Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

handvol tanks zou toch niet volstaan om een doorbraak te forceren?

Maar wel om het eigen geweten te sussen en de criticasters af te wimpelen.

Wat we eigenlijk aan het doen zijn is een als een bedolven mijnwerker naar zuurstof laten snakken door een drankrietje. Nét voldoende om hem in leven te houden.

Maar wel om het eigen geweten te sussen en de criticasters af te wimpelen.

Wat we eigenlijk aan het doen zijn is een als een bedolven mijnwerker naar zuurstof laten snakken door een drankrietje. Nét voldoende om hem in leven te houden.
Je kan het zo bekijken. Je kan het echter ook op de volgende wijze bekijken.

Hetgeen we aan het doen zijn is een gespannen koord bewandelen waarbij we aan de ene kant Rusland zijn ding laten doen, en aan de andere kant Rusland zodanig pissed off maken dat kernbommen interessant lijken terwijl we toch steun geven aan de andere partij.

Zolang het geen wereldwijd gedragen standpunt is om tussen te komen, en je met een kernenergiemacht te maken hebt, zie ik een andere reactie niet direct passeren. Of er moeten duidelijk signalen zijn dat die kernbommen nooit maar dan ook nooit gelanceerd gaan worden als de sluizen volledig worden opengedraaid ipv stelselmatig, beetje bij beetje, dat koord te verschuiven terwijl je erop aan het balanceren bent.

Heck, het was een pak makkelijker om gewoon te zeggen, meh niet ons probleem dat Rusland doet wat die wil. Het is geen Navo land.

Heck, het was een pak makkelijker om gewoon te zeggen, meh niet ons probleem dat Rusland doet wat die wil. Het is geen Navo land.
Gemakkelijker op de korte termijn, op lange termijn alleen maar meer shit.

Hoeveel destabilisatie heeft Rusland de laatste 10-15 jaar al niet teweeg gebracht in de Westerse wereld?
Mensen vergiftigen in de UK, Brexit (mee) opstoken, Trump, Republikeinen in de US, bijna alle rechtse partijen in de EU.

Ik begrijp dat men bang is voor nukes. Maar wat gaan jullie zeggen als Oekraïne de Russen echt begint buiten te vegen?
"Oekraïne, stop bij de Krim, laat dat aan de Russen, want we zijn bang dat Putin dan met nukes begint te gooien?"
Het punt waarop Putin gaat verliezen, gaat toch komen hoor! Men stelt gewoon het onvermijdelijke uit.
Heck, misschien wordt hij binnenkort toch door kanker geveld en drukt hij met zijn laatste ademteug toch nog op de lanceerknop.

Gemakkelijker op de korte termijn, op lange termijn alleen maar meer shit.

Hoeveel destabilisatie heeft Rusland de laatste 10-15 jaar al niet teweeg gebracht in de Westerse wereld?
Mensen vergiftigen in de UK, Brexit (mee) opstoken, Trump, Republikeinen in de US, bijna alle rechtse partijen in de EU.

Ik begrijp dat men bang is voor nukes. Maar wat gaan jullie zeggen als Oekraïne de Russen echt begint buiten te vegen?
"Oekraïne, stop bij de Krim, laat dat aan de Russen, want we zijn bang dat Putin dan met nukes begint te gooien?"
Het punt waarop Putin gaat verliezen, gaat toch komen hoor! Men stelt gewoon het onvermijdelijke uit.
Heck, misschien wordt hij binnenkort toch door kanker geveld en drukt hij met zijn laatste ademteug toch nog op de lanceerknop.
Akkoord dat als je Rusland laat doen in Oekraïne er wel een volgende zal volgen. Allicht Moldavië, dat nog geen lid is van de NAVO. Maar Rusland met de vinger wijzen als een factor van destabilisatie vanuit het westen is ronduit hypocriet. Er zijn meerdere schuldigen aan het feit dat de wereld na de Koude Oorlog niet bepaald rustig, vredevol en stabiel is. China claimt haar plek als supermacht en de VS is onverantwoordelijk omgegaan als 's werelds eerste werkelijke supermacht. De Pax Americana heeft Irak, Libië en Afghanistan ontwricht en in chaos achtergelaten. En de EU? Die staat erbij, kijkt ernaar en dommelt af en toe in slaap.

Ik heb niet gezegd dat Putin de enige is, maar het is toch allang duidelijk dat hij achter heel wat destabilisatie pogingen zit.
Verscheidene daarvan waren zeer succesvol vergeleken met wat het Putin gekost heeft.

Ik heb niet gezegd dat Putin de enige is, maar het is toch allang duidelijk dat hij achter heel wat destabilisatie pogingen zit.
Verscheidene daarvan waren zeer succesvol vergeleken met wat het Putin gekost heeft.
Daar geef ik je gelijk in. In feite is dat ook een vorm van asymmetrische oorlogsvoering.

Impliceer je nu dat Putin op zijn eentje zo'n beslissing kan maken?
Mij lijkt het logischer dat hij een heel team heeft die gezamenlijk die beslissing maken, wie weet is Putin niet eens de grote man in dat team maar een volgeling.

Wagner-baas: “Onze jongens vechten dagen, maar soms ook wekenlang voor één huis, daarna een 2de huis, een 3de huis ..” en dat is goed want zo doorbreken we de verdedigingslinie van de Oekraïners. :unsure:

Hij heeft wel gemakkelijk praten als hij rondwandelt tussen gesneuvelde soldaten en dan ook doodleuk zegt: Hun dienst zit er op! Ze mogen nu naar huis!

