Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Strelkov is terug van het front en laat weinig heel van hoe Rusland de oorlog aan het voeren is (bron GVA):

Girkin is nu, na twee maanden aan het front, gedesillusioneerd teruggekeerd naar Moskou. In zijn nieuwe post beschrijft hij hoe hij aan den lijve ondervond welke chaos er heerst onder de Russische troepen in Loehansk en Donetsk. Naar eigen zeggen doolde hij er al die tijd maar wat rond. Girkin weidt uit over het verder afbrokkelende moreel van de Russische militairen. Apathie en laksheid overheersen, stelt hij. Zijn ervaring aan het front leidt tot de conclusie dat “de diepste crisis in de strategische planning ooit heerst”.

“De manschappen hebben niet het flauwste idee wat de ultieme strategische doelen van de strijd zijn”, schrijft Girkin. “In het grootste deel van het Russische leger begrijpen officieren en soldaten niet waarvoor ze moeten vechten. Het is een mysterie voor hen wat de overwinning moet inhouden of wanneer de oorlog kan eindigen.” Vervolgens wordt Girkin echt giftig. “De Russische autoriteiten kunnen ook geen klaar doel voor ogen stellen. De manoeuvreerruimte van het Kremlin zou worden beperkt als er duidelijke doelen worden aangeduid.” Elke kleine terreinwinst of een onverwachte verovering kan zo uitgeroepen worden tot een strategische triomf, stelt hij bitter, “als het hen maar goed uitkomt”.

Daartegenoverstaan Oekraïense troepen die duidelijk weten wat ze moeten doen en hun taken uitvoeren, zegt Girkin. Een confrontatie met de “complete passiviteit” van de Russische troepen “doet voor ons het ergste vrezen voor de komende weken”. Het staat volgens de ex-commandant vast dat het offensief van Oekraïne in de winter niet zal “bevriezen”. De bombardementen op de infrastructuur zullen er evenmin voor zorgen dat de burgers en de strijders de moed verliezen. “De soldaten zullen de ellende die hun families wordt aangedaan, willen wreken. Ze zullen nu enkel nog harder en harder vechten tegen de Moskovieten.”

In het verleden werden de vernietigende uithalen van Girkin bekritiseerd door andere ultranationalistische milibloggers. Maar dit keer zetten die allemaal een megafoon op zijn relaas, en wordt zijn geloofwaardigheid als voormalige commandant benadrukt. Ook het Institute for the Study of War (ISW) verwijst naar de post van Girkin. Het duidt volgens het ISW op ongeziene spanningen op de lijn tussen de ultranationalistische achterban en het Kremlin.

Opmerkelijk is dat Kremlin-woordvoerder Peskov zich ook verplicht voelde om geruchten over een nieuwe mobilisatiegolf te weerleggen. Die worden verspreid door zowel de oppositie als de ultranationalisten. Peskov vraagt die stemmen niet te geloven. Het is voor het eerst dat de milibloggers – die een propagandawapen waren voor het Kremlin – zo expliciet worden gelogenstraft. De enige correcte informatie is die van het ministerie van Defensie, benadrukt Peskov.

Maar de Russen die die bron nog geloven, worden stilaan uitzonderingen. Het duidt er volgens het ISW op dat het Kremlin de greep op de communicatie aan het verliezen is. Volgens Kiev komt de volgende mobilisatie in januari of februari, en zou het gaan om 120.000 rekruten. Het Kremlin zal niet anders kunnen, stellen Oekraïense bronnen. Volgens hen verliezen de Russen 600 soldaten per dag.

Ben benieuwd of we nog een nieuw offensief zullen zien van OekraÏne. Denk dat vanaf alles toevriest, men toch ergens snel terug moet oprukken voor de Russen zich compleet ingraven en voldoende troepen kunnen plaatsen om de linie vast te houden.

Ben benieuwd of we nog een nieuw offensief zullen zien van OekraÏne. Denk dat vanaf alles toevriest, men toch ergens snel terug moet oprukken voor de Russen zich compleet ingraven en voldoende troepen kunnen plaatsen om de linie vast te houden.

Stellingen oorlogen en ingraven zijn ook maar dat in tijden van drones en HIMARS. Rusland zit vast in de tactieken van de tweede wereldoorlog...

Is dat zo?

Het blijft één van de efficiëntste manier om een positie te verdedigen en het heeft de afgelopen jaren ook goed dienst gedaan in de Donbas. Je moet maar eens kijken op google maps naar de omgeving rond Donetsk, je ziet er enorm veel loopgraven.

Het is ook geen toeval dat de frontlijn daar grotendeels dezelfde is gebleven. De Oekraïners zitten er verdomd goed ingegraven.
Loopgraven hebben zeker hun nut, alle artillerie, drones en HIMARS ten spijt.

Ze zijn alleen niet zo nuttig voor een invasie, je gaat namelijk niet vooruit.
Zeker niet voor een speciale militaire operatie van 3 dagen.

Ondertussen zijn we 288 dagen ver en ik heb nog steeds geen enkel idee wat Poetin en de Russen bezielt.

Ondertussen zijn we 288 dagen ver en ik heb nog steeds geen enkel idee wat Poetin en de Russen bezielt.
Idem, maar dan in groeiende mate. Ik vrees alleen dat de climax van dit verhaal wel eens lelijk kan zijn, maar ik heb geen idee hoe groot de collateral damage zal zijn. Een implosie en balkanisering van Rusland lijkt me, na een kernoorlog, het slechtste eindspel. Een fluwelen revolutie met als resultaat een liberaaldemocratisch Rusland lijkt me dan weer een naïeve wensdroom.

Idem, maar dan in groeiende mate. Ik vrees alleen dat de climax van dit verhaal wel eens lelijk kan zijn, maar ik heb geen idee hoe groot de collateral damage zal zijn. Een implosie en balkanisering van Rusland lijkt me, na een kernoorlog, het slechtste eindspel. Een fluwelen revolutie met als resultaat een liberaaldemocratisch Rusland lijkt me dan weer een naïeve wensdroom.

Er is een precedent. Noord en Zuid Korea leven nog steeds in staat van oorlog.

Een DMZ zou een optie kunnen zijn. Probleem lijkt me de schaalgroote in dit conflict en waar je die zone dan op de kaart zet...

Als ze Oekraine nu eens hernoemen naar West-Rusland en Rusland dan gewoon Oost-Rusland noemen, maar verder behouden ze wel hun souvereiniteit :oi22:

Deze maand trouwens een interessant topic in de nerdland podcast over AI systemen die heersen in het spelen van Diplomacy, ze zijn zelfs zo goed dat de echte topspelers niet doorhebben dat het bots zijn. En dan gaat het verder ook over hoe AI systemen een uitzichtloos conflict zoals dit op een diplomatische manier zouden kunnen oplossen, via een strategie die een normaal mens nooit zou kunnen of durven bedenken. Intresting :)

Er is een precedent. Noord en Zuid Korea leven nog steeds in staat van oorlog.

Een DMZ zou een optie kunnen zijn. Probleem lijkt me de schaalgroote in dit conflict en waar je die zone dan op de kaart zet...
Lijkt me ook geen ideale uitkomst te zijn, maar op dit moment twijfel ik dat Rusland het nog lang kan uithouden. Volgens de Russische staatsmedia is alles onder controle, maar als je een Strelkov kritiek ziet geven (al is er ongetwijfeld rancune mee gemoeid) op de manier waarop de Russen oorlog voeren is een verdere instorting van het front een mogelijkheid. Een kat maakt rare sprongen in het nauw.

Lijkt me ook geen ideale uitkomst te zijn, maar op dit moment twijfel ik dat Rusland het nog lang kan uithouden. Volgens de Russische staatsmedia is alles onder controle, maar als je een Strelkov kritiek ziet geven (al is er ongetwijfeld rancune mee gemoeid) op de manier waarop de Russen oorlog voeren is een verdere instorting van het front een mogelijkheid. Een kat maakt rare sprongen in het nauw.
Goh, mooi hoor. Als ik zeg dat de Russen het niet lang meer kunnen volhouden, dan is dat niet waar, hebben ze miljoenen soldaten die ze kunnen oproepen.
Maar als een Strelkov dat zegt, is het ineens zo. :p
;)

Goh, mooi hoor. Als ik zeg dat de Russen het niet lang meer kunnen volhouden, dan is dat niet waar, hebben ze miljoenen soldaten die ze kunnen oproepen.
Maar als een Strelkov dat zegt, is het ineens zo. :p
;)
Het staat je vrij om naar het Russische front te gaan om dezelfde conclusies te trekken. :D

Wat volgens mij de kat op het koord kan zetten is een eventuele doorsteek van Oekraïne, al dan niet via Kherson, richting de Krim en Sevastopol. Die haven is absoluut centraal voor Rusland

Blijkbaar een redelijk actieve dag vandaag.
Odesa is deze morgen met Iraanse drones bestookt en zou weken tot maanden zonder elektriciteit kunnen zitten.
Tegelijk heeft Oekraïne met HIMARS aangevallen in de Krim, Melitopol, Kakhovka, Tokmak en Kadiivka. Zowat over het hele front, voornamelijk luchthavens en barakken.
De krimbrug is vanaf vandaag ook gesloten voor zwaar verkeer.

Laatst bewerkt:
Zoals verwacht: Rusland verplaatst zijn bommenwerpers nav de drone aanvallen.

Gaat misschien niet direct aantal aanvallen verminderen, maar voor de rest alleen maar goed:
- moeten dus verder vliegen, dus sneller en meer onderhoud nodig (1 vliegtuig vereist gemakkelijk 10 a 20 uren onderhoud)
- sneller kapot zonder reserve onderdelen

Blijkbaar een redelijk actieve dag vandaag.
Odesa is deze morgen met Iraanse drones bestookt en zou weken tot maanden zonder elektriciteit kunnen zitten.
Tegelijk heeft Oekraïne met HIMARS aangevallen in de Krim, Melitopol, Kakhovka, Tokmak en Kadiivka. Zowat over het hele front, voornamelijk luchthavens en barakken.
De krimbrug is vanaf vandaag ook gesloten voor zwaar verkeer.

Heel smerig spel weer van Rusland. Een miljoen mensen zonder electriciteit zetten in de winter.

Ook alweer een teken dat Rusland wanhopig is / wordt.
Een kat in het nauw maakt rare sprongen.

Waarom? Is dat niet weer uit onze westerse opvatting?

Volgens mij is Rusland helemaal niet wanhopig. Dit is het "HIMARS" moment voor hen. Oekraïne kan de aanvallen niet stoppen en Rusland heeft genoeg raketten om het gehele land plat te leggen wua stroomvoorziening. In de winter gaat het onder min twintig.

Wil je vandaag een volledig transformatorstarion in de Antwerpse haven herstellen of vervangen ben je voor twee jaar vertrokken. Alles wordt op vraag gemaakt.

Oekraïne houdt dit geen twee winters vol en Putin weet dat. Als hij beslist heeft dat de oorlog hem 500,000 dode russen en 5 jaar waard is zit hij prima op schema.

Terug
Bovenaan