Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Nonkel Luka is al enkele dagen in het ziekenhuis.

Voorstel. Poloniumkuur voor Luka, over twee weken de grond in. Putin annexeert Wit Rusland en integreert het leger. Vers vlees voor het front.
Ik weet niet of dat zo'n top idee is. Er is wel meer kritiek in Wit Rusland en repressie nodig om de Wit Russen in het gareel te houden.

Als Luka zou komen te overlijden en Putin Wit Rusland poogt te annexeren, gaan ze daar wel weer in opstand komen.

Wie dan? Vorige keer zijn die afgrijselijk hard in de pan gehakt. Luka heeft zelfs een Ryanair vlucht gekaapt en gedwongen te landen in Minsk omdat er een dissident aan boord was.
Wit Rusland loopt hedendaags vol met Russische soldaten.

Ik zie het eigenlijk wel gebeuren hoor.

Wit Rusland loopt hedendaags vol met Russische soldaten.

Ik zie het eigenlijk wel gebeuren hoor.
Ik zie het ook nog gebeuren, maar dit zou wel eens lelijk kunnen tegenvallen. De Wit Russische bevolking steunt Poetin alvast niet.
En het leger dat Poetin steunt zijn voornamelijk Russen, geen Wit Russen. Dus ik zie daar dan veel sabotages gebeuren (meer dan in Rusland zelf).

Het zou alvast weer een serieuze escalatie zijn in deze viese dramatische (nieuwe koude) oorlog.

Laatst bewerkt:
Het Wit-Russische leger wil koste wat het kost zich niet moeien met Oekraïne, dus daar zie ik ook wel hommeles van komen mochten ze toch moeten. Als het Russisch leger al niet de Wit-Russische arsenalen heeft geplunderd om net die militaire opstand te voorkomen.

Zou echt wel een zotte evolutie zijn als de Russen Lukashenko vergiftigd hebben.

Ge ziet het idd zo gebeuren.
- Schoothondje Luka doet niet wat hem gevraagd worden (zijn leger ter beschikking stellen).
- Hij wordt vergiftigd zodat de Russen een marionet kunnen installeren in Wit-Rusland.
- Wit-Russisch leger has joined the party.

Maar tegelijkertijd: ge ziet dan idd ook mogelijks onmiddellijk een burgeroorlog losbarsten in Wit-Rusland. Het zou nog maar eens een totaal verkeerde tactische zet kunnen zijn van Poetin, waardoor hij zichzelf nog verder in de nesten werkt...

Zeer benieuwd hier naar...

(ook mogelijkse plot twist: het is de CIA die Lukashenko vergiftigd hebben. In Rusland = ultieme dekmantel. Om dan hun mannetje te installeren in Wit-Rusland, die niks meer te maken wilt hebben met Poetin... :wtf:)

Joris, ik zou zeggen je ziet spoken (tov die laatste zin bedoel ik) maar ik zou van niks meer schrikken.

Het is allemaal ene pot nat. Als je die schandalen bekijkt in België alleen al (akkoord van een gradatie gedeeld door 100 tov Rusland dat is waar maar toch), je wil echt niet elke stinkende pot opendoen, want volgens mij ga je dan zeggen: Is dit echt of zitten we in de soap serie Dallas? :tongue:

Dit is eigenlijk in de achtergrond een machtstrijd tussen Rusland, China, de VS enzovoorts .. wij kijken er naar en moeten hopen dat het finaal voor ons wel zal meevallen ..

Zijn we niet allemaal een beetje teveel aan het fantaseren? Die man is 68, en zal toch wel niet de meest gezondheidsbevorderende job hebben.

68 dat is een jaartje voorbij jou pensioensleeftijd. Je kan er toch van uit van dat je niet doodvalt op die leeftijd als dictator zijnde.
JouW.

Hij is nog niet dood toch? Maar de gemiddelde levensverwachting voor een man is in veel landen maar rond de 70 uiteindelijk, zelfs als dictator zal die misschien niet de meest gezonde jeugd hebben gehad daar achter het ijzeren gordijn. Het zijn niet allemaal Elizabeth II's hé.

De kans dat zo'n corpulent figuur sterft aan een hartaanval of één of andere welvaartsziekte is ook niet nul.
Ik denk niet dat Rusland momenteel over de middelen beschikt om Wit-Rusland in het gareel te houden, ik denk dat alles daar beter blijft zoals het is (voor Rusland).

Joris, ik zou zeggen je ziet spoken (tov die laatste zin bedoel ik) maar ik zou van niks meer schrikken.

Het is allemaal ene pot nat. Als je die schandalen bekijkt in België alleen al (akkoord van een gradatie gedeeld door 100 tov Rusland dat is waar maar toch), je wil echt niet elke stinkende pot opendoen, want volgens mij ga je dan zeggen: Is dit echt of zitten we in de soap serie Dallas? :tongue:

Dit is eigenlijk in de achtergrond een machtstrijd tussen Rusland, China, de VS enzovoorts .. wij kijken er naar en moeten hopen dat het finaal voor ons wel zal meevallen ..