Impliceer je nu dat Putin op zijn eentje zo'n beslissing kan maken?
Mij lijkt het logischer dat hij een heel team heeft die gezamenlijk die beslissing maken, wie weet is Putin niet eens de grote man in dat team maar een volgeling.
Normaal gezien kan hij dat niet alleen ( --> in het Westen is dat toch zo) en staan er nog hogere militaire leiders die kunnen zeggen.. "ho maar, dat gaat niet door Mr. Putin, die druk op de rode knop".. echter weet men niet exact hoe de procedure daaromtrent juist gaat in Rusland.

"Valery Gerasimov was appointed commander of troops in the NVO zone
...
The decision to raise the level of leadership of the special operation is due to the expansion of the scale of tasks solved in the course of its implementation, the need to organize closer interaction between the branches and branches of the armed forces"

Hopelijk betekent dit niet wat ik vrees, mobilisatie, al kan het ook een move zijn om Prigozhin's invloed af te botten.

Laatst bewerkt:
Normaal gezien kan hij dat niet alleen ( --> in het Westen is dat toch zo) en staan er nog hogere militaire leiders die kunnen zeggen.. "ho maar, dat gaat niet door Mr. Putin, die druk op de rode knop".. echter weet men niet exact hoe de procedure daaromtrent juist gaat in Rusland.
In de VS is het althans de publieke versie dat de president op zijn eentje kan beslissen nucleaire wapens te gebruiken. Er moeten nog andere ook akkoord gaan maar het enige dat zij moeten controleren is of het bevel van de president authentiek is "komt het echt van de president?", niet of het opportuun is.

De kans is groot dat het in Rusland ook zo is. Het idee daarachter is dat je in een nucleair conflict gewoon geen tijd hebt om per comité te beslissen wat je gaat doen.

In de VS is het althans de publieke versie dat de president op zijn eentje kan beslissen nucleaire wapens te gebruiken. Er moeten nog andere ook akkoord gaan maar het enige dat zij moeten controleren is of het bevel van de president authentiek is "komt het echt van de president?", niet of het opportuun is.

De kans is groot dat het in Rusland ook zo is. Het idee daarachter is dat je in een nucleair conflict gewoon geen tijd hebt om per comité te beslissen wat je gaat doen.

Er zijn meerdere mensen nodig, ook in Rusland, die hun goedkeuring moeten geven.
Noch Biden noch Poetin kunnen alleen een kernraket afvoeren.

Alleen ga je in Rusland rapper yes-men kunnen plaatsen op die posities dan in de VS.

"Valery Gerasimov was appointed commander of troops in the NVO zone
...
The decision to raise the level of leadership of the special operation is due to the expansion of the scale of tasks solved in the course of its implementation, the need to organize closer interaction between the branches and branches of the armed forces"

Hopelijk betekent dit niet wat ik vrees, mobilisatie, al kan het ook een move zijn om Prigozhin's invloed af te botten.

Engelstalige info:

Er zijn meerdere mensen nodig, ook in Rusland, die hun goedkeuring moeten geven.
Noch Biden noch Poetin kunnen alleen een kernraket afvoeren.

Alleen ga je in Rusland rapper yes-men kunnen plaatsen op die posities dan in de VS.
Ja, maar de enige die het bevel moet geven is de president, niemand heeft de bevoegdheid om bvb te zeggen dat ie het overdreven vindt en daarom tegenhoudt. Technisch heb je nog andere mensen nodig om het uit te voeren en die kunnen perfect nee zeggen maar da's niet hun taak en ze zouden normaal in overtreding zijn van hun bevoegdheid als ze dat toch doen.

Ja want als 9 van de 10 in het Kremlin ja zeggen en jij zegt als enige neen dan val je per ongeluk van de trap.

Maar goed ze weten zelf ook goed, dat kernwapens, echt een last resort is. De EU zal 'best case' misschien alleen maar roepen en tieren en niets doen, en daar kan Poetin nog wel mee bluffen, maar bluft de VS? Dat denk ik niet, want dat zou een teken van zwakte zijn als 'grootmacht' en dat kunnen ze niet maken.

Ik acht Poetin in staat om kernwapens te gebruiken, hij weet dat het westen niet gaat terugslaan, Europa zal aan de zij- lijn staan en moord en brand schreeuwen maar uiteindelijk niets doen en wat sancties afkondigen (waar Poetin geen last van heeft, zijn bevolking zal hem worst wezen of kent er iemand dictators die wel met hun volk inzitten?).
De VS zal zich het hoofd breken over wat proportioneel is maar beseft als de VS reageert wereldoorlog 3 een feit is.
Dus ja Poetin kan (tactische) kernwapens gebruiken als het slecht gaat en hij dreigt te verliezen en vernederd wordt.
Dat is toch een risico want als de VS niet reageert is dat zoals ik hierboven zeg een teken van zwakte. Dan gaat China ook snel een kernwapen droppen op Taiwan? Maar de redenering: Waarom niet? Want de VS doet NIKS.

Of Poetin denkt: Zie je wel zo'n zwakke reactie! En hij gooit gewoon een tweede en een derde en .. de VS pakt dit dan voorzichtig aan of wat ???

En dan denkt Iran: De VS? Zwakkelingen !!! Enzovoorts ..

Dus ik hoop echt dat Poetin er geen smijt want dan weet ik echt niet wat er gaat gebeuren. :unsure:
Volgens mij is het dan al wereldoorlog 3?

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan