Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Oekraïne was in de USSR de meest welvarende deelstaat en was voor de defensieindustrie heel belangrijk. De grootste marineschepen van de Sovjetunie werden daar gebouwd. Wel frappant dat de bevolking met 10 miljoen (!) daalde na het uiteenvallen van de USSR.
Ja, dat was zo ten tijde van de USSR maar het is ondertussen ook al meer dan 30 jaar geleden geleden en ik heb zo wat de indruk dat velen hier in het westen geloven dat de tijd daar sindsdien is blijven stil staan terwijl die daar ongelofelijk capabel volk hebben en met de nodige ondersteuning zeker kunnen wedijveren met ons. (Wat ook zo is voor Polen en andere oost Europese landen trouwens.) Men doet soms alsof dat wat achtergestelde rurale gebieden zijn terwijl daar ook ongelofelijk veel technische kennis zit. Om dan zich af te vragen waarom we die "boeren" daar eigenlijk zo helpen.

Toch een wansmakelijk verlies aan mensenlevens. Elke dag vlees door de molen draaien aan het front en voor wat? Dat doet toch denken aan dezelfde veronachtzaming voor mensenlevens die generaals hadden in WOI aan het Westelijke front. Oude mannen maken hun plannetjes en de jonge mannen worden uiteengereten aan het front.

Het verlies aan Oekraïense zijde moet ook immens zijn, daar niet van.
Het grote verschil tussen beide is dat dat geen keuze is van Oekraïense zijde. Het Kremlin toont hier gewoon aan waarom ze eigenlijk geen plek hebben in de VN.

Toch een wansmakelijk verlies aan mensenlevens. Elke dag vlees door de molen draaien aan het front en voor wat? Dat doet toch denken aan dezelfde veronachtzaming voor mensenlevens die generaals hadden in WOI aan het Westelijke front. Oude mannen maken hun plannetjes en de jonge mannen worden uiteengereten aan het front.

Het verlies aan Oekraïense zijde moet ook immens zijn, daar niet van.

De economische gevolgen van de mobilisatie en de demografische gevolgen van de verliezen en mensen die het land verlaten, zullen gigantisch zijn voor Rusland.

Het grote verschil tussen beide is dat dat geen keuze is van Oekraïense zijde. Het Kremlin toont hier gewoon aan waarom ze eigenlijk geen plek hebben in de VN.
Het systeem van de 5 permanente leden moet in mijn ogen ook op de schop én er moet een manier worden bedacht om grootmachten voor het internationaal gerechtshof te brengen. Oekraïne heeft twee keuzes: zich verzetten in de hoop de Russen te doen terugtrekken of het opgeven en voorgoed afscheid nemen van hun soevereiniteit. Dan worden ze zoals sommige minderheden in China: ze behouden hun eigenheid enkel in functie van folklore.
De economische gevolgen van de mobilisatie en de demografische gevolgen van de verliezen en mensen die het land verlaten, zullen gigantisch zijn voor Rusland.
Rusland gaat allicht door een zéér donker gat moeten kruipen, maar ik hoop dat het land zich onder een ander leiderschap kan herpakken en weer deel kan uitmaken van de internationale gemeenschap. Een beetje zoals Duitsland en Japan dat hebben gedaan na de apocalyps van 1945. Rusland tot pariastaat maken voor meerdere decennia is voor niemand een goed vooruitzicht.

Allez, Poetin zou willen onderhandelen. Ben benieuwd. Dacht in zijn speech van vorige week dat de overwinning zou mogen kosten wat het wou?

Poetin heeft al een aantal keer warm en koud geblazen. Hij zal zeker wel interesse hebben om aan de onderhandelingstafel te komen, maar dan op zijn voorwaarden: Zelensky die de handdoek in de ring gooit en zijn nederlaag toegeeft.

Poetin heeft al een aantal keer warm en koud geblazen. Hij zal zeker wel interesse hebben om aan de onderhandelingstafel te komen, maar dan op zijn voorwaarden: Zelensky die de handdoek in de ring gooit en zijn nederlaag toegeeft.
Ik zag een ander scenario:

Dokter van poetin: sorry meneer president, u bent terminaal.
Poetin: shit, wel dan ga ik nog 1x all in!
Enkele maanden later
Dokter: sorry meneer president, verwisseling van bloedstalen
Poetin: wat?
Dokter: wat?

En nu proberen zijn gezicht te redden.

We weten allemaal dat Poetin pas echt zal onderhandelen als Oekraïne erin slaagt, heel Oekraïne te heroveren, ze aan de poorten staan van de Krim en ze de Krim (wat ook Oekraïne is he), platbombarderen (want de Krim verliezen is de doodsteek voor Poetin).

Ik weet niet of het realistisch is dat Oekraïne daarin slaagt .. maar dat is een andere discussie.

Maar zolang dat niet gebeurt, blijft de oorlog duren. Of de oorlog gaat in een soort patstelling / uitputtingsslag die nog jaren kan duren.

We weten allemaal dat Poetin pas echt zal onderhandelen als Oekraïne erin slaagt, heel Oekraïne te heroveren, ze aan de poorten staan van de Krim en ze de Krim (wat ook Oekraïne is he), platbombarderen (want de Krim verliezen is de doodsteek voor Poetin).

Ik weet niet of het realistisch is dat Oekraïne daarin slaagt .. maar dat is een andere discussie.

Maar zolang dat niet gebeurt, blijft de oorlog duren. Of de oorlog gaat in een soort patstelling / uitputtingsslag die nog jaren kan duren.
Geen idee of er dat zelf nog inzit. Hij is zo all in aan het gaan dat er eigenlijk geen ruimte is voor onderhandelingen. En daarbij, het is vooral Oekraïne die moet willen onderhandelen... Ik begrijp dat het eigenlijk voor hun ook geen optie meer is. De rancune en haat dat daar aan het vormen is zal er eentje zijn van een generatie of 2☹️.

Tijd heelt alle wonden, voel jij nog enige haat tegenover de Duitsers? En wat voor mensonwaardige dingen hebben die allemaal niet uitgestoken😕.
Ik haat Hitler nog steeds. De tijd doet daar niks mee en heelt helemaal niks voor mij tov die specifieke persoon.
Maar ik haat geen Duitsers. Waarom zou ik? Oorlog is oorlog. Vrede is vrede.

Terug
Bovenaan