Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Een vinger toegeven vandaag is tegelijk afscheid nemen van de arm van morgen want China is nu al bezig met scenarios te maken over hoe ze Taiwan kunnen inlijven en welke kostprijs dat zal hebben, het enige wat dat zal tegenhouden is dat Rusland niets krijgt, al de rest is "een kostprijs" en iemand gaat die altijd wel willen betalen.

We moeten van de idee af dat alle anderen op dezelfde manier denken als wij, autoritaire leiders denken niet in globale en gelijkheidstermen die denken alleen aan zichzelf als overheerser, die willen geen taart verdelen die willen de taart vasthouden en kruimels geven als je braaf bent en slaan als je dat niet bent.
Dat is volgens mij een idealistische kijk op het conflict. Tenzij een van beide partijen een absolute overwinning in de wacht sleept, ga je op een vredesconferentie toch wat moeten schipperen om een akkoord te halen.

De Krim gaan ze moeilijk terug kunnen lospeuteren maar dat zou ik Zelensky zijnde ook eisen zodat je marge hebt om te onderhandelen en categoriseer ik ook daaronder, maar elke andere vierkante meter grond van Ukraine is teveel.
In feite had men in 2014 al moeten ingrijpen en als men dat nu alsnog niet doet en iets toegeeft dat sinds een bijna jaar onder de voet gelopen is dan kunnen we dezelfde discussies voeren binnen 10 jaar, we mogen dezelfde fout niet opnieuw maken want toen dachten we ook dat de honger gestild was.
Binnen 10 jaar zou het zelfs nog erger zijn want dan hebben ze al 2 maal getracht en uiteindelijk gebied gewonnen en heb je dus een extra precedent dat aantoont dat aggressie loont, als je maar lang genoeg volhoudt plooit de zwakke westerling wel.
Doe daar nog een saus van 10 jaar propaganda en stokerij bovenop met trollfarms en zoals in Moldavie komen ze vragen om binnen te vallen en "bevrijd" te worden van die vermaledijde democratie die ons niet de manna oplevert die we verwacht hadden.
Nieuwe blokken en tegenstellingen worden gevormd momenteel en hoe kordater we nu zijn hoe minder pijnlijk het vervolg zal worden.

De Krim gaan ze moeilijk terug kunnen lospeuteren maar dat zou ik Zelensky zijnde ook eisen zodat je marge hebt om te onderhandelen en categoriseer ik ook daaronder, maar elke andere vierkante meter grond van Ukraine is teveel.
In feite had men in 2014 al moeten ingrijpen en als men dat nu alsnog niet doet en iets toegeeft dat sinds een bijna jaar onder de voet gelopen is dan kunnen we dezelfde discussies voeren binnen 10 jaar, we mogen dezelfde fout niet opnieuw maken want toen dachten we ook dat de honger gestild was.
Binnen 10 jaar zou het zelfs nog erger zijn want dan hebben ze al 2 maal getracht en uiteindelijk gebied gewonnen en heb je dus een extra precedent dat aantoont dat aggressie loont, als je maar lang genoeg volhoudt plooit de zwakke westerling wel.
Doe daar nog een saus van 10 jaar propaganda en stokerij bovenop met trollfarms en zoals in Moldavie komen ze vragen om binnen te vallen en "bevrijd" te worden van die vermaledijde democratie die ons niet de manna oplevert die we verwacht hadden.
Nieuwe blokken en tegenstellingen worden gevormd momenteel en hoe kordater we nu zijn hoe minder pijnlijk het vervolg zal worden.
Rusland had een jaar geleden een relatief gemakkelijke walkover verwacht met een Westen dat op beide oren aan het slapen was. Biden was lang niet de voortvarende president die hij vandaag is. De wereld is wel sterk veranderd op dat jaar tijd. Ik denk niet dat je kan stellen dat Rusland na een eventuele vrede of wapenstilstand eventjes Moldavië kan binnenvallen. De spelregels zijn veranderd. Ik zie de kans bestaande dat als Oekraïne een lidstaat wordt van de EU, dat Moldavië ook die richting zal uitgaan. Allemaal niet vanzelfsprekend, uiteraard.

Ik denk dat Kiev toch een van de best beveiligde regio's is, dus dan moet Rusland al een hypersonische Khinzal gebruiken om echt raak te schieten. Die hebben ze wellicht niet ruim genoeg op voorraad. Staatshoofden als doelwit beschouwen is ook de weg naar diplomatie helemaal dichttimmeren en de escalatie een héél eind opschuiven.

Als er al een moordpoging zou gebeuren, lijkt een lone wolf me een "betere optie".
De VS weet toch ook waar Poetin zit? Mij maak je niet wijs dat zijn verblijfplaats echt geheim is voor de interne keuken van de VS he.
Maar ik zie de VS ook Poetin niet vermoorden he. Dat zijn gewoon zaken die niet gaan gebeuren.

Een staatshoofd zomaar liquideren = Een escalatie op wereldniveau.

De VS weet toch ook waar Poetin zit? Mij maak je niet wijs dat zijn verblijfplaats echt geheim is voor de interne keuken van de VS he.
Maar ik zie de VS ook Poetin niet vermoorden he. Dat zijn gewoon zaken die niet gaan gebeuren.

Een staatshoofd zomaar liquideren = Een escalatie op wereldniveau.
Dat is ook vragen voor anarchie.

Al zou het wel een goede zaak zijn dat oorlogen tussen twee staten zouden worden bevochten door de twee leiders van dat land in plaats van duizenden jonge mannen.

Dat is ook vragen voor anarchie.

Al zou het wel een goede zaak zijn dat oorlogen tussen twee staten zouden worden bevochten door de twee leiders van dat land in plaats van duizenden jonge mannen.

Dan zet ik mn geld op Poetin. Ondanks z'n leeftijd denk ik dat z'n training doorslaggevend zou zijn.

Stel je eens een verkiezing voor als je zulke mensen moet kiezen.

Weighing 110kg and 2 metres TALLLLLLLLLL ladies and gentlemen three times world champion boxing and your next president hhheeerrreeessss ............

Rusland had een jaar geleden een relatief gemakkelijke walkover verwacht met een Westen dat op beide oren aan het slapen was. Biden was lang niet de voortvarende president die hij vandaag is. De wereld is wel sterk veranderd op dat jaar tijd. Ik denk niet dat je kan stellen dat Rusland na een eventuele vrede of wapenstilstand eventjes Moldavië kan binnenvallen. De spelregels zijn veranderd. Ik zie de kans bestaande dat als Oekraïne een lidstaat wordt van de EU, dat Moldavië ook die richting zal uitgaan. Allemaal niet vanzelfsprekend, uiteraard.

Inderdaad, de annexatie van de Krim in 2014 was voor Oekraïne de wake-up call. Toen zijn ze koud gepakt op een tweetal weken tijd.
Denk dat ze zich sinds toen zijn beginnen voorbereiden op wat er afgelopen jaar is gebeurd - niet voor niks is toen bv. het Azov regiment opgericht (de "neo nazi's" in de ogen van Rusland, ah ja, want die zijn Oekraïens nationalistisch gezind)

Dan zet ik mn geld op Poetin. Ondanks z'n leeftijd denk ik dat z'n training doorslaggevend zou zijn.

Stel je eens een verkiezing voor als je zulke mensen moet kiezen.

Weighing 110kg and 2 metres TALLLLLLLLLL ladies and gentlemen three times world champion boxing and your next president hhheeerrreeessss ............
Misschien moet we Poetin eens laten boksen tegen Klitschko?

Inderdaad, de annexatie van de Krim in 2014 was voor Oekraïne de wake-up call. Toen zijn ze koud gepakt op een tweetal weken tijd.
Denk dat ze zich sinds toen zijn beginnen voorbereiden op wat er afgelopen jaar is gebeurd - niet voor niks is toen bv. het Azov regiment opgericht (de "neo nazi's" in de ogen van Rusland, ah ja, want die zijn Oekraïens nationalistisch gezind)
Het valt moeilijk te ontkennen dat Azov een extreemnationalistische origine heeft, maar die beweging is vandaag niet hetzelfde als in 2014.

Oekraine is toen wakker geworden, maar de rest van de westerse wereld sliep wel rustig door, zelfs toen Rusland al aan de grens van Oekraine bij wijze van spreken stond te stretchen alvorens toe te slaan wilden/konden we het nog niet geloven en dacht Macron dat hij het wel even kon gaan uitpraten.

Laat dit onze wake-up call zijn en werk maken van militaire slagkracht in plaats van woorden, de rest van de wereld(leiders) heeft een ander denkframe en daar moeten we rekening mee houden, niet met ons idealistisch wereldbeeld.

Moest Oekraine geen weerwerk geboden hebben zouden wij nu al niet meer over Oekraine praten, net zo snel als we de Krim al vergeten waren hadden we intussen al aan het Nordstream 2 infuus gehangen als een junkie terwijl de dealer smalend zijn volgende prooi uitkoos.

Ter vergelijking:

Oekraine : 44 mil inwoners / 603k km²
Moldavie : 3,3 mil inwoners / 33k km²

Als Putin Oekraine binnengehaald had op de manier dat hij het verwachtte zou hij op een zondagnamiddag ergens tussen 16 en 18u Moldavie er ook wel bij kunnen pakken hoor.

Na Joegoslavie, Tsjetsjenië, Krim, Syrie... is het toch duidelijk dat wij als EU niet in staat zijn om ergens ook maar iemand iets te beletten, verder dan bij wijze van spreken een EHBO-kit sturen en onze verontwaardiging uiten komen we niet.

:edit:
De "oorlog" waar we proberen onderuit te komen is trouwens al lang geleden begonnen zoals ik zei in een vorige post, de vraag is alleen of we als EU nog weerstand gaan bieden of niet. We werden overspoeld door goedkoop gas waar we nu voor betalen en voor de goedkope Chinese brol en uitverkoop van bedrijven voor het snelle gewin gaan we ook nog moeten betalen tenzij we heel snel schakelen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Welke training? Geloof jij dat geheim KGB agent verhaaltje? Hij was gewoon een desk jockey in Oost-Duitsland.
Zijn post als directeur van de FSB heeft hij naar het schijnt maar gekregen door chantage.

Maar goed, ga een paar keer in bloot bovenlijf op een paard zitten en je bent de sterke man!

Interessante reportage in plaats van de afspraak vandaag, Frontlinie, over de Russen in de CAR. Allemaal sympathiek volk, en maar stoken.

Welke training? Geloof jij dat geheim KGB agent verhaaltje? Hij was gewoon een desk jockey in Oost-Duitsland.
Zijn post als directeur van de FSB heeft hij naar het schijnt maar gekregen door chantage.
Toont dat niet net aan dat hij een heel goede KGB agent was? Informatie vergaren om daarmee zijn meerderen te kunnen chanteren om zich zo omhoog te werken in de organisatie?

Oekraine is toen wakker geworden, maar de rest van de westerse wereld sliep wel rustig door, zelfs toen Rusland al aan de grens van Oekraine bij wijze van spreken stond te stretchen alvorens toe te slaan wilden/konden we het nog niet geloven en dacht Macron dat hij het wel even kon gaan uitpraten.
Oekraïne was al langer wakker dan vorig jaar hoor. De VS is al sinds 2014 Oekraïense soldaten aan het trainen.

Oekraïne was al langer wakker dan vorig jaar hoor. De VS is al sinds 2014 Oekraïense soldaten aan het trainen.

NATO niet enkel VS
Dus heel de NATO was al op de hoogte dat Rusland hun uitbreidingsdrang niet kon bedwingen.
Iedereen die zegt dat diplomatie heeft gefaald moet eigenlijk meer richting Rusland kijken daarvoor en niet naar het Westen.
IMO waren we diplomatiek zelfs veel te laks en teveel toegevingen gedaan aan Rusland.

"De militaire divisies van Oekraïne gebruiken nazi-attributen", zegt Poetin. "Het Westen heeft Oekraïne al een hele tijd geleden 'anti-Russisch' gemaakt." Poetin geeft het Westen de schuld van de oorlog in Oekraïne. "De verantwoordelijkheid voor de escalatie ligt bij het Westen.""

*Geeuw*

Terug
Bovenaan