Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

't Zou beter in alle rust besproken worden om daarna met een gezamelijke verklaring te komen.
Nu lijken ze te suggereren dat het weldegelijk een Russische raket was en vragen ze onmiddelijke toegang tot NAVO grond, het had op z'n minst anders verwoord kunnen worden.
"Oekraïne is bereid van mee te werken aan het onderzoek en onze data naast elkaar te leggen" ofzo, en liefst dan nog via een officiële weg.
Als je hetgeen leest op de liveblog van VRT wat Zelensky heeft gezegd, komt dat toch niet goed over. RussiaToday zal niet veel werk hebben om hun propagandanieuwsuitzending mee te starten.

Wel akkoord dat Oekraïners mee hetgeen op de site moeten kunnen vaststellen.

Als je hetgeen leest op de liveblog van VRT wat Zelensky heeft gezegd, komt dat toch niet goed over. RussiaToday zal niet veel werk hebben om hun propagandanieuwsuitzending mee te starten.

Wel akkoord dat Oekraïners mee hetgeen op de site moeten kunnen vaststellen.
Hoe ver gaat een S300? 200 tot 400km max? Als de brokstukken van een S300 komen dan zouden ze vanuit Wit-Rusland moeten worden gelanceerd. En voor zover ik heb gelezen heeft er vanuit Wit-Rusland sinds oktober geen lancering meer plaatsgevonden? Anders hadden we dat nu ondertussen wel gehoord, neem ik aan.

Het mag dan lachwekkend zijn, het mag dan een monster/varken zijn, hij IS een diplomaat. Het is van alle tijden, van alle oorlogen en een fundament van het internationaal recht dat je in dialoog gaat met diplomaten eerder dan ze "en passant" op te pakken omdat het een idioot is die idiote dingen zegt. Vooral als je dan ook eens nadenkt wie die man dan moet oppakken, op welke juridische gronden dat zal gebeuren en met welk mandaat dat dan plaats vindt. Kom, je mag wel eens ventileren maar het als een serieuze optie beschouwen om een minister van Buitenlandse Zaken op te pakken "omdat dat goed is" is tegelijkertijd de ideale manier om jezelf in diplomatieke kringen compleet onmogelijk te maken.

Begrijp met niet verkeerd, ik zou Poetin ook het liefst met een enkeltje richting de maan belonen maar zo werkt het dus niet hé.

En wat de raket betreft. Misschien nog even wachten tot duidelijk is (als het ooit al duidelijk wordt) welke raket daar in godsnaam neergevallen is en hoe dat gebeurd is.
Dus ik word best een diplomaat want dan ben ik blijkbaar compleet onschendbaar en kan ik de meest brutale oorlogstaal verkondigen.. 🤔

Kimme, je kan iets doms zeggen uit onwetendheid, maar dit is er ver over. We zitten niet meer in de tijd van het doden/berechten van gezanten in een oorlog. Van diplomaten blijf je in principe af, anders wordt het onmogelijk om iets als de verenigde naties te hebben. Je beseft toch dat Lavrov onlangs op Amerikaans grondgebied kwam? Zelfs dan zullen ze hem en zijn diplomaten ongemoeid gelaten hebben.
Zoals ik al net zei.. als diplomaat kan je je blijkbaar alles permitteren en ben je onschendbaar voor daden en bewoordingen

Zelenski: "Raket in Polen was niet van ons"

De Oekraïense president Volodomir Zelenski blijft erbij dat de explosie in Polen waarbij twee burgers omkwamen, niet werd veroorzaakt door een Oekraïens wapentuig. Daarmee spreekt hij de stelling tegen van Navo-baas Jens Stoltenberg. "Waarschijnlijk ging het om afweergeschut uit Oekraïne", zei Stoltenberg, "maar Rusland draagt de uiteindelijke verantwoordelijkheid". De Oekraïense president spreekt dit nu tegen. "Ik heb geen enkele twijfel dat dit geen raket van ons was", zo zei hij aan het Oekraïense persagentschap Interfax. Hij meent dat de explosie werd veroorzaakt door een Russische raket op basis van rapporten van het Oekraïense leger die hij "niet anders kan dan vertrouwen". Zelenski vindt bovendien dat Oekraïne al toegang had moeten krijgen tot de plaats van de explosie. "Hebben wij het recht om deel uit te maken van het onderzoeksteam? Absoluut."
Oekraïne zegt bewijs te hebben voor "een Russisch spoor", stelt de secretaris van de Nationale Veiligheidsraad, Oleksiy Danilov, op Twitter. Hij zegt het bewijs te willen overhandigen aan zijn Westerse bondgenoten. Ook wil hij weten op basis van welk bewijs sommige landen de conclusie trekken dat de raket afkomstig was uit een Oekraïens afweersysteem.

