Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Dit dus.

China die samen met Rusland een Anti Westers blok opzet?
Dat kan, maar alleen als China er enorm voordeel uithaalt.

Als ze morgen denken dat er veel meer voordelen aan zijn, om Rusland te dumpen? Dan is Rusland gewoon 'gedumpt'. Amen.

Voor China telt maar 1 ding zoals ik eerder al heb gezegd: Me, myself and I ... kort gezegd: Doen wij er voordeel aan? Ja. Cool! Neen? Houston we got a problem! Let us fix this NOW!

Dat voordeel dat ze willen behalen daar worden ook helemaal geen doekjes om gewonden hoor. Een multipolaire wereld. Die hun de kans geeft te doen wat ze willen en daarvoor aan niemand nog rekenschap moeten afleggen. Net zoals de USA helaas een aantal keren gedaan heeft.

Het is een mogelijkheid maar er zijn toch niet zo heel veel (lees geen) tekenen aan de wand dat zoiets er zit aan te komen.
Neen?
CSTO (tegenhanger NAVO) is het papier al niet meer waard, zie Armenië en Azerbaïdjan.
Ik kan me niet voorstellen dat de mensen uit de armere gebieden in Rusland, die nu het gros van de gesneuvelde soldaten moeten leveren, niet gaan vragen: "wat heeft Moskou voor ons gedaan?".
Hoe deze oorlog ook eindigt, Putin heeft niet het eeuwige leven, verre van als je de verhalen moet geloven. Een autocraat zorgt meestal niet voor een goede opvolging, dus heibel komt er gegarandeerd.

Heel wat mensen zijn er toch al over aan het nadenken hoor:

En mochten er dissidente regio´s opstaan, dan denk ik dat Xi inderdaad zal laten zien dat hij de beste vriend van Poetin is.
Wederom: enkel als hij er iets bij te winnen heeft. Chinezen en Russen zijn echt geen vrienden hoor! Dat is een moeilijke samenwerking omdat men wel moest. Vroeger omdat China moderne wapens nodig had. Nu is het nut van Rusland voor China bijna op. Enkel wat blijft zijn de grondstoffen, geografische buffer en aandacht afleiden op het wereldtoneel.

Neen?
CSTO (tegenhanger NAVO) is het papier al niet meer waard, zie Armenië en Azerbaïdjan.
Ik kan me niet voorstellen dat de mensen uit de armere gebieden in Rusland, die nu het gros van de gesneuvelde soldaten moeten leveren, niet gaan vragen: "wat heeft Moskou voor ons gedaan?".
Hoe deze oorlog ook eindigt, Putin heeft niet het eeuwige leven, verre van als je de verhalen moet geloven. Een autocraat zorgt meestal niet voor een goede opvolging, dus heibel komt er gegarandeerd.

Heel wat mensen zijn er toch al over aan het nadenken hoor:

Wederom: enkel als hij er iets bij te winnen heeft. Chinezen en Russen zijn echt geen vrienden hoor! Dat is een moeilijke samenwerking omdat men wel moest. Vroeger omdat China moderne wapens nodig had. Nu is het nut van Rusland voor China bijna op. Enkel wat blijft zijn de grondstoffen, geografische buffer en aandacht afleiden op het wereldtoneel.

Ik weet het. Ik heb die zaken ook gelezen. Maar het lijkt me vooral Westers wensdenken dat die ineenstorting er komt. Enfin wensdenken, natuurlijk zit niemand te wachten op de chaos die er dan zou volgen met al die nukes, maar toch.

En uiteraard wil ook Xi een stabiel Rusland en zeker geen chaos in dat enorme land. Dat zou economisch een ramp zijn voor China om over de onveiligheid nog te zwijgen.

Wat zil je nu zeggen met je tekening?
Hoe is die trouwens gekoppeld aan de uitslag van de stemming?
In de stemming zijn er 3 keuzes: voor terugtrekking van Rusland (141), tegen (7), of neutraal(32).
In jouw tekening zijn er 4 kleuren in gebruik. Ik kan die niet koppelen aan de 3 keuzes van de stemming. (Er zijn bvb meer dan 7 roze landen)
En waarom lichtblauw voor de VOOR stem? Doet mij al direct vermoeden dat er rare dingen gaande zijn.
(sidenote: ik kan sterk dit boek aanraden: How Charts Lie)

Een kaart met de landen correct ingekleurd (maar oppervlakte voor het zuidelijk halfrond te klein, typisch kolonialistisch probleem):
9noeqf53u2ka1.png

Je doet alsof de landen die zich onthouden hebben eigenlijk Rusland steunen, maar het Westen niet tegen de borst willen stoten.
Wie zegt dat?
Voor bvb Sri Lanka of Bangladesh is die oorlog de ver-van-hun-bed show. Interesseert hen waarschijnlijk geen ene f*ck.

Vind jij het bvb niet opmerkelijk dat Zuid-Afrika en China, die samen met Rusland militaire oefeningen doen, zich hebben onthouden op de stemming? Of dat India wat olie en wapens koopt van Rusland, zich ook onthouden heeft.
Ik wel hoor!
En wat heeft jou kaartje dat het mijne niet heeft? 5 kleuren en groen i.p.v. blauw. Dit was gewoon het eerste wat ik tegen kwam, met dezelfde boodschap als jou.

Het is zeker niet dat alle landen die zich onthouden Rusland steunen, maar voor een belangrijk aantal is de neutrale stem inderdaad enkel om het westen (en ook Rusland) niet voor de borst te stoten.

Als je de stemming ziet "lijkt" het alsof de hele wereld tegen Rusland is, slechts 7 stemmen tegen, 32 onthouden zich en een grote meerderheid van 141 is voor... Bijna 80% (141 van de 180) van de stemmen is dus voor...
Maar bekijk dit eens op de kaart en op "bevolkingsaantallen" hoeveel % deze resolutie werkelijk steunen? Je komt al op een heel ander percentage.

Bekijk daarbij inderdaad nog eens de "onthoudingen" welke louter zijn om het westen niet tegen de borst te stoten (China, Zuid afrika, Iran,...) en het geeft toch een ander beeld dan "de hele wereld is tegen Rusland.

Poetin heeft zichzelf inderdaad zo dominant en belangrijk gemaakt, dat het onvermijdelijk is dat er na zijn dood een machtsvacuüm zal ontstaan in Rusland.
Dat betekent niet per se een 'val van de Russische Federatie'. Het is koffiedik kijken wat er precies zal gebeuren dan.

Maar dat er dan een onrustige periode zal zijn ginder, dat lijkt me erg waarschijnlijk.

Wat zil je nu zeggen met je tekening?
Hoe is die trouwens gekoppeld aan de uitslag van de stemming?
In de stemming zijn er 3 keuzes: voor terugtrekking van Rusland (141), tegen (7), of neutraal(32).
In jouw tekening zijn er 4 kleuren in gebruik. Ik kan die niet koppelen aan de 3 keuzes van de stemming. (Er zijn bvb meer dan 7 roze landen)
En waarom lichtblauw voor de VOOR stem? Doet mij al direct vermoeden dat er rare dingen gaande zijn.
(sidenote: ik kan sterk dit boek aanraden: How Charts Lie)

Een kaart met de landen correct ingekleurd (maar oppervlakte voor het zuidelijk halfrond te klein, typisch kolonialistisch probleem):
9noeqf53u2ka1.png

Je doet alsof de landen die zich onthouden hebben eigenlijk Rusland steunen, maar het Westen niet tegen de borst willen stoten.
Wie zegt dat?
Voor bvb Sri Lanka of Bangladesh is die oorlog de ver-van-hun-bed show. Interesseert hen waarschijnlijk geen ene f*ck.

