Opsporen van warmteverlies

nls-

Active member
Iemand ervaring met het opsporen van warmteverlies binnen een woning, bv. ervaringen met een bedrijf dat thermografische onderzoeken doet? Wij hebben al sinds wij onze huidige woning hebben gekocht (bouwjaar 1992) in onze living en master bedroom last van een onbehaaglijk gevoel bij normale temperaturen (bv. opwarmen tot 20-22°). De gevoelstemperatuur voelt steeds veel frisser aan en nu het buiten wat kouder begint te worden hebben we hier toch veel last van, het voelt alsof er steeds koude lucht ofzo hangt in die ruimtes. Onze handen en gezicht en zelfs de zetels voelen hierdoor steeds fris aan. De enige manier om het op te lossen is om overdreven hoog te verwarmen zoals bv. tot 26° maar heb me sinds vorig jaar toch voorgenomen om eens op zoek te gaan naar de echte oorzaak; zeker met de huidige prijzen is zo hoog verwarmen niet echt realistisch natuurlijk.

Ik heb zelf al eens getest op tocht bij de kieren aan onze ramen en niet direct iets gevonden maar ik vermoed wel dat de oorzaak daar ligt. We hebben een aangebouwde veranda en onze living zelf heeft ook een grote raampartij over de gehele breedte + nog een extra raam tot op de grond aan de aangrenzende muur. Vandaar dus mijn vraag: hoe spoor je zo'n warmteverliezen best op? Ik heb er zelf geen ervaring mee en zoeken op Google wijst vooral naar een thermografisch onderzoek dus ben benieuwd of anderen hier ook enige ervaring mee hebben.
 
Warmtebeeldcamera huren?
Met dekens de ramen es toedekken? Mss dat je de zeer grote raampartij niet kan afdekken, maar door het bij de andere ramen wel te doen voel je mss wel richting van de koude.
Ik kom van een woonst van '98 met zeer veel glas, dat was daar ook zo. je voelde wel duidelijk dat het aan de ramen afstraalde (geen tocht maar de profielen zelf). Nu '77 maar gloednieuwe ramen, wereld van verschil.
 
Goeie vraag, ik denk dat als je ect uitsluitsel wil je altijd bij firmas met een warmtecamer uitkomt.
Vandaag heb ik hier ook meer last van, vreemd. Terwijl het buiten niet perse kouder is dan anders of niet meer wind waait.
Precies dat de muren koud zijn geworden en koud blijven. Als je zo paar nachten niet verwarmt dan heb je dat misschien dat die kou echt in u huis kruipt.
Zal idd via de warmtecamera zijn, wil graag de totaalsituatie in huis eens in beeld brengen. Verwarming staat wel constant aan hier dus muren zouden toch relatief warm moeten blijven zou ik denken.
Warmtebeeldcamera huren?
Met dekens de ramen es toedekken? Mss dat je de zeer grote raampartij niet kan afdekken, maar door het bij de andere ramen wel te doen voel je mss wel richting van de koude.
Ik kom van een woonst van '98 met zeer veel glas, dat was daar ook zo. je voelde wel duidelijk dat het aan de ramen afstraalde (geen tocht maar de profielen zelf). Nu '77 maar gloednieuwe ramen, wereld van verschil.
Dat is wel een interessante piste! Onze livingzetels staan in een hoek en staan net voor onze ramen en daar is de koude ook het sterkst voelbaar. Was gisteren toevallig ook met mijn dochtertje aan het spelen op de grond, dichtbij een raam en daar voelde je idd ook die koudestraling, ondanks dat er geen tocht aanwezig is. Misschien toch maar eens overwegen om ons raamwerk te vervangen! Zou tof zijn moesten we via een warmtecamera te zien krijgen dat er idd heel wat warmteverlies gebeurt aan die ramen.

Ik vermoed ook dat (extra) isolatie hier weinig tot niets aan kan veranderen aangezien dat vooral de mate van warmteverlies zal beïnvloeden maar geen impact heeft op tocht/koudestraling, denk ik dan.
 
Rolluiken maken ook een groot verschil. Dat voelen wij meteen wanneer de rolluiken omlaag zijn hier. Goedkoper dan ramen gaan vervangen denk ik.
 
Je kan altijd eens proberen voor rook in de buurt van de ramen en kieren te houden. Het helpt wellicht wel beter als er veel wind is buiten.
Dan kan je de luchtcirculatie wat zien en mogelijke gaten ontdekken.
 
