Overgewicht, ondergewicht

Wat wel helpt om gewicht te verliezen, is ziekte. Ja, natuurlijk ga je niet de intentie hebben om ziek te worden, maar ik krijg nu dus letterlijk niets binnen. Ik heb veel te weinig gegeten de afgelopen drie dagen. Mijn "wekelijkse pak friet" is er nu ook niet deze week, het blikje frisdrank met calorieen gevulde (want voor de rest is het cola zero) is er nu ook niet. Mijn dagelijks pintje heb ik ook geen zin in.

Vandaag zit ik in aan letterlijk 0 kcal, en ik heb geen honger (wat abnormaal is, want normaal zou mijn maag schreeuwen voor eten). Maar ik krijg niets binnen. De gedachte alleen al... is vreselijk.

Ik weet niet waar Sylverscythe de 2500 kcal per dag vandaan haalt. Maar ik heb die nog niet gehaald. Zelfs woensdag waarbij ik verrast was door het aantal kcal van de middagmaaltijd, heb ik de 2500 kcal niet gehaald. En dat was ook de laatste grote maaltijd die ik gegeten heb sindsdien. Vandaag letterlijk 0 calorieën binnen.

Dat helpt om (onbedoeld) af te vallen. Deze avond tijdens mijn douche (en normaal weeg ik me s'morgens) zat ik al aan 63.9kg. En dat is 1.8kg verlies sinds ik dat gecontroleerd heb dinsdag. Maar het zou meer kunnen zijn, want normaal weeg ik me s'ochtends omdat s'avonds dat te veel schommelt (door watergewicht, al zal dat nu ook wel geen enorme factor geweest zijn, want ik heb ook wel een stuk minder gedronken, letterlijk de helft minder).

Ook qua vermoeidheid zijn de dagen kort. Dat zorgt er ook wel voor dat je minder eet. Vandaag om 11u wakker. Parijs-Roubaix gekeken, gelukkig door de adrenaline v/d koers het slechte gevoel wat vergeten en een stuk beter gevoeld. Erachter weer in slaap gevallen en gerust. Wakker worden om 12u30 s'nachts, en sebiet doe ik weer een poging om opnieuw te slapen, want wat ik ook wil doen, ik heb voor niets energie tenzij voor surfen op het internet.

En een sigaret roken smaakt ook al niet meer.

Wat wel helpt om gewicht te verliezen, is ziekte. Ja, natuurlijk ga je niet de intentie hebben om ziek te worden, maar ik krijg nu dus letterlijk niets binnen. Ik heb veel te weinig gegeten de afgelopen drie dagen. Mijn "wekelijkse pak friet" is er nu ook niet deze week, het blikje frisdrank met calorieen gevulde (want voor de rest is het cola zero) is er nu ook niet. Mijn dagelijks pintje heb ik ook geen zin in.

Vandaag zit ik in aan letterlijk 0 kcal, en ik heb geen honger (wat abnormaal is, want normaal zou mijn maag schreeuwen voor eten). Maar ik krijg niets binnen. De gedachte alleen al... is vreselijk.

Ik weet niet waar Sylverscythe de 2500 kcal per dag vandaan haalt. Maar ik heb die nog niet gehaald. Zelfs woensdag waarbij ik verrast was door het aantal kcal van de middagmaaltijd, heb ik de 2500 kcal niet gehaald. En dat was ook de laatste grote maaltijd die ik gegeten heb sindsdien. Vandaag letterlijk 0 calorieën binnen.

Dat helpt om (onbedoeld) af te vallen. Deze avond tijdens mijn douche (en normaal weeg ik me s'morgens) zat ik al aan 63.9kg. En dat is 1.8kg verlies sinds ik dat gecontroleerd heb dinsdag. Maar het zou meer kunnen zijn, want normaal weeg ik me s'ochtends omdat s'avonds dat te veel schommelt (door watergewicht, al zal dat nu ook wel geen enorme factor geweest zijn, want ik heb ook wel een stuk minder gedronken, letterlijk de helft minder).

