Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Stapje per stapje telkens een drempeltje verder.

Binnen een paar maanden wat Leopards, Abrams, en Atacms, en dat Russisch gespuis buitenkuisen.

Ik geloof niet dat Abrams ooit op het toneel gaan verschijnen. Om te beginnen omdat de Bradley al biedt wat men nodig heeft. Maar vooral omdat de Abrams een enorm zwaktepunt heeft in haar aandrijving op gasturbines. Die dingen hebben een supply chain nodig die alleen de Amerikanen effectief kunnen opzetten.

De bradley's lenen zich veel beter tot het Oekraine theater. Al was het maar omdat ze ook Javelins kunnen afvuren. Ondertussen is wel duidelijk dat die dingen bijzonder doeltreffend zijn tegen Russische pantsers

Hoe loopt dit af is de vraag die ik me na 10 maand begin te stellen?

Het dreigt een uitputtingsslag te worden en als dat het geval is is de kans dat Rusland wint het grootst. Oekraïne heeft niet de militaire kracht om de huidige Russische terreinwinst volledig te heroveren en dan laat ik de Krim (imho onherroepelijk verloren) buiten beschouwing. Hoe denken jullie over het "einde" van dit conflict? Sleept dit nog jaren aan?

Het dreigt een uitputtingsslag te worden en als dat het geval is is de kans dat Rusland wint het grootst. Oekraïne heeft niet de militaire kracht om de huidige Russische terreinwinst volledig te heroveren en dan laat ik de Krim (imho onherroepelijk verloren) buiten beschouwing. Hoe denken jullie over het "einde" van dit conflict? Sleept dit nog jaren aan?
Frozen conflict à la Korea is een realistische "eindhalte", maar ik acht de kans ook bestaande dat Oekraïne kan doorpushen en dat de Russen vernederd moeten afdruipen zoals in Tsjetjenië in de jaren '90 en dan kan het wel eens lelijk worden in Rusland. Zijnde: Wagner doet een putsch, het land balkaniseert met rivaliserende warlords die kernkoppen hebben en de Russische bevolking gaat zeer donkere jaren tegemoet.

Het zal sowieso nog maanden aanslepen. Hier en daar lees je weer over een nieuwe mobilisatie van 500 000 personen bij de Russen.

De volgende prioriteit wordt dus méér HIMARS. :p

Interessante handleiding voor de Bradley:

Laatst bewerkt:

Waarom wint Rusland in een uitputtingsslag?

Het is niet perse russische militaire middelen uitputten maar het politiek kapitaal uitputten van het russisch regime. Met terreinverlies, grote verliezen, uitkomen van leugens (in de zin van dat het russisch regime het bijna niet kan ontkennen), economische sancties,... dat zie ik rusland toch niet perse langer volhouden dan Oekraïne. Zolang Oekraïne Westerse steun krijgt natuurlijk.

Maar je moet ook nog volk vinden dat naar het front kan gaan, als je elke dag mensen verliest die moeten vervangen worden heeft Rusland meer potentieel en kan het dat langer volhouden ook al sneuvelen ze eventueel sneller.
Als je moet geloven dat hij na de 300.000 van de vorige mobilisatie opnieuw 500.000 mensen zou mobiliseren, waar zou Oekraine zomaar die aantallen kunnen vinden ter vervanging van soldaten aan het front, idealiter moet je die sowieso ook roteren om hen scherp te houden.
Op gebied van de economie en middelen heeft Putin ook de handen vrij want zijn bevolking komt toch niet in opstand, de gemiddelde Rus heeft nooit anders gekend dan een slechte economie, dus ook op dat vlak hoeft hij met niets rekening te houden.

Maar je moet ook nog volk vinden dat naar het front kan gaan, als je elke dag mensen verliest die moeten vervangen worden heeft Rusland meer potentieel en kan het dat langer volhouden ook al sneuvelen ze eventueel sneller.
Als je moet geloven dat hij na de 300.000 van de vorige mobilisatie opnieuw 500.000 mensen zou mobiliseren, waar zou Oekraine zomaar die aantallen kunnen vinden ter vervanging van soldaten aan het front, idealiter moet je die sowieso ook roteren om hen scherp te houden.
Rusland heeft 3x meer bevolking dan Oekraïne. Het volk dat ze dan in praktijk naar de oorlog kan sturen is eerder maximaal het dubbele van Oekraïne. Waarom? Omdat Rusland de aggressor is. Als verdediger heb je geen keus en krijg je gewoon veel meer mensen mee met de oorlog.

