Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

We zijn een klein spaarpotje aan het opbouwen.
Aangezien het met ons eigen geld niet lukt doen we het maar met Russisch geld. :biglaugh:

edit : hmm twitter hotlink verdwijnt voor één of andere reden?
link

Zijn we daar nu het voortouw in aan't nemen? Ik kan mij zo niet direct iets herinneren van een ander land dat in beslag genomen geld zo klaar en duidelijk wenst in te zetten tegen Rusland.

Ik kijk al uit naar de heerlijke Russische dreigementen !

Zijn we daar nu het voortouw in aan't nemen? Ik kan mij zo niet direct iets herinneren van een ander land dat in beslag genomen geld zo klaar en duidelijk wenst in te zetten tegen Rusland.

Ik kijk al uit naar de heerlijke Russische dreigementen !
Plezant precedent schept dat wel: we bevriezen niet alleen uw geld, maar we gaan er ook mee lopen.

Ik denk dat Canada iets gelijkaardigs doet, maar volgens mij hebben we met 180 miljard wel het meeste bevroren.

Als 'k het goed begrijp wilt België de interest erop aan UA geven.
'use the proceeds of those assets'
Dus het eigenlijke geld zou van de Russische centrale bank blijven en waarschijnlijk ooit teruggegeven worden?

Ik denk dat Canada iets gelijkaardigs doet, maar volgens mij hebben we met 180 miljard wel het meeste bevroren.

Als 'k het goed begrijp wilt België de interest erop aan UA geven.
'use the proceeds of those assets'
Dus het eigenlijke geld zou van de Russische centrale bank blijven en waarschijnlijk ooit teruggegeven worden?
Het zou om grofweg 200 miljoen EUR gaan.

Nu bereidt het land een nieuw militair steunpakket voor. Hoe dat er precies gaat uitzien zei De Croo niet. Wel zegde hij toe om 200 miljoen euro aan bevroren Russische tegoeden daarvoor te gebruiken.

https://nos.nl/liveblog/2473765-oek...gtrekt-uit-bachmoet#UPDATE-container-69141911

Rusland is weeral verboden incendiary wapens aan het gebruiken waaronder fosfor. Massale aanval op Bakhmut. :/

Ik vrees dat ze daar nog serieus gaan uithalen in de hoop dat ze op 9 mei met hun victory day toch iets van "positief" nieuws kunnen brengen. Dat ze de stad niet enkel bevrijd hebben van oekrainers maar ook van elke rechtopstaande muur. :unsure:

Laatst bewerkt:
Is al gecorrigeerd op Twitter, er zou dus nog geen Kinzhal zijn neergehaald.

En vandaag zeggen ze van wel:

Loop niet van stapel over die 180 miljard. België houdt zogezegd ook 300+ miljard aan Amerikaanse staatschuld. Blijkt dat het om Amerikaanse firma's gaat die bonden gekocht hebben via een Belgische constructie.

180 miljard op papier in Belgische handen wil niet zeggen dat wij het finaal ook gaan controlleren.

De vraag is finaal of dit nu goed of slecht is voor ons als land.

De ondergrond in Oekraïne is stilaan opgedroogd en in een goede conditie voor een grondoffensief.

Ondertussen zouden er ook leopard I's aangekomen zijn die ingezet zouden kunnen worden tegen 1 juni.
Eerder waren er ook al video's opgedoken van brigades die uitgerust waren met bradleys, M109's, strykers etc,
alsook ge-upgrade Russische BMP-3's en andere veroverde voertuigen.

Ondertussen zal iedereen hier ook wel het filmpje gezien hebben waarin Prigozhin raast dat zijn Wagner-troepen niet voldoende munitie krijgen van het Russische MoD. Een Russische officier die verantwoordelijk is voor de bevoorrading zou ontslagen zijn nadat gebleken is dat hij onderhands munitie verkocht aan Wagner, munitie die voorzien was voor Russische troepen.
FvE6gOOXgAMlU-U.jpeg.cbc98f7e647d15c49b86ba5509278859.jpeg

Bovenstaande link is een document van 29 april dat verstuurd werd tussen het MoD en Wagner met materiaal/munitie dat getransfereerd is geweest. Wat blijkt, er zouden geen ATGM's overgedragen zijn wat zou wijzen op een ernstig tekort van anti-tank wapens aan Russiche zijde. Deze informatie komt van een Russische blogger. Die informatie zou wel eens kunnen kloppen gezien het feit dat Russische troepen lang ATGM's als stand-ins voor artillerie gebruikten. Een gigantisch probleem dus gezien het komende offensief.

Echter zijn er nu serieuze zorgen over de kernreactoren in ZNPP.
https://www.hln.be/buitenland/direc...ie-wordt-steeds-meer-onvoorspelbaar~ae54a473/
Burgers zouden massaal geëvacueerd worden uit bezet gebied rond de kerncentrale. op bevel van de gouverneur.
Het is echter onduidelijk of het hier over de evacuatie van collaborateurs gaat of over gedwongen deportatie van Oekraïners.
FvYtRsuX0AAha6m

Een Russische officier die verantwoordelijk is voor de bevoorrading zou ontslagen zijn nadat gebleken is dat hij onderhands munitie verkocht aan Wagner, munitie die voorzien was voor Russische troepen.
Als Prigozhin plufpoker speelt, dan is bovenstaand nieuws (indien waar), slecht nieuws voor zowel Wagner als voor Rusland.
Beiden staan dan serieus voor schut.

De geruchten gaan dat Kadirov en zijn Tsjetsjeense troepen het zouden overnemen en Bahmut zouden pogen in te nemen.
Ik weet wel niet of Kadirov hier echter op zit te wachten. Als ik hem was zou ik hier niet voor staan te springen.

Ondertussen zou Prigozhin nu beweren dat hij de belofte gekregen heeft dat zijn troepen genoeg munitie zullen krijgen.

Ik weet niet wat er allemaal aan de hand is, maar het rammelt langs alle kanten.

Rusland is weeral verboden incendiary wapens aan het gebruiken waaronder fosfor. Massale aanval op Bakhmut. :/

Ik vrees dat ze daar nog serieus gaan uithalen in de hoop dat ze op 9 mei met hun victory day toch iets van "positief" nieuws kunnen brengen. Dat ze de stad niet enkel bevrijd hebben van oekrainers maar ook van elke rechtopstaande muur. :unsure:
Moet de hel zijn om daar nog aanwezig te zijn. Laatste dagen hebben de Russen wat meer terrein ingenomen, maar stilaan begint Oekraïne hier en daar terug te duwen. Vermoedelijk wijken de Russen wel terug waar ze kunnen en calculeren ze wat terreinverlies in. Een knallend Oekraïens offensief om 9 mei te vieren is ook wel een mogelijkheid. Ik verwacht wel opnieuw een massale raketaanval op die dag.

Weining discussiewaarde maar zo zag Kyiv er deze nacht uit.
Volgens UA 35/35 Shaheds onderschept al is er wel één(of een afweerraket) op een flatgebouw geland.

Ik heb het idee dat die Shaheds vooral bedoeld zijn om de Oekraïense luchtafweer verder uit te putten. Zo las ik onlangs ook over houten oefendrones die door Rusland gebruikt zouden worden om luchtafweer te lokken, iets wat even werd geprobeerd met een aantal ballons.

Morgen 9 mei. Ik verwacht van Rusland wel een grote aanval, maar mogelijk gaat Oekraïne ook iets forceren om Moskou uit te dagen.

Ik heb het idee dat die Shaheds vooral bedoeld zijn om de Oekraïense luchtafweer verder uit te putten. Zo las ik onlangs ook over houten oefendrones die door Rusland gebruikt zouden worden om luchtafweer te lokken, iets wat even werd geprobeerd met een aantal ballons.

Morgen 9 mei. Ik verwacht van Rusland wel een grote aanval, maar mogelijk gaat Oekraïne ook iets forceren om Moskou uit te dagen.
yup, voelt aan als deels terreur voor the heck of it en deels gaten in de luchtafweer vinden/creëren.
In Bakhmut zou sinds gisteravond extreem fel gevochten worden. Ze willen die laatste paar km echt veroveren voor morgenavond, afwachten of het lukt.

