Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Waarom blijven jullie nu allemaal tijd en moeite steken in Outsider? Waar hij zijn bullshit eerst beperkte tot de dating-thread heeft die sindsdien zijn werkgebied verlegt naar het ganse forum.
Elke keer komt die wat "feiten" verkondigen en als je dan een bron of verduidelijking vraagt verdwijnt die een paar dagen/weken om nadien terug te komen en hetzelfde spelletje te herhalen. Een andere mening of een andere kijk op de zaken hebben is perfect acceptabel als je dat dan ook kan onderbouwen maar gewoon wat blabla verkopen is nefast voor de discussie laat staan dat het een inbreuk is op de specifieke regels van P&A.

back on-topic,
Hieronder 2 video's over aanvallen op Russische defensieve posities. WARNING: zijn redelijk heftige filmpjes.
De eerste video laat een aanval zien waar tanks het zware werk doen en de infanterie nadien de positie zelf inneemt.

De tweede video is een pure infanterie aanval.

Hierin zie je dus duidelijk het verschil tussen een (eerder beperkte) combined arms approach ten opzichte van WO I tactieken.
Zelfs met steun van drones is het dus zeer moeilijk om een vijandelijke positie over te nemen met alleen infanterie.

Wat mij nu wel opvalt is precies de totale afwezigheid van crew served artillerie zoals mortieren. Gewoonlijk als je die filmpjes ziet dan is het ofwel geen artillerie steun ofwel de grote kanonnen. De enige keer dat ik mortieren heb weten gebruiken is in de video van de VDV aanval op Hostomel. Daar zie je de Russische parachutisten mortieren inzetten vlak na de landing.

Van de DS liveblog:

Russisch president Vladimir Poetin heeft een decreet getekend om het een mogelijkheid voor Russisch staatsburgerschap te bieden aan de bewoners van de door Rusland gecontroleerde stukken van Oekraïne. Degenen het aanbod om hun status te legaliseren afslaan, zullen vanaf 1 juli van volgend jaar gezien worden als buitenlandse burgers die het risico lopen om gedeporteerd te worden.
Het decreet beslaat vier Oekraïense regio's die Rusland geclaimed heeft en gedeeltelijk controleert, namelijk Donetsk, Luhansk, Kherson en Zaporizhzhia. Het decreet staat het ook toe om mensen in deze regio's te deporteren als ze de Russische nationale veiligheid bedreigen of deelnemen in 'ongeautoriseerde protesten'.

Deportaties, ook een Sovjetklassieker. Russisch staatsburgerschap aanpakken of opkrassen.

Oké, het is wat propaganda achtig, maar toch een mooi overzicht van het amateurisme en de problemen binnen het Russische leger!

Waarom blijven jullie nu allemaal tijd en moeite steken in Outsider? Waar hij zijn bullshit eerst beperkte tot de dating-thread heeft die sindsdien zijn werkgebied verlegt naar het ganse forum.
Elke keer komt die wat "feiten" verkondigen en als je dan een bron of verduidelijking vraagt verdwijnt die een paar dagen/weken om nadien terug te komen en hetzelfde spelletje te herhalen. Een andere mening of een andere kijk op de zaken hebben is perfect acceptabel als je dat dan ook kan onderbouwen maar gewoon wat blabla verkopen is nefast voor de discussie laat staan dat het een inbreuk is op de specifieke regels van P&A.

back on-topic,
Hieronder 2 video's over aanvallen op Russische defensieve posities. WARNING: zijn redelijk heftige filmpjes.
De eerste video laat een aanval zien waar tanks het zware werk doen en de infanterie nadien de positie zelf inneemt.

De tweede video is een pure infanterie aanval.

Hierin zie je dus duidelijk het verschil tussen een (eerder beperkte) combined arms approach ten opzichte van WO I tactieken.
Zelfs met steun van drones is het dus zeer moeilijk om een vijandelijke positie over te nemen met alleen infanterie.

Wat mij nu wel opvalt is precies de totale afwezigheid van crew served artillerie zoals mortieren. Gewoonlijk als je die filmpjes ziet dan is het ofwel geen artillerie steun ofwel de grote kanonnen. De enige keer dat ik mortieren heb weten gebruiken is in de video van de VDV aanval op Hostomel. Daar zie je de Russische parachutisten mortieren inzetten vlak na de landing.
Damn da 2de filmke, dien oekrainer one shotted en die rus na meerdere impacts gewoon rechtgekropen en teruggetrokken... Zot om te zien

Van de DS liveblog:

Deportaties, ook een Sovjetklassieker. Russisch staatsburgerschap aanpakken of opkrassen.
Niet exclusief een "sovjetklassieker" (buiten dat we het hier over de Russische federatie hebben)

Is van alle tijden en in veel landen gebeurd. Etnisch zuiveren of inwoners dwingen de nieuwe cultuur over te nemen.
Onze geschiedenis is er mee doordrenkt. Ook door Westerse landen die nu om het hardst schreeuwen tegen deze zuiveringen. Canada, VS , Australië waren echt geen blanke Engelstalige landen een paar honderd jaar terug.
Meer recent in Polen bv waar miljoenen Duitsers moesten opkrassen. Nog recenter, de verdrijving van Palestijnen op de Westoever. Kosovo. En ga maar door.

Maakt dat de huidige Russische filtratie van Oekriëns gebied "in orde"? Nee natuurlijk niet, maar wel gewoon heel veel boter op het hoofd uiteraard.

Ik zou me ook niet teveel illussies maken over de rechten van de russofone bevolking van de Krim, mocht Oekraïne dat gebied ooit in handen krijgen.

Niet exclusief een "sovjetklassieker" (buiten dat we het hier over de Russische federatie hebben)

Is van alle tijden en in veel landen gebeurd. Etnisch zuiveren of inwoners dwingen de nieuwe cultuur over te nemen.
Onze geschiedenis is er mee doordrenkt. Ook door Westerse landen die nu om het hardst schreeuwen tegen deze zuiveringen. Canada, VS , Australië waren echt geen blanke Engelstalige landen een paar honderd jaar terug.
Meer recent in Polen bv waar miljoenen Duitsers moesten opkrassen. Nog recenter, de verdrijving van Palestijnen op de Westoever. Kosovo. En ga maar door.

Maakt dat de huidige Russische filtratie van Oekriëns gebied "in orde"? Nee natuurlijk niet, maar wel gewoon heel veel boter op het hoofd uiteraard.

Ik zou me ook niet teveel illussies maken over de rechten van de russofone bevolking van de Krim, mocht Oekraïne dat gebied ooit in handen krijgen.
Ik vind dat trouwens een moeilijk vraagstuk, wanneer is iets lang genoeg geleden om de nieuwe bevolking niet te laten opkrassen? In bijvoorbeeld Mariupol kan je de kolonisten die daar nu ingeplant zouden worden laten opkrassen, maar op de Krim? Dat is van tijdens en net na WO II toen ze de krimtataren verdreven hebben. En wat als die verder blijven pushen voor onafhankelijkheid.

Ik denk dat je dan best 1948 neemt (Verklaring voor de rechten van de mens) als cut-off datum. Dan zeiden we toch als internationale gemeenschap, bevolking gedwongen verplaatsen of de demografie substantieel veranderen is niet meer van deze tijd.

Vroeg in de morgen is er een oliedepot geraakt in de haven v. Sebastopol. Mogelijk de grootste vuurbal van deze oorlog, 1000m² aan opslagtanks stond in brand.

Nog is een artikel over de Russische verdedigingslinies, met goede afbeeldingen + uitleg over hoe ze werken en hoe ze verbroken kunnen worden.

En als laatste meer bewijs van Russisch beleid, een Deens verslag over ~100 folterkampen verspreid over bezet gebied.
"Russian servicemen used police stations to establish its occupation regime by detaining local citizens and torturing them soon after the occupation. ... Nearly ubiquitously, torture chambers were established in the basements of police stations."

Kort samengevat door een Journalist vd. Guardian.

Op grotere afstand oliedepots raken, ik zag ook al iets van een commandpost die met HiMars bestookt werd, ... Klinkt alsof ze weer begonnen zijn met battlefield shaping. Lijkt erop dat het er nu echt wel zit aan te komen en ze zich aan het klaarmaken zijn voor de start. Waarschijnlijk nog een week of 2 dan? Komt zo te zien ook een periode van goed weer aan. Slava Ukraini. 🤞 Hopelijk lukt het zonder dat ze al te veel volk verliezen. 😓

In Pavlohrad zouden Russische raketten een industrieel complex geraakt hebben.
Dat complex is redelijk belangrijk voor de defensie industrie omdat daar redelijk wat munitie, raketmotoren en dergelijke gemaakt worden alsook hun 'precursors'. Volgens Oekraïense bronnen zou er een fabriek geraakt zijn waar oude ICBM's ontmanteld werden. Er word geschat dat daar nog een 1.800 ton raketbrandstof aanwezig was.

Twee drones neergeschoten boven het Kremlin lees ik net op De Morgen. Volgens de Russen een poging van Oekraïne om Poetin te vermoorden.
Nog geen reactie van Oekraïne. Vraag me af of het de waarheid is of een false flag door Rusland om één of andere lafhartige aanval uit te voeren.

Twee drones neergeschoten boven het Kremlin lees ik net op De Morgen. Volgens de Russen een poging van Oekraïne om Poetin te vermoorden.
Nog geen reactie van Oekraïne. Vraag me af of het de waarheid is of een false flag door Rusland om één of andere lafhartige aanval uit te voeren.
Op VRTnws:

Rusland beschouwt de daad als een "geplande terroristische aanval" en geeft aan dat het de "moordpoging" zal vergelden.

Waarom zou Oekraïne zich dan ook beperkt moeten houden tot aanvallen op Russen in eigen land?

In Bakhmut wordt er alleszins nog zwaar gevochten. Oekraïne is bijna uit de stad geduwd, maar houdt zich nog stellig vast aan de zogenaamde Citadel.

Ontploffende drones boven het Kremlin zaten niet in mijn bingokaarten van 2021. Holy shit, wat een beelden en wat een tijdperk.

Ontploffende drones boven het Kremlin zaten niet in mijn bingokaarten van 2021. Holy shit, wat een beelden en wat een tijdperk.
Vooral dat laatste. We hebben op drie jaar tijd toch al héél wat gezien. Historisch. Daarmee vergeleken was het vorige decennium een stuk saaier.

Kans is wel bestaande dat we snel terug gaan hunkeren naar saaiheid. Wie weet eindigen we dit decennium met paddestoelwolken, killer-robots die de wereld overnemen en een dystopisch sociaal-kredietsysteem.

Die drones moeten dan toch vanuit Rusland zelf vertrokken zijn. Misschien zit Oekraïne daar achter maar misschien ook niet. Het is ook niet gezegd dat Poetin zich op dat moment in het Kremlin bevond.

Op VRTnws:

Rusland beschouwt de daad als een "geplande terroristische aanval" en geeft aan dat het de "moordpoging" zal vergelden.

Waarom zou Oekraïne zich dan ook beperkt moeten houden tot aanvallen op Russen in eigen land?

In Bakhmut wordt er alleszins nog zwaar gevochten. Oekraïne is bijna uit de stad geduwd, maar houdt zich nog stellig vast aan de zogenaamde Citadel.
Ik hoop dat ze het de Russen niet kunnen gunnen om de stad voor 9 mei te veroveren, want is voor de Russen weer een symbolische datum en zou mooi zijn van de Oekraïnse troepen mochten ze het langer kunnen volhouden dan die datum...

Ben ook wel benieuwd als er geen modder meer is, hoe snel het tegenoffensief zal zijn. Heb het gevoel dat de Russen volop in de aanval gaan, maar amper kijken naar verdediging in Bakhmut, dus ze zouden nogal snel hun gewonnen terrein kunnen verliezen als ze daar terugduwen met een volle macht.

Die drones moeten dan toch vanuit Rusland zelf vertrokken zijn. Misschien zit Oekraïne daar achter maar misschien ook niet. Het is ook niet gezegd dat Poetin zich op dat moment in het Kremlin bevond.

Lijkt me idd eerder drones vanuit Rusland. De enige vraag is of het werkelijk een aanslag was (er zijn zo al wat zaken gebeurd in Rusland de voorbije weken uiteraard) of dat het echt een false flag is (de KGB die zelf wat drones laat ontploffen boven het kremlin).

Er zal niemand in de NAVO zijn die wil dat Oekraïne een aanslag pleegt op Poetin, en ook vanuit Oekraïens standpunt zou dat een vreemde zet zijn.

Wie verwacht nu dat Poetin met zo een "speelgoeddrone" een kopje kleiner gemaakt kan worden ? Dat zou wel een heel erge toevalligheid zijn.
Maar hoe je het ook draait of keert, er is wel wat aan de hand daar in Rusland. Volgens mij gaat het tegen-offensief vanuit Rusland, of Russisch gebied zelf komen ipv op het front in de vorm van zo een incidenten zoals die oliedepots of nu bij het kremlin. Genoeg om een opstand te starten of Poetin uit zijn kot te lokken.

Lijkt me idd eerder drones vanuit Rusland. De enige vraag is of het werkelijk een aanslag was (er zijn zo al wat zaken gebeurd in Rusland de voorbije weken uiteraard) of dat het echt een false flag is (de KGB die zelf wat drones laat ontploffen boven het kremlin).

Er zal niemand in de NAVO zijn die wil dat Oekraïne een aanslag pleegt op Poetin, en ook vanuit Oekraïens standpunt zou dat een vreemde zet zijn.
Ideale manier om de Russische bevolking te doen geloven dat ze aangevallen worden door Oekraïne/Westen en dus gemobiliseerd worden om het moederland te beschermen. Zo zijn er terug nieuwe soldaten om het offensief van Oekraïne te stoppen.
Als het klopt dat Oekraïne maar 1 kans heeft om het offensief tot een goed einde te brengen, dan kunnen we best beginnen duimen jongens.
Wat zou een nederlaag voor Oekraïne betekenen? Voor ons, voor onze maatschappij, onze leiders, de komende tien(tallen) jaren?

Terug
Bovenaan