Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Hypothetisch gezien, als Oekraïne Cherson herovert, kan Oekraïne dan niet gewoon de Kertsj brug 24/7 bestoken met HIMARS en ander tuig?
Ik dacht ook dat de enige watertoevoer naar de Krim dan in handen van Oekraïne valt.

Ik geloof er ook geen fluit van dat Oekraïne de Krim gaat terugnemen, Rusland gaat dat zeker niet willen afgeven (de Krim opgeven zou voor Poetin wellicht zijn ondergang betekenen), en bovendien hebben de Russen daar behoorlijk wat militaire installaties, dat gaat veel moeilijker in te nemen zijn dan Bakhmut ofzo. Oekraïne heeft ook niet genoeg wapens en munitie voor zo'n offensief. Dus dan zouden ze nog veel meer westerse wapens moeten krijgen.
Deze oorlog doet denken aan WO I met de loopgraven waarbij de positie van het front bijna stil staat voor meerdere maanden/jaren. Dan ga je enorm veel manschappen/wapens/munitie mogen opofferen om dat front te doen bewegen.

Strategisch valt er weinig te vergelijken met WO I vind ik. Het front heeft in de winter stil gelegen. Maar daarvoor was het extreem dynamisch. Dat zullen we waarschijnlijk niet in die mate terugzien dit jaar maar ik verwacht wel een beweging.

De schaal is ook geheel anders. Slag om Passendale was 300,000 doden. Dodentallen konden dagdagelijks over 10,000 gaan.

Oekraïne is 1300 kilometer frontlinie met een fractie van het aantal soldaten in actie. Dat is gewoon een heel ander operationeel theater. En dan hebben we niet eens gekeken naar de technologische vooruitgang en de mogelijkheden die dat vandaag biedt

Hypothetisch gezien, als Oekraïne Cherson herovert, kan Oekraïne dan niet gewoon de Kertsj brug 24/7 bestoken met HIMARS en ander tuig?
Ik dacht ook dat de enige watertoevoer naar de Krim dan in handen van Oekraïne valt.

Als ze de landbrug onderbreken op de as richting Melitopol komt de Krimbrug in de rijkweidte van HINARS, ja.

Je kan dat ding aan het Kremlin toch moeilijk een aanslag noemen? Aan de ontploffing te zien lijken mij daar toch helemaal geen zware explosieven aan te zitten? Er is amper of geen schade.

Je kan dat ding aan het Kremlin toch moeilijk een aanslag noemen? Aan de ontploffing te zien lijken mij daar toch helemaal geen zware explosieven aan te zitten? Er is amper of geen schade.
Niet zwaar, maar wel zwaar genoeg om iemand levensgevaarlijk te verwonden lijkt me. Het lijkt me vooral een symbolische poging om het Kremlin te treffen en niet als een ernstige poging om Poetin (of wie dan ook) te raken. Ik denk niet dat de VS en andere bondgenoten het zouden appreciëren als Oekraïne een ballistische raket zou afvuren op het Kremlin.

Dit lijkt mij ook het enige "haalbare" scenario , d.m.v. doorbreken van de landbrug, droog leggen noord krim kanaal en "pijnigen" van de krim(brug-militaire installaties-infrastructuur) door himars en drones de Krim "in hun macht krijgen" zonder effectief te moeten veroveren.
Vervolgens kunnen ze dit gebruiken om druk te zetten en te onderhandelen, maar effectief militair heroveren lijkt mij moeilijk zonder eigen ruiten in te gooien (lees zoveel verliezen aan materiaal en mensen dat je niets over houd om de rest te verdedigen)
Misschien gewoon iemand die zijn strategie aan het oefenen is voor de drone wedstrijd van 9 mei?

https://www.gva.be/cnt/dmf20230504_94068101
Rusland beschuldigt de VS nu dat zij rechtstreeks betrokken zijn bij de effectieve oorlogvoering in plaats van enkel de bevoorrading en advies.
Nu is de Rus toch wel volledig doorgeslagen. Ze krijgen al een pak slaag van Oekraïne en nu willen ze ook nog eens een rechtstreeks gewapend conflict met de VS, laat staan de NAVO uitlokken?

Momenteel lijkt Twitter off-line te zijn maar er zijn berichten dat er honderden Russen omsingeld zouden zijn nabij Bilohorivka. Door de afwezigheid van vuursteun zijn ze afgesneden geraakt van de andere LPR eenheden. Hun overkoepelende brigade commando zouden hen niet willen (of kunnen?) redden.

Verder zouden er ondertussen ook drone aanvallen op een aantal militaire vliegvelden in Rusland hebben plaatsgevonden, waar onder andere een AN-124 beschadigd werd.

Past in het Russische discours dat UA marionetten van de VS zijn en niks zelf beslissen. Volgens de officiële lijn is Oekraïne een, door Amerika bezette, afvallige provincie die met geweld tot beter inzicht gebracht moet worden. En wie niet wilt moet uitgeroeid worden.
Dat wordt daar dagelijks door zowel de regering als media verkondigt. Volgens hen willen wij, zijnde het satanische westen, Rusland en alle Russen ook uitroeien dus zijn ze perfect in hun recht.

Nog eentje in de fik:

On the night of May 4, a fire broke out at an oil refinery in the Krasnodar Krai of Russia.

The tank of the Ilsky oil refinery was on fire.

“Following an attack by an unidentified drone, a fire broke out in the reservoir of the Ilsky oil refinery in the settlement of Ilsky in the Siversky district,” said the emergency service representa

De 3de al op korte tijd.

Nog eentje in de fik:

On the night of May 4, a fire broke out at an oil refinery in the Krasnodar Krai of Russia.

The tank of the Ilsky oil refinery was on fire.

“Following an attack by an unidentified drone, a fire broke out in the reservoir of the Ilsky oil refinery in the settlement of Ilsky in the Siversky district,” said the emergency service representa

De 3de al op korte tijd.
Teken dat het offensief van start zal gaan? Oekraïne probeert al een tijdlang hier en daar aan te vallen om de verdediging van de Russen uit te testen en nu inderdaad die droneaanvallen in het Russische hinterland.

Die aanslag op het Kremlin lijkt me false flag made by FSB of een amateuristische poging van een plaatselijke verzetsbeweging (of lone wolf). Ik weet niet of Rusland hun kostbare hypersonische raketten zou afvuren op het regeringskwartier van Kiev. In eerste plaats omdat dit ongehoord is en in de tweede plek omdat de agenda van Zelensky niet bepaald transparant is. Als de interne veiligheid van zijn entourage barslecht was, lag hij al lang onder de grond.

Teken dat het offensief van start zal gaan? Oekraïne probeert al een tijdlang hier en daar aan te vallen om de verdediging van de Russen uit te testen en nu inderdaad die droneaanvallen in het Russische hinterland.
Dat is wel zeker!
Het wordt droger, gerichte aanvallen op olie depots en raffinaderijen. Het gaat starten, hopelijk met veel succes.

Dat is wel zeker!
Het wordt droger, gerichte aanvallen op olie depots en raffinaderijen. Het gaat starten, hopelijk met veel succes.
De verwachten liggen wel zeer hoog. De ene analist zegt dat Rusland formidabele verdedigingswerken heeft aangelegd, de andere expert zegt dat die op niets trekken. Het jammere voor Oekraïne is dat ze niet beschikken over een krachtige luchtvloot. Die Mig-29's die ze hebben gekregen is niet bepaald state of the art en die zijn kwetsbaar voor Russische langeafstandsraketten. Als er al F-16's worden geleverd zou het al sterk zijn dat die later dit jaar ingezet kunnen worden. F-35 lijkt me niet het wapen voor deze oorlog, of toch niet gebaseerd op een Oekraïens vliegveld. Die Amerikaanse toestellen zijn kwalitatief goed, maar ook prima donna's die een perfecte tarmac vragen en enorm veeleisend zijn in onderhoud. De Migs en Su's zijn een pak robuuster.

Ik denk dat de F-35 met zijn stealth het enige toestel is (naast F-22, maar die kan niet bombarderen, of een B-2, maar die is veeeeeel te duur) dat in zo'n met radar en raketten bestreken luchtruim als Oekraïne relatief veilig kan vliegen.
Maar dat gaat de komende 10 jaar niet naar Oekraïne gaan schat ik.

F-16: ik weet eigenlijk niet waarom Oekraïne er op hamert: ik denk dat het ook niet lang zou overleven met al die S-300 en S-400 lanceerders.
Dat die niet vanaf Oekraïense vliegvelden kan opereren, lijkt me wat overdreven.
Misschien kan men met A-10's wat bereiken? Die gaan ook wel veel beschoten worden, maar kunnen het offensief (eventjes) ondersteunen en de piloot heeft nog een kans om een raket te overleven. De Su-25's vliegen ook nog wel redelijk wat rond.
Ik denk dat de Amerikanen de enigen zijn die dat luchtruim een beetje kunnen schoonvegen. Maar daarvoor moet men natuurlijk lanceerders in Rusland kunnen/durven aanvallen.
Het blijft voornamelijk een grondoorlog met Russische aanvallen met vliegtuigen veilig in Russisch luchtruim, de lafaards.

Het trainingsaspect vind ik zo'n klinkklare onzin. Als dat een half jaar duurt, of zelfs een jaar, had men nu al getrainde Oekraïense F-16 piloten kunnen hebben.

Misschien had men nog wat F-117 stealth bommenwerpers kunnen doneren. Die zouden nog wel van pas gekomen zijn.

Die aanslag op het Kremlin lijkt me false flag made by FSB of een amateuristische poging van een plaatselijke verzetsbeweging (of lone wolf).

Als het een valse vlag is, wat ik persoonlijk vermoed, dan is het een hele armoedige.

Ik weet niet of Rusland hun kostbare hypersonische raketten zou afvuren op het regeringskwartier van Kiev. In eerste plaats omdat dit ongehoord is en in de tweede plek omdat de agenda van Zelensky niet bepaald transparant is. Als de interne veiligheid van zijn entourage barslecht was, lag hij al lang onder de grond.
Als de Russen dat hadden gewild zouden ze de Oekraïense regeringstop allang hebben kunnen vermoorden.
Maar er ligt een "akkoord" om dat niet te doen

Poetin zei ook dat hij Oekraïne niet zou binnenvallen en dat het uitsluitend militaire oefeningen hield met Wit-Rusland...
Het woord van "Comrade Vladimir" betekent dus eigenlijk niets er er is al helemaal geen akkoord over het al dan niet omleggen van elkaars civiele en/of militaire top.

Als het een valse vlag is, wat ik persoonlijk vermoed, dan is het een hele armoedige.
Het lijkt mij allemaal toch iets te goedkoop voor een false flag, je zou dan toch genoeg schade willen veroorzaken om een krachtige tegenaanval te rechtvaardigen.

Lijkt mij eerder een van een lone wolf te komen (een verzetsbeweging binnen Rusland of een pro-Oekraïnse beweging, zonder bevel vanuit Oekraïne zelf)

Ik denk dat de F-35 met zijn stealth het enige toestel is (naast F-22, maar die kan niet bombarderen, of een B-2, maar die is veeeeeel te duur) dat in zo'n met radar en raketten bestreken luchtruim als Oekraïne relatief veilig kan vliegen.
Maar dat gaat de komende 10 jaar niet naar Oekraïne gaan schat ik.

F-16: ik weet eigenlijk niet waarom Oekraïne er op hamert: ik denk dat het ook niet lang zou overleven met al die S-300 en S-400 lanceerders.
Dat die niet vanaf Oekraïense vliegvelden kan opereren, lijkt me wat overdreven.
Misschien kan men met A-10's wat bereiken? Die gaan ook wel veel beschoten worden, maar kunnen het offensief (eventjes) ondersteunen en de piloot heeft nog een kans om een raket te overleven. De Su-25's vliegen ook nog wel redelijk wat rond.
Ik denk dat de Amerikanen de enigen zijn die dat luchtruim een beetje kunnen schoonvegen. Maar daarvoor moet men natuurlijk lanceerders in Rusland kunnen/durven aanvallen.
Het blijft voornamelijk een grondoorlog met Russische aanvallen met vliegtuigen veilig in Russisch luchtruim, de lafaards.

Het trainingsaspect vind ik zo'n klinkklare onzin. Als dat een half jaar duurt, of zelfs een jaar, had men nu al getrainde Oekraïense F-16 piloten kunnen hebben.

Misschien had men nog wat F-117 stealth bommenwerpers kunnen doneren. Die zouden nog wel van pas gekomen zijn.

Een A10 is niet inzetbaar in een gecontesteerd luchtruim.

De keuze voor de F16 is er vooral eentje van logistiek. De VS heeft er honderden in de woestijn van Arizona staan. Maar misschien nog belangrijker is dat Polen drie eskadrons heeft en bijgevolg dus ook de capaciteit om toestellen op z'n minst te onderhouden. Polen is Oekraïne's meest fervente bondgenoot op dit moment.

De vraag naar F16 is er om de reikwijdte van de Oekraïnse strijdkrachten te vergroten. Die is de facto momenteel een goede 80 kilometer. Enkele drones buiten beschouwing gelaten. Met F16's kan je twee voordelen behalen. In tegenstelling tot HIMARS kan de F16 over een enorme oppervlakte plots opduiken en na een aanval weer verdwijnen. Ten tweede kunnen ze JDAM's lanceren. Dat zijn klassieke "domme" bommen waar een rugzakje op wordt gevezen dat vleugeltjes en een stuurcomputer heeft. Je maakt dus van een klassieke WO2 bom (zogezegd) plotseling een GPS-gestuurd projectiel wat je vervolgens met de F16 eender waar kan lanceren. een JDAM kan tot 15 kilometer op z'n eentje afleggen. Gecombineerd met de snelheid en wendbaarheid van de F16 als lanceerplatform? Ik zou serieus in mijn broek doen als russische soldaat.

Poetin zei ook dat hij Oekraïne niet zou binnenvallen en dat het uitsluitend militaire oefeningen hield met Wit-Rusland...
Was je wel wakker in feb 2022?

Poetin zei juist dat hij adequaat op de situatie in de Oekraïne zou reageren. Dat hij zou optreden.
Veel mensen dachten toen nog dat hij alleen de Donbas zou binnenvallen.
Maar het wir haben es nicht gewusst argument telt niet.
We wisten het.

Poetin

Deze oorlog neemt gekkere en drastischere wendingen...

Ik hou eerlijk gezegd toch wat mijn hart vast.

I mean... Wie er nu ook die aanslag op Kremlin heeft beraamd, het is toch een voorbode voor next level shit imo.

Terug
Bovenaan