En dat het terreur is mag wel duidelijk zijn als zelfs het Rode Kruis post dat hun hospitaal in Mykolaiv en een warenhuis in Odesa vernietigd werden. Spijtig genoeg hebben ze het lef niet om Rusland te benoemen en noemen ze het gewoon 'hostilities'.

Benieuwd of er een Oekraïense partypooper is die de 9-mei parade op het Rode Plein zal verstoren.

Media berichten de laatste tijd vaak dat het niet-innemen van Bakhmut een domper op de feestvreugde zou zijn, maar heeft het Kremlin ooit expliciet gezegd dat het Bakhmut in handen wil hebben tegen vandaag? Die doelstelling lijkt me eerder zijn opgesteld door diverse media en niet door het Kremlin. Toch niet officieel.

Euhm, wie hecht er ook enig belang aan wat het Kremlin al dan niet officieel zegt?
Die hun officiële doel was al behaald voor ze Oekraïne binnenvielen, namelijk het wegnemen van de imminente dreiging voor Rusland en het denazificeren van Oekraïne. Twee totaal verzonnen problemen.

Euhm, wie hecht er ook enig belang aan wat het Kremlin al dan niet officieel zegt?
Die hun officiële doel was al behaald voor ze Oekraïne binnenvielen, namelijk het wegnemen van de imminente dreiging voor Rusland en het denazificeren van Oekraïne. Twee totaal verzonnen problemen.
Vanuit het standpunt van Moskou is dat eerste geen verzonnen probleem: indien ze hun westelijke grenzen willen beveiligen hebben ze vrije baan nodig in de Zwarte Zee en in de Baltische Zee met bevriende of neutrale regimes daartussen. Oekraïne werd altijd beschouwd als de eigen achtertuin en essentieel onderdeel van de traditionele invloedssfeer, net zoals de VS Latijns-Amerika probeert veilig te stellen (cfr. de steun aan de Venezolaanse tegenkandidaat Guaido enkele jaren geleden) naar de Monroedoctrine (Roosevelt Corrolary/Manifest Destiny). Dat de VS destijds de revolutie in Cuba probeerde om te keren of decennialang bepaalde regimes in Zuid-Amerika probeert om te gooien of naar zijn hand te zetten past ook in dat stramien. Net zoals China zijn invloed probeert te gebruiken om sterker in zijn schoenen te staan. Dat is gewoon een vorm van powerplay - en dat loopt helaas uit de hand.

De "denazificatie" van Oekraïne is inderdaad quatsch. Dat de pro-Westerse Oekraïense overheid niet altijd even vriendelijk omgaat met Russische minderheden is geweten, maar is geen vrijgeleide om Oekraïne binnen te vallen en het hele land te bestoken met projectielen. Zelfs de beschietingen van de Donbasregio door Oekraïne zijn peanuts tegenover wat de Oekraïense bevolking te verduren krijgt sinds de inval vorig jaar. Poetin stond er op 23/2/2022 beter voor dan vandaag: geen loodzware sancties, een verdeeld Westen en een weifelend Oekraïne dat onder druk staat waardoor het mogelijk gedwongen kon worden om toegevingen te doen (watervoorziening naar de Krim). Sinds zijn inval staat de Russische economie voor zéér sombere tijden, is het Westen verenigd en heeft Oekraïne een enorme morele boost gekregen door zich met hand en tand met succes te verdedigen tegen een overmacht (die zichzelf heeft overschat).

Maar: de oorlog is nog niet gedaan.

VE-dag in Berlijn met een verbod op Russische of Sovjet-insignia. Ik begrijp dat ze dat bannen, maar het is absurd om dan nog een VE-dag te vieren. De oorlog is gewonnen met Amerikaanse industrie, Britse wilskracht en Sovjet-bloed. Neem een van die landen weg en wat heb je dan nog te vieren?

Alles achter het IJzeren Gordijn had natuurlijk niet zoveel Bevrijding te vieren: de Gestapo werd vervangen door de Stasi en een totalitair systeem dat veel capabeler was om zijn burgers te monitoren dan de nazi's.

Terug
Bovenaan