Rusland had een jaar geleden een relatief gemakkelijke walkover verwacht met een Westen dat op beide oren aan het slapen was. Biden was lang niet de voortvarende president die hij vandaag is. De wereld is wel sterk veranderd op dat jaar tijd. Ik denk niet dat je kan stellen dat Rusland na een eventuele vrede of wapenstilstand eventjes Moldavië kan binnenvallen. De spelregels zijn veranderd. Ik zie de kans bestaande dat als Oekraïne een lidstaat wordt van de EU, dat Moldavië ook die richting zal uitgaan. Allemaal niet vanzelfsprekend, uiteraard.
Oekraine is toen wakker geworden, maar de rest van de westerse wereld sliep wel rustig door, zelfs toen Rusland al aan de grens van Oekraine bij wijze van spreken stond te stretchen alvorens toe te slaan wilden/konden we het nog niet geloven en dacht Macron dat hij het wel even kon gaan uitpraten.
Laat dit onze wake-up call zijn en werk maken van militaire slagkracht in plaats van woorden, de rest van de wereld(leiders) heeft een ander denkframe en daar moeten we rekening mee houden, niet met ons idealistisch wereldbeeld.
Moest Oekraine geen weerwerk geboden hebben zouden wij nu al niet meer over Oekraine praten, net zo snel als we de Krim al vergeten waren hadden we intussen al aan het Nordstream 2 infuus gehangen als een junkie terwijl de dealer smalend zijn volgende prooi uitkoos.
Ter vergelijking:
Oekraine : 44 mil inwoners / 603k km²
Moldavie : 3,3 mil inwoners / 33k km²
Als Putin Oekraine binnengehaald had op de manier dat hij het verwachtte zou hij op een zondagnamiddag ergens tussen 16 en 18u Moldavie er ook wel bij kunnen pakken hoor.
Na Joegoslavie, Tsjetsjenië, Krim, Syrie... is het toch duidelijk dat wij als EU niet in staat zijn om ergens ook maar iemand iets te beletten, verder dan bij wijze van spreken een EHBO-kit sturen en onze verontwaardiging uiten komen we niet.
:edit:
De "oorlog" waar we proberen onderuit te komen is trouwens al lang geleden begonnen zoals ik zei in een vorige post, de vraag is alleen of we als EU nog weerstand gaan bieden of niet. We werden overspoeld door goedkoop gas waar we nu voor betalen en voor de goedkope Chinese brol en uitverkoop van bedrijven voor het snelle gewin gaan we ook nog moeten betalen tenzij we heel snel schakelen.