Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Het is allemaal veel te weinig en veel te laat. En ik irriteer er mij kapot aan.
Het is net daar waar Poetin altijd op gerekend heeft. Dat vroeg of laat het Westen zal zeggen: We zijn het beu, we stoppen ermee.
Terwijl Poetin redeneert: Ik stop er NOOIT mee, want de kans dat het Westen er eerder mee ophoudt, is veel groter.

Dat is een gok, maar het is zijn enige kans, en daar rekent hij nog altijd op.

Anderzijds .. je zegt zoiets: Veel te weinig. Maar hebben we wel voldoende oorlogsmateriaal om te sturen? Ja het is onvoldoende, het duurt allemaal te lang, dat is allemaal waar. Maar hoeveel materiaal hebben we echt staan? Heeft iemand alle cijfertjes van echt alles?

Het Westen levert met de rem op, dat is duidelijk. Mondjesmaat wordt er wel wat meer geleverd, maar wapens op zich zijn geen gamechangers tenzij het om kernwapens gaat. Dan is het game over.

We kijken voornamelijk naar eigen portemonee en danken enkel oude rommel af en zelfs daar hebben we niet veel van. Het beste gerief willen we gewoon niet weggeven en voor ons zelf houden. Het is vooral dat wat steun tegen houdt. Schoorvoetend zijn we stilaan ons aant realiseren dat als we niet meer doen Putin toch gaat winnen vandaar dat je nu ziet dat er een minimale hoeveelheid van iets beter tuig geleverd zal worden in de volgende ronde.

We beseffen precies nog altijd niet dat we meer gaan moeten doen als we Oekraine echt willen helpen.

We kunnen en moeten ook niet per defintitie ons beste materiaal geven. We hebben zelf amper iets.
Ik ben volledig voor Oekraïne helpen op elke mogelijke manier maar niet ten koste van eender wat. België die bv zijn enige high tech materiaal levert is te zot voor woorden.
Toen men de quick respons heeft uitgestuurd naar roemenië hebben ze nachtkijkers moeten pikken van een ander bataljon en zelf hun eigen voertuigen een onderhoud moeten geven na om onderdelen gesmeekt te hebben (= niet hun job).
De wereld is groter dan Oekraïne.

Ik noem maar 1 voorbeeld. Mali.
De operaties in Mali zijn sinds eind vorig jaar gestopt voor zowel Frankrijk als België.
Wagner heeft jarenlang de boel zitten saboteren en mede daardoor is het Jihadisme er terug door gebroken.
Diezelfde groep is Afrika ook de boel al jaren aan het opstoken.

Als Europa hier militair zwakker uit komt dan gaan we bij het eerst volgend conflict nog dieper in de shit zitten.
Die balans moet men permanent bewaken.

Die Duitse tanks is Duitsland op zijn best natuurlijk. Ikke ikke en de rest kan stikken.
Dat hebben we ook gezien bij bv de vluchtelingencrisis.

Het Westen levert met de rem op, dat is duidelijk. Mondjesmaat wordt er wel wat meer geleverd, maar wapens op zich zijn geen gamechangers tenzij het om kernwapens gaat. Dan is het game over.

Ik vraag mij af wat die arme Russische stakker daar van zal vinden wanneer hij een paar dozijn moderne Leopards en een stuk of 100 IFV's (Bradley, CV90) op zich af ziet komen na een precisie artillerie aanval van een aantal uren/dagen. Toch al een serieus speerpunt, en nu niet dat daarmee de oorlog gedaan is maar hoeveel kilometers wint men zo gemiddeld in oorlogen als een front (tijdelijk) ineenstuikt? (Iemand een schatting?)

De manier waarop die IFV's accuraat hun doel kunnen raken terwijl ze in volle beweging zijn is iets dat de Russen nog niet hebben meegemaakt. Ik zou dat toch wel een gamechanger durven noemen.

Ik wil toch ook even kwijt dat na bijna een jaar, het mij de laatste week of 2 toch allemaal wat teveel aan't worden is. Die fucking gele keuken heeft mij wel wat geknakt.

@dee Met het idee dat we het vervangen door eventueel beter materiaal natuurlijk. Maar dan zou het ons echt iets kosten ipv gewoon de oude rommel uit kazernes buiten te kuisen.

Ik denk eerlijk gezegd dat Duitsland puur mercantiel redeneert.
Nordstream 1 en 2 gaven hun een geweldig competitief voordeel in de EU en hoe sneller die weer gas leveren hoe liever voor hun.
Zelfde met hun verdere links in Rusland, Automerken, BASF, Siemens,... De meeste zijn vertrokken met deals waar ze na X jaar alles kunnen terugkopen. Dus als ze nu vertragen en tegenwringen gaat Rusland hun later beter gezind zijn.
Dan heb je nog Scholz die altijd al dicht tegen Rusland aanleunde, of zelfs alle Duitse regeringen sinds Kohl.
Die mentaliteit draai je niet in 123 om.

@JPV : Er zijn toch al meerdere kabels op mysterieuze wijze onderbroken, tot nu toe wel altijd kleinere.
Zie Rusland best in staat om een grote tussen Engeland en de VS door te knippen als antwoord op nieuwe leveringen.
Ik denk toch ook dat Duitsland nog met bepaalde zaken worstelt.

Alle zekerheden zijn weggeslagen en ze zijn gedwongen om een rol te spelen op het geopolitieke veld, iets wat ze post-1945 eigenlijk niet meer gedaan hebben. Toegegeven, in het verleden waren ze een beetje too much.
Een beetje zoals een alcoholverslaafde waarop je -na jaren van abstinentie- wat groepsdruk gaat uitoefenen om mee te drinken?

Dat speelt waarschijnlijk ook een rol, maar waarom bouw je dan een reusachtige militaire industrie uit ;
Verkoop je tanks aan Turkije, Indonesië, Qatar,... Zowel als aan half Europa, om dan de trauma kaart te trekken als het uitkomt.

@Patj of zoals een ex-drinker die moeilijk doet omdat je zijn dochter mee naar een TD vraagt?

Niet verwonderlijk dat Frankrijk zijn defensieuitgaven gevoelig verhoogt.

Het is vreselijk dat het anno 2023 nog altijd mogelijk is dat er mensen aan de macht komen die het nodig vinden om oorlog te voeren. Maar toch is het zo, en dus lijkt het me helaas een logische beslissing van Macron.
Ik word daar wel wat ongerust over, want Rusland is ook al op de lange termijn aan het voorbereiden (de komende generatie wordt gebrainwashed). Alsof iedereen zich al stilaan klaar maakt voor WO3 binnen x aantal jaar.

Wat ik wel raar vind in dit artikel is:
De Franse president hamerde op soevereiniteit en wil ook de Franse kernmacht en de militaire inlichtingendienst verder uitbouwen.
Wat betekent dat? Non-proliferatieverdrag niks?

Ze schudden binnenkort liever handjes met Putin dan nu zijn tenen te verpletteren met tanks, dat is duidelijk.

Wanneer je de ganse lijst bekijkt lijkt het alsof verschillende landen een paar versnellingen hoger schakelen in plaats van op de rem te staan.
Een teken aan de wand dat ze een groot offensief van Rusland verwachten?
Lijst HLN

Hun eigen voorbestaan en veiligheid bv.
Lijkt me niet onverstandig, want ze zitten geografisch en politiek op de eerste rang.

De Duitsers zijn wat voorzichtiger dan kleinere landen. Ze weten dat er een moment komt dat ze als middelgrote mogendheid de optie van een Rusland als vriend moeten openhouden om niet voor altijd een vazalstaat vd VS te blijven.
Dit toont juist wel ambitie en lange termijn visie. van de Duitsers.

De andere Westerse doelen, ik zal ze hieronder nog eens opsommen, zijn goed op weg vervuld te worden. Leopards geleverd door Duitsland brengen die objectieven niet dichterbij maar misschien wel veraf.

- Verzwakking Rusland
- Live testen wapensystemen
- versnelde energietransitie
- Betere bewapening NAVO
- Uitbreiding NAVO met Zweden, Finland, en later wsl Oekraine.
- Uitbreiding EU

Dat is toch weer gewoon russische propaganda? Hoe is duitsland een vazal staat van de US? Die gaan in zowat alles lijnrecht tegen hun aanbevelingen in. Net zoals wij genieten ze al vele jaren van alle voordelen zonder hun plichten te vervullen. Het is toch vooral de EU dat van de US geprofiteerd heeft en niet andersom? Je kan Duitsland evengoed een vazal staat van Rusland noemen aangezien ze ook daarin lijnrecht tegen US intel en advies ingaan in zowat alles maar momenteel natuurlijk met Nordstream 1 en 2 op kop.

Misschien hoopt Duitsland wel om eens Rusland in de touwen ligt als eerste terug de hand te kunnen rijken en economische partner nummer één te worden, gasleveringen incluis. Als zij dan als enige westerse land wat op de rem gestaan hebben tegen de wapenleveringen is Rusland hen nog het meest van al genegen.

Het Duitse geval: te afhankelijk van Russisch gas, te veel gerekend op uitvoer naar China en weggescholen onder de Amerikaanse veiligheidsparaplu.

Terug
Bovenaan