De Oekraïense president Volodomir Zelenski blijft erbij dat de explosie in Polen waarbij twee burgers omkwamen, niet werd veroorzaakt door een Oekraïens wapentuig. Daarmee spreekt hij de stelling tegen van Navo-baas Jens Stoltenberg. "Waarschijnlijk ging het om afweergeschut uit Oekraïne", zei Stoltenberg, "maar Rusland draagt de uiteindelijke verantwoordelijkheid". De Oekraïense president spreekt dit nu tegen. "Ik heb geen enkele twijfel dat dit geen raket van ons was", zo zei hij aan het Oekraïense persagentschap Interfax. Hij meent dat de explosie werd veroorzaakt door een Russische raket op basis van rapporten van het Oekraïense leger die hij "niet anders kan dan vertrouwen". Zelenski vindt bovendien dat Oekraïne al toegang had moeten krijgen tot de plaats van de explosie. "Hebben wij het recht om deel uit te maken van het onderzoeksteam? Absoluut."
Oekraïne zegt bewijs te hebben voor "een Russisch spoor", stelt de secretaris van de Nationale Veiligheidsraad, Oleksiy Danilov, op Twitter. Hij zegt het bewijs te willen overhandigen aan zijn Westerse bondgenoten. Ook wil hij weten op basis van welk bewijs sommige landen de conclusie trekken dat de raket afkomstig was uit een Oekraïens afweersysteem.

Zelensky verwoordt zichzelf ongelukkig maar deze quote die je aanhaalt maakt daar dan ook handig gebruik van om extra sensatie te creëren.

Onvolledig en andermaal een voorbeeld van het huidige niveau van journalistiek.

Zoals ik al net zei.. als diplomaat kan je je blijkbaar alles permitteren en ben je onschendbaar voor daden en bewoordingen

Diplomaten zijn een ras apart. Dat uit zich in een wansmakelijk schouwspel voor de VN maar evenzeer op lokaal niveau door simpelweg te zeggen "kust mijn kloten" wanneer het op betalen van verkeersboetes aankomt in het gastland. Om over de diplomatieke post nog maar te zwijgen.

Oekraïne en Zelenski beginnen duidelijk sneller te lopen dan ze kunnen. Ik denk dat de Amerikanen veel betere intelligence hebben dan Oekraïne, en het traject van een raket traceren is allesbehalve rocket science ( :)). Satellieten zien alles.
Rare move van Zelenski. Hopelijk bindt hij in vooraleer hij mogelijks Westerse landen bruskeert.

Oekraïne en Zelenski beginnen duidelijk sneller te lopen dan ze kunnen. Ik denk dat de Amerikanen veel betere intelligence hebben dan Oekraïne, en het traject van een raket traceren is allesbehalve rocket science ( :)). Satellieten zien alles.
Rare move van Zelenski. Hopelijk bindt hij in vooraleer hij mogelijks Westerse landen bruskeert.

En ook tegen u zeg ik dat je de toespraak van Zelensky maar half gehoord hebt. En nee het zijn niet de satellieten die voor bewijs zorgen. Maar de radarsystemen in en vooral rond Oekraïne die voor duidelijkheid zorgen.