Rolluiken maken ook een groot verschil. Dat voelen wij meteen wanneer de rolluiken omlaag zijn hier. Goedkoper dan ramen gaan vervangen denk ik.
Helaas niet mogelijk hier, als we dat zouden doen doorheen de dag hebben we amper zonlicht in onze living :p.
Je kan altijd eens proberen voor rook in de buurt van de ramen en kieren te houden. Het helpt wellicht wel beter als er veel wind is buiten.
Dan kan je de luchtcirculatie wat zien en mogelijke gaten ontdekken.
Heb al eens geprobeerd met zo'n aansteker voor kaarsen maar tocht zag ik toen eigenlijk niet. Daarmee dat ik vrij zeker ben dat het echt te maken heeft met koudestraling. Wel heel vreemd dat je dat zo voelt, de ramen zijn van 1992 maar blijft wel dubbele beglazing.
 
Helaas niet mogelijk hier, als we dat zouden doen doorheen de dag hebben we amper zonlicht in onze living :p.

Heb al eens geprobeerd met zo'n aansteker voor kaarsen maar tocht zag ik toen eigenlijk niet. Daarmee dat ik vrij zeker ben dat het echt te maken heeft met koudestraling. Wel heel vreemd dat je dat zo voelt, de ramen zijn van 1992 maar blijft wel dubbele beglazing.
Geven ramen niet altijd koudestraling? Wij hebben ook ramen van die periode en in de buurt van een raam voel je die koudestraling bij ons ook wel. Heb dat altijd normaal gevonden.

Wat bij ons veel verschil gemaakt heeft is de aanvoertemperatuur op de ketel fameus verlagen. Daardoor blijft de temperatuur redelijk constant. Vroeger bij een aanvoertemp van 60-65gr was het echt hard voelbaar wanneer de ketel opgesprongen was doordat er zeer veel warmte van de radiatoren afkwam. Wanneer de ketel afsprong en de radiatoren afkoelden was het dan weer een stuk frisser. Nu staat de keteltemperatuur nog maar op iets van een 40gr en hebben we daar minder last van. Ik zou nog wel wat willen zakken in aanvoertemperatuur, maar eerst wil ik de isolatiewerken volledig afronden en daarna radiatorventilatoren installeren op de radiators die we gebruiken.
 
en wat geeft dat dan naar verbruik @utolor. ?
Ik dacht dat die aanvoertemp nodig was om de ketel correct te laten condenseren en maximaal rendement te halen? Enfin, ik denk dat onze loodgieter dat ooit liet vallen...
 
en wat geeft dat dan naar verbruik @utolor. ?
Ik dacht dat die aanvoertemp nodig was om de ketel correct te laten condenseren en maximaal rendement te halen? Enfin, ik denk dat onze loodgieter dat ooit liet vallen...
Ik dacht net dat een hoge temperatuur ervoor zorgde dat het condensatieprincipe niet goed werkte. :p Wij hebben geen condensatieketel dus bij ons maakt dat niet veel uit. Ons verbruik is hetzelfde gebleven, maar nu verwarmen we dag en nacht en ervoor enkel wanneer we thuis en wakker waren. Dus een verhoogd comfort tegen dezelfde prijs. We kunnen in de winter ook wel geen nachtverlaging toepassen als we zouden willen, want opwarmen duurt te lang met een lage aanvoertemperatuur. Maar dat is hetzelfde als bij vloerverwarming.
 
We hebben lamellen dus nog niet direct geprobeerd met gordijnen. Misschien eens testen met een groot deken ofzo aan het kleinste raam, dat is het enige dat we realistisch kunnen afdekken op die manier :p.

Utolor, spreek je dan over een lichte frisheid als je vlak naast de ramen staat? Bij ons voelen we een gevoel van koude ongeacht waar we zitten/staan in de leefruimte. Praktisch heel onze achtergevel (deel van de keuken en ook een deel van de living) bestaat hier wel uit glas. We hebben vloerverwarming in dat gedeelte van het huis en als die niet draait dan voelt het gewoon fris. Nu staat die ingesteld op 20° bv. en ik heb gewoon een fris gevoel aan mijn oren/nek en mijn vrouw haar vingers hebben letterlijk koud. Op sommige plaatsen voelt het ook als een trek, maar als je dan test met bv. een kaars dan zie je niet echt iets. Morgen eens rondbellen voor een thermografische test en/of blowerdoor, je vindt helaas niet veel over dit soort problematiek.. Ben toch erg benieuwd wat de oorzaak is.
 
Heb al eens geprobeerd met zo'n aansteker voor kaarsen maar tocht zag ik toen eigenlijk niet. Daarmee dat ik vrij zeker ben dat het echt te maken heeft met koudestraling. Wel heel vreemd dat je dat zo voelt, de ramen zijn van 1992 maar blijft wel dubbele beglazing.
Daar zit ook veel verschil in natuurlijk. Dubbel glas uit die periode heeft waarschijnlijk een U-waarde van rond de 2.9W/m²K. Bij nieuw dubbel glas is dat rond de 1.1W/m²K.