Ook qua vermoeidheid zijn de dagen kort. Dat zorgt er ook wel voor dat je minder eet. Vandaag om 11u wakker. Parijs-Roubaix gekeken, gelukkig door de adrenaline v/d koers het slechte gevoel wat vergeten en een stuk beter gevoeld. Erachter weer in slaap gevallen en gerust. Wakker worden om 12u30 s'nachts, en sebiet doe ik weer een poging om opnieuw te slapen, want wat ik ook wil doen, ik heb voor niets energie tenzij voor surfen op het internet.

En een sigaret roken smaakt ook al niet meer.
Zou je niet eens langsgaan bij een diëtist? Het is toch duidelijk dat je te weinig kcal binnenkrijgt en zelf niet weet wat dat tekort zou kunnen verklaren (buiten ziekte dan).

Als iemand die zelf worstelt met ondergewicht moet ik eerlijk zeggen dat je posts nogal triggerend werken op mij. Het staat je uiteraard vrij hier je ervaringen en gedachten te delen, maar ik vind de manier waarop je denkt over voeding zorgwekkend. In mijn diepste periode qua gewicht sliep ik ook nog maar een 3-tal uur per nacht, en nu lees ik hier dat je ook niet goed meer slaapt. Misschien lees ik er te veel mijn eigen ervaringen in, maar het lijkt me alsof je er trots op bent dat je te weinig weegt, alsof dat een verdienste is en bewijs is van een ijzersterke discipline en controle. Laat je daarin aub niet meeslepen want je weet niet waar het eindigt.

De zak is geleverd, dit is mijn eten voor vandaag. Voor 13 euro toch een pak gezonder en beter dan dat ik zelf had kunnen klaarmaken.

breakfast
Bagel with smoked salmon, fried egg, arugula, cherry and chives cottage
II breakfast
Panna cotta on coconut milk with raspberry jam and pistachios
dinner
Turkey meatballs with spinach, dried tomatoes and feta cheese, couscous and tomatoes
evening snack
Salad with gorgonzola, plums, walnuts, argula and balsamic dressing
supper
Mexican soup with chicken, corn, coriander and corn crispy bread

Week 1 afgelopen. Elke dag 1800 calorieen.
Elke dag (uitgezonderd dit weekend wegens kleine bil blessure) 5km gaan lopen en 3x 1h aan krachttraining gedaan. Op die 3 dagen ook een eiwitshake binnengeslagen. Paar keer een Skyr yoghurt gegeten als de honger iets te groot werd (met het lopen erbij was de calorie deficit elke dag 600-700, dus die 120 calorieen van de yoghurt waren geen groot probleem).
Resultaat: 1,5 kg eraf.

Maar goed, begin is altijd makkelijk. We zullen deze week en volgende week wel zien of er nog iets afgaat.

Mijne menu voor vandaag ziet er weer fantastisch uit:

breakfast
Egg spread with mushrooms with sunflower bread and cherry tomatoes
II breakfast
Apple pie with vanilla pudding
dinner
Turkey breast with yoghurt-mustard sauce with roasted potatoes and red cabbage salad
evening snack
Tuna spread with red pepper, pickled cucumber, chives and potato crackers
supper
White vegetables soup with parsley, pumpkin seeds and Grissini

Hier sinds april een kleine 20 kilo kwijtgespeeld via intermittent fasting: 's avonds om 20-21h gedaan met eten tot 's middag 12-13h, wel met voldoende drinken en eventueel met een stuk fruit als ik me toch flauw voel worden (fiets elke morgen naar het werk). In het weekend ben ik wel iets minder strikt, zo houdt ik het ook vol + vermijd ik overbelasting van m'n lichaam door een al te strikt dieet. Doel is om langzaam aan te stabiliseren tot een gezonder ritme ('s avonds stoppen en niet meer snacken, 's morgens eten als ik toekom op werk). Voorlopig lijkt dit te lukken.

Voordeel: ik eet wat ik wil zonder al te exact calorieën te moeten tellen, al merk ik dat ik automatisch minder eet.

Beste investering: een goeie weegschaal met app die gewicht trackt zodat je ook makkelijk progressie kunt zien ('vandaag is er mss een halve kilo bij, maar de afgelopen 30 dagen is er netto 2 kilo af) -> zolang het algemeen naar beneden blijft gaan, is het goed.

Edit: ik laat ook regelmatig een bloedtest doen, om de impact op m'n lichaam in de gaten te houden.

Alle de home trainer zit eindelijk in elkaar :p

Zijn er zo apps om uw progress bij te houden? Om eventueel te koppelen met de borstband voor hartslag.

3kg er af over het weekend van ziek te zijn. Het zal waarschijnlijk vooral watergewicht zijn dat ik verloren heb, maar met 66kg voor 1m82 moet ik toch opletten nu. Gisteren niets gegeten, kreeg niets binnen, vandaag 3 sandwiches met confituur met moeite binnen. Straks nog wat binnen proberen duwen. Beetje grieperig gevoel, spierzwakte en 0 eetlust.

Wat duw ik straks beste binnen? de maag accepteert nog niet veel en de darmen zwellen met het minste. Water gaat al wat vlotter binnen.

3kg er af over het weekend van ziek te zijn. Het zal waarschijnlijk vooral watergewicht zijn dat ik verloren heb, maar met 66kg voor 1m82 moet ik toch opletten nu. Gisteren niets gegeten, kreeg niets binnen, vandaag 3 sandwiches met confituur met moeite binnen. Straks nog wat binnen proberen duwen. Beetje grieperig gevoel, spierzwakte en 0 eetlust.

Wat duw ik straks beste binnen? de maag accepteert nog niet veel en de darmen zwellen met het minste. Water gaat al wat vlotter binnen.
Natuur yoghurt met wat fruit?

alles eten is zowat binnenduwen nu. gisteren dacht ik dat het ergste voorbij was, niks ook niet. Vandaag dan toch een afspraak bij de arts gemaakt, zien wat die mens aanraadt.

edit: thuisgezeten tem vrijdag met vermoedelijke bacteriële infectie

Laatst bewerkt:
alles eten is zowat binnenduwen nu. gisteren dacht ik dat het ergste voorbij was, niks ook niet. Vandaag dan toch een afspraak bij de arts gemaakt, zien wat die mens aanraadt.

edit: thuisgezeten tem vrijdag met vermoedelijke bacteriële infectie
Veel beterschap! Zie dit maar als een tussenstopje en geniet van goed en lekker eten wanneer je beter bent!

Lange post, misschien staat er hier al vanalles over, maar goed.

Ben na mijn studentijd (ongeveer al zo'n 15 jaar) aan het proberen om op een gezond stabiel gewicht te komen en nu lijkt het te lukken. Heel vaak met goeie intenties aan iets begonnen en elke keer op dag 2 of 3 barstende koppijn, mottig, moe (de zogenaamde 'keto-flu'), en ergens in de loop van die dag krachtvoer nodig om te bekomen en dan was 't om zeep.

Nu had ik me in mei voorbereid door me wat in te lezen, eerst het boek 'The Fast 800 van Michael Mosley', en ook het boek 'The Diet Myth' van Tim Spector. Iedereen moet weten wat hij ermee doet maar voor mij werkte dat echt heel erg goed, ik heb wel even met honger rondgelopen. Ben ondertussen zo'n 15% van mijn gewicht kwijt geraakt en zit al een paar maanden rond het gewicht waar ik als student rond zat. Heel erg blij dus. Ook de vakantie in de zomer zonder te veel kleerscheuren doorgekomen (maar een kilo erbij die er snel weer af was).

Die methodiek van Mosley is 3-staps:
- Eerst een weekje of 2 (of langer als het kan) crashen. Calorieën tellen en beperken (2 weken +/- 800 per dag). Hij heeft in zijn boek ook een reeks recepten voor 2 weken.
- Vervolgens een overgangsfase tot je op je streefgewicht bent: door intermittent fasting (14 of zelfs 16 uur per dag) je lichaam vastenperiodes geven, en ook een paar dagen per week echt heel beperkt calorieën innemen. De rest van de dagen geen calorieeën meer tellen.
- Laatste fase is compleet overstappen naar een Mediterraans dieet (geen calorieën tellen meer), het intermittent fasting-venster beperken tot bv. 12 uur per dag, en bv. 1 vastendag per week inlassen. Dat is haalbaar op lange termijn.

In die crashperiode was het zaak om door die 'koppijn-dag' te komen. Ik heb toen extra veel water gedronken, het was goed weer en ik ging 's middags in de zon wat wandelen, 's avonds buiten in de tuin zitten (frisse lucht). Dat hielp. Nadien werd dat allemaal best makkelijk.

Ik heb sinds eind mei geen chips of koeken meer gegeten. Ik dronk elke avond 2 blikjes cola zero waar ik vanaf ben (zoet drinken doet zin krijgen in zoet). Ik eet 's middags geen rotzooi meer (rijkbelegde broodjes of frituureten). Ik sla nog regelmatig 's middags de maaltijd over, dat maakt ook dat ik dan minder tijd verlies en wat kan doorwerken. Mijn eetpatroon is helemaal anders nu.

Als je dat boek over de dieetmythes van Spector leest komt dat eigenlijk grotendeels overeen met wat in dat andere boek staat, en wat men de laatste jaren overal oppert (voedingspiramide/zandloper bv.):
- vasten is goed (in tegenstelling tot de "vaak vele kleine beetjes eten"-theorie van 10 jaar geleden) - ik stopte vooral met na 19u eten, want dat was toch bijna altijd rommel (chips, ijs, koeken, chocolade,...). Dan kom je al voor een vastenperiode per dag van 12 uur, het is nog geen IF maar het is al een stap vooruit
- mediterraans dieet is het enige dieet waarvan men weet dat het op lange termijn (30-40 jaar) gezond en houdbaar is (eet veel vers fruit, groenten, plantaardige olieën, beetje zuivel, noten, peulvruchten, drink water of koffie, liefst geen/beperkt suiker, zoveel mogelijk volkoren, eet vis of wit vlees, af en toe rood vlees mag, af en toe een glas rode wijn kan geen kwaad,...).
- calorieën tellen is maar een indicatie, voor elk lichaam is dat anders en dat is een benadering op de verpakking, maar het gaat erom dat je pakweg 1500 en geen 2500 kcal binnenkrijgt.
- Spector relativeert ook sporten als methode om af te vallen. Een volwassen lichaam verbruikt ongeveer 2000 kcal per dag. Daarvan is 80% voor het in leven houden van je lichaam en eten verwerken. Nog eens 10% voor kleine bewegingen. Door pakweg een half uur rustig te lopen verbruik je iets van een 300-400 kcal. Heb je dan daardoor honger en eet je daarna een koek of een energiedrank, dan komt dat er alweer bij. Plus je spieren worden sterker en dat zorgt ook voor gewichtstoename. Je gaat het daar alleen niet meer redden. Beste methode om af te vallen... is minder eten. Nu ok dat is genuanceerd natuurlijk. Sporten is absoluut gezond maar verwacht er geen directe wonderen van.

Allereerst proficiat met het gewichtsverlies. Het is goed dat je een methode hebt gevonden die voor u werkt.

Het enige dat mij niet echt aanstaat in uw post is het gedeelte van dat crashdieet van 2 weken. 800 kcal is te absurd voor woorden. Dat is de helft van wat een 6-jarige jongen nodig heeft. Dat als volwassen mens doen is alles behalve gezond. Je kan net zo goed stap voor stap je kcal verminderen. Je bent hoop en al een maand langer bezig voor hetzelfde resultaat. Ook die vastendag heeft geen enkel nut. Voor veel mensen zijn dat net de momenten dat ze breken omdat ze op een gegeven moment te veel honger krijgen.

Voor de rest is Mediterraans inderdaad vrij populair. Dat is relatief gezien vrij gezond eten al moet je soms wat oppassen omdat ze daar nogal graag olie gebruiken zoals Jeroen Meus boter. Maar het is sowieso vrij logisch dat groenten, peulvruchten, volkoren, vis en wit vlees gezond is. Maar Mediterraans is op zich ook gewoon lekker, dus makkelijk te volgen.

Op je laatste puntje volg ik je. Mijn insteek is ook altijd geweest dat sporten dient om gezond te worden en te blijven. Eventueel gewichtsverlies is een logisch gevolg van een gezonde levensstijl die ook een deftige portie sport bevat.

Allereerst proficiat met het gewichtsverlies. Het is goed dat je een methode hebt gevonden die voor u werkt.

Het enige dat mij niet echt aanstaat in uw post is het gedeelte van dat crashdieet van 2 weken. 800 kcal is te absurd voor woorden. Dat is de helft van wat een 6-jarige jongen nodig heeft. Dat als volwassen mens doen is alles behalve gezond. Je kan net zo goed stap voor stap je kcal verminderen. Je bent hoop en al een maand langer bezig voor hetzelfde resultaat. Ook die vastendag heeft geen enkel nut. Voor veel mensen zijn dat net de momenten dat ze breken omdat ze op een gegeven moment te veel honger krijgen.

Voor de rest is Mediterraans inderdaad vrij populair. Dat is relatief gezien vrij gezond eten al moet je soms wat oppassen omdat ze daar nogal graag olie gebruiken zoals Jeroen Meus boter. Maar het is sowieso vrij logisch dat groenten, peulvruchten, volkoren, vis en wit vlees gezond is. Maar Mediterraans is op zich ook gewoon lekker, dus makkelijk te volgen.

Op je laatste puntje volg ik je. Mijn insteek is ook altijd geweest dat sporten dient om gezond te worden en te blijven. Eventueel gewichtsverlies is een logisch gevolg van een gezonde levensstijl die ook een deftige portie sport bevat.
Dat van dat crashen snap ik, en dat was mijn eerste idee ook. Nu hij baseert zich op een paar recente studies (oa in The Lancet), waar ze beide (traag versus snel) methodes vergeleken over een groep mensen. En daarop gebaseerd waren zijn stellingen:
- er zijn geen bewijzen dat snel afvallen leidt tot snel terug bijkomen
- snel afvallen in het begin geeft meer kans op succes voor het vervolg dan traag afvallen (soort van boost die je krijgt, goeie moed)
- hoeveelheid die je eerste weken afvalt zijn een goeie schatting voor wat je op lange termijn afvalt

Met ook wel een aantal nuances (opletten als je jong bent, borstvoeding geeft, etc.). Nu bon, ik geef het maar mee, het werkte voor mij. Eigenlijk was dat best te doen omdat je je maaltijden vooral vult met verse groenten en fruit, een beetje andere dingen zodat je al je nodige voedingsstoffen wel binnenkrijgt. Idee is zo snel mogelijk in keto geraken zodat je lichaam begint om je opgehoopt vet rond je ingewanden af te breken.

Hier staat er ook nog een artikel over in een Nederlandse krant: https://www.ad.nl/koken-en-eten/mar...gedachte achter,loop der jaren schade oplopen.

Mijn probleem met crashen is dat dit voor de overgrote meerderheid resulteert in een terugval na een dag of 3-4 waar ze dan een paar 1000 kcal gaan bingen omdat ze van +- 3000 kcal per dag plots naar +- 800 gaan.

Waar uw lichaam vet gaat verbranden kan je niet kiezen. Door keto te volgen zal uw lichaam niet speciaal visceraal vet gaan verbranden.

Mijn probleem met crashen is dat dit voor de overgrote meerderheid resulteert in een terugval na een dag of 3-4 waar ze dan een paar 1000 kcal gaan bingen omdat ze van +- 3000 kcal per dag plots naar +- 800 gaan.

Waar uw lichaam vet gaat verbranden kan je niet kiezen. Door keto te volgen zal uw lichaam niet speciaal visceraal vet gaan verbranden.
Welja, maar dat eerste ontkent hij dus, met observationele studies. Mensen zijn volgens hem niet vaker geneigd (over grotere aantallen bekeken) om te gaan 'pingpongen' dan bij een trage aanpak. Maar het vergt in het begin inderdaad heel veel discipline en doorbijten.

Ik kan ook enkel maar voor mezelf spreken natuurlijk ;)

Dat crashen is ook gewoon niet nodig.

Ik blijf erbij: pas uw etensstijl aan, maar blijf "normaal" eten. Draai uw kcal-toevoer wat naar beneden tot je op gewicht bent, en draai dat daarna iets hoger.

Dat IF helpt gewoon om de kcal-intake te verlagen, meer is dat niet. Ik spreid dan liever m'n eten over de hele dag, heb ik gewoon nooit het gevoel dat ik "leeg" ben en ik heb evenzeer m'n inname onder controle.

Ik blijf erbij: pas uw etensstijl aan, maar blijf "normaal" eten. Draai uw kcal-toevoer wat naar beneden tot je op gewicht bent, en draai dat daarna iets hoger.

Dat IF helpt gewoon om de kcal-intake te verlagen, meer is dat niet. Ik spreid dan liever m'n eten over de hele dag, heb ik gewoon nooit het gevoel dat ik "leeg" ben en ik heb evenzeer m'n inname onder controle.
BIj mij was het nodig als boost, langzaam veranderen kreeg ik gewoon niet gedaan. Jarenlang geprobeerd, dat ging altijd efkes goed en dan begon ik langzaam weer elke keer wat vaker dingen te eten die niet goed waren. Het crashen hielp qua motivatie en om van bepaalde verslavingen (gezoete koffie's, koeken, chips, 's middags broodjes of zo van die opwarmpasta's, etc.) af te raken.

Wat de IF betreft, indeed. Het stelt weinig voor als ge in dat venster dan een hoop zit te eten. Het nut zit vooral in beperkte calorie-innames.

Nu wat het ook is: ik blijf elke dag alle noodzakelijke zaken innemen. Ik heb nooit volledige voedingsgroepen helemaal afgewend. Gewoon gezond blijven eten. Heel veel groenten, heel veel vitamines, wat eiwitten, etc. Niks artificieel (supplementen) maar zo puur mogelijk allemaal. Ik ben zelf (hobby)kok en kook enorm graag. Heb er dus veel plezier aan om uit te zoeken hoe ik lekkere, gevarieerde en smaakvolle menu's op tafel kan zetten. Again, persoonlijk: heb op dat vlak veel gehad aan een hoop Ottolenghi-boeken die ik mij aangeschaft heb.

BIj mij was het nodig als boost, langzaam veranderen kreeg ik gewoon niet gedaan. Jarenlang geprobeerd, dat ging altijd efkes goed en dan begon ik langzaam weer elke keer wat vaker dingen te eten die niet goed waren. Het crashen hielp qua motivatie en om van bepaalde verslavingen (gezoete koffie's, koeken, chips, 's middags broodjes of zo van die opwarmpasta's, etc.) af te raken.
Herken me wel in die ervaring. Maakte het ook heel vaak mee dat ik na een week of twee caloriedeficit in het "langzaam" proces weer vaak begin te cheaten. Yoghurtje hier, ijsje daar. Met een zwangere/borstvoeding-gevende vrouw en een jonge zoon, was er bijna altijd wel iets zoet in huis en op een moeilijk momentje is het moeilijk om je te bedwingen. Op de duur gaat het bij mij altijd mis.
Ik doe/deed wel "veel" sport om dat te compenseren, maar gewichtverlies bleef miniem (1kg per maand ofzo).

Dit werkt voor mij ook.
Ik heb wel wat gezocht (en doe dat eigenlijk nog wel constant) naar verzadigende voeding met goeie macro's. Zo eet ik nu 's morgens havermout (de proteïne rijkere versie van de AH) met half melk/half water, opgewarmd, wat kaneelpoeder en een banaan in gesneden. Dat verzadigt geweldig en ik vind het nog lekker ook.

IF zou voor mij niet werken, ik moet op elk moment van de dag wel het idee kunnen hebben dat ik gewoon iets kan eten, ik wil mij niet binden aan tijdschema's om te "mogen" eten.

Het enige moeilijke vind ik nog wel hoeveel kcal mijn lichaam nodig heeft om break-even te blijven. Je kan dat uitrekenen, maar da's bij benadering natuurlijk door sport enal. Ik mik nu op 2300kcal als "normaal" en 2000kcal als ik nog gewicht kwijt wil.

Terug
Bovenaan