Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Wat maakt het uit hoe wij het benoemen?

Oorlogsmisdadigers kunnen vervolgd worden. Rechtstreeks gaat dat geen gevolg hebben als de beklaagden binnen Rusland blijven en Rusland gaat ze niet uitleveren maar je gaat ze wel beperken in hun reizen.
Voor de rest denk ik niet dat het een grote invloed gaat hebben op de beklaagden.

itische infrastructuur raken heeft ook een effect op de oorlogsvoering, inderdaad. Het leger zal zich ook voor een deel moeten toeleggen op civiele bescherming.

Leg eens uit welke militaire waarde een transformatorsubstation in een woonwijk van Lviv heeft.

Je kan die logica ver drijven. Een leger moet ook eten en drinken bijvoorbeeld.

De Russen willen duidelijk de bevolking kraken. In de zomer maakt dat allemaal niet zoveel uit, maar als het tien graden onder nul vriest wordt het moeilijk uit te houden zonder stroom.
Ukraine tells allies it may not be able to recover from more Russian attacks on energy systems

Nu breken zal de Oekraïner toch nog niet denk ik. Toch niet deze winter. Koppigheid en haat t.o.v. van de Rus zal voor volharding zorgen.
Maar als Rusland dit jaren blijft doen.
Nu, tegen dan staat half Oekraïne vol met Westers luchtafweergeschut.

Oorlogsmisdadigers kunnen vervolgd worden. Rechtstreeks gaat dat geen gevolg hebben als de beklaagden binnen Rusland blijven en Rusland gaat ze niet uitleveren maar je gaat ze wel beperken in hun reizen.
Voor de rest denk ik niet dat het een grote invloed gaat hebben op de beklaagden.
Bijkomend zou ontegensprekelijk bewijs van oorlogsmisdaden de druk op Rusland enorm vergroten, China kan zich dan niet comfortabel langs de zijlijn zetten en reageren wanneer het hun past of goed uitkomt.

Dit begrijp ik dus echt niet. Dat die daar dus nu pas, na 8 maanden oorlog, door hebben dat ze voor bijna alle luxe afhankelijk zijn van de rest van de (westerse) wereld.
Hoe kortzichtig en wereldvreemd kan je zijn.

(Sorry voor het hln artikel😉)

Dit begrijp ik dus echt niet. Dat die daar dus nu pas, na 8 maanden oorlog, door hebben dat ze voor bijna alle luxe afhankelijk zijn van de rest van de (westerse) wereld.
Hoe kortzichtig en wereldvreemd kan je zijn.

(Sorry voor het hln artikel😉)

Nu de Russen slaag krijgen durven sommige critici openlijk kritiek geven.
Daarvoor 'dachten' ze dit ook al, alleen durfde niemand het openlijk gewoon zeggen.

Bijkomend zou ontegensprekelijk bewijs van oorlogsmisdaden de druk op Rusland enorm vergroten, China kan zich dan niet comfortabel langs de zijlijn zetten en reageren wanneer het hun past of goed uitkomt.

Rusland heeft nog nooit naar iets gezien, ik zie niet in wat dit er aan zou veranderen.
Er is maar 1 tribunaal dat iets of wat legitiem is dat is die in Den Haag. Elk permanent lid van de VN veiligheidsraad heeft zijn rechter, inclusief Rusland.
Lopende zaken - https://en.wikipedia.org/wiki/Ukraine_v._Russian_Federation_(2022) en https://en.wikipedia.org/wiki/International_Criminal_Court_investigation_in_Ukraine

On 16 March 2022, the court ruled that Russia must "immediately suspend the military operations" in Ukraine, while waiting for the final decision on the case

Op het net circuleert er weer een video met de executie van +-11 soldaten na overgave terwijl ze plat op hun buik liggen. Als dat in de mainstream media geraakt zal er weer een klein bommetje inslaan vermoed ik.

Ik denk dat je vraag eerder zou moeten zijn 'wat maakt het nu nog uit hoe wij het benoemen?'. Want volgens mij maakt dat nu geen hol meer uit, de lijst van oorlogsmisdaden is al gigantisch lang, dit kan er wel nog bij zeker? :unsure:

Oekraïners die Russen executeren. Ik ga de beelden hier niet delen. Iemand die ze wil zien kan ze wel vinden, vermoed ik.
Het hoort bij elke oorlog, maar het is schandalig langs beide kanten. Moesten we ooit uit dit conflict komen hoop ik dat er objectief kan geoordeeld worden want ik denk dat er langs beide kampen vermoedens van oorlogsmisdaden zijn. En dat moet uitgeklaard worden.

Het hoort bij elke oorlog, maar het is schandalig langs beide kanten. Moesten we ooit uit dit conflict komen hoop ik dat er objectief kan geoordeeld worden want ik denk dat er langs beide kampen vermoedens van oorlogsmisdaden zijn. En dat moet uitgeklaard worden.
Het is gewoon een spijtig gebeuren, ongeacht wat sommige Russische militairen hebben gedaan. Overgave is overgave. Of film het dan niet en zet het niet op sociale media. Wees er maar zeker dat dit in Rusland getoond zal worden om de propagandamachine te voeden.

Het is gewoon een spijtig gebeuren, ongeacht wat sommige Russische militairen hebben gedaan. Overgave is overgave. Of film het dan niet en zet het niet op sociale media. Wees er maar zeker dat dit in Rusland getoond zal worden om de propagandamachine te voeden.
Het schaadt ook het imago van Oekraïne als wordt aangetoond dat het filmpje authentiek is. Je kan een parallel trekken tussen Oekraïne vandaag en België in 1914: brave little Belgium dat zich verdedigde tegen de barbaarse Hunnen en veel sympathie kreeg van (al dan niet geallieerde) grootmachten. Het PR-team van Zelensky heeft al een vrij degelijk parcours gereden, maar dit kunnen ze wel missen als kiespijn.

Is in mijn ogen dubieus van het een executie te noemen.

Video 1 toont dronebeelden van een binnenplaats met dode russen op een rij, plus enkele errond verspreid.

Video 2 toont Oekraïense soldaten die een huis omsingelen, op de binnenplaats posities innemen met machinegeweren.
Dan een tiental russen die uit een gebouw komen en op de grond gaan liggen, maar de laatste (zover wij weten, missch. waren het er meer) stormt met zijn geweer getrokken naar buiten en begint onmiddellijk te schieten.
En eindigt met het beeld van een dode Oekraïner.

Je kan hieruit afleiden dat die dat op de grond lagen achteraf geëxecuteerd zijn.
Of dat ze in het kruisvuur omkwamen, aangezien ze tussen de schutter en Oekraïense machinegeweren liggen.
Zonder de volledige beelden ga je nooit zeker zijn hoe ze stierven, maar uit niks blijkt dat ze die mannen wouden doden ..tot er een rambo naar buiten loopt en één van hen doodschiet.
Dit verkopen als een standrechtelijke executie zonder de setting mee te geven is toch pure stemmingmakerij?

Kan links doorsturen in PM als iemand ze zelf wilt zien en oordelen.

Is in mijn ogen dubieus van het een executie te noemen.

Video 1 toont dronebeelden van een binnenplaats met dode russen op een rij, plus enkele errond verspreid.

Video 2 toont Oekraïense soldaten die een huis omsingelen, op de binnenplaats posities innemen met machinegeweren.
Dan een tiental russen die uit een gebouw komen en op de grond gaan liggen, maar de laatste (zover wij weten, missch. waren het er meer) stormt met zijn geweer getrokken naar buiten en begint onmiddellijk te schieten.
En eindigt met het beeld van een dode Oekraïner.

Je kan hieruit afleiden dat die dat op de grond lagen achteraf geëxecuteerd zijn.
Of dat ze in het kruisvuur omkwamen, aangezien ze tussen de schutter en Oekraïense machinegeweren liggen.
Zonder de volledige beelden ga je nooit zeker zijn hoe ze stierven, maar uit niks blijkt dat ze die mannen wouden doden ..tot er een rambo naar buiten loopt en één van hen doodschiet.
Dit verkopen als een standrechtelijke executie zonder de setting mee te geven is toch pure stemmingmakerij?

Kan links doorsturen in PM als iemand ze zelf wilt zien en oordelen.
Ik weet niet. Het is geen spray n pray hé. Als er iemand uit een bepaalde richting komt, wil het niet zeggen dat je gaat sprayen op 180 graden. Al die mannen liggen nog netjes op een rij op de grond.
De beelden zijn er. Ze zullen wel tot het oneindige geanalyseerd worden.

Het is erg om te zeggen, maar zulke zaken zijn toch compleet te verwachten? Bij elke grootschalige oorlog zullen er wel minstens een paar elementen tussen zitten die compleet over de schreef gaan. Zolang dat niet systematisch is en Oekraïne daar gepast op reageert zie ik eigenlijk niet in waarom dat een grote deuk in het imago zou zijn, of waarom het 'PR team' zich ernstig zorgen zou moeten maken.

Natuurlijk zal het gebruikt worden als propaganda in Rusland (en buiten Rusland), maar daar gebruikt men alles als propaganda dus dat is niks nieuws onder de zon.

Ik zeg niet dat dit geen discussie waard is, en als het echt oorlogsmisdaden zijn hoop ik dat die daders flink gestraft worden, maar echt een verrassing kan dit toch niet zijn?

Ik weet niet. Het is geen spray n pray hé. Als er iemand uit een bepaalde richting komt, wil het niet zeggen dat je gaat sprayen op 180 graden. Al die mannen liggen nog netjes op een rij op de grond.
De beelden zijn er. Ze zullen wel tot het oneindige geanalyseerd worden.
Je hebt het ook gezien, daar ligt iemand met een zwaar machinegeweer op een paar meter van de 'gevangenen'.
Dat schiet volautomatisch 700 kogels/minuut af, niet echt iets waar je met een welgemikte kogel tussen de rest doormikt en iemand uitschakelt.
Dan heb je nog de chaos van iemand die begint te schieten, nog niet ontwapende mannen die rechtspringen en willen weglopen..en jij verwacht dat een soldaat niet schiet om zeker niemand "onschuldig" te raken?

Pas op he ,het kan ze gedood zijn na het voorval. Uit wraak ,woede of wat nog.
Kan me inbeelden dat je niet happy bent nadat mensen zich "overgeven" maar je niet waarschuwen dat er nog gewapende schutters achterbleven.
Dat is zeker mis, maar wel begrijpelijker als gewoon mannen tegen de muur zetten en afknallen zonder reden.
Perfidie is een oorlogsmisdaad op zich, oa. : "The feigning of an intent to negotiate under a flag of truce or of a surrender"

En ja ze zullen nog wel geanalyseerd worden en ieder zal zijn gedacht hebben, maar door de setting weg te laten maak je het bewust heel zwart-wit.

Laatst bewerkt:
Het is erg om te zeggen, maar zulke zaken zijn toch compleet te verwachten? Bij elke grootschalige oorlog zullen er wel minstens een paar elementen tussen zitten die compleet over de schreef gaan. Zolang dat niet systematisch is en Oekraïne daar gepast op reageert zie ik eigenlijk niet in waarom dat een grote deuk in het imago zou zijn, of waarom het 'PR team' zich ernstig zorgen zou moeten maken.

Natuurlijk zal het gebruikt worden als propaganda in Rusland (en buiten Rusland), maar daar gebruikt men alles als propaganda dus dat is niks nieuws onder de zon.

Ik zeg niet dat dit geen discussie waard is, en als het echt oorlogsmisdaden zijn hoop ik dat die daders flink gestraft worden, maar echt een verrassing kan dit toch niet zijn?
Oorlogsmisdaden heb je in drie gradaties:

Incidenteel - onvermijdelijk omdat oorlog chaos is en er altijd mensen zijn die ervan profiteren om buiten de lijntjes te kleuren
Structureel - gebrekkige discipline in de commandostructuur geeft de mogelijkheid tot misdaden op grotere schaal
Systematisch - de commandostructuur geeft vrije baan tot grootschalige misdaden door het als een actief beleid te implementeren

Van die laatste is het meest duidelijke voorbeeld het Oostfront in WOII, waar Einsatskommando's en de NKVD op grote schaal executies uitvoerden, waarbij de slachtofferaantallen van de huidige oorlog in Oekraïne verbleken. Japan in Nanjing is ook een "voorbeeld" van een systematische oorlogsmisdaad.

Terug
Bovenaan