Oriëntatie perceel

Inderdaad, maar die ga je de hele dag naar beneden mogen laten in een nieuwbouw en dan heb je nog minder licht. Doe je ze open, dan zit je in een serre.
Screens half open doen is ook geen optie, want dan heb je kans op thermische breuk.
Er bestaan nog andere soorten zonwering dan screens...

Klopt.

Elke zonnestraal zit ik buiten, niets gezelliger dan in het buitensalon te zitten met goed weer. Zeker in België is het zelden zo heet dat het niet meer dragelijk is 🌞😎
Ik weet niet wat jij "niet meer dragelijk" vindt, maar hier op het terras gaat het vlot boven de 40 graden in de zomer.

Wij wouden zeker geen Z gericht perceel. Wij zochten ook eerder naar zelfs iets N gericht. Bij mijn ouders was het ook zo: groot perceel waardoor het terras altijd in de schaduw van het huis ligt. Wel hebben ze dan meer achteraan in de tuin een tweede terras. Jullie zijn ook op zoek naar een groot perceel, dus mogelijk is dat ook een idee om de tuin gewoon anders in te richten?

Ik weet niet wat jij "niet meer dragelijk" vindt, maar hier op het terras gaat het vlot boven de 40 graden in de zomer.
Dat kan, maar over hoeveel dagen spreek je dan? 20 max? Dat op 365 dagen... Op datzelfde terras kan je wel in de winter aangenaam zitten, en die dagen alleen zijn al meer dan die 20 hete dagen. Maar om op je vraag te antwoorden : het 'hittegolfje' van vorige zomer zaten we ook buiten, onder een parasol. Af en toe afkoelen in een zwembadje was welkom, maar was zalig daar 👌
Ook zit je meer verder in de tuin, gras is iets koeler en meer een briesje. Tegen de gevel, uit de wind is het idd niet aangenaam.

Wat voor mij ook meespeelt is de vorm van het perceel. Mijn tuin is ZO gericht, maar ik ken mensen met een O gerichte tuin die breed doorloopt achter het huis zodat ze zonder problemen de zon uit het zuiden kunnen meepikken en zelfs ZW naast het huis een tafeltje kunnen zetten.

Op papier zou mijn tuin warmer/zonniger moeten zijn maar in de praktijk heb ik veel minder zon als ze in het ZW zit door meer schaduw van de buren.

Dat kan, maar over hoeveel dagen spreek je dan? 20 max? Dat op 365 dagen... Op datzelfde terras kan je wel in de winter aangenaam zitten, en die dagen alleen zijn al meer dan die 20 hete dagen. Maar om op je vraag te antwoorden : het 'hittegolfje' van vorige zomer zaten we ook buiten, onder een parasol. Af en toe afkoelen in een zwembadje was welkom, maar was zalig daar 👌
Ook zit je meer verder in de tuin, gras is iets koeler en meer een briesje. Tegen de gevel, uit de wind is het idd niet aangenaam.
Letterlijk heel de zomer, vanaf het zonnig is. Vorige week in die dagen dat het goed weer was, 25 graden op de terrastafel. En dan kan je evengoed niet buiten zitten, want je wil uw jas uitdoen wegens te warm, tot er eens een windvlaagje voorbij komt, of er even een wolk de zon passeert en de temperatuur onmiddelijk zakt naar 10 graden. En hoeveel mensen gaan er in de winter op het terras zitten? Buiten de werkuren is het donker en de weekenddagen dat het mooi weer zijn, zijn op 1 hand te tellen.

Wij hebben ons daar serieus op mispakt, op dat vooroordeel dat je een zuidgerichte tuin moet hebben. Ik zou het nooit meer opnieuw doen.

Screenshot-2023-02-17-09-51-41-962-edit-com-google-android-apps-photos.jpg

Tja, laatste keer dat ik op mijn Noordelijk terras at, was 11 januari. 😉

Terug
Bovenaan