Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Dat Housen en Criekemans keer op keer pseudo-slimme nonsens mogen spuien op grootste nieuwsmedia van Vlaanderen toont toch ook de ongelooflijke luiheid aan van de journalistiek. Er moeten nu toch interessantere stemmen te vinden zijn, die misschien wel eens de nagel op de kop slaan? Ik denk eerlijk waar dat een doorgewinterde forumvolger hier een slimmere en minder voorgekauwde analyse kan maken dan die twee
Zie je niet alleen in deze oorlog maar ook tijdens de Covid periode, altijd dezelfde 'experten'

Zie je niet alleen in deze oorlog maar ook tijdens de Covid periode, altijd dezelfde 'experten'
En dan moet je weten dat deze zogenaamde "expert" 6 tot 12 uur per dag al sinds het begin van de inval met deze materie bezig is en nog zulke onzin in de media mag verkondigen.

Het zou HLN sieren moesten ze de vaste posters van dit topic opnemen in de dagelijkse updates. De maatschappij zal er niet slechter door geïnformeerd worden ;)

Dus als een samenleving van 60.000 dollar per inwoner vindt dat ze voor zichzelf moet zorgen, wat ik als legitiem aanvaard, dan moet ze niet verwachten dat een samenleving van 2.000 dollar per hoofd van de bevolking de klappen incasseert.”
Zullen nog eens klappen als de gemiddelde indier 400.00€ voor zijn huis betaald. Als je ergens naar moet kijken, kijk dan naar de kloof tussen rijk en arm, die is in India veel groter. En dat heeft vooral ook met corruptie te maken.

Zullen nog eens klappen als de gemiddelde indier 400.00€ voor zijn huis betaald. Als je ergens naar moet kijken, kijk dan naar de kloof tussen rijk en arm, die is in India veel groter. En dat heeft vooral ook met corruptie te maken.

Alles hangt natuurlijk af van de locatie en wat een gemiddelde woning/appartement is, maar huizen zijn relatief goedkoper in België dan in India.

(ter info: een huis voor 400.000 euro in België is véél meer dan het gemiddelde. Zelfs in Vlaanderen zitten we nog niet boven de 300.000 euro voor een rijwoning of halfopen woning.

Voor Jaishankar is de tijd voorbij van de mentaliteit waarin “de problemen van Europa de problemen van de wereld zijn, maar de problemen van de wereld niet die van Europa”, zoals hij in juni zei.

elders heeft de oorlog geleid tot een andere woede, gericht op een scheve en achterhaalde mondiale machtsverdeling. De westerse sancties tegen Rusland hebben de kosten van energie, voedsel en kunstmest opgedreven, met acute economische problemen in armere landen tot gevolg.

“Sinds februari heeft Europa zes keer zoveel fossiele brandstoffen uit Rusland geïmporteerd als India”, aldus Jaishankar. “Dus als een samenleving van 60.000 dollar per inwoner vindt dat ze voor zichzelf moet zorgen, wat ik als legitiem aanvaard, dan moet ze niet verwachten dat een samenleving van 2.000 dollar per hoofd van de bevolking de klappen incasseert.”

“De Verenigde Staten hebben ons jarenlang niet gesteund, Moskou wel”

India bijt van zich af. Ook niet geheel onterecht.

Goed dat ze niet de beste vriendjes zijn met China.

Ze blijven neutraal, maar denken aan zichzelf.

Nu de hele wereld wordt assertiever en kruipt uit hun dal.
Europa geraakt meer en meer haar positie kwijt.
(Tegelijk al die opkomende landen, die hebben consumptie geroken. Een enorme belasting voor de planeet, met uiteindelijk nog meer conflicten tot gevolg.)
Lijkt mij geen goede evolutie maar we gaan van een globalistisch beleid, gebaseerd op samenwerking waar beide partijen voordeel deden, naar een beleid puur gebaseerd op 'great power conflict' en nationale interesses : "Dit is wat ik wil en de rest kan me geen *** schelen"
Die shift was naar mijn gevoel al bezig maar deze oorlog heeft dit nog versneld.

"He began with the observation that China, having already developed its industrial and technological base, no longer needed the United States. He dismissed U.S. concerns over unfair trade and economic practices, indicating that the U.S. role in the future global economy would merely be to provide China with raw materials, agricultural products, and energy to fuel its production of the world’s cutting-edge industrial and consumer products."

Laatst bewerkt:
Omdat er de laatste paar pagina's toch regelmatig gesproken werd over het informatie-voordeel dat Oekraïne (en bondgenoten) hebben.

Toch indrukwekkend als je ziet welk enorm voordeel "we" hier al hebben ten opzichte van Rusland dat zichzelf hierin sterk beperkt ziet.
Zij zijn voornamelijk afhankelijk van de A-50 en de TU-214R, van welke zij het enorme aantal van... 21 toestellen hebben.
De VS alleen al hebben 31 E-3's, 17 E-8 J-STARS, enkele tientallen E-2's, global hawks, compass calls, P-3's, P-8's, RC-135, RC-12, EA-18 growlers, ea en een hoop drones en helikopters die ingezet kunnen worden voor COMINT, ELINT en/of SIGINT.

Ook een rare manier van een staakt het vuren af te kondigen, zijn die normaal niet op voorhand overeengekomen?
Zou wel is een pretext voor algehele mobilisatie kunnen zijn. Rusland speelt al een tijd de heilige oorlog kaart, dus het zou passen.
eenzijdig staakt-het-vuren > Oekraïne gaat er niet in mee > Rusland beweert dat ze satanisten zijn en zelfs kerstmis niet respecteren.

Was gisteren nog zoiets raars. 'Moeders en weduwes' van gestorven soldaten hebben een anonieme brief rondgestuurd ..die natuurlijk door alle Russische media opgepikt is en met volle overtuiging gesteund.
Ze riepen op tot mobilisatie. Want hun zonen en mannen kunnen toch niet voor niets gestorven zijn en het is hoog tijd dat al die stedelingen, die door hun helden beschermd werden, ook hun steentje bijdragen.

Een paar van die onnozele excuses samen en Poetin kan zeggen : 'het hele land wil dit, we moeten wel mobiliseren. god is met ons, blahblah'

Een paar van die onnozele excuses samen en Poetin kan zeggen : 'het hele land wil dit, we moeten wel mobiliseren. god is met ons, blahblah'
Dat is wel gevaarlijk. Als de zonen van de betere middenstand en de rijken ook gemobiliseerd worden en massaal bij de bosjes zouden sneuvelen, zou de bevolking dan Poetin nog lang blijven steunen?

Dan is het te hopen voor Poetin dat die algemene mobilisatie, Rusland wat overwinningen oplevert, want stel dat ze dan ook nog meer terrein zouden verliezen ipv winnen .. dan krijgt hij dat toch niet zo heel lang meer verkocht aan de bevolking?

Is een mooie donatie, maar ik snap niet waarom men de M113 niet levert. Daar zijn er ettelijke honderden van die toch uit dienst worden genomen ten voordele van de AMPV. Afhankelijk van de welke modellen dat men stuurt blijft dat een geweldige battle taxi die redelijk wat materiaal en manschappen kan vervoeren en ook ingezet kan worden om zwaardere stukken artillerie te trekken.

Is een mooie donatie, maar ik snap niet waarom men de M113 niet levert. Daar zijn er ettelijke honderden van die toch uit dienst worden genomen ten voordele van de AMPV. Afhankelijk van de welke modellen dat men stuurt blijft dat een geweldige battle taxi die redelijk wat materiaal en manschappen kan vervoeren en ook ingezet kan worden om zwaardere stukken artillerie te trekken.

Die M113 rijden al maanden rond in Oekraïne en zijn door meerdere landen geleverd.

Ik denk dat de rol van de M113 gewoon anders is dan wat Oekraïne vraagt en nodig heeft (lichter bewapend en gepantserd, dus voor ondersteuning en taken weg van het front). Ik heb filmpjes gezien waarmee men met HMMWV of M113 op de Russische linies stormen. Daar dienen die dingen gewoon niet voor...

Moderne IFV/AFV hebben optics, thermals, bepantsering en een tof autokanon om Russen vanop 1 of 2 km vol verarmd uranium te pompen.

Die M113 rijden al maanden rond in Oekraïne en zijn door meerdere landen geleverd.

Ik denk dat de rol van de M113 gewoon anders is dan wat Oekraïne vraagt en nodig heeft (lichter bewapend en gepantserd, dus voor ondersteuning en taken weg van het front). Ik heb filmpjes gezien waarmee men met HMMWV of M113 op de Russische linies stormen. Daar dienen die dingen gewoon niet voor...

Moderne IFV/AFV hebben optics, thermals, bepantsering en een tof autokanon om Russen vanop 1 of 2 km vol verarmd uranium te pompen.
Ik had mijn eerdere post anders moeten verwoorden. De vraag was waarom men niet massaal M113's levert ipv wat overschot van de national guard en dergelijke.

De moderne M113 is ook niet de metalen doodskist die jij hier beschrijft. Modernere varianten (zie de Nederlandse YPR die jarenlang de kern van de Nederlandse pantserinfanterie is geweest) hebben alles wat de moderne Bradley heeft al dan niet van een andere generatie. Enkel de meest recente versies van de Bradley (M2A2/3) zou ik superieur beschouwen aan de M113. Ik geloof dat Turkije massaal ge-upgrade M113 voertuigen inzet in zijn leger. Enige dat je zou kunnen zeggen is dat de "naakte" versie van de M113 minder bescherming biedt dan de Bradley. Je kan je dan natuurlijk afvragen hoeveel voertuigen er nog buiten rijden zonder ERA en/of SLAT gezien de moderne bedreigingen.

Bovendien kan de M113 veel meer passagiers vervoeren dan de Bradley. Sterker nog, de huidige TO&E van een Oekraïense infanterie team past beter bij de M113 dan de Bradley aangezien deze ongeveer de helft minder passagiers kan meenemen dan zijn oudere counterpart.
a137e0_237e73b9306342009fb3563ef3fd159f~mv2.png
a137e0_95d460f95f334625a5f4e3b5f4b301ae~mv2.png
a137e0_0216bab49a9e4d67a15453a06cde4480~mv2.png

Het inzetten van de Bradley binnen gemechaniseerde eenheden heeft dus een redelijk grote impact op de gevechtsstructuur die Oekraïne momenteel handhaaft.

Laatst bewerkt:
Bradley en Marder zijn toch een ander kaliber als M113's.
Van die YPR-765 zijn subversies met een 25mm-kanon maar de meesten hebben een simpel machinegeweer, ik heb de 25mm versie bvb. nog niet in Oekraïne gespot.
Echte IFV's wegen 2-3x meer, hebben zwaardere wapens, meer bepantsering, nacht- en thermische kijkers, enz.
Ze kunnen natuurlijk een mix het veld insturen. Paar t-72's, wat Bradleys en daarachter M113's als taxi's.

Wat info over beiden :

Laatst bewerkt:
Stapje per stapje telkens een drempeltje verder.

Binnen een paar maanden wat Leopards, Abrams, en Atacms, en dat Russisch gespuis buitenkuisen.

Terug
Bovenaan