Overgewicht, ondergewicht

Bier kan vlug effect hebben op gewicht, heb ik gemerkt.
Zelf drink ik er max 1 per maand (soms zit er een half jaar ofzo tussen twee consumpties).
Deze maand een paar sterke biertjes gedronken, en buiten direct tipsy te worden, de darmen om zeep en ne kilogram zwaarder.
Paar mensen zeer vlug zien aankomen (10kg ongeveer) en dat ging gepaard met heel hoge alcohol consumptie.

Ik zou ook meer eiwitten moeten eten, in de hoop dat dit mij helpt met spierrecuperatie. Ik doe niets echt van sport, maar de spieren schieten vaak random in kramp (oogleden, kuiten en zelfs de bil). Dus vanaf nu veel meer vlees, kip en vis.

Ik zou ook meer eiwitten moeten eten, in de hoop dat dit mij helpt met spierrecuperatie. Ik doe niets echt van sport, maar de spieren schieten vaak random in kramp (oogleden, kuiten en zelfs de bil). Dus vanaf nu veel meer vlees, kip en vis.
Ik denk niet (maar kan verkeerd zijn) dat in kramp schieten te maken heeft met recuperatie/gebrek aan eiwitten, lijkt mij eerder een gebrek aan bepaalde mineralen (o.a. Kalium). Mogelijk zou meer beweging daar ook helpen.

Ik denk niet (maar kan verkeerd zijn) dat in kramp schieten te maken heeft met recuperatie/gebrek aan eiwitten, lijkt mij eerder een gebrek aan bepaalde mineralen (o.a. Kalium). Mogelijk zou meer beweging daar ook helpen.
Het komt voor na lang zitten maar ook na een langere wandeling (ongeveer een uur), ik vermoed dat het dan een kramp is die door een overspannen spier wordt getriggered. De oogleden staan constant onder spierspanning. Over mineralen vind ik niet meteen iets (tenzij zout, dat is feitelijk ook een mineraal?)

Nu goed, een beetje meer eiwit-rijk voedsel kan geen kwaad, hopelijk.

Het komt voor na lang zitten maar ook na een langere wandeling (ongeveer een uur), ik vermoed dat het dan een kramp is die door een overspannen spier wordt getriggered. De oogleden staan constant onder spierspanning. Over mineralen vind ik niet meteen iets (tenzij zout, dat is feitelijk ook een mineraal?)

Is vaak moeilijk te zeggen. Vaak is de boosdoender een tekort aan magnesium. Maar natrium, kalium en calcium kan evt. ook. Zelfs een tekort aan bv. Vitamine B kan de oorzaak zijn. Eens bloed laten controleren bij de arts, dan weet je direct alles.

Zout is NaCl, dus daarmee gaat je concentratie Na (Natrium) omhoog. Wat @Hazz opnoemt zijn andere courante minderalen die je uit je voeding moet opnemen (K, Ca). Spelen als ik het mij goed herinner ook een rol bij het doorgeven van zenuwsignalen aan de spieren.

Zout is NaCl, dus daarmee gaat je concentratie Na (Natrium) omhoog. Wat @Hazz opnoemt zijn andere courante minderalen die je uit je voeding moet opnemen (K, Ca). Spelen als ik het mij goed herinner ook een rol bij het doorgeven van zenuwsignalen aan de spieren.
tijd voor wat bananen dus :) (en nog wat andere mineraalrijke voedingsoplossingen)

Toch serieus negatief verrast hoeveel calorieën sauzen niet bevatten sinds ik actief m'n eten weeg.
Via een lepel en een 80's keukenweegschaal 20g cocktailsaus van de Colruyt, wat niet veel is... 130 kcal! Dan loopt 't aardig op...

Toch serieus negatief verrast hoeveel calorieën sauzen niet bevatten sinds ik actief m'n eten weeg.
Via een lepel en een 80's keukenweegschaal 20g cocktailsaus van de Colruyt, wat niet veel is... 130 kcal! Dan loopt 't aardig op...
De meeste mayonaise-gebaseerde sauzen gaan zo hoog zitten idd. Mayo op zich is al >70% olie, en aan 9kcal/g vet zit je al snel aan die hoge waarden. Er bestaan wel verschillende light sauzen die vrij lekker zijn. Bv. van deze ben ik wel content.