Onderstaande afbeelding geeft weer wat de temperatuur aan de binnenzijde van een raam is bij buitentemperatuur 0° en binnentemperatuur van 20°C.

beglazingstypes.gif

En dan heb je waarschijnlijk nog verschillen in luchtdichtheid van de ramen zelf en de aansluiting van de muren daarop.
 
Utolor, spreek je dan over een lichte frisheid als je vlak naast de ramen staat? Bij ons voelen we een gevoel van koude ongeacht waar we zitten/staan in de leefruimte. Praktisch heel onze achtergevel (deel van de keuken en ook een deel van de living) bestaat hier wel uit glas. We hebben vloerverwarming in dat gedeelte van het huis en als die niet draait dan voelt het gewoon fris. Nu staat die ingesteld op 20° bv. en ik heb gewoon een fris gevoel aan mijn oren/nek en mijn vrouw haar vingers hebben letterlijk koud. Op sommige plaatsen voelt het ook als een trek, maar als je dan test met bv. een kaars dan zie je niet echt iets. Morgen eens rondbellen voor een thermografische test en/of blowerdoor, je vindt helaas niet veel over dit soort problematiek.. Ben toch erg benieuwd wat de oorzaak is.
Gevoel is iets subjectief dus moeilijk te vergelijken natuurlijk, maar ik voel duidelijk het verschil als onze rolluiken naar beneden zijn of niet. Lichte frisheid zou het idd kunnen omschrijven. Zelf zou ik het niet echt een trek noemen en het voelt sinds die lage aanvoertemperatuur veel aangenamer aan wanneer de rolluiken omhoog zijn. Daarom denk ik dat de ramen wel mede de oorzaak kunnen zijn, maar dat die niet per se de enige oorzaak zijn en je het deels kan oplossen door andere oorzaken weg te nemen. Ramen vervangen is nogal duur. :p

Een stabiele temperatuur hebben in huis doet veel, want temperatuurschommelingen zorgen ervoor dat je het zelfs bij hogere temperaturen koud kunt krijgen.

Onze achtergevel heeft ook zeer veel raamoppervlak (ook living + keuken), en die is naar het Noord-Oosten gericht. Heb je al gecheckt of je thermostaat wel de goede temp aangeeft? Hangt die op een plek waar de zon op valt?

Hebben jullie een kruipkelder? Is jullie vloer geïsoleerd (wordt misschien standaard gedaan bij vloerverwarming, geen idee)? Want een koude vloer doet de gevoelstemperatuur ook fameus dalen. Dus als jullie vloerverwarming niet draait en jullie vloer is niet (goed) geïsoleerd, zal de temperatuur van de vloer snel dalen en kan dat ook bijdragen aan jullie koude gevoel.

Ben gewoon luidop aan het meedenken hoor.

Daar zit ook veel verschil in natuurlijk. Dubbel glas uit die periode heeft waarschijnlijk een U-waarde van rond de 2.9W/m²K. Bij nieuw dubbel glas is dat rond de 1.1W/m²K.

Onderstaande afbeelding geeft weer wat de temperatuur aan de binnenzijde van een raam is bij buitentemperatuur 0° en binnentemperatuur van 20°C.

beglazingstypes.gif

En dan heb je waarschijnlijk nog verschillen in luchtdichtheid van de ramen zelf en de aansluiting van de muren daarop.
Moet zeggen dat ik wel verschiet van het verschil tussen dubbel glas en HR-glas. Net eens gekeken op ons EPC attest en daar staat vermeld dat wij HR-glas a hebben. Dat is blijkbaar een oudere versie van HR-glas, want de vermelde U-waarde is 2,24.
 
Daar zit ook veel verschil in natuurlijk. Dubbel glas uit die periode heeft waarschijnlijk een U-waarde van rond de 2.9W/m²K. Bij nieuw dubbel glas is dat rond de 1.1W/m²K.

Onderstaande afbeelding geeft weer wat de temperatuur aan de binnenzijde van een raam is bij buitentemperatuur 0° en binnentemperatuur van 20°C.

beglazingstypes.gif

En dan heb je waarschijnlijk nog verschillen in luchtdichtheid van de ramen zelf en de aansluiting van de muren daarop.
Ik verschiet van het verschil!
Ik herinner me met mijn renovatie net voor 2010 dat de architect 3dubbel glas adviseerde en de schrijnwerker zei: "niet doen meiske, de meerkost haalt ge der nooit niet uit!" Ja, nu zie ik waarom hij dat dacht... Aan de energieprijzen van toen. 😁
 
We hebben een ruime living in een U-vorm die eindigt in een open keuken. Vier grote glaspartijen vooraan en opzij van telkens 2 x 2 meter en dan achteraan 4 x 2 meter en nog eens 3 x 2 meter raam. Allemaal dubbel glas. Achteraan is met PVC kozijnen, maar vooraan en opzij zijn dat houten raamwerk. Daar hebben we uiteraard wel wat koudeverlies. Onderaan hebben we tochthonden geplaatst, maar je voelt de koudestraling deze dagen wel. We hebben verduisteringsgordijnen, die helpen tegen de hitte in de zomer maar allicht ook om die koude wat te weren.

