Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Ik zie niet in wat China op dit ogenblik, daarbij te winnen heeft.

China had stiekem gehoopt dat Rusland de oorlog vlotjes zou winnen, dan was dit een voorbode geweest om ook snel Taiwan binnen te vallen. Maar ze zien nu met hun eigen ogen dat ze het niet mogen onderschatten en dat ze een nieuwe analyse moeten maken daarover.

Hoe zwakker Rusland nu uit deze oorlog komt, hoe beter voor China dat daarmee hun eigen macht vergroot.
In dat opzicht kan het ook een plan zijn om wapens te leveren. Geen hoogtechnologische toestanden om uit te testen, zoals het westen doet. maar net genoeg om de oorlog te rekken. Hoe langer die duurt, hoe slechter voor Rusland, want winnen gaan ze niet doen. nadien gaan er ook nog weinig zaken willen doen met Rusland, dus het wordt een open markt voor China.

Het is ook een einde van de détente van de wereld na de Koude Oorlog. De VS als wereldpolitiemacht overspeelde haar hand voor overmoedig te werk te gaan en het Midden-Oosten te ontwrichten, Rusland ging op een revanchistische toer, China die haar opmars maakt als grootmacht en Europa die na twee wereldoorlogen in slaap is gevallen onder een Amerikaanse paraplu. Het is naïef te denken dat we bij een verslagen Rusland terugkeren naar een jaren '90 met de VS als wereldleider. India wrikt zich stilaan los van het Westen, Zuid-Amerika is ook niet meer onder de knoet van Washington zoals het al lang geweest is, China zal mogelijk haar afspraak met de geschiedenis maken in een poging om Taiwan in te lijven. Ik heb het gevoel dat de oorlog met Oekraïne slechts een prelude is voor nog meer onrust en machtsverschuivingen.

Of het een derde wereldoorlog zal worden weet ik niet, maar in welke hoedanigheid moeten we dat dan zien?

Of het een derde wereldoorlog zal worden weet ik niet, maar in welke hoedanigheid moeten we dat dan zien?
Ik acht Poetin in staat om kernwapens te gebruiken, hij weet dat het westen niet gaat terugslaan, Europa zal aan de zij- lijn staan en moord en brand schreeuwen maar uiteindelijk niets doen en wat sancties afkondigen (waar Poetin geen last van heeft, zijn bevolking zal hem worst wezen of kent er iemand dictators die wel met hun volk inzitten?).
De VS zal zich het hoofd breken over wat proportioneel is maar beseft als de VS reageert wereldoorlog 3 een feit is.
Dus ja Poetin kan (tactische) kernwapens gebruiken als het slecht gaat en hij dreigt te verliezen en vernederd wordt.

Uiteindelijk zal Oekraïne de bittere pil van het verloren gebied moeten slikken(onder druk van het westen)...Poetin weet dit en zit in zijn datsja een croissantje met een kop koffie te eten en leest de krant en lacht in zijn vuistje.

ENIGE uitzondering op bovenstaand scenario : iemand lukt erin Poetin een kogel door het hoofd te jagen maar misschien moeten we ons nog meer zorgen maken als dat scenario werkelijkheid wordt.

Hoe zwakker Rusland nu uit deze oorlog komt, hoe beter voor China dat daarmee hun eigen macht vergroot.
Da's volgens mij maar half waar.
De huidige situatie waar Rusland gedwongen is om grondstoffen goedkoop te verkopen en goederen (auto's ,machines, schepen, computerchips,...) van hun moet kopen is ideaal voor China.

Maar een te zwak Rusland is zeker niet goed voor hun, ze zijn nog altijd een geostrategische bondgenoot en buffer tussen China en Europa.
Als Rusland niks meer waard is en totaal geen dreiging meer vormt gaat Europa politiek meer geneigd zijn om Taiwan, of anderen, te helpen en gaat het meer wapens in reserve hebben om in te zetten.
Een extreem scenario waar Rusland bvb. uit elkaar valt kan Europa zien uitbreiden tot de Kaukasus en de Turkse republieken hun banden zien aanhalen.

Een geïsoleerd Rusland is fantastisch voor China, een zwak Rusland niet.

Ja, inderdaad.
Een Rusland waar de EU, UK en de US zich nog bezig mee moeten houden, is ideaal voor China. Kunnen zij zich rustig focussen op Taiwan. Die grondstoffen gaan toch wel naar China, no problem.
Als Rusland helemaal niet meer van betekenis is, maakt dat het wel lastiger. Of als er allemaal Russische warlords aan de grenzen zijn met China (met mogelijk nukes), dat is ook minder voor hen.

En Rusland heeft aangekondigd dat ze (snel) terrein aan het winnen zijn.
Ze zouden één dorpje heroverd hebben bij Bachmoet. :laugh:

Er zal her en der wel enige waarheid zitten in de claims van de Russen, het is en blijft oorlog waar gevochten wordt voor elke morzel grond.
Maar dit lijkt me toch grotendeels een 'goed nieuws' show om de oorlog ook verder verkocht te krijgen. Het is gewoon TE opvallend dat na een paar zware klappen gekregen te hebben, dat de Russen beweren dat het plots wel de GOEDE kant uit gaat. Een mirakel!