Mij gaat het eerder over de berichten dat de ene zegt dat dagelijks een glas wijn geen kwaad kan, terwijl de andere het tegenovergestelde zegt. Iedereen weet dat roken ongezond is, terwijl de meningen over alcohol verdeeld zijn. En het is nu ook niet dat ik een fles vodka per dag drink....

Ik zeg toch nergens dat ze niet veel cal. bevatten? ik weet ook wel dat als ik dat laat, of enkel in het weekend drink, ik wel zal afvallen, ik vroeg me gewoon af hoe je aan een "afvalrace" begint, indien je de niet de mogelijkheid hebt om intensief te gaan sporten.
Hier wat tips van een mede-afvaller en bierliefhebber ;-). Ik ben zelf nog maar een dikke halve maand bezig maar wil je wel helpen. Dat wil dus zeggen dat mijn advies nog niet gevalideerd is, maar het is wel zoals ik er in sta en misschien kan je dat helpen:

Zoals anderen zeggen - De afvalrace bestaat niet of is niet vol te houden. Het gaat om een marathon en eigenlijk zelfs een nieuwe levensstijl. Daar hoort ook bij dat je het moet kunnen volhouden en dat is positief en negatief:
- Positief: Ontzeg jezelf niet alles, dat hou je toch niet vol. Als je van vandaag op morgen alles stopt is de schok waarschijnlijk toch te groot. Iedere kleine verandering kan echter een verandering in je lichaamsgewicht teweeg brengen op lange termijn als je die volhoudt.
- Negatief: Je geraakt niet van vandaag op morgen van je gewicht af. Als je dit forum afscrollt lees je soms al hoe lang sommige mensen bezig zijn. Je kan echter wel al snel verschillen voelen (ik voel me nu bvb. veel frisser dan een maand geleden).

Of je aankomt of afvalt is een resultaat van je gewichtsbalans. Als je meer verbruikt dan je opdoet, kom je bij - als je minder verbruikt dan je opdoet val je af. Van moeder natuur krijgen mannen ongeveer 2500 calorieën die we 'mogen opeten', voor vrouwen zijn dat er ongeveer 2000. Als je als gemiddelde man dus 2500 calorieën naar binnenspeelt, zal je bijkomen en als je minder opdoet zal je gestaag afvallen. Om 1 kilo vet af te vallen, moet je ongeveer een kcalorietekort hebben van 7700. Dat gaat er dus niet meteen af, net zomin als het er zomaar is bijgekomen.