We willen dat allemaal wel vervangen door hoogrendementsglas of driedubbelglas, maar dat is helaas geen werkje van enkele honderden euro's.
 
Gevoel is iets subjectief dus moeilijk te vergelijken natuurlijk, maar ik voel duidelijk het verschil als onze rolluiken naar beneden zijn of niet. Lichte frisheid zou het idd kunnen omschrijven. Zelf zou ik het niet echt een trek noemen en het voelt sinds die lage aanvoertemperatuur veel aangenamer aan wanneer de rolluiken omhoog zijn. Daarom denk ik dat de ramen wel mede de oorzaak kunnen zijn, maar dat die niet per se de enige oorzaak zijn en je het deels kan oplossen door andere oorzaken weg te nemen. Ramen vervangen is nogal duur. :p

Een stabiele temperatuur hebben in huis doet veel, want temperatuurschommelingen zorgen ervoor dat je het zelfs bij hogere temperaturen koud kunt krijgen.

Onze achtergevel heeft ook zeer veel raamoppervlak (ook living + keuken), en die is naar het Noord-Oosten gericht. Heb je al gecheckt of je thermostaat wel de goede temp aangeeft? Hangt die op een plek waar de zon op valt?

Hebben jullie een kruipkelder? Is jullie vloer geïsoleerd (wordt misschien standaard gedaan bij vloerverwarming, geen idee)? Want een koude vloer doet de gevoelstemperatuur ook fameus dalen. Dus als jullie vloerverwarming niet draait en jullie vloer is niet (goed) geïsoleerd, zal de temperatuur van de vloer snel dalen en kan dat ook bijdragen aan jullie koude gevoel.

Ben gewoon luidop aan het meedenken hoor.


Moet zeggen dat ik wel verschiet van het verschil tussen dubbel glas en HR-glas. Net eens gekeken op ons EPC attest en daar staat vermeld dat wij HR-glas a hebben. Dat is blijkbaar een oudere versie van HR-glas, want de vermelde U-waarde is 2,24.
Onze thermostaat hangt bij de ingang van de living, uit de zon, dus dat zou wel OK moeten zijn. We hebben ook een kruipkelder maar die zit in het voorste gedeelte van het huis, dus geen invloed daarop, daar hebben we ook niet echt kou van. Over de isolatie van de vloer ben ik wel niet zeker, in het EPC-verslag was dat ook niet gekend.

Idd wel ook interessant om te zien hoeveel verschil er is tussen dubbel en HR/driedubbel glas! We hebben dit jaar in maart wel een vast tarief aangegaan tot in april 2024 (helaas wel nog altijd €400-€500 per maand lol) dus misschien toch maar gewoon de verwarming wat hoger zetten.. We zouden ook al die raampartijen + veranda kunnen vervangen maar ik vrees dat dat heel wat duurder zal zijn, zeker met de huidige prijzen.
 
Dat prijsverschil was toen een pak groter.
Nu zou je idd zot zijn om het niet te doen!
Wij hebben net een groot raam besteld dat in de plaats van onze garagepoort komt. Bij ons is er zelfs geen driedubbel glas voorgesteld (bij geen enkele van de 4 offertes), dus blijkbaar is het toch nog niet vanzelfsprekend om daarvoor te kiezen. Zal gewoon HR glas zijn.

Onze thermostaat hangt bij de ingang van de living, uit de zon, dus dat zou wel OK moeten zijn. We hebben ook een kruipkelder maar die zit in het voorste gedeelte van het huis, dus geen invloed daarop, daar hebben we ook niet echt kou van. Over de isolatie van de vloer ben ik wel niet zeker, in het EPC-verslag was dat ook niet gekend.

Idd wel ook interessant om te zien hoeveel verschil er is tussen dubbel en HR/driedubbel glas! We hebben dit jaar in maart wel een vast tarief aangegaan tot in april 2024 (helaas wel nog altijd €400-€500 per maand lol) dus misschien toch maar gewoon de verwarming wat hoger zetten.. We zouden ook al die raampartijen + veranda kunnen vervangen maar ik vrees dat dat heel wat duurder zal zijn, zeker met de huidige prijzen.
Als er geen (kruip)kelder onder je living/keuken zit, dan maakt vloerisolatie normaal iets minder uit. Volle grond isoleert op zich ook al, maar als er een ruimte onder zit kan er koude lucht onder en koelt de vloer harder af.
 
Terug
Bovenaan