Vind jij het bvb niet opmerkelijk dat Zuid-Afrika en China, die samen met Rusland militaire oefeningen doen, zich hebben onthouden op de stemming? Of dat India wat olie en wapens koopt van Rusland, zich ook onthouden heeft.
Ik wel hoor!

Ik begrijp het sentiment. Maar zeggen dat Sri Lanka geen interesse zou hebben in de oorlog klopt toch niet. Het land staat op de rand en de russische blokkades hebben een impact op de voedselzekerheid op het eiland.

Wie Nederlandstalige pro-Rusland propaganda wil lezen, kan op FB eens op zoek gaan naar "Edilbert Dobbelaer". Zeer actieve account.

⚡ Rapport van het Russische Ministerie van Defensie over de voortgang van de speciale militaire operatie (24 februari 2023)
De strijdkrachten van de Russische Federatie zetten de speciale militaire operatie voort.
💥 In de richting van Kupyansk hebben de aanvallen, gelanceerd door Army Aviation en de artillerie van de 'Zapad' Group of Forces, geleid tot de neutralisatie van de vijandelijke mankracht en hardware nabij Dvurechnaya, Krakhmalnoye en Tabayevka (regio Kharkov).
◽️ Meer dan 60 Oekraïens personeel, 2 gepantserde gevechtsvoertuigen, 4 motorvoertuigen, 1 Gvozdika zelfrijdende houwitser en 1 D-20 houwitser zijn geëlimineerd.
💥 In de richting van Krasny Liman hebben de actieve operaties van de 'Tsentr' Group of Forces, ondersteund door Ground-Attack en Army-luchtvaart, evenals het artillerievuur, geleid tot de eliminatie van maximaal 140 Oekraïens personeel, 3 gepantserde gevechtsvoertuigen , 3 motorvoertuigen, 1 gevechtsvoertuig uitgerust met Grad multiple-launch raketsysteem (MLRS), evenals de Msta-B, D-20 en D-30 houwitsers nabij Novosadovoye (Volksrepubliek Donetsk), Ploshchanka, Makeyevka, Chervonopopovka , en Chervonaya Dibrova (Volksrepubliek Loegansk).
💥 In de richting van Donetsk hebben de eenheden van de 'Yug' Group of Forces een complexe vuuraanval gelanceerd tegen de concentraties van vijandelijke mankracht en hardware langs de hele contactlijn.
◽️ De vijand heeft tot 240 Oekraïens personeel, 2 tanks, 7 gepantserde gevechtsvoertuigen, 6 motorvoertuigen, de D-20 en D-30 houwitsers, 1 D-44 antitankkanon en 1 in de VS vervaardigd M -777 artilleriesysteem.
◽️ 1 commandopost en een munitiedepot van de strijdkrachten van Oekraïne (AFU) zijn vernietigd nabij Avdeyevka (Volksrepubliek Donetsk).
💥 In de richting van Zuid-Donetsk hebben Operational-Tactical Aviation en de artillerie van de 'Vostok' Group of Forces een complexe vuuraanval gelanceerd op de AFU-eenheden nabij Vodyanoye, Ugledar en Prechistovka (Volksrepubliek Donetsk).
◽️ Meer dan 80 Oekraïens personeel, 1 tank, twee infanteriegevechtsvoertuigen, 3 pick-ups, 4 gevechtsvoertuigen uitgerust met Uragan MLRS, 1 D-20 houwitser, 1 in de VS vervaardigd M-777 artilleriesysteem, 1 in Polen vervaardigd Krab zelfrijdende artillerie systeem, evenals 1 in de VS vervaardigde AN / TPQ-36 counterbattery warfare-radar zijn geëlimineerd.
◽️ 4 AFU-munitiedepots zijn verwoest nabij Razdolnoye, Bogatyr (Volksrepubliek Donetsk) en Malinovka (regio Zaporozhye).
💥 In de richting van Kherson hebben de vuurkrachtoperaties geleid tot de eliminatie van meer dan 40 Oekraïens personeel, 1 gevechtsvoertuig uitgerust met Grad MLRS, 1 Msta-B houwitser, 3 D-30 houwitsers en het munitiedepot van de 104e Artilleriebrigade van de AFU in de buurt van Vysshetarasovka (regio Dnepropetrovsk).
💥 Rakettroepen en artillerie van de strijdkrachten van de Russische Federatie hebben 102 AFU-artillerie-eenheden op hun schietposities geneutraliseerd, evenals de mankracht en hardware in 142 gebieden.
◽️ De commandopost van de 127e Territoriale Defensiebrigade is geneutraliseerd nabij Peremoga (regio Kharkov).
💥 Luchtverdedigingsfaciliteiten hebben 4 raketprojectielen neergeschoten, gelanceerd door HIMARS en Uragan MLRS, en 6 Oekraïense onbemande luchtvaartuigen nabij Merefa, Liman Vtoroy (regio Kharkov), Aleksandrovka (Volksrepubliek Donetsk), Golaya Pristan en Novaya Zburyevka ( regio Kherson).
📊 In totaal 387 vliegtuigen, 210 helikopters, 3.228 onbemande luchtvaartuigen, 405 luchtverdedigingsraketsystemen, 8.011 tanks en andere gepantserde gevechtsvoertuigen, 1.044 gevechtsvoertuigen uitgerust met MLRS, 4.205 veldartilleriekanonnen en mortieren, evenals 8.494 speciale eenheden militaire voertuigen zijn vernietigd sinds het begin van de speciale militaire operatie.
#MoD #Rusland #Oekraïne #rapport
@mod_russia_nl

