Oppenheimer

Film Oppenheimer (Nolan)

100mT is dus momenteel het krachtigste?

Die van 100 Mt is ontworpen maar (godzijdank) nooit getest. Die van 50 Mt is wél getest, maar zou onpraktisch zijn om als kernkop te gebruiken wegens de grootte... ik zou eerder schrik hebben inderdaad voor de kleine tactische kernkoppen.

De grootste angst moet ook niet noodzakelijke die voor één grote bom zijn. Het volstaat dat 2 dwaze landen, i.e. India en Pakistan ten oorlog trekken, en 200 kleinere kernkoppen op elkaar afvuren, die zelfs als ze géén enkel ander continent raken, de hele wereld in een nucleaire winter storten, waarbij ruim 1/3 van de wereld de hongerdood sterft, zo niet meer.
 
Er waren verschillende wetenschappers die er zich niet goed bij voelden en er waren er ook die zelfmoord pleegden bij de eerste ontploffing ….
 
Amai die Oppenheimer moet zich echt slecht gevoeld hebben met zijn uitvinding 😒

Precies goed opgelet tijdens de film.. :unsure:.

Eindelijk ook gaan zien in Imax en vond het een schitterende film. Drie uur leek mij op voorhand erg lang te zijn, maar door de continue dreiging/spanning merk je daar eigenlijk amper iets van. Aangezien de film over Oppenheimer zelf gaat en niet per sé het Manhattan-project, vond ik alles prima te volgen. Enige voorkennis (bv. VRT Max docu) is dus allesbehalve vereist imo.
 
Precies goed opgelet tijdens de film.. :unsure:.

Eindelijk ook gaan zien in Imax en vond het een schitterende film. Drie uur leek mij op voorhand erg lang te zijn, maar door de continue dreiging/spanning merk je daar eigenlijk amper iets van. Aangezien de film over Oppenheimer zelf gaat en niet per sé het Manhattan-project, vond ik alles prima te volgen. Enige voorkennis (bv. VRT Max docu) is dus allesbehalve vereist imo.
heb die docu achteraf gezien, en toch veel materiaal van gebruikt in de film :)
 
Ik heb exact dezelfde mening. Van alle films van Nolan is dit toch mijn minst favoriete, er is nu eenmaal weinig wat het een topfilm maakt. Het voelde een beetje hetzelfde aan als bv. een Godfather (Part 1), maar dan zonder kogels en criminaliteit: gewoon ellenlang gepalaver. Het is heel mooi gefilmd en waanzinnig geacteerd, maar daar stopt het voor mij ook al redelijk. Het is wel een heel actuele film, zowel op gebied van het gevaar van kernwapens ("Now I am become Death, the Destroyer of Worlds") als op het feit dat wetenschappers vooral geur-, kleur- en ideologieloze wezens moeten zijn (remember corona en hoe sommige virologen/wetenschappers zich met het beleid bemoeiden?).
Dat de key fysici heel onderbelicht bleven is wel een feit. Like serieus, Fermi is misschien 10 seconden in beeld geweest, terwijl het 20 keer de fysicus was die Oppenheimer was. Ze deden Einstein ook af als ene met ideeën die volledig achterhaald waren, maar niets was minder waar: Albert z'n E=m*c^2 is dé grote fundering van dat deel van de kernfysica. Oppenheimer was vooral een goede manager (en was Amerikaan by birth, niet geheel onbelangrijk voor die rol lijkt me i.t.t. de 'overgelopen' Italianen en Duitsers). Maar bon, de filmde heet dan ook Oppenheimer.

Het enige wat ik eigenlijk ga bijhouden van die film is dat er toen echt de angst leefde dat de thermonucleaire reactie de volledige atmosfeer zou kunnen doen 'opsmoren'. Eigenlijk wel een heel logische bekommernis. Die berekening dat de kans daarop "bijna nul" was wil ik wel eens zien. :)

Een andere gemiste kans dan weer is dat de film op het einde heel snel gedaan was. De andere kant van de 'vroege' atoomwetenschap is dat veel van die mannen relatief vroeg zijn gestorven aan kanker. Er is bijna niemand van die kliek ouder dan 60/65 geworden. Hadden ze gerust kunnen vermelden: 2 minuutjes konden er bij een film van 3 uur wel bij, lijkt me.
Ik heb net de film gezien en dit is echt de meest bizarre kritiek die ik al las. Ik heb fysica gestudeerd en hoe kan je nu verwachten dat een film de fysica brengt die ze zelfs op National Geographic niet deftig kunnen brengen. Wat maakt het zelfs uit dat anderen belangrijkere bijdragen hebben geleverd aan de fysica… De film gaat over Oppenheimer, niet over fysica.

Uitstekende film na een moeilijk begin. De politieke intrige op het einde was een beetje onnodig voor mij.

Edit: een gigantisch belangrijke bijdrage van Oppenheimer komt trouwens voor in de film. Hij was de eerste (samen met Snyder) om het bestaan van zwarte gaten te voorspellen. https://journals.aps.org/pr/pdf/10.1103/PhysRev.56.455
 
Laatst bewerkt:
Dat was inderdaad gewoon iets wat op Duits leek. Beetje grappig, maar begrijpelijk dat ze niet veel energie hebben gestoken in 5 specifieke seconden van de film wat enkel opvalt bij "kenners"
Ik vind dat echt niet begrijpelijk. Als regisseur wil je je film toch tot in de details doen kloppen? Gewoon een goede taalcoach op de set krijgen lijkt mij ook niet onoverkomelijk met zulke budgetten.
 

Hij zou nochtans 30.000 woorden Nederlands geleerd hebben. raar dat het dan Duits is
 

Hij zou nochtans 30.000 woorden Nederlands geleerd hebben. raar dat het dan Duits is
Voor Duitsers klinkt het blijkbaar wel als Nederlands en al zeker geen Duits. Het trekt gewoon op niet veel :p
 
Het stoort niet zo erg, 't is eerder grappig, maar het haalt je wel even uit de film. Ik hoorde heel de zaal ff stil reageren :).
 
Ik ben persoonlijk met een serieuze krop in de keel gevoel blijven zitten.
Sterk dialoog gedreven film maar geen enkele nutteloze dialoog opgemerkt.
In tegenstelling tot velen voldoet deze film wel aan mijn verwachtingen,met nog wat surprises
Ik vind een film geslaagd als hij mij kan meesleuren in het verhaal en de setting en boy it delivered. Ik snap wel dat deze niet voor iedereen is,bvb de mensen die pure suspens v de Trinity bom verwachten.
Ik vind persoonlijk dat Nolan dat zeer goed heeft uitgespeeld,want wat mij bijblijft vd film,is Oppenheimer,en niet de explosie,of implosie ..perfect einde ook.
Bangelijke film.
 
zo dat was een stevige film dat je laat vertrekken met een ietwat wrang gevoel met de huidige conflicten in het achterhoofd.
De enige minpuntjes die ik heb is dat er iets te weinig fysica inzit en meer een biopic is (maar wel een geslaagde biopic) en last but not least.
Chapeau dat Nolan de bom willen nabootsen heeft met conventionele explosieven maar de trinity test viel wel wat tegen op het scherm vergeleken met de originele footage.
 
Heel knappe film. Vorige week ook gaan kijken.

Spijtig van het Nederlands. Dat zoiets voorkomt in één of andere actieflick, ja. Maar toch niet in een film van dit kaliber.

Van de ontploffing van de testbom had ik ook veel meer verwacht. Teveel close-up van een vuurzee.

Voor de rest heel sterk. Al had ik soms wat moeite om de focus te houden tijdens de snelle dialogen in een volle zaal waar iedereen zit te eten. Maar dat hoort nu eenmaal bij de cinema.
 
Gisteren ook gaan zien, heel mooie film. Waar ik dunkirk echt niet goed vond heb ik 3 uur lang genoten van deze [verveelde geen minuut].

Had ook wel meer van de explosie verwacht [echte bom gebruikt zonder CGI maar daar zie je niet veel van vind ik]
 
Goede film, maar voor mij geen absolute topper.
Daarvoor miste het iets.
De dialogen waren ook lastig te verstaan zonder ondertitels, typisch Nolan...
En het laatste uur had gerust met de helft ingekort kunnen worden. Was -voor mij- een minder interessante en vooral te langdradige story line
("discredit the communist")
 
Terug
Bovenaan