Als je de minste moeite gedaan had om Zelensky zijn volledige toespraak te beluisteren dan zou je nu niet spreken over "inbinden voor hij tegen westerse schenen schopt." ...zucht

Maar wat wel waar is, is dat president Zelensky in dit geval voorzichtigheid en nuance eventjes overboord gekapt heeft, en dus een strategische fout gemaakt heeft. (De Russen en westerse complottheoristen profiteren.)

even hier opnieuw posten

Deze kerel heeft altijd duidelijke uitleg voor verschillende vragen die gesteld worden bij dit conflict
Geloof ik hem blindelings, mss niet maar zijn uitleg is altijd heel plausibel en hij probeert met alles rekening te houden

Ook de VS durft al eens liegen.

En ondertussen wordt Oekraïne vandaag weer volop bestookt met raketaanvallen..

Nieuwe golf van Russische luchtaanvallen op Oekraïne​

Een nieuwe golf van Russische luchtaanvallen treft donderdagmorgen verscheidene regio's in Oekraïne. Dat hebben de Oekraïense autoriteiten aangekondigd. Er is minstens één gewonde gevallen.
Onder meer in Dnipro en Odessa kwam infrastructuur onder vuur te liggen. In de hoofdstad Kiev onderschepte de Oekraïense luchtafweer twee kruisraketten.

Intussen is in Oekraïne ook de eerste sneeuw gevallen, en dat terwijl het land moet afrekenen met belangrijke stroomonderbrekingen na de Russische aanvallen op energie-infrastructuur. De regionale gouverneur van Kiev waarschuwde er woensdag voor dat de komende week "moeilijk" wordt, met temperaturen die tot tien graden onder het vriespunt kunnen duiken.

En ondertussen wordt Oekraïne vandaag weer volop bestookt met raketaanvallen..

Nieuwe golf van Russische luchtaanvallen op Oekraïne​

Een nieuwe golf van Russische luchtaanvallen treft donderdagmorgen verscheidene regio's in Oekraïne. Dat hebben de Oekraïense autoriteiten aangekondigd. Er is minstens één gewonde gevallen.
Onder meer in Dnipro en Odessa kwam infrastructuur onder vuur te liggen. In de hoofdstad Kiev onderschepte de Oekraïense luchtafweer twee kruisraketten.

Intussen is in Oekraïne ook de eerste sneeuw gevallen, en dat terwijl het land moet afrekenen met belangrijke stroomonderbrekingen na de Russische aanvallen op energie-infrastructuur. De regionale gouverneur van Kiev waarschuwde er woensdag voor dat de komende week "moeilijk" wordt, met temperaturen die tot tien graden onder het vriespunt kunnen duiken.

De Russen willen duidelijk de bevolking kraken. In de zomer maakt dat allemaal niet zoveel uit, maar als het tien graden onder nul vriest wordt het moeilijk uit te houden zonder stroom.

Ik veronderstelde dat het systematisch uitschakelen van de energiebevoorrading onder oorlogsmisdaden valt - maar is dat effectief het geval of kan Rusland eenvoudig motiveren door te stellen dat energie onderdeel is van de oorlogsvoering?

Ik veronderstelde dat het systematisch uitschakelen van de energiebevoorrading onder oorlogsmisdaden valt - maar is dat effectief het geval of kan Rusland eenvoudig motiveren door te stellen dat energie onderdeel is van de oorlogsvoering?
Kritische infrastructuur raken heeft ook een effect op de oorlogsvoering, inderdaad. Het leger zal zich ook voor een deel moeten toeleggen op civiele bescherming.

Kritische infrastructuur raken heeft ook een effect op de oorlogsvoering, inderdaad. Het leger zal zich ook voor een deel moeten toeleggen op civiele bescherming.

Aangezien het met langeafstandsraketten gebeurt zal de effectieve impact op Oekraïnse oorlogsvoering miniem zijn.
Luchtafweer staat nu ook niet dicht bij frontlinie en luchtoverheersing heeft Rusland toch niet.

Als ik het zo lees wordt er door Oekraïne vlug hersteld, hoe lang beide partijen het gaan volhouden weet ik niet maar ik denk dat Rusland vlugger uitgeput zal geraken dan Oekraïne op dat vlak.

Met incident in Polen denk ik dat het aantal luchtafweersystemen gevoelig zal verhoogd worden.

Terug
Bovenaan