Voorts lees ik her en der signalen dat er toch wat gaande is rondom Transnistrië, maar misschien wordt het allemaal even hard opgeblazen als een ballon van 12 dollar boven het Amerikaanse luchtruim. Daar zou trouwens ook een gigantisch munitiedepot zijn. Het Russische ministerie van BuZa liet al weten dat een aanval op dat gebied wordt beschouwd als een aanval op de Russische Federatie.

Ik weet het. Ik heb die zaken ook gelezen. Maar het lijkt me vooral Westers wensdenken dat die ineenstorting er komt.
Nu ja mee eens. Precies of Westerse bedrijven geen zaken meer (gaan) leveren aan Rusland via een omweg. Natuurlijk wel he.
De handel en commerce moet blijven draaien.

Een Belgische bedrijf dat moet kiezen tussen 1 miljoen winst of 5 miljoen winst als ze via ne omweg Rusland bevoorraden?
95% van de bedrijven kiest dan gewoon voor die omweg en steekt een middelvinger op naar Oekraïne.
Waarom? It is all about da money.

Dus echt een ineenstorting van Rusland zie ik niet gebeuren, maar de sancties gaat ze natuurlijk wel hard raken.

Russia’s ancient BTR-50 armored personnel carriers were taken out of storage and spotted on the way to Ukraine.

BTR-50 is an armored personnel carrier developed on the PT-76 light tank chassis in 1952. The vintage carrier can be armed with 7.62 or 12.7mm machine guns and carry 12 to 20 soldiers.

Wel. Het grootste slachtoffer wordt het klimaat.

Russia’s ancient BTR-50 armored personnel carriers were taken out of storage and spotted on the way to Ukraine.

BTR-50 is an armored personnel carrier developed on the PT-76 light tank chassis in 1952. The vintage carrier can be armed with 7.62 or 12.7mm machine guns and carry 12 to 20 soldiers.

Wel. Het grootste slachtoffer wordt het klimaat.
Wacht maar tot ze Amerikaanse tanks leveren met verarmde uraniumkogels.

Laatst bewerkt:
De landen waar Rusland actief zijn echt wel niet beter af de elite en de politiekers dat wel, maar de gewone bevolking blijft in armoede en afzien.

Wilt niet zeggen dat de mensen in die landen leven pro rus zijn he die bevolking weet waarschijnlijk niet hoe de vork in de steel zit bij deze oorlog.

Ik ken ook mensen in mijn vriendenkring van Afrika, Zuid-Afrika en Syrie en die zijn ook geen voorstander van Putin verre van zelfs.

Ik wil maar zeggen de landen die zicht onthouden zullen het eerder de elite en politiekers zijn die dit zeggen en niet de bevolking.

Ik zeg niet dat het gaat gebeuren of moet gebeuren, maar waarom zou het uiteenvallen van Rusland gevaarlijk zijn voor de wereldstabiliteit?
Klinkt een beetje als de mensen die hetzelfde zeiden bij het uiteenvallen van de Soviet Unie, maar toen is er niks rampzalig gebeurd...
Kazachstan, Wit-Rusland en Oekraïne hebben hun kernwapens afgegeven, terroristische organisaties zoals de rote armee fraktion en de CCC hielden op te bestaan, wapenhandelaars zoals Carlos De Jakhals hadden geen staatssteun meer, enz.

Precies of het vaststaat dat in al die regio's culten aan de macht gaan komen die kernwapens willen afvuren.
Het huidige imperialistische en revanchistische Rusland is een gevaar voor de wereldstabiliteit, dat staat wel vast.

-Dit is een interessant interview met een Chinese kolonel op de Veiligheidsconferentie van München.
Hij weet natuurlijk dat ie met een Westerse journalist praat, maar 100% achter Rusland staan die niet.

Verder gaat het misschien toch niet zo super met Rusland hun economie.
Hun centrale bank heeft 2.4 biljoen Roebel vrijgegeven, komende van het nationale welvaartsfonds. Enige probleem is dat dat geld bevroren is.
"According to the ministry, 28.517 billion euros, 2.77 billion pounds and 121.852 billion Japanese yen were sold for 2.412 trillion rubles.
But we are talking about currencies that are frozen by sanctions and access to which neither the Ministry of Finance nor the Central Bank have. The entire transaction was virtual. “The Central Bank, on paper, transferred the frozen funds from the reserve account of the Ministry of Finance to its reserve account and simultaneously issued rubles so that the Ministry of Finance could use them.” the bank’s review says."

-Nog een Frans artikel over de gehackte kalender van Prigozin die aantoont dat Wagner al sinds 2014 bestaat, ondanks de rechtszaken die het tegendeel beweren. Gaat deels over hun beleid en hoe ze een volledig parallel systeem naast de russische staat hebben, met hun eigen veiligheidsdienst, moordescaders, enz.

-En als laatste een clipje van de rally die Poetin hield, een paar dagen terug.
Als je wilt dat ze "aan de poorten van Berlijn staan, met hun handen gedrenkt in bloed" moeten we ze vooral niet teveel in de weg leggen.
Als ik dit zie kan kan ik enkel fascisme zien. Wat er vroeger ook positief in Rusland was...met deze regering en deze gebrainwashte bevolking blijft daar niks van over.

Laatst bewerkt:
En wat heeft jou kaartje dat het mijne niet heeft? 5 kleuren en groen i.p.v. blauw. Dit was gewoon het eerste wat ik tegen kwam, met dezelfde boodschap als jou.

Het is zeker niet dat alle landen die zich onthouden Rusland steunen, maar voor een belangrijk aantal is de neutrale stem inderdaad enkel om het westen (en ook Rusland) niet voor de borst te stoten.

Als je de stemming ziet "lijkt" het alsof de hele wereld tegen Rusland is, slechts 7 stemmen tegen, 32 onthouden zich en een grote meerderheid van 141 is voor... Bijna 80% (141 van de 180) van de stemmen is dus voor...
Maar bekijk dit eens op de kaart en op "bevolkingsaantallen" hoeveel % deze resolutie werkelijk steunen? Je komt al op een heel ander percentage.

