Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Ik zie soms op sociale media bepaalde stemmen schrijven: "Als ze nu eens X of Y zouden doen, dan zal er vrede zijn."

Professor Timothy Snyder stelt dat oorlogen 'standaard) niet eindigen in een 'vredetoestand', maar in een 'defeat' (verlies, nederlaag) voor één of meerder partijen. (Ik kan me niet zeker herinneren of Snyder nu zei 'standaard niet' of 'nooit'.)

Dus daarmee weet je ook hoe deze oorlog waarschijnlijk gaat eindigen, met een nederlaag.

Nogmaals bevestiging dat ze toch met serieuze voorraadproblemen kampen voor hun tegenoffensief. Als je artillerie maar één of twee obussen meer mag afknallen per dag is het toch ook maar somber gesteld. Niet enkel omdat het westen te weinig produceert, maar toont ook aan dat Rusland er toch in slaagt om de bevoorradingslijnen te onderbreken.
Ik vrees dat zowel Rusland als Oekraïne daarmee sukkelen. Maar het blijft koffiedik kijken. Want wat in de media verschijnt kunnen ook aangepaste versies zijn (bewust) om niet alles te lekken ..

Anderzijds heb je dan weer bijvoorbeeld die geheime documenten die gelekt zijn (maar ook die documenten zijn online gemanipuleerd en niet 100% correct).

Ik wil gewoon zeggen, wat 100% waar en wat niet is moeilijk te zeggen. (Langs beide zijden)

Ik zie soms op sociale media bepaalde stemmen schrijven: "Als ze nu eens X of Y zouden doen, dan zal er vrede zijn."

Professor Timothy Snyder stelt dat oorlogen 'standaard) niet eindigen in een 'vredetoestand', maar in een 'defeat' (verlies, nederlaag) voor één of meerder partijen. (Ik kan me niet zeker herinneren of Snyder nu zei 'standaard niet' of 'nooit'.)

Dus daarmee weet je ook hoe deze oorlog waarschijnlijk gaat eindigen, met een nederlaag.
Hopelijk wordt dat een Russische nederlaag en zal die sterk genoeg zijn.
Alle signalen wijzen er op dat het een wapenstilstand gaat worden zoals Duitsland in WO1:
- geen gevechten op de gebieden van de aggressor, waardoor de bevolking hun ogen niet open gaat
- opgelegde financiële repercussies, waardoor de bevolking nog meer het gevoel gaat krijgen dat de rest tegen hun is
Dan zitten we waarschijnlijk binnen 10-20 jaar, wanneer de Russische economie wat recht gekropen is, met nieuwe Russische agressie.

Nja 1 cope cage op een TOS wilt niet zeggen dat ze nu allemaal zo gaan uitgerust zijn. Vaak zijn zo'n mods gedaan door het lokale battalion(?) dat die tank/raketwerper onder zich heeft.

De artillerie ammo tekorten was al maanden zo, Rusland heeft/had nu eenmaal gigantische ussr voorraden en het westen was nooit artillerie focused dus onze vredestijd productie is daar gewoon niet op voorzien (iets zegt me dat Rusland die productie ook niet meer heeft). Oekraïne heeft dus niet de luxe om willekeurig en naar believen op alles en nog wat te schieten.
(Maar ook Rusland vuurt tegenwoordig al een heel pak minder artillerie/raketten af in vergelijking met een half jaar geleden, dat wilt dan toch ook zeggen dat ze zelf voorraad/bevoorrading problemen hebben.)

Nu die artikels van vandaag dat ze er nog maar 2 per dag mogen afschieten lijkt mij eerder het resultaat te zijn dat Oekraïne een voorraad aan het aanleggen is naar aanloop van dat mogelijke grote offensief.

Maar geef dan eens concrete voorbeelden!
Ik geef genoeg voorbeelden waarom ik denk dat dat niet zo is. "Daarom" is geen antwoord.

Ik vind het moeilijk om te zeggen wat waar is en wat niet. Maar ik lees toch zeer veel berichten dat zowat alle HIMARS raketten door Rusland uit de lucht gehaald worden.

Kan je die bronnen delen alsjeblieft.
Ik lees dat het en der ook wel, maar vooral door pro-Russische of niet-Westerse media. Dat alle raketten onderschept worden lijkt me sterk, maar dat Rusland een manier heeft gevonden om die te onderscheppen lijkt me dan weer wel geloofwaardig.

Pro-Oekraïense media zullen niet snel toegeven dat HIMARS niet onfeilbaar is en "onafhankelijke bronnen" wil allesbehalve betrouwelijke of neutrale bronnen betekenen.

@Chris_147 : een concreet voorbeeld van Russische aanpassing is dat die Turkse drones helemaal verdrongen zijn naar de achtergrond. Die zijn nu veel te kwetsbaar. En HIMARS betekende ook een aanpassing van de logistieke keten. Had Rusland dat niet gedaan, was de oorlog allicht voorbij.