Een calorietekort kan je bekomen op 3 manieren:
1. Je neemt minder calorieën in: Hiervoor is het belangrijk dat je weet wat je eet. Er zijn belachelijk veel dagelijkse voedingsstoffen die erg veel calorieën met zich meedragen: Een zak van 200g lays paprikachips? 1000 Kcal. Tripel van Westmalle? 245 Kcal. Ook sommige voedingsstoffen die niet meteen geassocieerd worden met gezond eten zijn energierijk: 200g droge pasta? 230 kcal. Magere spek: 505 Kcal. Als je je calorie-inname wil beperken kan het handig zijn om eens wat alternatieven uit te proberen die minder rijk zijn in calorieën. Bijvoorbeeld. 200 g. Courgettespaghetti: 60 kcal, bakspray (ipv. bakboter of olie)... Als je je biertjes wil minderen op een soepele manier kan je ook eens experimenteren met alcoholvrije-energiearme bieren zoals mikkelers Energibajer, sportzot etc.
2. Je verbruikt extra calorieën: Als je meer energie verbruikt, wordt je calorie-tekort ook groter. Ook daarin kan je echter niet verwachten dat je plots 1000 calorieën extra verbrand gedurende een sportsessie. Ik ben bijvoorbeeld gestart met een biocircuit - dat zijn machines op de fitness die je snel achter elkaar afwerkt op een hoge intensiteit. Hierover vind je ook veel sceptici op het internet maar het is een eenvoudige manier om je lichaamsbeweging te verhogen en het motiveert me om effectief gebruik te maken van het lidmaatschap. Er wordt aangegeven dat je tijdens zo'n sessie van 35 minuten 330 calorieën zou verbruiken. Ik ga er zelf vanuit dat dat zelfs overdreven zal zijn, maar op weekbasis - ik ga 3 a 4 keer naar de fitness - bouwt het wel op. Het is ook sowieso een verbetering vergeleken met de periode daarvoor, waarin ik mijn overgewicht opbouwde. Ik las in je commentaar dat je herstellende bent van een schouderblessure en dat de fitness mogelijk een extra horde is om te overbruggen: Zoek er eentje uit die bij je past en waar personal trainers mogelijk de oefeningen voor je aanpassen. Ik heb bijvoorbeeld ook een heuse blessuregeschiedenis en sommige toestellen zijn daardoor licht aangepast wat handig is! Als je je nog onzeker voelt, kan het ook al helpen om enige vorm van lichaamsbeweging in te bouwen. Mijn schoonvader is zijn bierbuik bijna kwijt sinds hij anderhalf jaar 'dauwtript'. Hij trekt er elke ochtend op uit voor het werk om een uurtje te wandelen in de velden.
3. Je combineert strategie 1 & 2. Afzonderlijk zijn deze strategieën recipe's voor disasters die ik in het verleden geprobeerd heb en me nergens gebracht hebben. Enkel calorieën tellen zonder sport is heel deprimerend want je moet je erger depriveren dan wanneer je er ook nog bij sport. Een kilo afvallen (die 7700 calorieën) is eigenlijk al een sterke prestatie maar voelt zo niet aan omdat het zo traag gaat. Bovendien kom je ook van een periode waarin je teveel verbruikt dus is het niet zo simpel om ineens in een groot caloriedeficit te eten. Als je bvb. gewend was om steeds 3500 calorieën in te nemen en zo gestaag zwaarder te worden en nu plots overschakelt naar 2400 per dag is dat een groot verschil (1100 calorieën) maar zal het lang duren voor je die eerste kilo verliest. De combinatie van op je eten letten én trainen is dus een ideale combinatie om het houdbaar te maken. Je lichaamsbeweging geeft ook steeds meer voldoening omdat je fitter wordt, afvalt en de oefeningen dus makkelijker kan dragen.

Op het internet is ook heel wat te lezen over de impact van een grotere spiermassa op je metabolisme. Je lichaam zou meer verbruiken als je gespierder wordt, waardoor krachttraining ook goed zou zijn voor gewichtsverlies maar eigenlijk is het enige dat je echt onder controle hebt je calorie-inname. Als je daar op werkt, en je zorgt dat je overdag voldoende beweegt zal er op termijn wel verbetering merkbaar zijn. Het belangrijke is hierbij echter ook die 'op termijn': het moet houdbaar zijn, maar dan moet je je ook niet uithongeren en mag je in je dieet ook geregeld eens cheaten. (let wel, hou er dan rekening mee dat dat pak friet van de frituur al snel 500 calorieën telt en een vleesje tot 330 calorieën elk kan bevatten [ik heb een mexicano opgezocht])

Ik zou graag vanaf 1 september beginnen met af te vallen. Wegens schouderblessure zit ik al thuis sinds 22/02,waardoor de bewegingshoeveelheid van een normale werkdag is weggevallen. Ik eet relatief gezien veel, maar wel "gezond" ( groenten, aardappelen etc worden in 95% van de gevallen gestoomd ) , ik eet 1x per 14 dagen junk food ( grote friet, saus en 3 stukken vlees ) ,ik drink dagelijks 2 biertjes van 8,5% ( dit zal weer veranderen als ik terug aan het werken ben )

Ik weeg 137 kg voor 1m89, probeer in het weekend rond de 35km te fietsen ( kan wegens lichamelijke problemen niet meer aan, en ook geen andere intensievere sporten)

De wil is er, enkel : hoe begin ik eraan?

Had je deze vraag hier al niet een tweetal maand geleden ook eens gesteld? Ik dacht dat ik hier een vrij uitgebreide post aan had gewijd. Kan zijn dat het ook iemand anders was, maar ik dacht toch dat jij het was...

TL;DR van die post zal wel iets geweest zijn als: installeer myfitnesspal op je smartphone, stel startgewicht en realistisch gewichtsverlies per week in, begin ALLES te tracken wat je eet (dat gaat vlotter dan je denkt, zeker eens je het al wat gewoon bent). Je zal leren wat calorierijk en -arm voedsel is, waardoor je zelf zal zien wat je beter laat en wat je meer kan eten. En als je die slimmere keuzes maakt en je ook aan je caloriebudget houdt, dan ga je de kilo's eraf zien vliegen.

