the_fox
Well-known member
Maar voor hoeveel mensen gaat dit effectief nuttig zijn en hoeveel gaat dit gebruikt worden?Wat mij betreft is het simpel. Begin al met eens per uur (of zelfs eens om de twee uur) een trein aan te bieden die 's nachts langs de belangrijke stations rijdt. Wat @the_fox daar zegt in post #48, daar zou ik me perfect in kunnen vinden, bijvoorbeeld. Je kan dan nog schuiven met de eigenlijke treinen die rijden en de lijnen waar die op rijden natuurlijk, maar ik zie echt niet in wat daar zo ongelofelijk onrealistisch aan is. Het kost geld, ja. Maar als 'het mag niks kosten' een argument is dan mogen we elke discussie over infrastructuur opdoeken, en ik denk niet dat het hier gaat over een megalomaan project dat compleet onrealistisch is. Ik wil geen maanbasis bouwen met een pendeldienst, ik pleit voor een paar extra treinen 's nachts.
Gewoon al het feit dat je weet dat je geen 4 tot 5 uur gestrand bent als je de laatste trein mist zou al een enorme verbetering zijn. Dat je dan een uurtje moet wachten op een trein in het holst van de nacht vind ik niet erg. Liever een half uurtje langer op kantoor, in de bar, op restaurant, bij vrienden, ... wachten om dan op je gemak naar het station te gaan tot die nachttrein langskomt en nog een trein naar huis (of in de buurt van huis) hebben dan nachtje door te moeten doen of voor een hotel of taxi te moeten gaan.
En weegt dit op tegen de nadelen die eraan verbonden zijn die @JPV aangehaald heeft?
Want laat ons het traject Leuven-Gent als voorbeeld nemen, 1 van de trajecten waar je wel akkoord mee was. De IC-haltes op dit traject (indien over lijn50 tussen Brussel & Gent, indien die de rechtstreekse lijn pakt, is dit rechtstreeks van Denderleeuw naar Gent...) zijn: Leuven, Brussels Airport, Brussel-Noord, Brussel-Centraal, Brussel-Zuid, Liedekerke, Denderleeuw, Aalst, Lede, Schellebelle, Wetteren, Gent-Sint-Pieters. Zelfs met de boemel-stations (Erembodegem, Serskamp, Melle) erbij, ga je weinig extra bereik hebben.
En dan kom ik op dit:
Ideologisch kan ik je volgen in heel je betoog, maar realistisch en praktisch gezien gaan niet veel mensen hiervan gebruik maken. Want eens je verder van het station woont zijn je opties beperkt en voor de meeste mensen niet realistisch. En dan moet je van je beginpunt ook nog aan zo'n 'nachtstation' geraken...Dan nog heeft het niks te maken met of nachttreinen nu al dan niet mogelijk zijn, en dan nog vind ik dat geen goed tegenargument. Dan kan je niks proberen te veranderen aan treinen zonder het hele openbaar vervoer aan te passen, of hoe moet ik dat zien? Zoals al gezegd: fietsen, wandelen, zelf naar zo'n 'nachtstation' dichterbij rijden met de auto, je laten ophalen door een naaste, ... En als je weet dat je een nachttrein gaat moeten nemen dan kan je je daar toch op voorbereiden?
Als je dan toch de wagen van het station naar huis moet nemen, gaan de meeste mensen wel met de wagen de hele rit doen.
Een naaste je laten oppikken zal voor velen ook al geen optie zijn.
Bovendien is dit van toepassing op een klein deel van de bevolking, en spreken we in die subset over sporadische ritten en geen consequente reizigers/ritten.
En dan komt het weer terug op wat ik hierboven aanhaal: wegen de voordelen op tegenover alle nadelen die er ook mee verbonden zijn (zie de post van JPV die je naast je gezet hebt omdat het niet op jou gericht was, de inhoud is wel van toepassing)?
.
) om druk te kunnen zetten voor meer subsidies, en dan krijg je zo gedrochten als het traject Oudenaarde-Gent waar van hetzelfde station een trein en bus vertrekt naar dezelfde eindbestemming, die dan nog eens voor 80% dezelfde route afrijden. 2 treinen per uur, 1 à 2 bussen per uur. Uren - uiteraard - niet op elkaar afgestemd, ze vertrekken op een tiental minuten na op hetzelfde moment.