Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Groot nieuws:

Voorbije dagen zeiden UK, Frankrijk en België dat ze trainingen willen verzorgen. Beetje raar voor die eerste 2, want die vliegen helemaal niet met F-16's. Nu bestaat dus de kans dat Ukraine F-16's krijgt. Als het niet is van de US vraag ik me af van waar?
België kan ze niet missen. Polen ook niet. Nederland is aan het overschakelen op F-35, volgend jaar klaar, dus binnen een jaar zouden die wel wat kunnen leveren.
Noorwegen is reeds overgeschakeld op F-35, die hebben naar het schijnt 54 F-16's. 32 zouden ze verkopen aan Roemenië.
Misschien willen die in ruil voor wat US goodwill die wel doorschuiven naar Oekraïne.
Vraag me af hoeveel de VSA eigenlijk op "overschot" heeft.

Afgaande aan vorige analyses van deze "expert" gaat Oekraïne dus de oorlog winnen :unsure:
Spijtig hln+ artikel, zou het wel volledig willen gelezen hebben.

Afgaande aan vorige analyses van deze "expert" gaat Oekraïne dus de oorlog winnen :unsure:
Ik spreek me niet uit over de kennis van deze man.

Maar wordt hij betaald door HLN om analyses te geven? Dat is bijna elke dag dat ik iets 'nieuw' lees van hem en altijd achter ne paywall.
(Dagelijks is waarschijnlijk overdreven maar het is toch echt wel veel, maar je begrijpt wel wat ik bedoel).

Ik spreek me niet uit over de kennis van deze man.

Maar wordt hij betaald door HLN om analyses te geven? Dat is bijna elke dag dat ik iets 'nieuw' lees van hem en altijd achter ne paywall.
(Dagelijks is waarschijnlijk overdreven maar het is toch echt wel veel, maar je begrijpt wel wat ik bedoel).
De Marc van Ranst van Defensie

Spijtig hln+ artikel, zou het wel volledig willen gelezen hebben.
Ter vermaak, toch niet ter lering?
Ik ben helemaal niet overtuigd van zijn kennis. Ofwel placeert hij overduidelijke zaken die iedereen die een beetje inleest ook wel weet (OK, dat is niet gemiddelde HLN lezer), ofwel zit hij er vaak helemaal naast met zijn analyses.
Welke voorspellingen van hem, die de meesten op dit forum niet konden geven, waren juist gebleken achteraf?
Zijn geluk is dat kennelijk al zijn voorspellingen achter paywalls zitten.

Paar maanden terug zijn er 2 piloten naar Amerika gegaan voor evaluatie en het rapport hierover is net gelekt. (wat n toeval :thinking: )
Training zou 4 tot 5 maand duren als ze op beperkte skills focussen. Dus geen air-to-air refueling, geen close air support, geen grote formaties en enkel met 1 lucht-lucht raket plus JDAM leren omgaan.
Moeilijkste was het leren van de elektronica en kennis van het Engels.

En zoals iedereen al is wat kleingeld verloren heeft heeft het Pentagon heeft ook 3 miljard onder de zetel gevonden, ze hadden de nieuwprijs aangerekend i.p.v. 2e-hands prijzen.

Bonus artikel voor wie interesse heeft in Wagner hun gevangenis regels en de invloed ervan op de Russische maatschappij.

We zitten altijd te kijken naar piloten, maar ik denk dat onderhoud nog wel eens moeilijker kan zijn: meer personen (ik las 20 mechaniekers per jet) en de hele toeleveringsketen die ontbreekt.
Men zal wel een oplossing vinden!

We zitten altijd te kijken naar piloten, maar ik denk dat onderhoud nog wel eens moeilijker kan zijn: meer personen (ik las 20 mechaniekers per jet) en de hele toeleveringsketen die ontbreekt.
Men zal wel een oplossing vinden!
Zoals bij de tanks gewoon landen in Polen/Roemenië of een ander bevriend buurland?

Ter vermaak, toch niet ter lering?
Ik ben helemaal niet overtuigd van zijn kennis. Ofwel placeert hij overduidelijke zaken die iedereen die een beetje inleest ook wel weet (OK, dat is niet gemiddelde HLN lezer), ofwel zit hij er vaak helemaal naast met zijn analyses.
Welke voorspellingen van hem, die de meesten op dit forum niet konden geven, waren juist gebleken achteraf?
Zijn geluk is dat kennelijk al zijn voorspellingen achter paywalls zitten.
Wie zit er dan minder naast? Ik denk dat het de Oekraïeners zelf zijn die verwachtingen continu bijsturen en vaak in hun voordeel. Concreet voorbeeld is de aanhoudende verdediging van Bakhmut, tegen de wensen van de VS in omdat ze het een risico vonden omdat ze teveel troepen zouden verliezen die ze nodig hebben voor het offensief. X aantal maanden later bleek het een goede zet zijn geweest. Volgens experts. Maar die kunnen er ook naast zitten: de Russen hebben er véél verloren, maar vooral Wagnertroepen en dat was vaak kanonnenvoer uit de gevangenissen. Er zijn dus nog veel 'onaangeroerde' reserves achter het front die kunnen worden ingezet bij een Oekraïens offensief. Of die veel waard zijn moet nog blijken ...

Wie zit er dan minder naast? Ik denk dat het de Oekraïeners zelf zijn die verwachtingen continu bijsturen en vaak in hun voordeel. Concreet voorbeeld is de aanhoudende verdediging van Bakhmut, tegen de wensen van de VS in omdat ze het een risico vonden omdat ze teveel troepen zouden verliezen die ze nodig hebben voor het offensief. X aantal maanden later bleek het een goede zet zijn geweest. Volgens experts. Maar die kunnen er ook naast zitten: de Russen hebben er véél verloren, maar vooral Wagnertroepen en dat was vaak kanonnenvoer uit de gevangenissen. Er zijn dus nog veel 'onaangeroerde' reserves achter het front die kunnen worden ingezet bij een Oekraïens offensief. Of die veel waard zijn moet nog blijken ...

Twijfelachtig, zie puntje 3

Als ik in Hearts of Iron 200K aan militia gooide tegen 25K goedgeorganiseerde gemechaniseerde troepen was het ook snel gedaan. :p
Milities en slecht opgeleide dienstplichtigen zijn eigenlijk enkel iets waard bij verdediging en dan nog het beste op eigen terrein.

Milities en slecht opgeleide dienstplichtigen zijn eigenlijk enkel iets waard bij verdediging en dan nog het beste op eigen terrein.
Ik zou zeggen: depotbewaking, patrouilles in het hinterland en logistieke taken. Daarmee kan je professionele soldaten bevrijden van dat soort taken. Maar ik ben dan ook een BG-armchair general. Wat weet ik van oorlogvoeren?

Laatst bewerkt:
Twijfelachtig, zie puntje 3
Dus in het kort met een beetje sarcasme (Ja dit is een beetje kort door de bocht maar daar komt het in feite op neer).

Big chief van het leger: Er zijn 100k soldaten gesneuveld in Bakhmut.
Het kremlin: Stuur er dan 100k nieuwe.

Big chief van het leger: Ik ga eerlijk zijn. Eigenlijk zijn er al 200k soldaten gesneuveld in Bakhmut.
Het kremlin: Stuur er dan 200k nieuwe.

Big chief van het leger: Maar heu die soldaten hebben we niet meer
Het kremlin: Er zijn in totaal 140+ miljoen Russen waarvan minstens 10% kanonnenvoer volgens onze meest recente statistiekjes. Wat is your fucking problem gast? TOTAL VICTORY is onvermijdbaar! Oekraïne gaat eraan. Hip hip hoera! Het is feest!

(De macht van het getal is namelijk nog altijd waar Rusland op rekent)

Laatst bewerkt:
Interessant interview met Boedanov

Het hoofd van de Oekraïense militaire inlichtingendienst heeft in een interview toegegeven dat Kiev Russische propagandisten heeft vermoord.
...„Uiteindelijk zal er in elk land ter wereld worden gestraft. Alleen eliminatie kan een welverdiende straf zijn voor dergelijke acties”, zei Boedanov volgens de Kyiv Post. Hij vervolgde: „Ik overweeg niets anders. Het is mijn persoonlijke mening, ik blijf erbij en ik zal hem uitvoeren.”

Ik vraag me af wat het positieve effect zou zijn van het vermoorden van deze mensen. Denk bv niet dat veel bondgenoten dit leuk vinden. en zeker niet openlijk.

Ik zou zeggen: depotbewaking, patrouilles in het hinterland en logistieke taken. Daarmee kan je professionele soldaten bevrijden van dat soort taken. Maar ik ben dan ook een BG-armchair general. Wat weet ik van oorlogvoeren?
De geschiedenis geeft ons gelijk ;-) . Je ziet echt de afkalving van de gevechtskracht van nieuwe Russische eenheden. Tankisten die maar net weten waar het gaspedaal in de tank zit of stormeenheden die denken dat een aanval wil zeggen dat ze keihard naar voor moeten lopen. Het is opmerkelijk dat Oekraïne wel is geslaagd om zijn nieuwe eenheden snel relatief gevechtsefficiënt in te zetten.

Het lijkt mij dat deze iets langer getraind worden en betere officieren hebben :p

De geschiedenis geeft ons gelijk ;-) . Je ziet echt de afkalving van de gevechtskracht van nieuwe Russische eenheden. Tankisten die maar net weten waar het gaspedaal in de tank zit of stormeenheden die denken dat een aanval wil zeggen dat ze keihard naar voor moeten lopen. Het is opmerkelijk dat Oekraïne wel is geslaagd om zijn nieuwe eenheden snel relatief gevechtsefficiënt in te zetten.

Het lijkt mij dat deze iets langer getraind worden en betere officieren hebben :p
Oekraïne heeft de motivatie veel meer dan de Russen. Een hoog moraal kan veel doen.

En een betere commando structuur!
Men zegt hier wel dat de Russen bijleren, maar dit is een ingrijpende wijziging die Oekraïne na 2014 wel heeft doorgevoerd, maar Rusland niet kan doen. Want dan verliest het Kremlin zijn macht.

Terug
Bovenaan