Zijn we niet allemaal een beetje teveel aan het fantaseren? Die man is 68, en zal toch wel niet de meest gezondheidsbevorderende job hebben.

Ja natuurlijk ben ik aan het fantaseren :p Tin-foil hat enz.

Maar het ding bij Poetin is dat ik van niks meer zou verschieten. Rusland zit in een vrij benarde situatie, en op een of andere manier Wit-Rusland erbij slepen lijkt een logische zet om nog eens kans te maken. Poetin is al vaak bij Lukashenko op bezoek geweest, en toch blijft Wit-Rusland grotendeels niet betrokken met het conflict.
(uiteraard niet helemaal he, maar bon: https://en.wikipedia.org/wiki/Belarusian_involvement_in_the_Russian_invasion_of_Ukraine )

De kans dat Lukashenko 'natuurlijke' gezondheidsproblemen heeft (gezien hij ook al een zekere leeftijd is en nu niet de meest fitte persoon oogt), lijkt mij ook gewoon veel groter dan dat Putin zich nog aan een side quest "Kill Luka and annex Belarus" waagt. Putin heeft het al moeilijk genoeg om alle elitaire kontlikkers in het gareel te houden en te voorkomen dat heel z'n expeditieoorlog in elkaar stuikt. Wit-Rusland heeft maar een paar miljoen inwoners, gigantisch veel moeras en bos (die een feest kunnen zijn voor partizanen) en het moreel is onder die bevolking mogelijks nog lager dan onder de gemiddelde sukkel bij het reguliere Russische leger die al 5 maanden ergens in een ijskoud loopgraf zit.

Ontwikkelen om te ontwikkelen, ook al ga je het wapentuig niet actief inzetten, heeft een meerwaarde: de F-22 heeft dan misschien geen overwinningen op zijn palmares, maar de opgedane ervaring en know-how is wel van onschatbare waarde. De VS heeft immers sinds de jaren '90 een grote hoeveelheid operationele fifth gen straaljagers. De Chinese J-20 is ook operationeel en in grotere aantallen. De Su 57 is in veel kleinere aantallen operationeel. Net zoals de F-22 heeft die wel wat boven Syrië gevlogen, maar nooit op een risicovolle missie. En nu wat stand off missies. De F-22 onderschept zo nu en dan wel eens een Bear.

De requirements voor de F22 werden uitgeschreven in 1981. Na oorlogen waar dogfights wel voorkwamen.
De wereld is sindsdien serieus veranderd. :p

F22 had weinig toegevoegde waarde in Syrië. Je hebt al air superiority tegen ISIS. Zij hebben geen straaljagers. Beter met iets goedkoper vliegen die beter kan bombarderen (F16/F15/F35).

Dat kan nu wel zijn na het Oekraïns conflict en de China-Taiwan conflict dat er meer nood gaat zijn aan "air superiority" en er werd al beslist om te investeren in een opvolger in plaats van een update te geven aan de F22 in 2014. Dat is 33 jaar tussen de requirements van de F22 en de huidige requirements. Dat lijkt mij dan nog logisch dat ze liever een nieuw model lanceren in plaats van het relatieve lage aantal F22 updaten en herproduceren.

Tinfoil hat? Lukashenko zijn 3e zoon wordt al lang voorbereid als opvolger..hij is het wachten beu.:oi22:

Verder lijkt Zelensky zijn Europese tour weer veel op te leveren.
  • Duitsland kondigde hun grootste pakket tot nu toe aan, 2.5miljard ; vnl. moderne luchtafweer, Leopard 1's en de funky uitziende RCH 155 , de modernste artillerie in het Duits arsenaal
  • Frankrijk gaat verschillende bataljons uitrusten met 'lichte tanks' en andere voertuigen.
  • VK levert meer luchtafweer, verkenningsdrones ,Storm shadow ...en gaat in de zomer piloten beginnen opleiden. Ze spreken van "an elementary flying phase for cohorts of Ukrainian pilots to learn basic training." Mogelijks simulatorwerk en Hawk trainingsvlietuigen, en dan kunnen de beste naar de F-16 training doorstromen (VS heeft F-16's in het VK, of anders in Scandinavie of NL)
  • Italië heeft niks aangekondigd, maar dat doen ze nooit. Zelensky sprak van geweldige hulp die een impact gaat hebben.

En dit is altijd interessant om te volgen, Kiel institute houdt bij hoeveel ieder land geeft.
België zit op €345miljoen oftewel 0.071% GDP (eerlijkheidshalve iets meer want de EU geeft 30miljard, waar ook wat van ons geld inzit)

Laatst bewerkt:

Ik geloof toch dat onze wagner baas best wat ver van russisch grondgebied blijft.

Ik geloof toch dat onze wagner baas best wat ver van russisch grondgebied blijft.
Kan ook klassiek Russisch getrol zijn.

graag zulke info gepaard laten gaan met een bronvermelding
Veerkracht, ongelofelijk hoe Oekraïne alles repareert terwijl er een oorlog gaande is
5dthn0st510b1.jpg

Terug
Bovenaan