We gaan pas over een paar weken of maanden, pas verdere conclusies kunnen trekken. Dat de oorlog nog lang niet afgelopen is, is wel een feit.

En Rusland heeft aangekondigd dat ze (snel) terrein aan het winnen zijn.
Ze zouden één dorpje heroverd hebben bij Bachmoet. :laugh:

Er zal her en der wel enige waarheid zitten in de claims van de Russen, het is en blijft oorlog waar gevochten wordt voor elke morzel grond.
Maar dit lijkt me toch grotendeels een 'goed nieuws' show om de oorlog ook verder verkocht te krijgen. Het is gewoon TE opvallend dat na een paar zware klappen gekregen te hebben, dat de Russen beweren dat het plots wel de GOEDE kant uit gaat. Een mirakel!

We gaan pas over een paar weken of maanden, pas verdere conclusies kunnen trekken. Dat de oorlog nog lang niet afgelopen is, is wel een feit.
Zelf al is het waar, veel verandert dat allemaal niet aan het front. Ik verwacht dat beide partijen binnenkort wel een groot offensief zal beginnen, maar in dat scenario verwacht ik meer verandering als Oekraïne een doorbraak forceert dan wanneer Rusland een doorbraak forceert.

Bachmoet verandert praktisch niks aan het front.
Zinloze aanvallen van de Russen om strategisch onbelangrijke plaats.

Eenmaal die Bradleys en andere op terrein zijn vermoed ik dat Oekraïne heel gericht terrein kan winnen.
In combinatie met HIMARS gaan ze waarschijnlijk een blitzkrieg kunnen doen op gelijk welk plaats aan het front waar ze geen natuurlijke barrière hebben.

Ach ja, wat moeten ze anders zeggen. We verklaren de oorlog aan de Navo en hier is onze eerste (en eigenlijk ook laatste, want onze voorraad is redelijk laag) kruisraket op Brussel?

Dus moeten ze het doen met wat BS statements samen met proberen op het gemoed te spelen van dat lijden van de Oekraïeners. Lijden waar ze eigenlijk zelf geen zier om gaven, anders hadden ze de elektrische infrastructuur niet naar de knoppen gehaald of de bombardementen van civiele doelen uitgevoerd.

Kortom, niet meer dan een reactie omdat ze een reactie moeten geven en ze voorlopig niet de capaciteit hebben om de reactie te doen waar het telt. Met name op het slagveld.

Verschillende nieuwssites zeggen dat het verenigd koninkrijk zou overwegen om een "handvol" challenger 2 tanks te doneren.
Een serieuze force multiplier als je het mij vraagt.

Het zou me allerminst verbazen dat tanks al veel langer (onder de tafel) toegezegd waren, en dat het Oekraïnse leger al een hele tijd in het verborgene aan het oefenen is geweest om die wapensystemen onder de knie te krijgen, en dat nu die opleiding bijna afgelopen is.

Het zou me allerminst verbazen dat tanks al veel langer (onder de tafel) toegezegd waren, en dat het Oekraïnse leger al een hele tijd in het verborgene aan het oefenen is geweest om die wapensystemen onder de knie te krijgen, en dat nu die opleiding bijna afgelopen is.
Zoals de patriots. Iets minder dan een jaar geleden moest Biden komen vertellen dat ze geen Patriots gingen sturen, ze zijn wel begonnen met die naar Polen en Slovakije te sturen ter verdediging. December, oh we gaan er toch aan Oekraïne leveren.
De training om op te stellen en in dienst te nemen is half jaar.
De training om een patriot systeem te onderhouden en storingen op te lossen is 1 jaar.
Hmmmm...

Een handvol tanks zou toch niet volstaan om een doorbraak te forceren?
Misschien net genoeg om een doorbraak in Duitsland te forceren. :coolbrows:
De Polen, Finnen en andere landen hebben al gezegd dat ze Leopards zouden leveren als er nog landen meedoen, maar zolang Duitsland geen export licentie geeft zitten alle Leopards vast.

Een doorbraak zoals het winter offensief van de soviets ga je inderdaad niet moztzn verwachten, maar een lokaal offensief is zeker mogelijk.

Naar wat we weten valt Rusland massaal terug op oudere tanks. Tanks van de generatie die een enorm pak slaag kregen van de challlenger II in Irak.

Zal natuurlijk een grote aanpassing zijn voor Oekraïne om over te stappen op een 4-mans bemanning ipv 3 en geen autoloader.

Iets dat in evenwicht is heeft niet veel nodig om uit evenwicht te halen.

Westerse tanks in combinatie met westerse fighting vehicles en artillerie kan de front wel breken op bepaalde plaatsen. Zoals gezegd in eerdere post : blitzkrieg en heel Russisch front kan in elkaar stuiken.

Terug
Bovenaan