Spot reduction is a myth (grotendeels toch). https://exrx.net/WeightTraining/MythsIk stond op het punt een crosstrainer aan te kopen om eens een paar dagen per week toch wat beweging te hebben omdat we beide echt moeten vermageren. Gaan het snoepen enzo laten alleszins en dan eens 2-3 keer per week op de crosstrainer zal al wel helpen zeker.
Maar nu zegt mijn madam da ze da nie graag doet, da ze liever een roeimachien zou willen omdat het bij haar vooral haar buik is die ze wil kwijt raken na de zwangerschap.
Wat is jullie gedacht daarvan?
Bij mij gaat het puur om wat te bewegen en te verbranden, maar mijn madam wil echt haar zwangerschapskilo's rond haar buik weg.
Je verbrandt calorieën door te sporten, als je er dan minder eet dan je verbruikt gaat je lichaam vetreserves verbruiken. Maar waar die worden verbruikt hangt af van je genen, en een grote factor daar is geslacht. Het is grotendeels genetisch bepaald waar je vet opslaat en waar je dit ook bij voorkeur terug weghaalt. Daarom dat veel mannen met overgewicht een bierbuik hebben, terwijl vrouwens soms veel dikkere bovenarmen of dijen krijgen.
Kortom, je kan niet specifiek één regio aanpakken, je kan enkel meer calorieën verbruiken dan je eet, en dan zien waar je vermagert. Al die programma's met oefeningen om specifiek buikvet aan te pakken zijn dus grotendeels zever.
Spiergroei is wel redelijk lokaal, aangezien je daar met een specifieke oefening een spiergroep belast en dus beschadigt, en je lichaam deze probeert sterker te maken om dat te vermijden. Je buikspieren trainen kan dus wel alles wat steviger maken, maar de vetlaag erboven aanpakken gebeurt volgens hierboven. Typisch voorbeeld zijn krachtsporters in de zwaardere gewichtsgroepen, die gigantische spieren hebben maar ook vaak een serieuze bierbuik.
Dus, roeien over een crosstrainer om specifiek de buik aan te pakken kan je vergeten. Roeien kan wel intensiever zijn, waardoor je sneller resultaten kan zien. Maar, als jullie beiden nu geen sport doen is het misschien beter om voor een crosstrainer te gaan, dat zichzelf wat uitwijst, dan voor een roeitrainer, waar je toch de juiste techniek voor moet aanleren.
Laatst bewerkt: