Over- en ondergewicht

Daarmee dat sporten ook zo vaak wordt aangeraden. Omdat mensen met overgewicht vaak gewoon amper bewegen en teveel tijd hebben om aan eten te denken.
Absoluut. Sporten is niet alleen meer kcal verbranden maar minder tijd hebben om kcal op te nemen. Tenzij je gaat fietsen en dan van die energy bars meeneemt . Of gaat fietsen met de wielerclub hier in de buurt, voorzitter is bakker. De vrouw komt naar de plek waar de mannen pauze nemen, met patekes en taart. En na de rit gaan ze naar 't café nog enkele Leffes of Duvels achteroverkappen 🤡 . Ze zijn geen van alle erg atletisch gebouwd
 
  • Geweldig
Waarderingen: 515
Absoluut. Sporten is niet alleen meer kcal verbranden maar minder tijd hebben om kcal op te nemen. Tenzij je gaat fietsen en dan van die energy bars meeneemt . Of gaat fietsen met de wielerclub hier in de buurt, voorzitter is bakker. De vrouw komt naar de plek waar de mannen pauze nemen, met patekes en taart. En na de rit gaan ze naar 't café nog enkele Leffes of Duvels achteroverkappen 🤡 . Ze zijn geen van alle erg atletisch gebouwd

Je kan met het fietsen en 1 energy bar per rit ook genoeg afvallen hoor :cool:
Maar klopt wel wat je zegt, ik heb in 2020 een week fietsvakantie gedaan met elke dag 150-180 km en ben geen kilogram afgevallen omdat ik alles at wat ik onderweg tegen kwam.
 
Je kan met het fietsen en 1 energy bar per rit ook genoeg afvallen hoor :cool:
Maar klopt wel wat je zegt, ik heb in 2020 een week fietsvakantie gedaan met elke dag 150-180 km en ben geen kilogram afgevallen omdat ik alles at wat ik onderweg tegen kwam.
Ik denk dat je al ver zoals de gemiddelde deelnemer aan de Tour de France moet rijden om meer te verbranden dan makkelijk meteen wordt gecompenseerd door voeding.

Mensen hebben daar vaak een verkeerd idee van, als je kijkt naar gewoon al de calorieën van een gemiddeld gerecht of zelfs een stuk snoep, en hoeveel je verbrandt bij het sporten. Wat ugar zegt van die zondagscoureurs die enkel dikker worden is dan ook niet moeilijk, echt gigantische inspanningen zullen dat niet zijn, en zo'n zwaar bier is een caloriebom.
 
Bij lange fietsritten valt dat nog mee. Volgens mijn garmin zitten de ritjes van rond de 100km op zo'n verbruik van 2200 a 2600kcal. Zelfs als dat een serieuze overdrijving zou zijn, mag je toch heel wat eten om 1500kcal binnen te krijgen. Als je er totaal niet op let, dan heb je dat snel inderdaad.

Hangt inderdaad wel veel af van de effectieve prestatie en wat je consumeert.
 
Ik heb van mijn 15e tot mijn 22ste quasi altijd met overgewicht rondgelopen, ik snoepte ook enorm tussendoor en had alles graag wat je eigenlijk net niet moet eten. Dan begonnen met sporten en volledig gekapt met junkfood (ben al jaren geen frituur meer in geweest) daarmee verdween dat overgewicht ook. Een neef van mij is van 130 naar 70 gegaan, ook door een hoop gedragswijzigingen door te voeren en gezonder te gaan leven. Als je een ziekte zoals diabetes, AIDS, kanker, ... hebt kom je er niet zo eenvoudig vanaf.


Dit begrijp ik volledig en ga ik niet ontkrachten. Ik vind je vergelijking met een ongeeslijke ziekte er wel bij de haren bijgesleurd, obesitas kan je perfect bestrijden door gewoon veranderingen in je gewoontes door te voeren. Ik zeg niet dat eenvoudig is, maar iedereen met obesitas heeft het zichzelf aangedaan en kan het ook ongedaan maken.
Ik kan mij enkel niet vinden in je laatste stukje. Obesitas is, volgens mij, een symptoom van een onderliggend probleem. Dit kan lichamelijk, psychologisch maar zelfs ook sociaal zijn. Ik vind het te gemakkelijk om te zeggen dat je zelf de fout bent van je obesitas.

Ik ga wel akkoord dat je er een aandeel in hebt, je bent immers degene die het eten in je mond stopt.
 
Ik zou graag vanaf 1 september beginnen met af te vallen. Wegens schouderblessure zit ik al thuis sinds 22/02,waardoor de bewegingshoeveelheid van een normale werkdag is weggevallen. Ik eet relatief gezien veel, maar wel "gezond" ( groenten, aardappelen etc worden in 95% van de gevallen gestoomd ) , ik eet 1x per 14 dagen junk food ( grote friet, saus en 3 stukken vlees ) ,ik drink dagelijks 2 biertjes van 8,5% ( dit zal weer veranderen als ik terug aan het werken ben )

Ik weeg 137 kg voor 1m89, probeer in het weekend rond de 35km te fietsen ( kan wegens lichamelijke problemen niet meer aan, en ook geen andere intensievere sporten)

De wil is er, enkel : hoe begin ik eraan?
 
Ik zou graag vanaf 1 september beginnen met af te vallen. Wegens schouderblessure zit ik al thuis sinds 22/02,waardoor de bewegingshoeveelheid van een normale werkdag is weggevallen. Ik eet relatief gezien veel, maar wel "gezond" ( groenten, aardappelen etc worden in 95% van de gevallen gestoomd ) , ik eet 1x per 14 dagen junk food ( grote friet, saus en 3 stukken vlees ) ,ik drink dagelijks 2 biertjes van 8,5% ( dit zal weer veranderen als ik terug aan het werken ben )

Ik weeg 137 kg voor 1m89, probeer in het weekend rond de 35km te fietsen ( kan wegens lichamelijke problemen niet meer aan, en ook geen andere intensievere sporten)

De wil is er, enkel : hoe begin ik eraan?
Wegen en ckal tellen van wat je nu eet én drinkt.
Netjes noteren en dan kijken welke kleintjes je kan schrappen.
Je beweging verhogen. al is het maar 3x per week gaan wandelen met een hond in het asiel. Wanneer dat makkelijk lukt, lichtjes verhogen.
Meestal is dat ook de periode dat start 2 run ook weer start, ik weet niet of je dat kan/mag?
 
Voor mij persoonlijk: terug enkele dagen per week koken volgens Pascalle Naessens. Ik eet al een maand 4x per week kant en klare slaatjes uit Albert Heijn met yoghurt dressings (niet de zakjes die erin zitten) als lunch ipv snel en broodje te kopen, een pizza in de oven, een croque,.... Voorlopig geen succes op de weegschaal maar daar zitten mijn ijsjes voor iets tussen ook 😛

Ik heb ook een fitness gevonden met groepslessen die ik uit wil proberen, maar dat zal voor oktober pas zijn.
 
Ik zou graag vanaf 1 september beginnen met af te vallen. Wegens schouderblessure zit ik al thuis sinds 22/02,waardoor de bewegingshoeveelheid van een normale werkdag is weggevallen. Ik eet relatief gezien veel, maar wel "gezond" ( groenten, aardappelen etc worden in 95% van de gevallen gestoomd ) , ik eet 1x per 14 dagen junk food ( grote friet, saus en 3 stukken vlees ) ,ik drink dagelijks 2 biertjes van 8,5% ( dit zal weer veranderen als ik terug aan het werken ben )

Ik weeg 137 kg voor 1m89, probeer in het weekend rond de 35km te fietsen ( kan wegens lichamelijke problemen niet meer aan, en ook geen andere intensievere sporten)

De wil is er, enkel : hoe begin ik eraan?
Zoals gezegd echt eens goed neerschrijven wat je eet en hoeveel. Aardappelen zijn bv. gezond maar daarmee heb je makkelijk wel een hoop kcal binnen. Ik vermoed dat de porties al aanpassen een effect kan hebben.

Ook euhm, twee trappisten per dag is, buiten een hoop calorieën, gewoon niet gezond en ver boven de limiet van normaal alcoholgebruik.
 
Ook euhm, twee trappisten per dag is, buiten een hoop calorieën, gewoon niet gezond en ver boven de limiet van normaal alcoholgebruik.
Dit is zo een opmerking, die ik gewoon niet meer geloof. Niet omdat jij het zegt maar omdat er al zoveel tegenstrijdige berichten in de media zijn verschenen, dat het me niet veel meer doet.

Ik ben 50 jaar en heel mijn leven lang heeft mijn vader voor / na zijn werk en nu tijdens zijn pensioen dagelijks 2 pinten gedronken. Maar dat was het dan ook. Net als ik: het blijft bij die 2 biertjes als ik een filmpke op netflix aan het kijken ben, of aan het gamen ben. Overdag zal ik geen druppel alcohol aanraken,

Ik dronk rond mijn 30ste VEEL meer zonder ook maar 1 gram bij te komen, net zoals ik toen VEEL ongezonder at.
 
Komen advies vragen en dan onmiddellijk beginnen strijden dat het advies niet klopt, dat begrijp ik toch niet hoor.

Gewoon dat bier laten vallen en dat zal inderdaad een pak calorieën schelen.

Mensen beseffen ook het verschil ook niet dat gezond geen synoniem is van laag in calorieën. Olijfolie en advocado zijn vb gezond, maar hoog in calorieën
 
Dit is zo een opmerking, die ik gewoon niet meer geloof. Niet omdat jij het zegt maar omdat er al zoveel tegenstrijdige berichten in de media zijn verschenen, dat het me niet veel meer doet.

Ik ben 50 jaar en heel mijn leven lang heeft mijn vader voor / na zijn werk en nu tijdens zijn pensioen dagelijks 2 pinten gedronken. Maar dat was het dan ook. Net als ik: het blijft bij die 2 biertjes als ik een filmpke op netflix aan het kijken ben, of aan het gamen ben. Overdag zal ik geen druppel alcohol aanraken,

Ik dronk rond mijn 30ste VEEL meer zonder ook maar 1 gram bij te komen, net zoals ik toen VEEL ongezonder at.
Welke tegenstrijdige berichten? Jij claimt dus dat er berichten circuleren dat trappisten laag in calorieën zijn, of twee ervan per dag bij een normaal consumptiepatroon horen.

Dat er andere mensen hetzelfde doen, is dat een argument? De meeste mensen staan trouwens minder zwaar als ze jonger zijn hoor. Sorry maar niets van wat je schrijft kan gebruikt worden om het simpele feit tegen te spreken dat twee zware bieren per dag veel extra kcal zijn, en volgens mij kom je daarmee ook in de statistieken als alcoholist.

Je moet mij niet geloven hé, maar het is dan toch de realiteit ontkennen.
 
Ik denk dat je al ver zoals de gemiddelde deelnemer aan de Tour de France moet rijden om meer te verbranden dan makkelijk meteen wordt gecompenseerd door voeding.

Mensen hebben daar vaak een verkeerd idee van, als je kijkt naar gewoon al de calorieën van een gemiddeld gerecht of zelfs een stuk snoep, en hoeveel je verbrandt bij het sporten. Wat ugar zegt van die zondagscoureurs die enkel dikker worden is dan ook niet moeilijk, echt gigantische inspanningen zullen dat niet zijn, en zo'n zwaar bier is een caloriebom.

Ik heb weinig dikke fietsers gezien, dat moet een Vlaams fenomeen of misschien cliche zijn. Het is wel zo dat als je gaat sporten, en je begint tijdens het sporten 1 of 2 energiereepjes/gels te eten en daarnaast nog eens energiedrank, dan ga je geen calorie deficit meer hebben maar een surplus. En het zijn inderdaad enkel diegenen die 100+ km fietsen, die zo'n hoeveelheid calorieen nodig hebben. Als ikzelf 40-70 km fiets, neem ik niets mee behalve water en pas vanaf 70+ km neem ik een energiereep of -drank mee.

Met fietsen verbrand je ongeveer 400-600 calorieen per uur, afhankelijk van de snelheid (25km/h is wel het minimum voor aan die 400 te komen), wind en landschap. Tegenwind en heuvelachtig landschap zullen meer energie vergen dan vlak met de wind in de rug. Afin, dat zijn de cijfers die ik hanteer en tot dusver ben ik toch altijd afgevallen als ik het wou.
Die fietsvakantie als voorbeeld at ik onder andere 4-5 croissants in de ochtend, lunch, hele dag door energie drinks en 's avonds nog een kebab/sushi/pasta en een donker biertje. Achteraf bekeken is het meer een prestatie dat ik niet ben bijgekomen, ipv dat ik niet ben afgevallen.
 
Mij gaat het eerder over de berichten dat de ene zegt dat dagelijks een glas wijn geen kwaad kan, terwijl de andere het tegenovergestelde zegt. Iedereen weet dat roken ongezond is, terwijl de meningen over alcohol verdeeld zijn. En het is nu ook niet dat ik een fles vodka per dag drink....

Ik zeg toch nergens dat ze niet veel cal. bevatten? ik weet ook wel dat als ik dat laat, of enkel in het weekend drink, ik wel zal afvallen, ik vroeg me gewoon af hoe je aan een "afvalrace" begint, indien je de niet de mogelijkheid hebt om intensief te gaan sporten.
 
Mij gaat het eerder over de berichten dat de ene zegt dat dagelijks een glas wijn geen kwaad kan, terwijl de andere het tegenovergestelde zegt. Iedereen weet dat roken ongezond is, terwijl de meningen over alcohol verdeeld zijn. En het is nu ook niet dat ik een fles vodka per dag drink....

Ik zeg toch nergens dat ze niet veel cal. bevatten? ik weet ook wel dat als ik dat laat, of enkel in het weekend drink, ik wel zal afvallen, ik vroeg me gewoon af hoe je aan een "afvalrace" begint, indien je de niet de mogelijkheid hebt om intensief te gaan sporten.
De meningen over alcohol zijn niet verdeeld hoor, het is een maatschappelijk geaccepteerde drug, een gif. Zo'n studies gaan dan enkel over het feit dat rode wijn antioxidanten bevat bijvoorbeeld, maar gaan dan voorbij aan alle negatieve effecten.

Ook gaat het dan over 20 cl (misschien zelfs maar 10) aan max 15% alcohol vs jouw 66 cl aan 8.5% hé.

Ik drink trouwens ook graag een deftig glas bier hoor, maar je hebt een verkeerd idee over de schadelijkheid. Dit alles terzijde, uiteindelijk ia jouw oplossing minder kcal innemen. Minder bier is een optie, minder voedsel ook. Daarom: alles eens afwegen en opschrijven.
 
Heb even een dip gehad, ben wel geen gewicht bij gekomen maar ook niks meer af, kwa voeding ben ik toch wa blijven opletten niet fanatiek maja al blij dat ik niet weer bijgekomen ben. Mentaal het even moeilijk gehad en weinig zin om te sporten :(
Heb dit altijd voor als mijn eczeem begint op te spelen, je moet dan bedenken dat ik wondjes heb en als ik zweet dat nog meer uitdroogt en pijn doet.
 
Mij gaat het eerder over de berichten dat de ene zegt dat dagelijks een glas wijn geen kwaad kan, terwijl de andere het tegenovergestelde zegt. Iedereen weet dat roken ongezond is, terwijl de meningen over alcohol verdeeld zijn. En het is nu ook niet dat ik een fles vodka per dag drink....

Ik zeg toch nergens dat ze niet veel cal. bevatten? ik weet ook wel dat als ik dat laat, of enkel in het weekend drink, ik wel zal afvallen, ik vroeg me gewoon af hoe je aan een "afvalrace" begint, indien je de niet de mogelijkheid hebt om intensief te gaan sporten.
Ik vind dat je moet beginnen met gewoon na te denken en wat plannen. Je begint bij te zeggen afvalmarathon ipv afvalrace. Iedereen wil zo snel mogelijk naar zijn streefgewicht, vaak geraken ze er, maar kunnen ze er niet blijven.

Zoek eerst wat informatie over voeding en verdiep je wat in koolhydraten, vetten en proteïnen. Je kan bijvoorbeeld zeggen ik eet maar 2500 kcal per dag, maar er is een enorm verschil tussen 2500 kcal waarvan 70% koolhydraten, 70% vetten of 70% proteïnen. Daar gaan veel mensen fout in, of ze nu willen afvallen of bijkomen.

