Bordspelreview: Evergreen

Dat we de planeet zo aangenaam mogelijk moeten maken voor onszelf en onze nakomelingen staat vast. Dat de natuur hier een essentiële rol in speelt eveneens. Ook binnen de bordspelwereld is dit een populair thema. Denk maar aan spellen zoals Terraforming Mars, Earth of Photosynthesis. Ook in Evergreen is dit het centrale uitgangspunt en is het de bedoeling dat je je eigen planeet van een weelderig ecosysteem voorziet. Dit doe je door kiemen te planten en ze te laten groeien tot fantastische bomen. Ik ging alvast met enkele andere redactieleden van BeyondGaming de uitdaging aan. Of het ons lukte om afzonderlijke bomen te laten uitgroeien tot weelderige bossen en hierbij de nodige punten te sprokkelen, ontdek je in onderstaande review!

Evergreen werd ontwikkeld door Horrible Guild, bij ons uitgegeven door 999 Games, en is van de hand van Hjalmar Hach, die ook het alom bekende Photosynthesis op zijn naam heeft staan. Gezien het gemeenschappelijke thema en designer hoeft het niet te verwonderen dat enige gelijkenissen zich zullen opdringen, al zal je merken dat Evergreen toch helemaal anders speelt.

Evergreen 2.jpg

Bouw aan je eigen ecosysteem!

De setup voor Evergreen is vrij simpel. In tegenstelling tot bij Photosynthesis is er namelijk geen centraal spelersbord aanwezig, maar gebeurt alles op je eigen spelersbord. Hierop staat je voorlopig nog lege planeet afgebeeld, die is opgedeeld in verschillende zones of zogenaamde biomen, een puntentrack, de seizoenstrack die het verloop van het spel aanduidt, verschillende power tracks, waarover later meer, en een overzicht van de basisacties. Hoewel de tekeningen op het eerste zicht een beetje overweldigend kunnen zijn, zal je merken dat alles erg duidelijk wordt weergegeven en zichzelf zal uitwijzen. Op elke track dient vervolgens in het groene vakje een paarse marker te worden geplaatst. De gele zon-marker wordt bovenaan het speelveld geplaatst en duidt de richting aan langs waar de zon zal schijnen. Dit is op zijn beurt belangrijk voor de puntenverdeling.

Hoewel ik aangaf dat er geen centraal spelersbord aanwezig is, is er wel een gemeenschappelijke zone waar bioomkaarten worden geplaatst. Enerzijds heb je de fertiliteitszone. Bij de start van het spel worden kaarten getrokken tot wanneer er vijf fertiliteitssymbolen (bloemen) zichtbaar zijn. Hierbij zijn enkel de kaarten met fertiliteitssymbool van tel. Overige kaarten (jokers en doodskoppen) worden terug het deck in geschud. Vervolgens worden de kaarten van hetzelfde bioom - dit zie je aan de kleur en achtergrondtekening van de kaarten - op elkaar gelegd op een manier dat de fertiliteitssymbolen zichtbaar blijven. Anderzijds heb je het bioomdeck. Hier worden per beurt in totaal n + 1 kaarten geplaatst, waarbij n voor het aantal spelers staat. Speel je met vier spelers, dan plaats je dus vijf kaarten. Dit deck zal bepalen in welke zone je een actie zal mogen uitvoeren. Dan rest ons nog enkel de startspeler te bepalen en het spel kan beginnen!


De kracht van de zon zal ten volle moeten worden benut!

In Evergreen zal elke speler de vier seizoenen doorlopen. Hierbij heeft elk seizoen zijn eigen aantal beurten: vijf in de lente, vier in de zomer, drie in de herfst en twee in de winter. Denk van bij het begin goed na over je opzet, want elk seizoen zal invloed hebben op het navolgende! Een beurt bestaat vervolgens uit drie fasen: een draft-fase, waarbij een bioom-kaart wordt genomen uit het deck, de actie- en power-fase, waarbij je afhankelijk van de kaart die je neemt een aantal basis- en power-acties zal mogen uitvoeren op je eigen spelersbord, en een eindfase, waarbij wordt gekeken of het seizoen is afgelopen of er nog beurten moeten worden uitgevoerd. Is het seizoen voorbij, dan wordt de resterende bioom-kaart in de fertiliteitszone gelegd en worden vervolgens de punten van dat seizoen geteld. Deze zijn afhankelijk van twee zaken: de hoeveelheid zon die elke boom krijgt en de grootte van je grootste, aaneengesloten ‘bos’.

Het is vooral tijdens de actie- en power-fase dat het denkwerk zal moeten gebeuren. In de actie-fase zal je afhankelijk van je gekozen kaart één actie uitvoeren in het bioom overeenkomstig met de kleur van de kaart. De mogelijke acties staan rechtsonder je spelersbord aangeduid en bestaan uit drie kiemen planten, twee kiemen laten groeien tot twee kleine bomen of twee kleine bomen tot twee grote bomen, een kiem planten en één van de andere kiemen of bomen laten groeien, of de bioom-restrictie negeren en slechts één kiem planten of één kiem of boom laten groeien op een willekeurige plaats op het bord. De power-fase wordt aangegeven in de rechteronderhoek van de kaart en zal ervoor zorgen dat je specifieke ‘tracks’ (kiemen planten of bomen laten groeien) zal kunnen opwaarderen, punten zal kunnen sprokkelen, of een rivier of struik zal kunnen plaatsen. Een rivier zorgt ervoor dat twee aangrenzende kiemen of kleine bomen groeien, maar let op: een rivier maakt geen deel uit van je bos en telt dus niet mee bij de puntentelling. Een struik daarentegen zorgt ervoor dat verschillende groepen van bomen samen kunnen genomen worden tot één bos.

Evergreen is een leuk tactisch puzzelspel waarbij je steeds een aantal beurten verder zal moeten denken.


De plaatsing van je kiemen, bomen en struiken is erg belangrijk voor de puntentelling. Zo zorgt elke boom voor punten, op voorwaarde dat hij geen schaduw krijgt van een andere boom. Een kleine boom werpt een schaduw van één vakje, een grote boom van twee vakjes. Staat een grote boom net achter een kleine boom, dan zal hij wel licht kunnen opvangen en dus punten opleveren. Omgekeerd is dat uiteraard niet het geval. Een kleine boom telt één punt, een grote boom twee punten. Struiken zelf krijgen geen punten voor opvangen van zonlicht, maar zorgen er wel voor dat je bomen bossen kunnen vormen. In dat geval krijgt elk onderdeel van je grootste, aangeengesloten bos (kleine boom, grote boom én struik) één punt. Maar let op! Volgend seizoen komt het zonlicht van een andere kant en zal de schaduw op een andere manier worden verdeeld. Vooruit denken is met andere woorden de boodschap!

Na de vier seizoenen is het spel afgelopen en kan de finale puntentelling gebeuren. Het is pas in deze fase dat de fertiliteitszone van belang is. Je krijgt namelijk extra punten per grote boom die je in een specifiek bioom hebt geplaatst. Het aantal grote bomen mag je vermenigvuldigen met het aantal fertiliteitssymbolen en optellen bij je puntentrack. Onderschat deze eindtelling niet, want deze kunnen behoorlijk wat punten opleveren!

Evergreen 6.jpg

Een aantrekkelijk spel met een leuk thema!​

Wat meteen opvalt, is de erg mooie artwork. Niet enkel de doos ziet er aantrekkelijk uit, ook de speelkaarten zien er fantastisch uit en voelen erg degelijk aan. Hoewel je in het begin mogelijks eens zal missen tussen de verschillende groen- en bruintinten van de biomen, zorgt een afbeelding per bioom ook voor een extra controlemogelijkheid. Wat trouwens ook erg degelijk aanvoelt, zijn de spelcomponenten. Niets plastic, maar alles vervaardigd uit hout. Dikke pluim dus op dat vlak. Wel een klein puntje van kritiek in combinatie met de spelersbordjes. Hoewel deze double layered zijn, zal je merken dat sommige houten componenten niet perfect in de voorziene ruimten passen. Zo zal de ene boom iets meer spannen en zal de andere makkelijker om te stoten zijn. Daarenboven kon de insert ook iets beter. Zo raad ik, ondanks de voorziene onderverdelingen in de doos, toch aan om ziplock zakjes te voorzien, zodat je componenten bij transport niet alle kanten uitvliegen. Dit doet echter geen afbreuk aan de spelervaring, waardoor ik het graag vergeef.

Evergreen is een tactische puzzelgame, al zal je merken dat je het een aantal keren zal moeten spelen om voldoende tactisch inzicht te verwerven. Speel je zoveel mogelijk op zonlicht, de grootste bossen of het meest aantal punten in de eindronde? Een combinatie van alles zou natuurlijk ideaal zijn, maar je zal niet op alles kunnen inzetten. Gelukkig zijn er verschillende mogelijkheden om met de overwinning aan de haal te gaan. Hierbij zal je wel merken dat het reeds vanaf de eerste rondes om doen is. Hoewel de laatste rondes het meeste punten zullen opleveren, gaan deze zodanig snel dat het vooral de initiële opzet zal zijn die erg belangrijk is.

Ik gaf het al aan in de inleiding, maar van een vergelijk met Photosynthesis kan je niet onderuit. Ben je op zoek naar een spel met meer spelersinteractie, dan zal je eerder naar laatstgenoemde moeten grijpen. Wil je echter de betere tactische puzzelgame, dan lijkt Evergreen mijns inziens de betere keuze.

Conclusie

Evergreen is een tactisch puzzelspel, waarbij elke speler op zijn eigen spelersbord een weelderig ecosysteem zal moeten uitbouwen. Dit doe je door kiemen te planten en deze te laten uitgroeien tot kleine en grote bomen. Let hierbij wel op, want afhankelijk van de plaatsing en de richting van de zon, zal je minder of meer punten kunnen sprokkelen. Een spel dat hier alvast nog vaak op tafel zal komen!

Alle foto's werden aangeleverd door Wouter Debisschop. Meer knappe foto's vind je op zijn Instagram-pagina Tabletopping.

Pro

  • Leuke artwork en degelijke spelcomponenten
  • Taalonafhankelijk
  • Naar mijn mening één van de leukere tactische puzzelgames
  • Ook een solovariant

Con

  • Iets te weinig spelerinteractie
  • Verschillende groen- en bruintinten kunnen in het begin wat verwarrend zijn
  • Insert kon iets beter
8.5

Over

Uitgever

  1. 999 Games
  2. Horrible Guild

Designer

Hjalmar Hach

Aantal spelers

1-4

Tijdsduur

45-60 minuten
 
Terug
Bovenaan