Combineer dan nog met sport, idealiter met een smartwatch oid die je workouts kan tracken, dan kan MFP ook nog eens rekening houden met verbruikte kcal uit je workouts zodat je je energiebalans goed houdt.

Had je deze vraag hier al niet een tweetal maand geleden ook eens gesteld? Ik dacht dat ik hier een vrij uitgebreide post aan had gewijd. Kan zijn dat het ook iemand anders was, maar ik dacht toch dat jij het was...

TL;DR van die post zal wel iets geweest zijn als: installeer myfitnesspal op je smartphone, stel startgewicht en realistisch gewichtsverlies per week in, begin ALLES te tracken wat je eet (dat gaat vlotter dan je denkt, zeker eens je het al wat gewoon bent). Je zal leren wat calorierijk en -arm voedsel is, waardoor je zelf zal zien wat je beter laat en wat je meer kan eten. En als je die slimmere keuzes maakt en je ook aan je caloriebudget houdt, dan ga je de kilo's eraf zien vliegen.

Combineer dan nog met sport, idealiter met een smartwatch oid die je workouts kan tracken, dan kan MFP ook nog eens rekening houden met verbruikte kcal uit je workouts zodat je je energiebalans goed houdt.

Volledig akkoord, ben op deze manier ook 30 kg kwijtgeraakt.

Had als doel -10kg, Myfitnesspal geinstalleerd en alles beginnen bijhouden. Tot mijn grote verbazing gingen de kilo's er vlot af. Na -20kg ben ik gestopt met de app te gebruiken omdat ik ondertussen wel al wist war de grote gevaren zaten en ik mijn eetgewoontes al aangepast had.

Daarna gewoon blijven opletten op wat ik at maar wel af en toe eens wat zondigen, ik wou vooral op gewicht blijven en zeker niet meer bijkomen.

Ben dan ook intensiever beginnen fietsen en nu zit ik op -30kg en mijn gewicht blijft stabiel.

Ben dan ook intensiever beginnen fietsen en nu zit ik op -30kg en mijn gewicht blijft stabiel.

Topresultaat he!

Ook heel terechte opmerking dat je MFP na verloop van tijd niet meer echt nodig hebt omdat je zelf wel leert wat kan en niet kan. Ik gebruik het nu af en toe nog eens een paar weken wanneer ik weer even iets actiever er iets af wil. Zoals nu, net terug van verlof en de weegschaal duidt 2kg extra aan :unsure: . Dan ga ik de komende weken MFP even als actieve controle inzetten 🙂

Het is een gek resultaat, als ik foto's bekijk van vroeger herken ik mezelf amper.

Of vorige week nog in de winkel, nieuwe jeans gekocht, maat 31, dat was vroeger maat 40.

Momenteel zit ik op -32kg en dat geeft me wat ruimte, ik absoluut onder de -30 blijven. Vorig jaar zelf even tot -35 geweest maar dan kreeg ik teveel opmerkingen dat ik echt graatmager aan het worden was.

Het is een gek resultaat, als ik foto's bekijk van vroeger herken ik mezelf amper.

Of vorige week nog in de winkel, nieuwe jeans gekocht, maat 31, dat was vroeger maat 40.

Momenteel zit ik op -32kg en dat geeft me wat ruimte, ik absoluut onder de -30 blijven. Vorig jaar zelf even tot -35 geweest maar dan kreeg ik teveel opmerkingen dat ik echt graatmager aan het worden was.

Ik herken het :)
Van kledij maatje XXL comfort fit, naar M. Heel bizar. Foto's van vroeger zijn confronterend. Mensen die me een tijd niet gezien hebben/met wie ik minder close ben, herkennen me soms in eerste instantie niet meer. Klinkt overdreven maar dat is echt zo.

Ik heb nu zelf een gewicht vooropgesteld dat ik wil blijven behouden (79.x kg, vooral mentaal ook). Dat is perfect voor mijn 1m86.

Ik denk dat je al ver zoals de gemiddelde deelnemer aan de Tour de France moet rijden om meer te verbranden dan makkelijk meteen wordt gecompenseerd door voeding.