Dan zou ik eens denken van wat zou ik graag wel blijven eten. Uiteindelijk is het gelijk ik zei een marathon, dus je moet het volhouden dus ontzeg je nu ook niet alles he. Dus kies een paar dingen uit en daar maak je dan een gebalanceerde maaltijd rond.
Zeker ook opzoeken welke dingen je toch nog zouden smaken. Daarmee bedoel ik er zijn zoveel dingen om te eten, niet alles dat gezond is of zou passen binnen je plan is lekker. En tegelijkertijd niet alles wat gezond is zogezegd is goed voor je lijn. Neem nu bijv noten, allemaal een goede bron van proteïnen, maar tegelijkertijd ook veel vetten :) Je haat vis? Eet wat noten voor goede vetten en wat kippewit voor de proteïnen, verplicht je gewoon niet iets te eten wat je niet graag hebt gewoon omdat het zou passen of goed zou zijn.

Ik zou ook kcal vergelijken met fysieke inspanning nodig om die kcal te verbranden. Bijvoorbeeld een reep chocolade, je kan makkelijker zeggen het is maar 150 kcal (en ik mag 2500 kcal eten) dan te zeggen als ik die reep chocolade eet zou ik eigenlijk 2 uur moeten wandelen om die kcal te verbranden. Want laten we zeggen dat mensen over het algemeen 8 uur slapen en 8 uur werken, dan blijven er 8 uur over... wil je 25% van die tijd opofferen voor dat stuk chocolade?

En iets wat ik belangrijk vind is beloon jezelf. En niet gewoon de zever "als je afvalt, zie je er beter uit of voel je je beter en dat is een beloning op zich". Nope, als jij wat je vooropstelt haalt, doe gewoon wat voor jezelf. Koop een nieuwe game, ga naar een concert, geen idee wat je hobbies zijn maar je snapt wel wat ik bedoel..
 
Wat dat bier betreft: puur naar gewicht toe is dat een serieuze boosdoener. Ik drink ook graag een pint of een zwaarder bier.
Sommigen hier hebben serieus mijn ogen geopend door mij simpelweg de kcal van bier te laten tellen. Ik drink niets tijdens de week, enkel in het weekend dus ik was ervan overtuigd dat ik wel safe zat. Ook in het weekend frieten want ja, cheatmeal enzo.

't Is niet dat ik overgewicht heb en ik ben relatief gespierd. Toch ben ik veel bewuster beginnen omgaan met het drinken van bier. 5-6 zware bieren over de ganse vrijdagavond vond ik vroeger wel kunnen. Als je ongeveer 250 kcal rekent (gewone pint 113 kcal) dan zat ik (zonder eten) op die avond al aan 1500 kcal aan bier. Geen idee waarom ik dat allemaal ok vond.

Sowieso is alcohol een boosdoener naar energie, humeur, belasting lever, enz. Toch drink ik nog, want 't is o zo plezant om eens ontspannen weg te zakken op café met ne hoop vrienden. Weliswaar een pak minder dan vroeger.

In other news: ik zal mijn cardio vanaf nu naar de winter toe wat opkrikken met lopen. Ik heb zo'n kleine 'vetranden' aan de onderrug. Die worden zichtbaar als ik een spannende boxershort draag en stoor mij daar mateloos aan.
 
Protip voor het lekker klaarmaken van "droge" kippenborst. Doe die in reepjes van ong. een cm dik, en doe er per kippenborst ongeveer een theelepel bicarbonaat (baksoda) bij, een eetlepel gewone sojasaus, een theelepel maiszetmeel en dan kruiding met zout/peper en iets naar keuze (bv. paprika, curry- of lookpoeder) (let op: sojasaus is ook zout). Meng dat geheel goed zodat alle sappen in de kippenstukjes zitten en amper of niks meer drijft in de kom. Half uur laten trekken in de frigo en paar minuutjes heet bakken langs beide kanten in een klein beetje olijfolie (of alternatief). Ge gaat nog nooit zo'n zachte kippenborst gegeten hebben.
 
Terug
Bovenaan