iedereen in rekening worden genomen, zoals sauzen.
Bier en "gezonde" dranken zoals fruitsappen, smoothies, ..., ik denk niet dat iedereen zich bewust is dat die best een hoop kcal kunnen bevatten.
En zo kun je er ongetwijfeld nog wel een paar bedenken, uiteindelijk is de gemiddelde persoon niet zo bewust met zijn voeding bezig. Wat ok is hé, als je niet moet vermageren en aan een paar basisprincipes vasthoudt kan je best gezond eten.

Ik had gisteren een ervaring met een plotse caloriebom. Ik maakte met mijn vriendin lamswraps en noteerde tijdens het koken alles. In essentie zijn dit wraps met veel groenten, noten, lamsgehakt en een yoghurtsausje. We dachten altijd dat we hier goed mee bezig waren maar de 'whole wheat tortilla's' die we gebruikten scoorden hoger in calorieën dan ik dacht, net als de noten en de aubergine!

Voor mijn huidige afvalpoging at ik die calorieën onnadenkend op en dronk daarna nog een biertje of twee (dat zijn natuurlijk echt caloriebommen). Nu probeer ik toch vooral goed op mijn portiegrootte te letten en laat ik de extra's voor wat ze zijn. Enfin, hier is het uiteindelijk wel hopen op meer winst dan afgelopen maand ;-)

Ik ben toch geschrokken van zaken als préparé, mayonaise en alcohol (gin-tonic :( ). Ja, je weet dat mayonaise niet goed is. Maar als je je dan realiseert dat je bij een kwak mayo bij je frieten al snel 10-15% van je dagquotum aan kcal opsoupeert wordt je toch al even met je neus op de feiten gedrukt.

Dus de laatste 2 jaar heb ik bijna geen mayonaise of préparé meer gegeten. En met bijna geen bedoel ik dan dat ik dat 2 of 3 keer heb gegeten op al die tijd.

Het is ondertussen al enkele jaren geleden, eentje dat ik me nog herinner was verse kokosnoot.

Etiketten lezen helpt ook, de app maakt het gewoon makkelijker en telt voor u

Ik vind het vooral ook handig om een overzicht te blijven houden doorheen de dag. Voor 1 maaltijd kan je het soms zelf wel inschatten, maar uiteindelijk eten de meesten onder ons toch 3 keer per dag ;-)

Hier IF, niets van frisdrank meer en 3 keer per week fitness.
op 3 weken van 93 naar 91.4... Ik hoop op 88 te landen wat ok is voor mijn 1.89cm. Dan zit ik weer op een normaal BMI

Je laatste alinea geeft aan waarom er voor jou minder verrassingen zullen uitkomen dan voor een ander, toch? BMI perfect onder controle en je weet wat je de das omdoet en wat niet. Dat betekent niet dat er geen verrassingen meer zullen zijn, maar wel dat die er misschien voor jou minder zullen zijn dan voor een ander.

Ik ben toch geschrokken van zaken als préparé, mayonaise en alcohol (gin-tonic :( ). Ja, je weet dat mayonaise niet goed is. Maar als je je dan realiseert dat je bij een kwak mayo bij je frieten al snel 10-15% van je dagquotum aan kcal opsoupeert wordt je toch al even met je neus op de feiten gedrukt.

Dus de laatste 2 jaar heb ik bijna geen mayonaise of préparé meer gegeten. En met bijna geen bedoel ik dan dat ik dat 2 of 3 keer heb gegeten op al die tijd.
Van mayo schrok ik ook wel. Vooral om te weten hoé slecht mayo wel is :D Ik vergeet nooit het kookprogramma waar een kok volle room gebruikte ipv mayo om het gerecht lichter te maken.

Terug
Bovenaan