Mensen hebben daar vaak een verkeerd idee van, als je kijkt naar gewoon al de calorieën van een gemiddeld gerecht of zelfs een stuk snoep, en hoeveel je verbrandt bij het sporten. Wat ugar zegt van die zondagscoureurs die enkel dikker worden is dan ook niet moeilijk, echt gigantische inspanningen zullen dat niet zijn, en zo'n zwaar bier is een caloriebom.
Ik denk dat het groot probleem overcompensatie is ("Ik heb flink gesport dus ik mag wat meer eten"). Ik moet daar zelf ook mee opletten. Gisteren 3600 actieve caloriën (dus in totaal een 6000 kcal om de dag door te komen, redelijk intensieve fietsrit van 2,5 uur + wandeling van 15 km). Dan heb je wel de neiging dat een beetje te compenseren (zeker wanneer ge die wandeling op een nuchtere maag pleegt).
Als ge daar in overdrijft, valt ge gewoon niet af.
Energy bars blijf ik vanaf , bedoeling is dat mijn lijf het tekort aan energie uit mijn vet haalt.

Ja mannekes... Den dwoazn is echt niet goed bezig voor de moment zalle.
Elke dag paar toeters knallen en toch we minstens 3 x per week take-away eten. (frietje, kebabke, ...)
Ik zou zo graag er iets aan willen doen maar het ontbreekt me gewoon aan wilskracht.
Cru gezegd denk ik dat ik eerst een waarschuwing (attackske) of iets ga moeten krijgen alvorens ik tot het besef ga komen dat ik heeeeeel slecht bezig ben.
Voor 1.65m is 89kg natuurlijk veel te zwaar.

Ja mannekes... Den dwoazn is echt niet goed bezig voor de moment zalle.
Elke dag paar toeters knallen en toch we minstens 3 x per week take-away eten. (frietje, kebabke, ...)
Ik zou zo graag er iets aan willen doen maar het ontbreekt me gewoon aan wilskracht.
Cru gezegd denk ik dat ik eerst een waarschuwing (attackske) of iets ga moeten krijgen alvorens ik tot het besef ga komen dat ik heeeeeel slecht bezig ben.
Voor 1.65m is 89kg natuurlijk veel te zwaar.
Beetje aan elkaar gelinkt? Misschien is dat wat je eerst moet aanpakken?

Hier ook eens die app 'myfitnesspall' geïnstalleerd en van plan de komende 2 weken grondig neer te pennen wat er binnengespeeld wordt.
Niet echt om bij te komen of af te vallen, maar om te zien welke nutriënten ik potentieel mis.
Ik schommel al jaren rond 69kg en dat is ok voor 1m82 te zijn.
Tot 2122 calorie per dag om op gewicht te blijven.
Toch is het dieet dat ik volg verre van optimaal, vooral naar mineralen/vitaminen en verhouding vet/suiker/... etc.

Gisteren reeds gelogd:

4 with sweetener, semi milk
90gr Kellogs Extra crunchy with semi milk
1 Canned Tuna
Ketchup
Mayo
2 Egg Omelette
1 Banana
100 gr. lays paprika
400 ml 7up

Dat is 1738 calorieën, normaal drink ik niet zoveel 7up en eet ik een degelijke maaltijd in de avond, maar nu zit ik er nog zoveel onder.
Op zich cava nog, er zijn dagen dat ik er zwaar over ga, MAAR qua vitaminen en mineralen is dit heel pover.
Zowizo te veel vet en suikers (volgens de app)
Niet genoeg vezels (povere 12gr, terwijl ik dacht toch zeker genoeg vezels binnen te krijgen)
Proteïnen net de helft van aanbevolen hoeveelheid.
Van de vitaminen geen enkele komt dicht bij de helft van de aanbevolen hoeveelheid.
Dat is verre van een 'evenwichtig dieet', zoals ze dat in menig reclame menen te noemen.

Misschien mist de app data?

Vandaag de banaan vervangen door een extra Canned Tuna. Nog geen 7up gedronken en geen chips gegeten, de bloemkool vanavond. Dat brengt waarschijnlijk beterschap.

dat is mijn eigen samengesteld dieet, op basis van de minste keren naar de winkel te moeten gaan en het minst aantal uren in de keuken te spenderen.
ik hoop dat ik met een degelijke avondmaaltijd (genre vlees/pastarijstaardappel/groenten) wel aan een degelijk dieet geraak.

Terug
Bovenaan