Bekijk daarbij inderdaad nog eens de "onthoudingen" welke louter zijn om het westen niet tegen de borst te stoten (China, Zuid afrika, Iran,...) en het geeft toch een ander beeld dan "de hele wereld is tegen Rusland.

Ik denk dat het meer omgekeerd is. Dat ze zich onthouden van de stemming omdat ze Rusland niet voor de borst willen stoten. Rusland is nu eenmaal op vlak van grondstoffen levensbelangrijk voor veel Afrikaanse/Aziatische landen (niet enkel olie en gas, maar ook graan, etc). Putin heeft al laten blijken over lijken te gaan om zijn doel te bereiken, en internationale chantage is hem niet vreemd.
Ik denk dat er weinig landen zijn die de inval in Oekraine steunen, als je puur de inval zelf bekijkt.

Want dat is wel wat je impliceert, ze onthouden zich om het Westen niet voor de borst te stoten, ipso facto ze hebben geen problemen met de inval in Oekraine.

Laatst bewerkt:
Het einde van de Sovjet-Unie was in een andere context gebeurd, je kan dat echt niet vergelijken met deze oorlog.
Welke context zegt dat die kleinere staten een groter gevaar zouden vormen dan het huidige Rusland?
Laat staan dat ze met kernbommen gaan gooien.

Laatst bewerkt:

Mee eens. Wat met ook hier ook niet echt begrijpt is dat men in andere contreien heel anders kijkt naar autocratische systemen. De meerderheid van de bevolking hier (alhoewel ik daar al aan begin te twijfelen na Trump) ziet een autocratisch regime als een big no no. Op vele andere plaatsen ziet men dat gewoon als een alternatief systeem zolang het maar niet te gortig wordt.

Ik luister altijd graag naar Kaplan. Die man heeft een veel realistischere benadering van dat probleem. Fundamenteel is zijn stelling dat je niet ons Westers ideaalbeeld moet nastreven in relatie tot andere landen maar datgene wat realistisch mogelijk is. Rusland zal immers altijd blijven bestaan, in welke vorm dan ook. Was onlangs nog bij Annelies Beck op Terzake.

Snap het nu niet echt van zo een
Bevraging.Ze zouden die poll eens moeten houden in Oekraïne zelf, wie zijn wij/zij om te beslissen wanneer het conflict moet ophouden.
Dat staat toch volledig los van wat anderen denken over dat conflict? Uiteraard willen de Oekrainers dat de Russen daar zo snel mogelijk weg zijn.

Mee eens. Wat met ook hier ook niet echt begrijpt is dat men in andere contreien heel anders kijkt naar autocratische systemen. De meerderheid van de bevolking hier (alhoewel ik daar al aan begin te twijfelen na Trump) ziet een autocratisch regime als een big no no. Op vele andere plaatsen ziet men dat gewoon als een alternatief systeem zolang het maar niet te gortig wordt.
Dit is toch gewoon zever?

Als je China weghaalt uit de statistieken over mensen die in een autocratie leven dan schiet er echt niet meer veel over.
En dan ga je nog eens voorbij aan het feit of al die mensen effectief tevreden zijn met hun autocratische heersers. De neergeslagen protesten in Wit-Rusland en Kazachstan liggen mij nog vers in het geheugen.
De Arabische Lente lijkt ook al helemaal vergeten. Iran is al vergeten terwijl het nog bezig is.

India, Bangladesh, Pakistan, Nigeria, Zuid-Afrika,... zijn gewoon democratische regimes. Niet altijd even perfect maar toch.

Wel nogal moeilijk om te claimen dat mensen dat als eens normaal alternatief zien gebaseerd op beschikbare cijfers, nee?
Verkiezingen die worden gewonnen met >90%, illegaal gemaakte oppositie, geen persvrijheid, enz. maken het toch wel moeilijk om te zeggen wie die "men" is: de brede bevolking of zij die ervan profiteren.
Er zijn ook niet veel autocratische regimes die niet gortig worden op termijn denk ik.

Terug
Bovenaan