Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Waarom denk je dat?
Na de zomer hadden ze eigenlijk enkel HiMARS en hebben ze serieus wat kunnen bereiken.
Nu zijn er extra MiG-29 vliegtuigen, extra helicopters, 109 Bradleys, 14 Challenger 2, een stuk of 20 Leopard 2 tanks (tot 150 beloofd) en een hele hoop T-72 tanks. Dat is materiaal dat volgens wat ik lees daadwerkelijk is aangekomen en intensief op getraind is.
Zelfs nu het aan het front wat stilgevallen lijkt ('slechts' 400-500 Russische doden/dag tov +1.000 in maart), schakelen ze nog iedere dag 10 artillerie uit.

Lijkt me zeer sterk dat Oekraïne daar niets mee zou kunnen bereiken.
Patstelling bereiken is wat Putin wil, niet wat Oekraïne wil, want Putin denkt dat hij deze oorlog langer kan uithouden dan Oekraïne.
Er wordt al vrij lang gecommuniceerd dat de Russen zich serieus aan het ingraven zijn, iets wat ze destijds bij Kherson en Kharkov (waar heel wat terrein werd heroverd door UA) niet hebben gedaan.

Het zal ook een uitdaging worden om genoeg luchtverdedigingsmateriaal te leveren aan Oekraïne, want die voorraden zijn ook uitgeput aan het raken volgens analysten.

Er wordt al vrij lang gecommuniceerd dat de Russen zich serieus aan het ingraven zijn, iets wat ze destijds bij Kherson en Kharkov (waar heel wat terrein werd heroverd door UA) niet hebben gedaan.
Een mogelijk probleem bij het ingraven is, is dat je bij een moderne oorlogsvoering eigenlijk ook een mobiele verdediging nodig gaat hebben. Breekt men ergens door dan moet je dat gat kunnen vullen. Je kan kilometers aan loopgraven hebben, als je de verdediging bij een doorbraak niet gecoördineerd krijgt zit je met een probleem en rollen ze uw hele verdedigingslinie op.

Het belangrijkste voor Rusland zal zijn om die coördinatie op orde te hebben en daar ben ik niet echt 100% zeker van.

Waarom denk je dat?
Na de zomer hadden ze eigenlijk enkel HiMARS en hebben ze serieus wat kunnen bereiken.
Nu zijn er extra MiG-29 vliegtuigen, extra helicopters, 109 Bradleys, 14 Challenger 2, een stuk of 20 Leopard 2 tanks (tot 150 beloofd) en een hele hoop T-72 tanks. Dat is materiaal dat volgens wat ik lees daadwerkelijk is aangekomen en intensief op getraind is.
Zelfs nu het aan het front wat stilgevallen lijkt ('slechts' 400-500 Russische doden/dag tov +1.000 in maart), schakelen ze nog iedere dag 10 artillerie uit.

Lijkt me zeer sterk dat Oekraïne daar niets mee zou kunnen bereiken.
Patstelling bereiken is wat Putin wil, niet wat Oekraïne wil, want Putin denkt dat hij deze oorlog langer kan uithouden dan Oekraïne.

Al dat (al bij al beperkt materiaal in verhouding tot de schaal van de oorlog) zal helpen om de Russen in bedwang te houden en hun terreinwinst tot een minimum te beperken. Maar een groot offensief dat er in slaagt significante gebieden te heroveren op een Rusland dat zich ingegraven heeft, geleerd heeft uit fouten en blijft mobiliseren. Sorry, ik zie het niet gebeuren.

Al dat (al bij al beperkt materiaal in verhouding tot de schaal van de oorlog) zal helpen om de Russen in bedwang te houden en hun terreinwinst tot een minimum te beperken. Maar een groot offensief dat er in slaagt significante gebieden te heroveren op een Rusland dat zich ingegraven heeft, geleerd heeft uit fouten en blijft mobiliseren. Sorry, ik zie het niet gebeuren.
Denk jij dat wij 100% weten wat er in Oekraïne ligt? Voor hetzelfde geld zijn er dubbel zoveel tanks geleverd.

