Mij gaat het eerder over de berichten dat de ene zegt dat dagelijks een glas wijn geen kwaad kan, terwijl de andere het tegenovergestelde zegt. Iedereen weet dat roken ongezond is, terwijl de meningen over alcohol verdeeld zijn. En het is nu ook niet dat ik een fles vodka per dag drink....
Ik zeg toch nergens dat ze niet veel cal. bevatten? ik weet ook wel dat als ik dat laat, of enkel in het weekend drink, ik wel zal afvallen, ik vroeg me gewoon af hoe je aan een "afvalrace" begint, indien je de niet de mogelijkheid hebt om intensief te gaan sporten.
Hier wat tips van een mede-afvaller en bierliefhebber ;-). Ik ben zelf nog maar een dikke halve maand bezig maar wil je wel helpen. Dat wil dus zeggen dat mijn advies nog niet gevalideerd is, maar het is wel zoals ik er in sta en misschien kan je dat helpen:
Zoals anderen zeggen - De afvalrace bestaat niet of is niet vol te houden. Het gaat om een marathon en eigenlijk zelfs een nieuwe levensstijl. Daar hoort ook bij dat je het moet kunnen volhouden en dat is positief en negatief:
- Positief: Ontzeg jezelf niet alles, dat hou je toch niet vol. Als je van vandaag op morgen alles stopt is de schok waarschijnlijk toch te groot. Iedere kleine verandering kan echter een verandering in je lichaamsgewicht teweeg brengen op lange termijn als je die volhoudt.
- Negatief: Je geraakt niet van vandaag op morgen van je gewicht af. Als je dit forum afscrollt lees je soms al hoe lang sommige mensen bezig zijn. Je kan echter wel al snel verschillen voelen (ik voel me nu bvb. veel frisser dan een maand geleden).
Of je aankomt of afvalt is een resultaat van je gewichtsbalans. Als je meer verbruikt dan je opdoet, kom je bij - als je minder verbruikt dan je opdoet val je af. Van moeder natuur krijgen mannen ongeveer 2500 calorieën die we 'mogen opeten', voor vrouwen zijn dat er ongeveer 2000. Als je als gemiddelde man dus 2500 calorieën naar binnenspeelt, zal je bijkomen en als je minder opdoet zal je gestaag afvallen. Om 1 kilo vet af te vallen, moet je ongeveer een kcalorietekort hebben van 7700. Dat gaat er dus niet meteen af, net zomin als het er zomaar is bijgekomen.
Een calorietekort kan je bekomen op 3 manieren:
1. Je neemt minder calorieën in: Hiervoor is het belangrijk dat je
weet wat je
eet. Er zijn belachelijk veel dagelijkse voedingsstoffen die erg veel calorieën met zich meedragen: Een zak van 200g lays paprikachips? 1000 Kcal. Tripel van Westmalle? 245 Kcal. Ook sommige voedingsstoffen die niet meteen geassocieerd worden met gezond eten zijn energierijk: 200g droge pasta? 230 kcal. Magere spek: 505 Kcal. Als je je calorie-inname wil beperken kan het handig zijn om eens wat alternatieven uit te proberen die minder rijk zijn in calorieën. Bijvoorbeeld. 200 g. Courgettespaghetti: 60 kcal, bakspray (ipv. bakboter of olie)... Als je je biertjes wil minderen op een soepele manier kan je ook eens experimenteren met alcoholvrije-energiearme bieren zoals mikkelers Energibajer, sportzot etc.
2. Je verbruikt extra calorieën: Als je meer energie verbruikt, wordt je calorie-tekort ook groter. Ook daarin kan je echter niet verwachten dat je plots 1000 calorieën extra verbrand gedurende een sportsessie. Ik ben bijvoorbeeld gestart met een biocircuit - dat zijn machines op de fitness die je snel achter elkaar afwerkt op een hoge intensiteit. Hierover vind je ook veel sceptici op het internet maar het is een eenvoudige manier om je lichaamsbeweging te verhogen en het motiveert me om effectief gebruik te maken van het lidmaatschap. Er wordt aangegeven dat je tijdens zo'n sessie van 35 minuten 330 calorieën zou verbruiken. Ik ga er zelf vanuit dat dat zelfs overdreven zal zijn, maar op weekbasis - ik ga 3 a 4 keer naar de fitness - bouwt het wel op. Het is ook sowieso een verbetering vergeleken met de periode daarvoor, waarin ik mijn overgewicht opbouwde. Ik las in je commentaar dat je herstellende bent van een schouderblessure en dat de fitness mogelijk een extra horde is om te overbruggen: Zoek er eentje uit die bij je past en waar personal trainers mogelijk de oefeningen voor je aanpassen. Ik heb bijvoorbeeld ook een heuse blessuregeschiedenis en sommige toestellen zijn daardoor licht aangepast wat handig is! Als je je nog onzeker voelt, kan het ook al helpen om enige vorm van lichaamsbeweging in te bouwen. Mijn schoonvader is zijn bierbuik bijna kwijt sinds hij anderhalf jaar 'dauwtript'. Hij trekt er elke ochtend op uit voor het werk om een uurtje te wandelen in de velden.
3. Je combineert strategie 1 & 2. Afzonderlijk zijn deze strategieën recipe's voor disasters die ik in het verleden geprobeerd heb en me nergens gebracht hebben. Enkel calorieën tellen zonder sport is heel deprimerend want je moet je erger depriveren dan wanneer je er ook nog bij sport. Een kilo afvallen (die 7700 calorieën) is eigenlijk al een sterke prestatie maar voelt zo niet aan omdat het zo traag gaat. Bovendien kom je ook van een periode waarin je teveel verbruikt dus is het niet zo simpel om ineens in een groot caloriedeficit te eten. Als je bvb. gewend was om steeds 3500 calorieën in te nemen en zo gestaag zwaarder te worden en nu plots overschakelt naar 2400 per dag is dat een groot verschil (1100 calorieën) maar zal het lang duren voor je die eerste kilo verliest. De combinatie van op je eten letten én trainen is dus een ideale combinatie om het houdbaar te maken. Je lichaamsbeweging geeft ook steeds meer voldoening omdat je fitter wordt, afvalt en de oefeningen dus makkelijker kan dragen.
Op het internet is ook heel wat te lezen over de impact van een grotere spiermassa op je metabolisme. Je lichaam zou meer verbruiken als je gespierder wordt, waardoor krachttraining ook goed zou zijn voor gewichtsverlies maar eigenlijk is het enige dat je echt onder controle hebt je calorie-inname. Als je daar op werkt, en je zorgt dat je overdag voldoende beweegt zal er op termijn wel verbetering merkbaar zijn. Het belangrijke is hierbij echter ook die 'op termijn': het moet houdbaar zijn, maar dan moet je je ook niet uithongeren en mag je in je dieet ook geregeld eens cheaten. (let wel, hou er dan rekening mee dat dat pak friet van de frituur al snel 500 calorieën telt en een vleesje tot 330 calorieën elk kan bevatten [ik heb een mexicano opgezocht])