Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Veel fog of war voor het moment rond Bachmoet. Bron: DS
Ik denk niet Prigozjin liegt. Dat na vele maanden van gevechten 500 OekraInse soldaten gesneuveld zijn in Soledar en daar dan 500 lijken liggen van Oekraïners, kan toch kloppen? Dat er tegelijkertijd duizenden Russen overleden zijn, dat zegt hij er dan wel niet bij.

Ik denk niet Prigozjin liegt. Dat na vele maanden van gevechten 500 OekraInse soldaten gesneuveld zijn in Soledar en daar dan 500 lijken liggen van Oekraïners, kan toch kloppen? Dat er tegelijkertijd duizenden Russen overleden zijn, dat zegt hij er dan wel niet bij.
Tenzij de kliek rond Poetin valt, zullen de echte cijfers van Russische slachtoffers in de archieven verdwijnen en ik denk ook niet dat de regering-Zelensky eerlijk gaat zijn over hun verliezen, ook niet na de oorlog. We gaan het moeten doen met de officiële cijfers en de officieuze cijfers zullen lange tijd giswerk blijven.

Tenzij de kliek rond Poetin valt, zullen de echte cijfers van Russische slachtoffers in de archieven verdwijnen en ik denk ook niet dat de regering-Zelensky eerlijk gaat zijn over hun verliezen, ook niet na de oorlog. We gaan het moeten doen met de officiële cijfers en de officieuze cijfers zullen lange tijd giswerk blijven.
We moeten niet naïef zijn. Ik denk als je alle cijfers zou hebben dat je zou schrikken. Je spreekt dan vermoedelijk over zeker honderdduizend doden langs beide zijden op een jaar tijd.

Elke oorlog is een drama. En dan vooral voor de gewone burger. :frown:

Poetin in zijn paleis gaat dit niet voelen. Zelensky gaat dit ook niet persoonlijk voelen. Tenzij de druk zo groot wordt, dat Poetin een stap opzij moet zetten of eens een stevige / straffe koffie drinkt.

In november was de US estimate 200000 soldaten langs beide kanten die gewond of gedood waren.

Daar zitten burgerslachtoffers niet inbegrepen.
Dus het totaal aantal doden zal vermoedelijk boven de 100000 liggen ondertussen. Voor elke dode zijn er wellicht een 3-tal gewonden die de strijd moeten verlaten.

We moeten niet naïef zijn. Ik denk als je alle cijfers zou hebben dat je zou schrikken. Je spreekt dan vermoedelijk over zeker honderdduizend doden langs beide zijden op een jaar tijd.

Elke oorlog is een drama. En dan vooral voor de gewone burger. :frown:

Poetin in zijn paleis gaat dit niet voelen. Zelensky gaat dit ook niet persoonlijk voelen. Tenzij de druk zo groot wordt, dat Poetin een stap opzij moet zetten of eens een stevige / straffe koffie drinkt.

Yep, er wordt altijd zo de indruk gewekt dat de Oekraïnse soldaten een soort van 'plot armor' hebben en dat er per definitie altijd veel meer Russische militairen sneuvelen dan Oekraïense. Denk dat mensen serieus zullen verschieten moesten ze weten hoeveel Oekraïners er écht al gestorven zijn. Kan ook natuurlijk niet anders: de Russen bestoken ze al een jaar met hun enorm artilleriearsenaal, en Oekraïne begon de oorlog met in feite een 'boerenleger'.

Ik zie bij een extreme uitputtingsoorlog waar er geen van beide leiders wordt afgezet Oekraïne logisch gezien dan ook aan het kortste eind trekken. Maarja, hoogstwaarschijnlijk en hopelijk komt het nooit zo ver. Het is al erg genoeg dat er tien- of honderdduizenden doden zijn voor wat stukjes grond.

Yep, er wordt altijd zo de indruk gewekt dat de Oekraïnse soldaten een soort van 'plot armor' hebben en dat er per definitie altijd veel meer Russische militairen sneuvelen dan Oekraïense. Denk dat mensen serieus zullen verschieten moesten ze weten hoeveel Oekraïners er écht al gestorven zijn. Kan ook natuurlijk niet anders: de Russen bestoken ze al een jaar met hun enorm artilleriearsenaal, en Oekraïne begon de oorlog met in feite een 'boerenleger'.

Ik zie bij een extreme uitputtingsoorlog waar er geen van beide leiders wordt afgezet Oekraïne logisch gezien dan ook aan het kortste eind trekken. Maarja, hoogstwaarschijnlijk en hopelijk komt het nooit zo ver. Het is al erg genoeg dat er tien- of honderdduizenden doden zijn voor wat stukjes grond.
Ik zou niet stellen dat Oekraïne begon met een boerenleger. Dat was het geval in 2014, maar begin 2022 was het leger véél capabeler. Dat gecombineerd met een sterke morele wilskracht heeft hen gered. Mocht het leger in dezelfde staat zijn geweest als in 2014, was het een eenvoudige walkover geweest voor Poetin.

En dan waren we nu wellicht aan het discussiëren over de bezetting van Moldavië en waren de Balten mogelijk in paniek.

Interessant artikel over de switch van bevelhebber:

Weeral voor politieke doeleinden ipv militaire.
Het rommelt nogal in de Russische rangen. Benieuwd hoe ver die concurrentie zal gaan en of het ook een verdere impact zal hebben op de oorlogsvoering. Tijdens de Spaanse burgeroorlog waren onderlinge twisten een van de belangrijkste redenen waarom de Republikeinen het onderspit dolven.

Ik zei: In het huidige navo kader.
Maar wat is het huidig NAVO kader?

Voor de oorlog in Oekraïne dacht ik dat het NAVO kader was:
- verdediging van het land (daar is de F-35 zeker niet het beste toestel voor, want voornamelijk bedoeld als aanvalsvliegtuig en zeer duur, dus weinig toestellen aangekocht: 90 F-16's vs 30 F-35's)
- onder VN mandaat ergens wat vrede gaan brengen, zoals Libië. F-35 zou hier goed in kunnen zijn met zijn stealth en andere technieken, ware het niet dat we burger slachtoffer proberen te vermijden. Iedere keer in het verleden moest men dus visueel het doel bevestigen. Tja, dan heb je niet veel meer aan stealth. Ik zie België ook niet alleen of mede in de frontlinie van een aanval gaan, zoals bij Desert Storm de US en UK deden, of Fransen in Libië.

Dus onder mijn mening van de NAVO context tot een jaar geleden, vond ik de F-35 een te dure keuze.
Wat nu de NAVO context is sinds vorig jaar weet ik niet goed. Maar de F-35 lijkt er nog minder belangrijk in.

LOL

Met die vrede zijn ze vet. Khadaffi was geen heilige, maar het land is in een burgeroorlog verzeild na de interventie, was een gekend "hotbed" van terroristen en is nog altijd erg instabiel.
Dat is altijd he: de boel kapot schieten is gemakkelijk. Maar om een land te begeleiden naar een echte democratie is er dan geen geld of goesting meer.
Vandaar dat ik vind dat we wat minder moeten ingrijpen in landen met wezenlijk verschillende cultuur.
En dus nog een reden waarom de F-35 niet de beste keuze is/was.

Als ik de beelden zie van dat terrein ginder (zeker in wintermaanden) vraag ik me af of je daar überhaupt veel kan gaan doen zonder materieel op rupsbanden? Wij hebben bijvoorbeeld een tiental jaar geleden onze artillerie op rupsen afgedankt en beschikken enkel nog over houwitsers die getrokken moeten worden door een vrachtwagen, daarmee ben je toch niets op een slagveld zoals dat in Oekraïne?

Als ik de beelden zie van dat terrein ginder (zeker in wintermaanden) vraag ik me af of je daar überhaupt veel kan gaan doen zonder materieel op rupsbanden? Wij hebben bijvoorbeeld een tiental jaar geleden onze artillerie op rupsen afgedankt en beschikken enkel nog over houwitsers die getrokken moeten worden door een vrachtwagen, daarmee ben je toch niets op een slagveld zoals dat in Oekraïne?

Denk dat je in de eerste plaats gerief koopt dat op eigen terrein en de nabije buurlanden gebruikt kan worden. En dan zijn rupsvoertuigen trager dan voertuigen op wielen.

- verdediging van het land (daar is de F-35 zeker niet het beste toestel voor, want voornamelijk bedoeld als aanvalsvliegtuig en zeer duur, dus weinig toestellen aangekocht: 90 F-16's vs 30 F-35's)
- onder VN mandaat ergens wat vrede gaan brengen, zoals Libië. F-35 zou hier goed in kunnen zijn met zijn stealth en andere technieken, ware het niet dat we burger slachtoffer proberen te vermijden. Iedere keer in het verleden moest men dus visueel het doel bevestigen. Tja, dan heb je niet veel meer aan stealth. Ik zie België ook niet alleen of mede in de frontlinie van een aanval gaan, zoals bij Desert Storm de US en UK deden, of Fransen in Libië.

Dus onder mijn mening van de NAVO context tot een jaar geleden, vond ik de F-35 een te dure keuze.
Wat nu de NAVO context is sinds vorig jaar weet ik niet goed. Maar de F-35 lijkt er nog minder belangrijk in.

Als een land wordt aangevallen moet er inderdaad verdedigd worden maar jij kijkt dan enkel naar verdediging. Het land wordt verdedigd maar als je met zoveel leden zit kunnen andere leden de aggressor aanvallen in z'n land dus heb je ook aanvalswapens nodig en niet enkel verdedigingsmateriaal want anders geef je gewoon een atoombom aan ieder NAVO land en niemand gaat hen nog aanvallen.

Dat ze nu die tanks eens rap sturen!
Polen moet export vergunning krijgen van Duitsland. (link)
Duitsland kijkt dan weer naar de US voor ze willen leveren (link)
US zegt dan weer dat ze leveringen ondersteunen (link)
When asked about the Pentagon's position regarding the supply of tanks to Ukraine, Ryder noted that the US Department of Defence "absolutely supports all defence means that our international allies and partners can provide to Ukraine, including tanks".
Lever die dingen nu toch eens snel! Iedere dag uitstel is honderden doden.
Gaan ze weer de NAVO top van volgende week afwachten, terwijl Oekraïne hier al maanden om smeekt.

Dat ze nu die tanks eens rap sturen!
Polen moet export vergunning krijgen van Duitsland. (link)
Duitsland kijkt dan weer naar de US voor ze willen leveren (link)
US zegt dan weer dat ze leveringen ondersteunen (link)

Lever die dingen nu toch eens snel! Iedere dag uitstel is honderden doden.
Gaan ze weer de NAVO top van volgende week afwachten, terwijl Oekraïne hier al maanden om smeekt.
Als Duitsers vergunningen moeten opstellen moet je minstens een half jaar wachten. Hun administratie is retetraag.

Eerder onze Amerikaanse vrienden te vriend houden om ze zo content te houden door middel van dure vliegtuigen te kopen.

Terug
Bovenaan