Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Bij deze schept Duitsland wel duidelijkheid waarom we bij hen geen wapens moeten aankopen: Wanneer je deze wil gebruiken moet je eerst goedkeuring van hen krijgen. Tegen dat het zover is praat gans het Europese continent Russisch.

Duitsland is, zoals in elke Europese oorlog de voorbije twee eeuwen, een plaag. Vroeger vielen ze om de vijf seconden andere Europese landen binnen, nu wrikt het zich altijd in 27 kanten en bochten om alles te vertragen, tijd te rekken, zelf niet te veel betrokken te worden, etc. Als de NAVO moest wachten op goedkeuring van Duitsland om de Koerden te steunen, er liep geen enkele Koerd meer rond in Syrië. En zo kan je nog een hoop voorbeelden aanhalen.

Een economische reus met de geest van een teruggetrokken afgeleefde ziel. :ROFLMAO:

Laatst bewerkt:
Duitsland is, zoals in elke Europese oorlog de voorbije twee decennia, een plaag. Vroeger vielen ze om de vijf seconden andere Europese landen binnen, nu wrikt het zich altijd in 27 kanten en bochten om alles te vertragen, tijd te rekken, zelf niet te veel betrokken te worden, etc. Als de NAVO moest wachten op goedkeuring van Duitsland om de Koerden te steunen, er liep geen enkele Koerd meer rond in Syrië. En zo kan je nog een hoop voorbeelden aanhalen.

Een economische reus met de geest van een teruggetrokken afgeleefde ziel. :ROFLMAO:

Het is voor mij vrij duidelijk. Scholz heeft een panische angst voor de historische beeldvorming van Duitse Leopards die russische tanks aan flarden schieten op dezelfde Oekrainse slagvelden van 75 jaar terug.

Dat verklaard ook waarom Duitsland van Oekraïne eist dat het geen beelden van Gepards laat verspreiden. Een wapen dat notabene elke dag onschuldige burgers tegen russische kruisraketten beschermd. Duitse leiders kunnen nog steeds niet om met het verleden en zijn ondertussen zo geconditioneerd dat ze onmiddellijk in een onmogelijke kramp schieten wanneer nog maar de minste parallel zou kunnen worden getrokken.

Het is voor mij vrij duidelijk. Scholz heeft een panische angst voor de historische beeldvorming van Duitse Leopards die russische tanks aan flarden schieten op dezelfde Oekrainse slagvelden van 75 jaar terug.

Dat verklaard ook waarom Duitsland van Oekraïne eist dat het geen beelden van Gepards laat verspreiden. Een wapen dat notabene elke dag onschuldige burgers tegen russische kruisraketten beschermd. Duitse leiders kunnen nog steeds niet om met het verleden en zijn ondertussen zo geconditioneerd dat ze onmiddellijk in een onmogelijke kramp schieten wanneer nog maar de minste parallel zou kunnen worden getrokken.

De Duitse houding was de houding die in heel Europa gemeengoed was tot voor kort. Europa was pacifistisch en klopte zichzelf daarvoor op de borst (in contrast met de oorlogszuchtige Amerikanen). Op zich is het vooral opmerkelijk hoe Europa een bocht aan het maken is, niet het feit dat Duitsland, al dan niet om historische redenen, nog wat aarzelt.

Is dat niet eerder het verhaaltje dat we onszelf wijs gemaakt hebben? 20 jaar geleden zijn een paar Europese landen niet in the coalition of the willing gestapt, die enkelingen mogen zich daarvoor op de borst kloppen maar dat was één event waar we nu met zn al 20 jaar op teren. Maakt dat ons pacifistisch? We hebben lang weinig in defensie geinvesteerd omdat we dachten dat oorlog binnen europa en tussen grootmachten gewoon passe was en we hadden toch de US. Ik denk dat het vooral dat is wat ons "pacifistisch" gemaakt heeft. We investeerden bijvoorbeeld wel in "anti terreur raketten" en drones. De EU inclusief Duitsland had geen problemen om de afgelopen 20 jaar airstrikes te lanceren in Afghanistan, Iraq, Syrie of troepen te sturen naar Mali. Nu er een tegenstander van eigen formaat met echte oorlog aan onze voordeur staat beseffen we dat we dat we daar helemaal niet op voorbereid zijn en weer grotendeels moeten terugvallen op Amerika om voor ons de meubelen te redden.

Wij gaan nooit pro-oorlog zijn zoals Rusland en gaan altijd vrede willen maar hoe paradoxaal ook, soms moet je daarvoor vechten. Pacifisme kan uitgeroeid worden als het zich niet verdedigd.

En de beste verdediging is een aanval.

Waardoor je dus niet enkel op verdedigende capaciteiten moet steunen.

Pacifistische zijn uit gelatenheid of omdat je niet anders kan is geen positieve eigenschappen. Pacifistische of vredelievend zijn wanneer je almachtig bent en dus weet dat je uw zin kunt krijgen door de wapens te laten spreken maar toch ervoor kiest om een onderhandelde oplossing te verkiezen is dat wel.

Net zoals dat het ook is voor de underdog.
Maar dat wil ook niet zeggen dat je daarom in alles moet toegeven om de vrede te bewaren.

Ik kreeg het dan ook enorm op mijn heupen van die woordvoerder voor die vredes vzw... in de zevende dag. Indien je zijn mantra volgde dan moet je de krim maar opofferen voor de lieve vrede. En daar ben ik het helemaal niet mee eens. Indien de oekraieners er de verschroeide aarde willen toepassen dan is dat hun prerogatief. Niet onze beslissing ook al geven we hen miljarden aan wapens.

En de beste verdediging is een aanval.

Waardoor je dus niet enkel op verdedigende capaciteiten moet steunen.

Pacifistische zijn uit gelatenheid of omdat je niet anders kan is geen positieve eigenschappen. Pacifistische of vredelievend zijn wanneer je almachtig bent en dus weet dat je uw zin kunt krijgen door de wapens te laten spreken maar toch ervoor kiest om een onderhandelde oplossing te verkiezen is dat wel.

Net zoals dat het ook is voor de underdog.
Maar dat wil ook niet zeggen dat je daarom in alles moet toegeven om de vrede te bewaren.

Ik kreeg het dan ook enorm op mijn heupen van die woordvoerder voor die vredes vzw... in de zevende dag. Indien je zijn mantra volgde dan moet je de krim maar opofferen voor de lieve vrede. En daar ben ik het helemaal niet mee eens. Indien de oekraieners er de verschroeide aarde willen toepassen dan is dat hun prerogatief. Niet onze beslissing ook al geven we hen miljarden aan wapens.

Mocht het aan Vrede VZW geven we heel Europa aan een agressor want .........
Toen hij begon over 800.000 Russisch gezinde in het krim en daardoor mocht Oekraïne het krim niet meer veroveren dan kreeg ik het helemaal op mn heupen van hem.
Werd toch rap op z'n plaats gezet door die professor (naam vergeten) toen hij zei hoe radicaal Vrede VZW tegen imperialisme was toen de VS in Irak bezig was maar nu praat over toegevingen en vrede als het Russisch imperialisme is.

Duitsland heeft tijdens de koude oorlog aan zowat elk West-Europees land Leopards I en later II verkocht die volledig gebouwd waren om het in een eventueel rechtstreeks conflict op te nemen tegen Rusland op Europese bodem. Dus de houding die ze nu aannemen vind ik zelfs hypocriet.

Je zou denken dat je zo'n situatie bekijkt als "ah, time for payback" voor alle misdaden van de Sovjets op het einde en de nasleep van WO2. Rusland onder Putin is nog altijd dezelfde gangster als de Sovjet-Unie onder Stalin. Dus tijd om wat Russen naar de eeuwige jachtvelden te sturen met wat "Made in Germany" staal. Maarja, blijkbaar hebben (sommige) Duitsers PTSD overgeërft van hun (groot)ouders, en dan krijg je zo van die labbekakjes als Scholz.

Jongens toch, wat een porseleinen politieke dans.

Eerst 'ja als de amerikanen tanks sturen dan doen wij het ook' en nu 'ja als Polen de tanks stuurt gaan we ons niet verzetten'.
De Duitsers zijn duidelijk als de dood om de beslissing te nemen en misschien verantwoordelijk gesteld te worden voor gevolgen.
Show me yours and I will show you mine, ofzoiets :unsure:

Wacht gewoon af tot Putin de volgende stap zet.

Moet u eens inbeelden dat Frankrijk een kruisraket door de Boerentoren vlamt, 40 burgers waaronder een tiental kinderen vermoord, en de wereld zegt "Afwachten jongens".

Je zou voor minder krankzinnig worden. En dat is gewoon de realiteit voor de Oekraïnse bevolking

Moet u eens inbeelden dat Frankrijk een kruisraket door de Boerentoren vlamt, 40 burgers waaronder een tiental kinderen vermoord, en de wereld zegt "Afwachten jongens".

Je zou voor minder krankzinnig worden. En dat is gewoon de realiteit voor de Oekraïnse bevolking

Hij zou wel gelijk kunnen hebben dat de politiekers in Europa nu even wachten op een trigger om de beslissing m.b.t. tanks te nemen.
Als extra excuus om te zeggen "het zijn niet wij die escaleren, het is een reactie op wat de Russen nu weer gedaan hebben".

Uiteraard zijn er al voldoende redenen om niet meer te wachten, daar geef ik u ook gelijk in.

Stel u een wereld voor waarbij vanaf vandaag op morgen Rusland géén kernwapens meer heeft, alleen conventionele wapens. :oi22:
Here comes the sun, and I say, it's allright. En het zou (bijna) nog verdiend zijn ook.
Dat land is in z'n eeuwenlange geschiedenis bijna uitsluitend maar een plaag geweest voor de wereld en vooral z'n directe buren.

Hij zou wel gelijk kunnen hebben dat de politiekers in Europa nu even wachten op een trigger om de beslissing m.b.t. tanks te nemen.
Als extra excuus om te zeggen "het zijn niet wij die escaleren, het is een reactie op wat de Russen nu weer gedaan hebben".
Daar krijg ik zo iets van!
Altijd maar Putin laten escaleren. Altijd maar hem een zet laten doen en dan zeggen: "maar dat mag niet he!".
Geeft nu verdomme eens een duidelijk signaal naar hem.
Welk signaal geven we hem nu? Dat hij ons nog altijd tegen mekaar kan uitspelen.

Rusland waarschuwt voor "wereldwijde catastrofe" als Leopard 2-tanks worden geleverd aan Oekraïne

Eigenlijk is dit toch wel lef hebben, je valt een land aan en gaat dan nog eens zeggen hoe het zich wel/niet mag verdedigen.
Juist alsof Oekraine zouden dreigen tegen Rusland dat het geen drones uit Iran mag kopen of geen artillerie van noord Korea. Dat zal indruk maken.
Dat er nog maar ruchtbaarheid aan gegeven word aan zo'n berichtgeving vind ik al teveel, laat staan dat je met zo'n dreigement rekening zou moeten houden.
Of Duitsland de Leopards 2 moet vrijgeven of niet (en onder welke voorwaarden - andere landen -financiering) is een andere discussie (m.i. wel), maar dat je met zo iets probeert te dreigen is eigenlijk lachwekkend.
Oekraine heeft toch net zoveel recht om wapens te kopen (of lenen of huren of ...) van landen dan Rusland.

Rusland is wel de media-oorlog aan het winnen. Vraag me af wie hier verantwoordelijk is voor de communicatie. Het lijkt wel of al die Russiche uitlatingen hier in dovemansoren vallen. Wat is ons gameplan ? Wat is voor ons de rode lijn geworden ?

Stel u een wereld voor waarbij vanaf vandaag op morgen iedereen géén kernwapens meer heeft, alleen conventionele wapens. :oi22:
Fixed that for you :unsure:
Tenzij je wil argumenteren dat de dreiging van kernwapens net de vrede bewaart, maar op basis van het voorbije jaar klopt dat niet...

Eigenlijk is dit toch wel lef hebben, je valt een land aan en gaat dan nog eens zeggen hoe het zich wel/niet mag verdedigen.
Juist alsof Oekraine zouden dreigen tegen Rusland dat het geen drones uit Iran mag kopen of geen artillerie van noord Korea. Dat zal indruk maken.
Dat er nog maar ruchtbaarheid aan gegeven word aan zo'n berichtgeving vind ik al teveel, laat staan dat je met zo'n dreigement rekening zou moeten houden.
Of Duitsland de Leopards 2 moet vrijgeven of niet (en onder welke voorwaarden - andere landen -financiering) is een andere discussie (m.i. wel), maar dat je met zo iets probeert te dreigen is eigenlijk lachwekkend.
Oekraine heeft toch net zoveel recht om wapens te kopen (of lenen of huren of ...) van landen dan Rusland.
Inderdaad... Daartegenover is het enige 'dreigement' dat de NAVO gemaakt heeft: als je vuile wapens (nucleair of biologisch) gebruikt, dan grijpen we écht in met boots on the ground enz.

Maar we hadden het hier al voorspeld een paar dagen geleden: bij levering van tanks gaat Rusland opnieuw suggereren / dreigen naar het gebruik van kernwapens. De communicatie vanuit het Kremlin is zeer voorspelbaar ondertussen, als zelfs wat leken op een forum het van ver zien aankomen.

Terug
Bovenaan