Als voor elke Oekraïnse soldaat er 2 Russen sneuvelen, waar gaat Poetin dan nog volk blijven halen om naar de oorlog te sturen? Afhankelijk van het aantal verliezen zou dit wel eens verkeerd kunnen aflopen voor Rusland. Pas op: ook voor Oekraïne. Alles hangt af van de verliezen die je maakt onder je soldaten.

Ik vind het gewoon gevaarlijk van te redeneren: Ik heb meer kanonnenvlees dan de vijand, dus als ik meer en meer volk naar de oorlog stuur dan is de kans dat ik dit win 100% .. want Oekraïne gaat geen volk meer overhouden .. dat zou in praktijk wel eens dik tegen kunnen vallen.

Rusland krijgt alles verkocht. Onderschat de onverschilligheid van de Russische bevolking niet.
De kruik gaat zo lang te water tot hij barst.
Wanneer dat moment bereikt zal worden? Geen idee.

Putin kan dan misschien wel soldaten oproepen, ze trainen en voldoende uitrusten is nog iets anders. Dat kan hij duidelijk niet.

Mijn gok is dat dit conflict nog enkele jaren zal duren , tenzij Oekraïne alsnog kan doorpushen. Ik vraag me ook af of die bevolking in de Krim of de Donbass wel zo blij zullen zijn moesten ze weer tot Oekraïne behoren , voor hetzelfde geld heb je daar binnen paar jaar dan opnieuw problemen .

Zolang Putin en zijn partij aan de macht blijft , blijft heel die regio woelig . Teveel heimwee naar de Sovjets .

De kruik gaat zo lang te water tot hij barst.
Wanneer dat moment bereikt zal worden? Geen idee.

Putin kan dan misschien wel soldaten oproepen, ze trainen en voldoende uitrusten is nog iets anders. Dat kan hij duidelijk niet.
De Oekraïners krijgen opleiding in westerse landen, zoals GB, Polen, Spanje,...
De Russen zijn gewoon kannonenvoer

Frozen conflict à la Korea is een realistische "eindhalte", maar ik acht de kans ook bestaande dat Oekraïne kan doorpushen en dat de Russen vernederd moeten afdruipen zoals in Tsjetjenië in de jaren '90 en dan kan het wel eens lelijk worden in Rusland. Zijnde: Wagner doet een putsch, het land balkaniseert met rivaliserende warlords die kernkoppen hebben en de Russische bevolking gaat zeer donkere jaren tegemoet.

Een bevroren conflict zoals op het Koreaanse schiereiland wordt praktisch gezien ook een complete nachtmerrie. De 38ste parallel werkt omdat de geografie van Korea dat praktisch werkbaar maakt.

De grens tussen Oekraïne en Rusland is 2300 kilometer als we naar de internationaal erkende grenzen kijken. Onbegonnen werk dus.

Zijn gewoon WO1 taferelen. Vraag me af hoe lang Rusland dit kan volhouden...
Maakt niks uit, velen zien dat daar zelfs als een zuivering van de maatschappij. (Bij Bakhmut zijn het allemaal criminelen die in golven gestuurd worden).
De ervaren of getrainde troepen vallen op betere plaatsen aan zoals Soledar, en het echte kanonnenvoer wordt tegen Bakhmut gesmeten om de Oekraïners bezig te houden en uit te putten.

Hoe het eindigt weet niemand, enige dat vaststaat is dat er nog veel geleden gaat worden voor we aan het einde zijn.
Met wat geluk in 2023, maar het kan evengoed het begin van een wereldoorlog zijn.
Voor mij is het 'ideale" einde dat het Westen sneller en sterker materiaal levert, Oekraïne Rusland verrot schiet en ze minstens uit het zuiden verdrijft (Mariupol incl.).
En daarna op Israëlische leest een maatschappij uitbouwt die Rusland kan afschrikken en buitenhouden.

Grotere mobilisatie komt er bijna zeker aan en is waarschijnlijk ook waarom die pantservoertuigen nu aangekondigd zijn.
2 maand trainen en tegen dan komt de nieuwe Russische mobik golf ongeveer toe.
Gerucht gaat ook al ff de ronde er Chinese leveringen zijn van uniformen, radio's, MRE's(eten), enz aan Rusland.

Laatst bewerkt:
Rusland krijgt alles verkocht. Onderschat de onverschilligheid van de Russische bevolking niet.
Tenzij / tot die onverschillige bevolking, zelf naar het front worden gestuurd he. :tongue:

Ik vraag me ook af of die bevolking in de Krim of de Donbass wel zo blij zullen zijn moesten ze weer tot Oekraïne behoren , voor hetzelfde geld heb je daar binnen paar jaar dan opnieuw problemen .
Blijkbaar is Poetin kernwapens aan het verplaatsen richting Wit-Rusland & De Krim? Die geruchten gaan blijkbaar alvast rond.
Dit zou dan maar 1 ding willen zeggen: DIT is de (echte) rode lijn.

Kort gezegd: Moest Oekraïne inderdaad erin slagen de Russen helemaal terug te dringen en ze vallen daarna ook de Krim aan?
Dan smijt Poetin een kernwapen op Oekraïne, ongeacht de gevolgen. Of die indruk wil hij alvast geven. Willen ze dit risico dan nemen dat hij dit echt doet of blufpoker speelt? (wanneer hij in de hoek zit waar de klappen vallen en hij dan effectief dreigt van de macht afgezet te worden als dit zou gebeuren)

Dit is naar mijn mening het best case scenario (voor het Westen en Oekraïne bedoel ik dan). Dat Oekraïne de oorlog wint, maar dat Poetin wel eist dat Oekraïne dan afstand doet van de Krim en we in een soort van wapenstilstandsfase terechtkomen.

Maar schiet me niet dood als ik mij vergis he.

En ja je kan dan wel zeggen: Toegevingen doen aan Poetin ben je gek? Maar ja, helaas ga je dat op een bepaald moment wel moeten doen anders gebeuren er grote rampen. Maar zover zijn we belange na nog niet. Zoiets is momenteel onbespreekbaar voor Oekraïne.

Laatst bewerkt:
Gerucht gaat ook al ff de ronde er Chinese leveringen zijn van uniformen, radio's, MRE's(eten), enz aan Rusland.
Het valt wel op dat China nog geen enkel wapen heeft geleverd aan Rusland (als ik het juist heb begrepen)
Chips, slechte banden, materiaal, maar geen enkel wapen dacht ik.

Het valt wel op dat China nog geen enkel wapen heeft geleverd aan Rusland (als ik het juist heb begrepen)
Chips, slechte banden, materiaal, maar geen enkel wapen dacht ik.
Klopt, sommigen beweren dat N-Korea artillerie granaten levert aan Rusland en China hiervoor de grondstoffen levert.
Maar daar is geen publiek bewijs voor.
Chinese geweren, artillerie of tanks zijn gelukkig nog niet op het slagveld gespot. :unsure:

Klopt, sommigen beweren dat N-Korea artillerie granaten levert aan Rusland en China hiervoor de grondstoffen levert.
Maar daar is geen publiek bewijs voor.
Chinese geweren, artillerie of tanks zijn gelukkig nog niet op het slagveld gespot. :unsure:
Ik zie niet in wat China op dit ogenblik, daarbij te winnen heeft.

China had stiekem gehoopt dat Rusland de oorlog vlotjes zou winnen, dan was dit een voorbode geweest om ook snel Taiwan binnen te vallen. Maar ze zien nu met hun eigen ogen dat ze het niet mogen onderschatten en dat ze een nieuwe analyse moeten maken daarover.

Hoe zwakker Rusland nu uit deze oorlog komt, hoe beter voor China dat daarmee hun eigen macht vergroot.

Terug
Bovenaan