Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Sinds een paar uur berichten Russische media over een operationele omsingeling van Bakhlmut. Er wordt beweerd dat zich rond de 10.000 Oekraiense soldaten bevinden inn deze kessel.
Als dat echt waar is kan dat op een (morele en materiele) ramp uitdraaien voor het UA. Aan deandere kant is de groep zo groot dat een uitbraak denkbaar is of een aanval van de UA van buitenaf. Hetgeen in Mariupol onmogelijk was.
Misschien dat we die nieuwe tanks eens in actie gaan zien. Lijkt hoognodig nu!

Die hebben met de UPAB-1500V een eigen nieuw dingetje, maar ik weet niet hoe ruim die op voorraad zijn. 1000kg springstofkop, dus gelijkaardig aan de JDAM.Wat al vermoed werd, is bevestigd: JDAM'ER. Alweer een nét iets zwaarder speeltje voor het Oekraïense leger.
![]()
Winged JDAM Smart Bombs Are Now Operational In Ukraine
The U.S. Air Force's top officer in Europe says JDAM-ERs are now in Ukrainian hands, putting whole new Russian target sets at risk.www.thedrive.com
-> incl. filmpjes voor de liefhebbers.
200 pond HIMARS-racket versus een geleide 2000 pond vliegtuigbom. Benieuwd wat ze in Rusland hiervan vinden.![]()
Vooral met dat verschil dat de Sovjet Unie nog eens een vrij degelijke militaire industrie had.Russen gaan ondertussen verder met hun demilitarisatie:
Gisteren 1060 soldaten verloren, 9 tanks, 11 APV en maar liefst 23 stuks artillerie.
Net op Radio 1 en interview met Nederlandse oud-kolonel. Die zei naar aanleiding van Proghozin zijn filmpje dat heel het Russisch leger toch wapens en munitie tekorten heeft
Wat de Soviet Unie in 60 jaar heeft opgebouwd, jaagt Putin er in een dik jaar doorheen. Hij zal inderdaad wel de geschiedenisboekjes in gaan!
Grappig dat je daaraan denkt, want ik moest denken aan een oudere verfilming van 'All Quiet On The Western Front' waar ze het over het gebruik van een schop hebben als een humaner alternatief voor een bajonet.Het is een multifunctioneel werktuig hé.Dat die schoppen worden gebruikt voor close combat lijkt me alleszins niet onlogisch, al zal dat voor verse recruten wel een akelige ervaring zijn. Ik moet daarbij denken aan die recente verfilming van All Quiet on the Westen Front waarbij Paul Bäumer een Fransman doodt met een bayonet en erdoor ontdaan is. Iemand neerschieten op afstand is toch iets heel anders dan iemand in een lijf-aan-lijfgevecht neersteken of neerknuppelen.
Oh Belgium.. never change:
![]()
Who is the EU Quarter’s pro-Putin cyclist?
If anyone knows about pedaling propaganda, it’s René Demol.www.politico.eu

In Francofoon België moet dat ongetwijfeld ook tot schuimende monden hebben geleid.Demol has a history of political stunts in the saddle: Flemish newspaper Het Laatste Nieuws wrote about him cycling around with a mannequin of New Flemish Alliance (N-VA) politician Bart de Wever.
Een slijtageslag waar Oekraïne elke dag sterker aan het worden is met hoogtechnologische leveringen en Rusland steeds zwakker door tekorten.Het is een slijtageslag hé. Als Bakhmut wordt veroverd met de kost van de meest ervaren elitetroepen betekent dit een aderlating die negatief zal uitdraaien bij een tegenoffensief van Oekraïne, maar het is niet dat Oekraïne daar zelf ongeschonden uitkomt. Ook zij verliezen veel materiaal en mensen bij de verdediging van Bakhmut.
Ik verwacht ook wel dat Oekraïne vroeg of laat een tegenzet gaat doen, maar ik kan niet met stelligheid beweren dat dit even succesvol gaat zijn als het tegenoffensief bij Kharkov. Rusland heeft een stuk meer reserves dan een half jaar geleden en ze zijn ook veel sterker ingegraven. Het gaat dus een pittige strijd worden. Of de dagelijkse berichten van het Russische MoD te betrouwen zijn betwijfel ik, maar ik denk wel dat ze intussen HIMARS-raketten effectief uit de lucht kunnen halen. Er is deze oorlog al iets té vaak gesproken van gamechangers.Volgens de NAVO is het in Bachmoet 5:1 in het voordeel van Oekraïne. Logisch dat ze daar blijven want op een moment zal de aanval imploderen. De openlijke onvrede van Wagner is een eerste teken aan de wand. Bovendien zorgt het ook voor minder druk op de rest van het front waar ze zich klaarmaken voor een nieuw offensief.
De Russische oorlogsindustrie draait nochtans op volle toeren, maar het industriële potentieel van het Westen is oneindig veel groter. Deze oorlog toont trouwens aan dat hoogtechnologisch, peperduur wapentuig geen doorslaggevende rol speelt, het gaat hier ook om de kracht van het getal en dat speelt dan weer in het voordeel van Rusland. Ook de rol van de cyberoorlog is heel erg overschat geweest.Een slijtageslag waar Oekraïne elke dag sterker aan het worden is met hoogtechnologische leveringen en Rusland steeds zwakker door tekorten.
Ik verwacht ook wel dat Oekraïne vroeg of laat een tegenzet gaat doen, maar ik kan niet met stelligheid beweren dat dit even succesvol gaat zijn als het tegenoffensief bij Kharkov. Rusland heeft een stuk meer reserves dan een half jaar geleden en ze zijn ook veel sterker ingegraven. Het gaat dus een pittige strijd worden. Of de dagelijkse berichten van het Russische MoD te betrouwen zijn betwijfel ik, maar ik denk wel dat ze intussen HIMARS-raketten effectief uit de lucht kunnen halen. Er is deze oorlog al iets té vaak gesproken van gamechangers.
De Russische oorlogsindustrie draait nochtans op volle toeren, maar het industriële potentieel van het Westen is oneindig veel groter. Deze oorlog toont trouwens aan dat hoogtechnologisch, peperduur wapentuig geen doorslaggevende rol speelt, het gaat hier ook om de kracht van het getal en dat speelt dan weer in het voordeel van Rusland. Ook de rol van de cyberoorlog is heel erg overschat geweest.
The HIMARS system — the acronym stands for High Mobility Artillery Rocket System — is most effective when deployed against stationary targets that can be identified in advance and pinpointed, such as ammunition dumps, infrastructure, or concentrations of troops. The United States has so far supplied Ukraine with at least 20 HIMARS systems, which are made by Lockheed Martin.
Dat is misschien wel een goeie nuance die je geeft - in een rechtstreeks "full blown" conventioneel conflict tegen de NAVO heeft Rusland geen verhaal. Zeker nu niet, want Rusland heeft al heel wat kruit verschoten. Dat is ook pure theorie, want een grootschalig conventioneel conflict kan nucleair escaleren en daarin is Rusland wel capabel. Alleen is het dan einde verhaal voor alle deelnemende partijen. Er is geen enkele nucleaire grootmacht die de andere kan uitschakelen met een "splendid first strike".Daar ben ik het nochtans niet mee eens.
![]()
A U.S.-made long-range rocket system has helped give Ukraine momentum in the war.
Washington delivered the first batch of truck-mounted, multiple-rocket launchers, known as HIMARS,www.nytimes.com
Laat ons nog stellen dat het er dubbel zoveel zijn en ga uit van 40 lanceersystemen. Dat komt neer op 1 lanceersysteem per 15,000 vierkante kilometer in Oekraïne. Dat is 1 systeem per oppervlakte groter dan heel Vlaanderen. Ga je uit van 20 effectieve systemen dan wordt dat 1 systeem per oppervlakte van België.
Die technologie geeft absoluut de doorslag. Kijk wat Oekraïne doet met het absolute minimum van het minimum dat ze van ons krijgen. En denk dan eens wat ze zouden kunnen doen indien we hen effectief voldoende geven.
Het grootste deel van die reserves is inmiddels gedecimeerd. Ze beginnen openlijk te weigeren om te vechten.Ik verwacht ook wel dat Oekraïne vroeg of laat een tegenzet gaat doen, maar ik kan niet met stelligheid beweren dat dit even succesvol gaat zijn als het tegenoffensief bij Kharkov. Rusland heeft een stuk meer reserves dan een half jaar geleden en ze zijn ook veel sterker ingegraven. Het gaat dus een pittige strijd worden. Of de dagelijkse berichten van het Russische MoD te betrouwen zijn betwijfel ik, maar ik denk wel dat ze intussen HIMARS-raketten effectief uit de lucht kunnen halen. Er is deze oorlog al iets té vaak gesproken van gamechangers.
De Russische oorlogsindustrie is amper tot niets aan het produceren. Precisiewapens heb ik al maanden niet meer gezien. Het enige waar ze in staat toe blijken is oud materiaal van de jaren 60 opkalefateren. Die voorraad geraakt ook uitgeput en de soldaten om ze te hanteren worden niet opgeleid. Een Russische tank is letterlijk een rijdende doodskist. Binnen enkele weken rollen de Abrams en Leopards over de grens met getrainde soldaten. Als ze die goed kunnen inzetten gaan de Mobiks nog harder weglopen dan in Kharkov.De Russische oorlogsindustrie draait nochtans op volle toeren, maar het industriële potentieel van het Westen is oneindig veel groter. Deze oorlog toont trouwens aan dat hoogtechnologisch, peperduur wapentuig geen doorslaggevende rol speelt, het gaat hier ook om de kracht van het getal en dat speelt dan weer in het voordeel van Rusland. Ook de rol van de cyberoorlog is heel erg overschat geweest.