Dat er een tegenoffensief komt is wel bijna zeker.
  1. USA heeft deze week een nieuw pakket aangekondigd met bijna enkel HIMARS- en artillerie-munitie. Stockdrawdown dus kan binnen de week in UA zijn.
  2. Zwaar materieel dat begint toe te komen : https://www.oryxspioenkop.com/2022/04/answering-call-heavy-weaponry-supplied.html
  3. Recente focus van UA op het vernietigen van radar en jammingsystemen :
    6439825e1171c32d5f6b6b2f_1.jpg
  4. Duizenden soldaten die hun training afronden.
  5. Er is vandaag een Ramsteinmeeting waar verdere wapenleveringen besproken worden en mogelijk vliegtuigleveringen op tafel liggen.

Denk jij dat wij 100% weten wat er in Oekraïne ligt? Voor hetzelfde geld zijn er dubbel zoveel tanks geleverd.
Mnja, kan zijn. Maar kijk naar alle discussies en vertraging binnen Europa: over de graanexporten, over de aankoop van munitie, over het al dan niet sturen van vliegtuigen,... Ofwel wordt er een geniaal stukje theater opgevoerd ofwel zijn we toch niet in staat de vuist te maken die echt nodig is, willen we Rusland volledig uit Oekraïne.

We doen zeker te weinig om Oekraïne echt te helpen.
Ik denk dat men bang is voor wat er gaat gebeuren als Rusland serieus verslagen wordt: Putin weg, splitsen van Rusland, nog meer extreme warlords aan de macht, kernwapens in verkeerde handen, etc. Enfin, hetzelfde als waar men in 1991 bang voor was. Better the devil you know...
(het is eigenlijk een half wonder dat er toen geen kernwapens in verkeerde handen gevallen zijn en gebruikt zijn. Ik denk dat er veel gebeurd is waar we niets van weten)

Daardoor sleept de oorlog natuurlijk aan en gaan er veel mensenlevens verloren.
Vind ik idioot, want uiteindelijk is het allemaal maar uitstel van executie. Wanneer Putin ooit sterft (door oorlog, ziekte of ouderdom) gaat het bovenstaande toch zeer realistisch worden, evenals wanneer Oekraïne serieuze klappen kan uitdelen. Dus uiteindelijk gaat het daar toch naartoe.

Ik denk dat men bang is voor wat er gaat gebeuren als Rusland serieus verslagen wordt: Putin weg, splitsen van Rusland, nog meer extreme warlords aan de macht, kernwapens in verkeerde handen, etc. Enfin, hetzelfde als waar men in 1991 bang voor was. Better the devil you know...
(het is eigenlijk een half wonder dat er toen geen kernwapens in verkeerde handen gevallen zijn en gebruikt zijn. Ik denk dat er veel gebeurd is waar we niets van weten)

Vind ik idioot, want uiteindelijk is het allemaal maar uitstel van executie. Wanneer Putin ooit sterft (door oorlog, ziekte of ouderdom) gaat het bovenstaande toch zeer realistisch worden, evenals wanneer Oekraïne serieuze klappen kan uitdelen. Dus uiteindelijk gaat het daar toch naartoe.
Wel ja, dus als je op die gedachtegang verder gaat, lijkt me het toch eerder aannemelijk dat de Westerse leiders eigenlijk helemaal niet van plan zijn om Rusland te verdrijven, maar tot een getekende vrede te komen, waarbij Rusland wellicht de ingenomen regio's behoudt.

Wel ja, dus als je op die gedachtegang verder gaat, lijkt me het toch eerder aannemelijk dat de Westerse leiders eigenlijk helemaal niet van plan zijn om Rusland te verdrijven, maar tot een getekende vrede te komen, waarbij Rusland wellicht de ingenomen regio's behoudt.
Daar is ook wat discussie over: volgend jaar zijn het presidentsverkiezingen in de VS en Biden wil wel wat resultaat op tafel kunnen legen tegen dat de campagne op gang wordt getrokken dit najaar. Dus hij zal druk willen uitoefenen op Zelensky als er niet veel is veranderd tegen dan.

Een status quo tekenen met een bevroren conflictslijn is iets waar Poetin mee kan uitpakken als overwinning, maar Zelensky absoluut niet. Het geplande tegenoffensief is daarom heel belangrijk.

Tgoh, te weinig. Ik denk dat de meeste Westerse landen eigenlijk doen wat ze kunnen. De VS kan natuurlijk heel ver gaan met het militair steunen van UA (wat het ook doet), maar voor de overige landen is dat eigenlijk relatief beperkt. Het VK doet veel, Duitsland en (vooral) Frankrijk zouden veel meer kunnen doen, maar wat zou pakweg België met z'n peperkoekenlegertje (en stocks met alleen spinnenwebben) nog veel meer kunnen doen? Meer financiële en humanitaire hulp zou zeker mogelijk zijn (en zeker gezien Alex'je de Croo altijd van die groteske uitspraken doet), maar daar win ga je de oorlog echt niet sneller mee winnen, moest dat je bezorgdheid zijn. Niemand in (continentaal) Europa was en is eigenlijk voorbereid op zo'n statische oorlog zoals we die hadden vele decennia geleden, maar sindsdien nooit meer hebben meegemaakt (in de buurt van Europa).

Tgoh, te weinig. Ik denk dat de meeste Westerse landen eigenlijk doen wat ze kunnen. De VS kan natuurlijk heel ver gaan met het militair steunen van UA (wat het ook doet), maar voor de overige landen is dat eigenlijk relatief beperkt. Het VK doet veel, Duitsland en (vooral) Frankrijk zouden veel meer kunnen doen, maar wat zou pakweg België met z'n peperkoekenlegertje (en stocks met alleen spinnenwebben) nog veel meer kunnen doen? Meer financiële en humanitaire hulp zou zeker mogelijk zijn (en zeker gezien Alex'je de Croo altijd van die groteske uitspraken doet), maar daar win ga je de oorlog echt niet sneller mee winnen, moest dat je bezorgdheid zijn. Niemand in (continentaal) Europa was en is eigenlijk voorbereid op zo'n statische oorlog zoals we die hadden vele decennia geleden, maar sindsdien nooit meer hebben meegemaakt (in de buurt van Europa).

Qua leger misschien wel maar we betalen elke dag nog steeds tientallen miljoenen aan Rusland voor fossiele brandstoffen. We bouwen het wel af, en relatief snel, maar ook niet snel genoeg om Rusland echt pijn te doen. De tijd die wij gebruiken om het af te bouwen gebruikt Rusland, succesvol blijkbaar, om nieuwe klanten te vinden. We hebben zo goed als geen enkele dwingende maatregel genomen om ons verbruik te verminderen. Op dat vlak konden we, en kunnen we nog steeds, heel wat meer doen.

Ofwel wordt er een geniaal stukje theater opgevoerd ofwel zijn we toch niet in staat de vuist te maken die echt nodig is, willen we Rusland volledig uit Oekraïne.
Beiden. Natuurlijk wordt er theater gespeeld. Een hoge pief van Oekraïne heeft deze week (ik ben wel het artikel even kwijt), nog gezegd dat de voorraad zo uitgeput is dat over een maand Rusland, Oekraïne kan plat bombarderen.

Waarom zou zo'n hoge pief dit open en bloot / publiek gewoon 'zeggen'? Rusland gewoon een vrijgeleide geven of zo? :unsure:

Anderzijds is er zoiets als overschatting. Men kan orakelen en zeggen: We gaan de Russen eens een lesje leren! Wat als dat mislukt? Dus voorzichtigheid blijft geboden.

Het valt me ook al op dat het al lange tijd geleden is dat Rusland nog een grootschalige aanval met kruisraketten heeft gedaan. Of de voorraad is écht nijpend geworden of ze doseren het gewoon tot er een escalatiemoment komt om opnieuw aan te vallen. Die communicatie van Oekraïne at de voorraad luchtdoelraketten opgeraakt is ook een dubbele: natuurlijk is dat geen uitnodiging aan Rusland om hen massaal te bombarderen, maar dat het wordt gezegd geeft aan dat ze er nood aan hebben.

Dat er een tegenoffensief komt is wel bijna zeker.
  1. USA heeft deze week een nieuw pakket aangekondigd met bijna enkel HIMARS- en artillerie-munitie. Stockdrawdown dus kan binnen de week in UA zijn.
  2. Zwaar materieel dat begint toe te komen : https://www.oryxspioenkop.com/2022/04/answering-call-heavy-weaponry-supplied.html
  3. Recente focus van UA op het vernietigen van radar en jammingsystemen :
    6439825e1171c32d5f6b6b2f_1.jpg
  4. Duizenden soldaten die hun training afronden.
  5. Er is vandaag een Ramsteinmeeting waar verdere wapenleveringen besproken worden en mogelijk vliegtuigleveringen op tafel liggen.
Iets bekend ivm de vliegtuigen?

Het valt me ook al op dat het al lange tijd geleden is dat Rusland nog een grootschalige aanval met kruisraketten heeft gedaan. Of de voorraad is écht nijpend geworden of ze doseren het gewoon tot er een escalatiemoment komt om opnieuw aan te vallen. Die communicatie van Oekraïne at de voorraad luchtdoelraketten opgeraakt is ook een dubbele: natuurlijk is dat geen uitnodiging aan Rusland om hen massaal te bombarderen, maar dat het wordt gezegd geeft aan dat ze er nood aan hebben.
Beetje van beiden waarschijnlijk? De intensiteit nam al een paar maand af en ze houden zeker een deel in reserve.
Daarom ook dat ik niet teveel belang hecht aan die gelekte slide over luchtafweer, die was van Februari toen er 2-wekelijks massaal drones en kruisraketten neerkwamen. De voorspellingen waren daarop gebaseerd en sindsdien zijn er ook nog nieuwe leveringen geweest.

Abrams tanks komen dichter. Training begint in Juni, in Polen, en zou 10 weken duren.

@FreeRealEstate
nope, noppes. Voorlopig is bevestigd dat :
  1. UA toegang krijgt tot het inkooporgaan vd. NAVO.
  2. Er in Polen een reparatiecentrum komt voor Leo2's.
  3. Er nieuwe luchtafweer beloofd is en algemene productie verder opgeschaald wordt.
  4. Leo1 training morgen start in Duitsland

Edit : Deense media zegt dat F-16's nogmaals besproken zijn.
minister van Defensie Troels Lund Poulsen.
- Ik heb vandaag (vrijdag, red.) moeite gedaan om met enkele collega's te praten over de mogelijkheid om een samenwerking aan te gaan met betrekking tot de opleiding van Oekraïense piloten in het omscholen van het vliegen met MiG (Sovjet gevechtsvliegtuigen, red.) naar F-16, zegt Troels Lund Poulsen naar Ritzau.
- Het is iets waar we nu aan moeten werken. De kwestie van de luchtverdediging wordt een steeds groter probleem en een uitdaging in relatie tot Oekraïne.
- Daarom verwacht ik ook na de bijeenkomst dat we in de komende maanden - en bij voorkeur voor de zomervakantie - duidelijkheid kunnen krijgen of het mogelijk is om een trainingsinspanning te doen voor de Oekraïense piloten, voegt hij eraan toe.

De minister verwacht dat het zes tot acht maanden duurt om de vliegers om te scholen tot vliegen met de F-16 in plaats van de MiG.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan