Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Qua leger misschien wel maar we betalen elke dag nog steeds tientallen miljoenen aan Rusland voor fossiele brandstoffen. We bouwen het wel af, en relatief snel, maar ook niet snel genoeg om Rusland echt pijn te doen. De tijd die wij gebruiken om het af te bouwen gebruikt Rusland, succesvol blijkbaar, om nieuwe klanten te vinden. We hebben zo goed als geen enkele dwingende maatregel genomen om ons verbruik te verminderen. Op dat vlak konden we, en kunnen we nog steeds, heel wat meer doen.
Heel wat meer doen, zeker en vast.
Waar Rusland met 2 gestrekte benen tackelt en zich niets aantrekt van rode kaarten, durft de EU niet te tackelen, tackelen ze met veel aarzeling of komen de tackels te laat. De EU lijkt me steeds een zwak signaal naar de buitenwereld te sturen. Terwijl ik denk dat ze wel genoeg slagkracht in huis hebben, maar het niet (durven) benutten.

Zo ook:
"Uit een Finse studie blijkt dat verschillende Europese landen hun eigen sancties omzeilen."
BRON (vanaf 35:00): Radio 1 - De Wereld Vandaag (20 april 2023)

Toch wel opmerkelijke uitspraak.
Op den duur kunt ge ook niet anders é. Wars of attrition win je deels ook door de productiecapiciteit en infrastructuur van de tegenstander te bestoken, en dat hebben we tot nog toe niet gedaan, de Russen wel.

De sportboycot rammelt aan steeds meer kanten.
Niet alleen de hele tenniswereld staat Russen weer toe mee te doen, maar ook de schaakwereld heeft kennelijk maling aan de Westerse politieke leiders.
Nepomniachtchi staat zelfs op het punt wereldkampioen te worden.

De sportboycot rammelt aan steeds meer kanten.
Niet alleen de hele tenniswereld staat Russen weer toe mee te doen, maar ook de schaakwereld heeft kennelijk maling aan de Westerse politieke leiders.
Nepomniachtchi staat zelfs op het punt wereldkampioen te worden.

Die man heeft verbatim afstand genomen van de oorlog.

source included ;).

Om eraan toe te voegen, Karjakin (De nummer tien) die de Russische invasie wel luidop steunde, wordt niet meer uitgenodigd voor toernooien in het Westen en is geschrapt uit de FIDE-ranking wegens "inactiviteit".

Nu, Karjakin wordt wel beloond door Putin dus het is niet dat hij droog brood moet eten :p.

Er zou extreem nat weer op komst zijn en het ziet er nu al niet appetijtelijk uit..
6tVSdbsIZW.gif

Edit : Soviet Unie was toch nog iets anders, als je deze oefening uit '67 ziet.
Dnjepr oversteek.

Laatst bewerkt:
Edit : Deense media zegt dat F-16's nogmaals besproken zijn.
minister van Defensie Troels Lund Poulsen.
- Ik heb vandaag (vrijdag, red.) moeite gedaan om met enkele collega's te praten over de mogelijkheid om een samenwerking aan te gaan met betrekking tot de opleiding van Oekraïense piloten in het omscholen van het vliegen met MiG (Sovjet gevechtsvliegtuigen, red.) naar F-16, zegt Troels Lund Poulsen naar Ritzau.
- Het is iets waar we nu aan moeten werken. De kwestie van de luchtverdediging wordt een steeds groter probleem en een uitdaging in relatie tot Oekraïne.
- Daarom verwacht ik ook na de bijeenkomst dat we in de komende maanden - en bij voorkeur voor de zomervakantie - duidelijkheid kunnen krijgen of het mogelijk is om een trainingsinspanning te doen voor de Oekraïense piloten, voegt hij eraan toe.

De minister verwacht dat het zes tot acht maanden duurt om de vliegers om te scholen tot vliegen met de F-16 in plaats van de MiG.
Dit lijkt mij op kortere termijn het enige wat Europa (niet VS) kan doen om de luchtafweer in Oekraïne op punt te krijgen, of we moeten in ons eigen vlees gaan snijden.

Benieuwd of UA daadwerkelijk bruggehoofden heeft aan de oostelijke oever van de Dnjepr. Toch een van de minst evidente aanvalsassen die ze hadden kunnen kiezen, tenzij het om een afleidingsmanoeuver gaat. Dat zagen we al eerder met de continue aanvallen bij Kherson terwijl de regio Kharkov kort nadien werd bevrijd. Bevoorrading langs die weg lijkt me toch niet evident, tenzij ze bruggen kunnen innemen en beveiligen.

Even een korte reportage over de overlevenden van de Azovstaal fabriek die naast het Azovbataljon ook verdedigd werd door oa de 36ste marine brigade.

Benieuwd of UA daadwerkelijk bruggehoofden heeft aan de oostelijke oever van de Dnjepr. Toch een van de minst evidente aanvalsassen die ze hadden kunnen kiezen, tenzij het om een afleidingsmanoeuver gaat. Dat zagen we al eerder met de continue aanvallen bij Kherson terwijl de regio Kharkov kort nadien werd bevrijd. Bevoorrading langs die weg lijkt me toch niet evident, tenzij ze bruggen kunnen innemen en beveiligen.
Ze zullen moeten zoeken naar slecht verdedigde punten. Op zich kan het strategisch interessant zijn als je Russische versterking ver wil laten reizen, bijvoorbeeld vanuit Bachmoet.

Wel zot dat die man dat durft verkondigen...
Ik volg hem al een jaar in de Franse media. Die mens zit daar bijna dagelijks zaken te verkondigen dat ik denk "Hoe komt het dat die man nog leeft?"

Blaffende honden bijten niet ?
Of hij doet het in opdracht van de FSB in functie van Maskirovka. Die mannen betalen allicht goed.

Volgens LiveUA-map 46 airstrikes volgens het ochtendrapport van het MoD van UA. Ligt het aan mij of is dat best een hoog getal? Door het nakende tekort aan luchtafweerraketten zou Rusland overmoediger worden en vaker vanuit de lucht aanvallen dan eerder mogelijk was zonder al te zware verliezen. Ze gaan wel een beetje moeten oppassen dat ze hun eigen steden niet bombarderen.

Zijn er bronnen die dat zeggen dan? Op recente kaarten zie ik daar weinig aanwijzingen voor.

Zijn er bronnen die dat zeggen dan? Op recente kaarten zie ik daar weinig aanwijzingen voor.
13:45
Verschillende media melden dat Oekraïense troepen de rivier de Dnipro bij Cherson zijn overgestoken. De geluiden voeden de speculaties over een langverwacht tegenoffensief van de Oekraïners.

13:45
Verschillende media melden dat Oekraïense troepen de rivier de Dnipro bij Cherson zijn overgestoken. De geluiden voeden de speculaties over een langverwacht tegenoffensief van de Oekraïners.
Ah interessant. Ik ben benieuwd.

Terug
Bovenaan