Oppenheimer

Film Oppenheimer (Nolan)

Volledig akkoord, en 'k ga idd nog eens kijken.
 
Ik vind de gewone zalen vaak al veel te luid. Vreselijk.

De film gezien! Ik vond hem goed, boeiend vooral. En zeer relevant in deze tijden.

De eerste helft vond ik iets te veel van de hak op de tak springen, niet alles voelde ook even relevant aan. De visuele meerwaarde van Pugh haar personage ga ik niet ontkennen, maar in het ruimere verhaal voelde ze voor mij wat aan als overbodige bagage. De tweede helft, na de succesvolle proef, duurde het "proces" me iets te lang.

Niet altijd even makkelijk te volgen, we zijn niet anders gewend van Nolan natuurlijk. Ik denk dat het om deze film echt te appreciëren wel nodig is om op voorhand al wat meer te weten over Oppenheimer, zijn betekenis en invloed, en waarom hij nadien zo tegengewerkt is.
.

Exact wat ik er ook van denk.
Het eerste halfuur (of zelfs uur misschien) gaat alles qua montage heel snel en had ik bijna het gevoel naar een hoop trailers te kijken. Zeker in combinatie met de ongoing muziek. Je kreeg niet echt de kans de vele figuren te leren kennen.
't Hoort bij Nolan z'n stijl, maar het was moeilijk om 'erbij' te blijven. Rond het midden van de film betert dit wel en krijgen we meer focus.
 
Ik ben zonder enige kennis, buiten het feit dat het de nieuwste Christopher Nolan film was, naar de bioscoop gegaan en was niet teleurgesteld. Ja het is een andere film geworden dan wat ik er eerst van verwacht had. Maar dat deert helemaal niet. De film is een ijzersterke en meeslepend meesterwerk geworden. Met top acteerprestaties, sets, sfeer en muziek :love:

Een film is voor mij geslaagd als we op de terugweg naar huis er nog over bezig zijn. Oppenheimer slaagt hier zeer zeker in. Al grijpt het je ook niet helemaal met het nekvel vast en mist het toch nog 'iets' waar ik mijn vinger niet kan op leggen.
 
Heb hem nu paar dagen laten bezinken maar hij is er, jammer genoeg, voor mij niet beter op geworden. Misschien deels door de torenhoge verwachtingen maar zelfs los daarvan toch niet echt super imo. Zoals zo vaak het geval is in zulk films verdwijnt wetenschap veeleer naar de achtergrond. Filmmakers lijken er voor terug te deinzen en brengen dan liever hapklare meer typisch herkenbaar entertainment. Ook in dit geval is het in de eerste plaats een human interest biopic die de nadruk legt op Oppenheimer's politiek en communistische sympathie/witchhunt alsook zijn liefdesleven.

Zelfs de bom is in het geheel uiteindelijk maar een detail. Er worden heel wat zotte namen en plekken genamedropped maar het zijn allen heel oppervlakkige cameos en de wetenschap zelf komt praktisch niet in beeld. Dit gaat al vast niemand inspireren om wetenschap te studeren.

Zeker voor diens lengte echt weinig inhoud. Het geheel komt mede daardoor vrij pretentieus over. Met spijt dus een vrij zwaar gemiste kans imo.
Tjah, als je meer op de wetenschap focust is 90% van de mensen natuurlijk niet mee. Ik zou er ook niets van verstaan.

Ik vond de film heel goed tot de geslaagde test.
Daarna begon het echt wel wat te slepen en duurde het mij allemaal wat te lang.

Ik wist voor aanvang niets over Oppenheimer behalve de steekwoorden, atoombom, manhattan project en I am become death...
Over zijn ideologie en leven wist ik niets
 
Ik heb em gisteren eindelijk ook gezien in imax. Is zeker wel de moeite. Alleen al maar om het feit dat imax maar 2euro duurder is dan laser ultra maakt dit een nobrainer.

Ik vond het heel goed. Zeker de opbouw tot de ontploffing was voor mij het hoogtepunt van de film. Hoe de muziek steeds spannender werd en hoe de sfeer in de film steeds meer gespannen werd.

De laatste act van de film vond ik inderdaad ook wat minder omdat we dan al over het hoogtepunt van de film heen zijn en het wat een te hoog documentaire gehalte had. Desondanks was het wel geen minuut saai. Gewoon iets minder goed als de rest van de film.

9.5/10 voor mij. Ik weet dat het geen film over de atoombom is, maar het had dat van mij wel mogen zijn. De gefaalde experimenten van de demon core hadden er gerust in mogen zitten samen met de andere donkere kantjes van wat er in los alamos soms fout liep.



Het was wel ook weer verschrikkelijk warm in de zaal. de zaal zat propvol menselijke mini reactortjes om de boel op te warmen maar het zou me verbazen dat hun aircos dat niet kunnen trekken?
 
Laatst bewerkt:
Is het aangewezen om de docu op VRT Max voorafgaandelijk te bekijken?

Zorgt het ervoor dat je de film (het verhaal/wetenschap erachter) net makkelijker begrijpt of is het eerder een 'spoiler'?
 
Is het aangewezen om de docu op VRT Max voorafgaandelijk te bekijken?

Zorgt het ervoor dat je de film (het verhaal/wetenschap erachter) net makkelijker begrijpt of is het eerder een 'spoiler'?
Denk dat hier geen objectief correct antwoord op is, maar dat het een persoonlijke voorkeur is. Persoonlijk verkoos ik om de docu eerst te bekijken.
 
Ik heb de film bekeken en me vooraf er wat in verdiept. Het onderwerp fascineert me wel. Het is de Prometheusmythe.

Nuja, Nolan zegt zelf dat de ideale voorkennis het volgende is: Oppenheimer stond aan de leiding van het Manhatten Project waar ze een atoombom ontwikkelden, er was Trinity, er vielen twee bommen vielen op Japan, en dat er later iets niet koosjers gebeurd, waardoor Oppenheimer aan de kant werd geschoven.

Atoom komt van het woord atomos, wat ironisch genoeg betekent: hetgeen dat niet gespleten kan worden. Isotopen zijn varianten van hetzelfde element. Er is dus iets dat het element lichter of zwaarder maakt. Het aantal neutronen kan variëren, het beïnvloedt de massa. Je kan neutronen ook gebruiken om te schieten op een kern. Een neutron is neutraal en wordt niet afgestoten.

De atoombom zelf dan. Ik vond die atoombom iets obsceens hebben, zoals die in het laboratorium stond. Alsof het iets is dat je eigenlijk niet mag zien.

Ik had een paar zaken graag beter uitgewerkt gezien.
In 1938 ontdekten Otto Hahn, Fritz Strassmann, Lise Meitner en Otto Robert Frisch nucleaire fissie. Zij bombardeerden Uranium met neutronen en ontdekten dat dit Barium procudeerde. Conclusie was: het Uranium atoom was gesplitst in het experiment! Niels Bohr trok die conclusie toen: ze hebben het Uraniumatoom gesplitst.
Iedere fysicus had toen door dat je daarmee een bom kan maken. Dat was geen geheim. De discussie stond gewoon in de New York Times krant: daarin verschenen debatten waarin men afvroeg of het verstandig is om daarmee wapens te maken.
Niels Bohr:
had observed that building an atomic bomb could never be done without turning the United States into one huge factory.
Ik denk dat er een exportverbod van Duitsland van Uranium uit Tsjechië-Slovakije is geweest, maar daarvoor kan ik geen bron vinden. Dat was het zorgwekkende.

Ik had misschien wat meer willen zien van Duitse project.
Langs de andere kant stelde het Duitse project weinig voor. Ze waren er eigenlijk niet zo erg mee bezig. Speer heeft een onderzoek laten uitvoeren naar de Uraniumkwestie. Hij stelde dat de kans erop uitgesloten was dat Duitsland succesvol ging zijn. En Speer heeft juist beoordeeld.
De Amerikanen hebben de Duitse bom ook nooit onderzocht. De redenering was dat de spion die je stuurt, enorm veel kennis zou moeten hebben om het geheel in te schatten en te beoordelen. (En de SU had net wel zo iemand, Klaus Fuchs.)

In Los Alamos werkten ze op twee trajecten. Dat had ik beter uitgewerkt willen zien.
Little Boy werkte op Uranium-235.
Fat Boy werkte op Plutonium. Dat bleek nog gemakkelijk splijtbaar dan U235. Dat had misschien de kwestie met de H-bom gemakkelijker gemaakt voor de leek. Bij de H-bom gebruik je een de splitsing van Plutonium als slaghoedje voor een nog grotere bom, een fusiebom. Daarin gebeurt een fusieproces zoals bij de zon gebeurt: twee waterstofatomen fuseren tot een Heliumatoom: H + H --> He. In 1952 testten o.a. Edward Teller de eerste H-bom, het equivalent van 10.4 Megaton TNT, ergens in de Atollen. Little boy op Hiroshima was equivalent aan 15 kiloton TNT. Dat zou misschien wat duidelijk gemaakt hebben wat voor waanzin in het kwadraat een H-bom is. En dan zit er daar eentje in de ondervraging tien jaar later te vragen waarom ze niet kozen voor een waterstofbom op Hiroshima. Totaal geschift.

Het ding is ook, ze bouwden die bom, maar eigenlijk hadden ze nauwelijks nagedacht over of het gebruikt moest worden. (Waar hebben we dat nog gehoord over technologie?) Ze hadden ook het idee van de signaalwerking in de zin van: "Hé hé wij hebben een reusachtige bom, pas op je tellen". Maar in de sfeer van de oorlog was het eerder van: het is oorlog en de bom moest gebruikt worden.

Ik had ook graag een grotere rol van Enrico Fermi en Leo Szilard gezien.
Veel meer dan een cameo lijken ze niet gehad te hebben. Terwijl ik door de opening look wel grotere verwachtingen had. Wigner en Szilard hebben een brief geschreven om die voor te leggen aan Einstein, die een veel grotere naambekendheid had. Die brief, waarvan ze deden dat deze van de hand van Einstein was, stuurden ze dan naar Roosevelt.
Die Einstein bleek op dat moment trouwens ook waardeloos Engels te spreken. Het grootste deel van z'n intellectuele leven speelde zich in het Duits af. Spraken Oppenheimer en Einstein in het Duits of in het Engels met elkaar?
De rol van Niels Bohr vond ik wel goed in beeld gebracht. Hij functioneerde als een soort mentor voor een nieuwere generatie fysici.

De dialogen vond ik in het eerste uur wat tenenkrullende, maar nadien vond ik het verbeteren. Ik vond die scene met 'God does not play dice' wat cringey. Maar daarna verbeterde het volgens mij. Ook een beetje clichés in het begin over hoe wetenschappelijke genialiteit verfilmt wordt: universiteiten met Gotische gebouwen, Dark Academia invloeden, genialiteit die grenst aan waazin... Het is net A Beautiful Mind en in mindere mate Einstein van National Geographic.
Evenals de herhalingen van "theory only brings you so far". Ik snap niet echt wat zo goed aan dit zinnetje is om het steeds te herhalen. Maar misschien ben ik niet het doelpubliek.

Die ondervraging vond ik wel interessant.
Het ambitieuze van Strauss en Teller kwam goed in beeld.
 
Laatst bewerkt:
De waterstofbom is 200x krachtiger dan deze atoombom. Zijn er vandaag de dag al wapens die 100x krachtiger zijn dan de waterstofbom?

De atoombom kan in een straal van 250m alles kapot maken.
De waterstofbom kan in een straal van 6000m alles kapot maken.
 
100mT is dus momenteel het krachtigste?
krachtigste gekende/geteste :). Was in 1961 dus het zou me niet verbazen moesten er nog zwaardere bommen achter de hand gehouden worden.

Maar bommen die uit een vliegtuig gedropt worden zijn nutteloos in dit tijdperk. stel dat er zo eentje vertrekt en een radar pikt dit op , dan schieten ze er een ballistische raket naartoe en ontploft dat vliegtuig boven rusland.


atoomwapens waar we in deze tijd schrik voor moeten hebben zijn de kleinere tactische kernkoppen die op een raket passen.
 
Gisteren ook gezien in Imax Brussel. Onder de indruk. Geen gewone film... Inderdaad heel veel informatie te verwerken en het gaat snel. Acteerprestaties zijn top.

Maar het is vooral de constante opbouw van spanning van begin tot aan de explosie, èn erna nog; een constant gevoel van onheil, dreiging & onzekerheid, mede geholpen door de fantastische soundtrack, die me is bijgebleven. Ik kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst een film gezien heb die me eigenlijk zo van de eerste tot de laatste seconde meesleepte. Quasi geen enkel saai & overbodig fragment. Ik heb me moeten inhouden om niet aandachtig voorovergebogen op die cinemastoel te gaan zitten.

Ik kan me inbeelden waarom sommigen wat teleurgesteld zijn door de explosie, na het zien van de trailer. Maar honestly, het is niet de explosie, maar de complete stilte, op Oppie (& onze) ademhaling na, wegens het wachten op de schokgolf, die me is bijgebleven. Ook heel de zaal was zowaar muisstil. Volgens mij was dat ook quasi de enige scene in de film waar er géén soundtrack te horen was; alsof de tijd even stil stond. Chilling.

Die naaktscene(s) waar er zoveel om te doen was, I don't get it. Dat was 2x niets.

Mijn minpunten zijn van technische aard:

- De ondertiteling was véél te groot. Je kon er letterlijk niet naast kijken. Die moest soms verspringen van links naar rechts omdat die anders een acteur zijn mond bedekten... Vooral op de fragmenten die dan effectief in IMAX gefilmd werden, waren ze echt storend, daar stonden die gewoon op 1/3 van de onderkant van het frame... Zonde.

- De IMAX fragmenten waren wel imposant. Probleem is dat het er zo weinig waren... Soms zelfs gewoon eens een shot van 2 seconden IMAX en dan terug breedbeeld met zwarte balken. :/ Spijtig ook, want de IMAX shots zijn haarscherp, de rest, not so much :/

Zou ik niet cinefielen aanraden Oppenheimer in IMAX te gaan zien, niet echt dus.
 
Ik vond vooral de tegenstelling COMMUNIST!! vs atoombom/tienduizenden doden in Japan wel straf in beeld gebracht. Dat contrast. Ongelooflijk eigenlijk dat ze indertijd meer bezig waren met de heksenjacht op mogelijke communisten dan om het feit dat ze een bom hadden ontwikkeld die de aarde zou kunnen verwoesten. Dat zat wel heel goed in de film.
 
Die naaktscene(s) waar er zoveel om te doen was, I don't get it. Dat was 2x niets.
dat is tegenwoordig zo he. de seks-scene in Eternals was ook gehypet als "de eerste seks-scene in de MCU", maar 't stelde ook niks voor. nu was het "Nolan doet naakt!", maar er was idd niks aan. mijn eerste gedacht was dat het zo'n typische CGI-naakt-scene was, maar blijkbaar geen CGI in deze film.

het is ook totaal niet belangrijk voor de film, tbh.
 
Ik heb hem ook gezien in IMAX. Ik had gelezen over de verschillen in beeldratio die doorheen de shots kwamen en in de zaal viel het gelukkig mee, ik denk dat vele kijkers het niet echt merken. Maar het blijft toch wat vreemd, waarom een zelfde scène in groot formaat begint en dan na 3 seconden vervolgt in normaal cinemascope.

Ik ben meer geïnteresseerd in het Manhattanproject, dus dat duurde even voor we ver genoeg in Oppenheimers leven om dat te zien. Nolan heeft wel een talent om abstracte fysica toch aanschouwelijk te maken.

De vete met Lewis Strauss werd extra opgeklopt met bombastische muziek en lang uitgesponnen, dat vond ik het minste eraan. Ik vond het geen perfecte film, ik vraag me af of deze over 10 jaar een klassieker zal zijn, het streeft er alleszins naar.
 
Wat een film. Echt genoten, ook mijn eerste Imax ervaring.

2 commentaren.
graag een voorstelling zonder ondertitels. Zat wel wat te dicht, dus mss daarom, maar ze stoorden.

Verder heel bizar Nederlands in de Leiden scène. Hoe kan zoiets in een Hollywood blockbuster met zulke budgetten, dat hier niet meer moeite is gestoken in deftig Nederlands.
 
Terug
Bovenaan