Ik lees dat het en der ook wel, maar vooral door pro-Russische of niet-Westerse media. Dat alle raketten onderschept worden lijkt me sterk, maar dat Rusland een manier heeft gevonden om die te onderscheppen lijkt me dan weer wel geloofwaardig.

Pro-Oekraïense media zullen niet snel toegeven dat HIMARS niet onfeilbaar is en "onafhankelijke bronnen" wil allesbehalve betrouwelijke of neutrale bronnen betekenen.

@Chris_147 : een concreet voorbeeld van Russische aanpassing is dat die Turkse drones helemaal verdrongen zijn naar de achtergrond. Die zijn nu veel te kwetsbaar. En HIMARS betekende ook een aanpassing van de logistieke keten. Had Rusland dat niet gedaan, was de oorlog allicht voorbij.

Dat blijft hier regelmatig terugkomen en we zijn nog nooit verder geraakt als ik heb het van horen zeggen. TB2's lijken momenteel een maritieme rol te vervullen. Tenminste dat maak ik op uit de beelden die ik er recent van gezien heb. Ik ga er van uit dat er ook gewoon een groot deel van verloren zijn ondertussen.

Dat blijft hier regelmatig terugkomen en we zijn nog nooit verder geraakt als ik heb het van horen zeggen. TB2's lijken momenteel een maritieme rol te vervullen. Tenminste dat maak ik op uit de beelden die ik er recent van gezien heb. Ik ga er van uit dat er ook gewoon een groot deel van verloren zijn ondertussen.
Tass en het Russische ministerie van Defensie. Dat is een officiële bron. En Russische milbloggers. Nogmaals: het is aannemelijk dat die projectielen vroeg of laat onderschept kunnen worden.

Tass en het Russische ministerie van Defensie. Dat is een officiële bron. En Russische milbloggers. Nogmaals: het is aannemelijk dat die projectielen vroeg of laat onderschept kunnen worden.

Ja goed. Wij van WC-Eend zeker? Het lijkt Oekraïne er niet van te weerhouden nog steeds HIMARS in te zetten. En aangezien elke lancering onder toezicht en met approval van de VS moet gebeuren zullen die russische countermeasures toch niet geheel effectief blijken.

Probleem met TASS en co is dat ze beweren van honderden artilleriestukken en HIMARS vernietigd te hebben maar er bijna nooit bewijs van tonen.

voorbeeld van vandaag :
-"Operational-tactical and army aviation, missile troops, and artillery of groups of troops (forces) of the Russian Armed Forces defeated 98 artillery units of the Armed Forces of Ukraine during the day," he said.
Konashenkov added that over the past day, Russian air defense systems intercepted 10 HIMARS and Smerch MLRS shells, a Grom-2 missile, and destroyed 14 drones of the Armed Forces of Ukraine.

Dus op één dag hebben ze zowat alle Oekrainse artillerie uitgeschakeld?
Net zoals het Russische MvD beweerde van 47 HIMARS vernietigd te hebben in de week dat ze aangekondigd waren..

En ondanks dat ze 100% van de raketten onderscheppen blijven er mysterieuze ontploffingen gebeuren tot 150km van het front.
Random selectie uit de laatse 2 weken, er zijn nog veel meer voorbeelden.
1 ; 2 ; 3 ; 4 ; 5 ; 6 ; 7 ; 8 ; 9

Laatst bewerkt:
Probleem met TASS en co is dat ze beweren van honderden artilleriestukken en HIMARS vernietigd te hebben maar er bijna nooit bewijs van tonen.

voorbeeld van vandaag :
-"Operational-tactical and army aviation, missile troops, and artillery of groups of troops (forces) of the Russian Armed Forces defeated 98 artillery units of the Armed Forces of Ukraine during the day," he said.
Konashenkov added that over the past day, Russian air defense systems intercepted 10 HIMARS and Smerch MLRS shells, a Grom-2 missile, and destroyed 14 drones of the Armed Forces of Ukraine.

Dus op één dag hebben ze zowat alle Oekrainse artillerie uitgeschakeld?
Net zoals het Russische MvD beweerde van 47 HIMARS vernietigd te hebben in de week dat ze aangekondigd waren..

En ondanks dat ze 100% van de raketten onderscheppen blijven er mysterieuze ontploffingen gebeuren tot 150km van het front.
Random selectie uit de laatse 2 weken, er zijn nog veel meer voorbeelden.
1 ; 2 ; 3 ; 4 ; 5 ; 6 ; 7 ; 8 ; 9

Helemaal in het begin had Rusland een HINARS systeem uitgeschakeld op de tweede verdieping van een flatgebouw. Een HINARS systeem is een rijdende camion.

Helemaal in het begin had Rusland een HINARS systeem uitgeschakeld op de tweede verdieping van een flatgebouw. Een HINARS systeem is een rijdende camion.
Ik blijf altijd hetzelfde zeggen: De waarheid ligt altijd wel ergens in het midden zeker?
Slagen de Russen erin HIMARS te vernietigen? Ja daar ben ik zeker van. Slagen ze er echt in, van zo goed als echt alles te vernietigen? Natuurlijk niet.

100% bestaat niet he. Tenzij je werkt met terminators van skynet /s

Ik blijf altijd hetzelfde zeggen: De waarheid ligt altijd wel ergens in het midden zeker?
Slagen de Russen erin HIMARS te vernietigen? Ja daar ben ik zeker van. Slagen ze er echt in, van zo goed als echt alles te vernietigen? Natuurlijk niet.

Lijkt me een logische conclusie gezien de voortbestaande onafhankelijkheid van Oekraine.

Waarom?

Wist niet goed waar het te plaatsen want past in vele andere threads ook maar Macron is blijkbaar in een vat Chinese koolaid gevallen op bezoek bij Xi.

Dat je zo’n uitspraken doet als je zelf in staat bent uw deel van dat fameuze “derde blok” te verdedigen maar we hebben al gezien wat de echte macht is van de EU toen hij vlak voor de inval bij Putin op ultiem verzoeningsbezoek ging naar Moskou en ze daar eens goed de les ging spellen en hoe er daar werd gereageerd op zijn vermeende macht.

We lachen met het “museum” materiaal van de Russen maar wat hebben we eigenlijk zelf? We kunnen nu al amper genoeg leveren om aan de vraag van Oekraïne te voldoen want we zitten zelf al door onze voorraden.
In verhouding is het GDP van de EU 8x dat van Rusland dus die doen dat eigenlijk niet zo slecht, wij zouden effectief al moeten stoppen zijn na een maand. Waarschijnlijk dat we daarom inzetten op ons eruit lullen in plaats van een vuist te maken.

Als je dan ook leest dat ze bepaalde stukken naderhand nog hebben moeten aanpassen want dat hij nog meer grootspraak had laten optekenen dan kan je toch alleen maar je hart vasthouden als die mens buiten komt. Wat een onbenul.

Plat op de buik gaan is enige waar de EU goed in is, heel het beleid is gebaseerd op naieve fantasie, praten en debatteren en zichzelf bezig houden met futiliteiten in plaats werk te maken van een sterke EU.
In realiteit zijn we technologisch, in de andere regio’s maken en ontwikkelen ze technologie en hier maken we vooral wetten over die technologie, en militair niemendal waard.

https://www.theguardian.com/world/2...ron-sparks-anger-europe-vassal-us-china-clash

^^ Daarom is er ook de NAVO, defensief is het dus momenteel absoluut geen ramp. Alle landen zijn trouwens enorm aan het aankopen de laatste tijd net omdat het besef er is dat Europa militair gezien best ook wat slagkracht overhoudt wil het een rol blijven spelen in de wereld. De pacifistische aanpak van de laatste decenia waarbij defentie in alle Europese landen (muv Frankrijk en het VK) kapotbespaard is is naïef gebleken, gelukkig dankzij de NAVO niet fataal. Maar er is wel een inhaalslag te maken.

In dit conflict is het duidelijk dat Russische bronnen complete fantasie zijn. Dus neen, de waarheid ligt niet altijd ergens in het midden. Je moet ook kijken naar de algemene geloofwaardigheid van het regime. Dat betekent daarom niet dat Oekraïne bronnen daarom onfeilbaar zijn, maar in Oekraïne hebben ze momenteel een hogere standaard dan in Rusland. Met een mindset van 'de waarheid zal wel ergens in het midden liggen' ben je vatbaar voor Russische propaganda. De Russen beweren ook al sinds de zomer dat ze meer HIMARS hebben uitgeschakeld dan er geleverd zijn (zelfs 2 x zoveel), tot daar de geloofwaardigheid. Terwijl er geen bewijs is dat er ook maar één HIMARS verloren is gegaan. Wel hebben de Russen een stel kruisraketten afgevuurd op houten nep-HIMARS. HIMARS zijn niet te raken met kruisraketten, er zit veel te veel tijd tussen lokaliseren en daadwerkelijk er iets op afschieten. Het hele concept van HIMARS is 'High Mobility'. Dus die blijven echt niet lang op één plek.

Dankzij de HIMARS is Oekraïne in staat om precies te bombarderen, iets wat de Russen gewoon niet meer kunnen nu ze door hun voorraad raketten heen zijn.

Zie ook: https://www.popularmechanics.com/mi...israel-puls-rocket-system-compares-to-himars/

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan