OS Winterspelen 2026 Milaan-Cortina

Dat van het wielrennen... Ik weet het niet, hoor.
Je hebt ook het baanwielrennen en met heel veel chance halen we daar eens één medaille.
We hebben het geluk van een toptijdrijder en eentje een niveau daaronder op een goede dag (Wout). Waar ga je de andere medailles halen buiten Remco en een VA in topvorm, mochten ze de OS nu rijden? Philipsen / Merlier kunnen zekerheden zijn en dan stopt het en wordt het gokken. De Lie moet zich nog bewijzen op het allerhoogste en Wellens zal nooit meedoen als Tadej meedoet.

Met de verwachting kan ik meegaan. Onze selectiecriteria zijn ongemeen streng en dan verwacht je iets.
Eigenlijk zouden deze OS een les moeten zijn.

Zo eentje en dan nog een hele tijd terug.

Ik denk dan eerder het schaatsen dat 1000 en 1 disciplines heeft terwijl het wegwielrennen er maar 2 heeft. Je zou bijvoorbeeld evengoed nog een wegwedstrijd sprint kunnen organiseren, misschien een heuvelwedstrijd, ploegen tijdritten in landen verband en dan overal nog eens een mixed versie bij. Ik ben nu maar wat belachelijke dingen aan het opsommen, maar sommige van die schaats & shorttrack disciplines zijn dan eigenlijk ook.

Ik denk dan eerder het schaatsen dat 1000 en 1 disciplines heeft terwijl het wegwielrennen er maar 2 heeft.
Met een fiets zijn er toch echt 22 gouden medailles te verdienen

• Wegwielrennen (4 goud)
    • Wegwedstrijd (mannen / vrouwen)
    • Tijdrit (mannen / vrouwen)
  • Baanwielrennen (12 goud)
    • Sprint, keirin, teamsprint
    • Ploegenachtervolging
    • Omnium
    • Madison
      (allemaal mannen & vrouwen)
  • Mountainbike (2 goud)
    • Cross-country (mannen / vrouwen)
  • BMX Racing (2 goud)
    • Mannen / vrouwen
  • BMX Freestyle (2 goud)
    • Park (mannen / vrouwen)

Ik vind de vergelijking van Thomas96 nog niet zo slecht. Hij zegt dan ook wegwielrennen en niet gewoon op een fiets.

Zijn een paar sterke prestaties geweest en Tas zat op een zucht van zelfs goud, maar al bij al toch magere spelen voor ons land. De Desmets individueel zeer mager geen enkele finale. Swings had ik echt een medaille verwacht. Meylemans die dan de pech heeft van het supermateriaal van de Duitsers en de Britten, de skimo man die was gehypet voor een medaille haalt de finale terecht niet, ... .

De enige medaille die we halen hebben we voor een groot stuk te danken aan een Amerikaanse die niet rechtblijft.

Laatst bewerkt:
Zijn we niet heel streng ?

Als niet winterland zijn, zonder echte accommodatie zijn we bij de beste 30% in de medaillestand, ja het kon meer zijn, maar soms draait niet alles zoals je hoopt.

De medaillehoop lag vooral ook hoog omdat de Belgische atleten heel goed presteerden voor deze OS, maar tactieken, materiaal, slecht ijs oordelen anders, andere dingen kwamen we niet aan de verwachtingen.

We mogen imo niet vergelijken met Nederland.
- een vispoel van 7 miljoen mensen meer dat ze sporttalent uit kunnen vissen
- ze betalen 1 euro belasting meer per inwoner voor die topsporters, dan gemiddeld Belgen en ze zijn al met meer mensen.
- in Nederland een bond voor het volledige land, hier is alles nog eens in 2/3 gesplitst (=ook meer verspilling van geld)
- ik vermoed dat ze ook meer geld geven aan sporten waar er meerdere medailles te halen per atleet (schaatsen , zwemmen,baanwielrennen, ...)

• Wegwielrennen(4 goud)
  • Baanwielrennen(12 goud)
    • Ploegenachtervolging
    • Omnium
    • Madison
  • Mountainbike(2 goud)
  • BMX Racing(2 goud)
    • Mannen / vrouwen
  • BMX Freestyle(2 goud)

Dat zijn effectief verschillende disciplines
Hoe goed MVDP ook is op de fiets die gaat hoeveel hij ook mag trainen geen BMW freestyle winnen of de sprint /keurin in het baanwielrennen

Lange baanschaatsen bestaat uit 500m-1000m-1500m
Shorttrack bestaat uit 500m
-1000m-1500m

Dat zijn dezelfde afstanden maar in een ander format. Beetje scheve vergelijking mss maar Je kan dat dan ook beginnen doen in atletiek op de OS indoor en outdoor dan 😅

• Wegwielrennen(4 goud)
  • Baanwielrennen(12 goud)
    • Ploegenachtervolging
    • Omnium
    • Madison
  • Mountainbike(2 goud)
  • BMX Racing(2 goud)
    • Mannen / vrouwen
  • BMX Freestyle(2 goud)

Ergens bewijst dit wel hoe belachelijk sommige disciplines wel niet zijn. Je hebt baanwielrennen met 6 disciplines terwijl wegwielrennen er 2 heeft. Ondertussen is wegwielrennen wel een mondiale sport dat door miljoenen mensen of gevolgd of gedaan wordt terwijl jan met de pet geen baanwielrenner kan noemen als je een pistool tegen zijn kop zou zetten of nee nog beter: de enige die Jantje zal kunnen noemen is eigenlijk een wielrenster die haar conditie aan het voorbereiden is voor het wegseizoen.

Ergens bewijst dit wel hoe belachelijk sommige disciplines wel niet zijn. Je hebt baanwielrennen met 6 disciplines terwijl wegwielrennen er 2 heeft. Ondertussen is wegwielrennen wel een mondiale sport dat door miljoenen mensen of gevolgd of gedaan wordt terwijl jan met de pet geen baanwielrenner kan noemen als je een pistool tegen zijn kop zou zetten of nee nog beter: de enige die Jantje zal kunnen noemen is eigenlijk een wielrenster die haar conditie aan het voorbereiden is voor het wegseizoen.
Voetballen heeft ook maar 1 medaille op de OS

Kunstschaatsen toch wel mijn favoriete sport van de spelen echt werkelijk prachtig, wel jammer van kataori sakamoto zilver maar ze besefte wel dat ze het wat laten liggen heeft soit blijft voor mij toch de goat van de laatste jaren.

Voor mij zijn schaatsen en dan vooral het short track dé sporten van de Winterspelen. Amai, da is episch en vooral waanzin. Ook al een aantal jaren sympathie voor Hanne Desmet en nu echt helemaal fan geworden. Top shorttrackster, met een leuke persoonlijkheid en uitstraling. Zonde dat het wel meestal tegenzat. Ook wel fan geworden van o.a. Sandrine Tas.

Shortrack is idd spectaculair maar de "willekeurige straffen" en de portie "geluk" zijn te belangrijk waardoor ik te vaak afhaak en de interesse verlies

Van de ski cross heb ik toch ook wel genoten. Maar idd vooral kunstschaatsen was de ontdekking voor mij :D
En dan curling een beetje hetzelfde als darts. Eigenlijk super saai maar om één of andere reden blijf ik toch kijken.

Voor mij zijn schaatsen en dan vooral het short track dé sporten van de Winterspelen. Amai, da is episch en vooral waanzin. Ook al een aantal jaren sympathie voor Hanne Desmet en nu echt helemaal fan geworden. Top shorttrackster, met een leuke persoonlijkheid en uitstraling. Zonde dat het wel meestal tegenzat.
Eens. Hanne Desmet een geweldige uitstraling. Ook een wereldtopper ondanks dat ze geen finales pakt.

Terug
Bovenaan