Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ik dacht dat eerst ook, maar er zijn analisten die eerder een intensivering verwachten dan een terugvallen van gevechtshandelingen. Oekraïne heeft nu momentum en Rusland is nog altijd op zoek naar een overwinning dat het thuis verkocht kan krijgen. Een inname van Bakhmut bijvoorbeeld. Ik denk ook dat Rusland raketten en drones opspaart om de kritische infrastructuur van Oekraïne te raken, er zijn de laatste tijd opvallend minder aanvallen met drones en raketten - al kan het ook zijn dat liveuamap dat niet altijd weergeeft.Russen & Oekrainers beide langs de oever ingraven , defensieve positie & wachten tot winter gepasseerd is om terug in actie schieten.
My guess
Vergeet niet dat de Russen nog altijd alles in handen hebben wat ze voor februari hadden, + nog eens 3x dezelfde oppervlakte aan land inclusief de landbrug met Mariupol. De voorlopige stand in de oorlog is dus nog altijd serieuze nettowinst voor Rusland. En dat is dan nog als je de rebellerende staten pre-februari ook als 'in handen van Rusland' rekent. Er is dus best nog wel wat waar ze mee kunnen uitpakken.Dat Poetin x of y nooit verkocht krijgt horen we nu al 9maanden.
Kiev opgegeven, Cherson opgegeven, Charkov opgegeven, honderdduizenden extra Russen gemobiliseerd, geen enkel geannexeerd gebied in bezit,....
Poetin krijgt alles verkocht.
Russen & Oekrainers beide langs de oever ingraven , defensieve positie & wachten tot winter gepasseerd is om terug in actie schieten.
My "armchair general" guess
Er zijn berichten dat Oekrainers trachten de Dnjepr over te steken en/of dat rusland verder terugtrekt om "uit het bereik te blijven van artilerie"Russen & Oekrainers beide langs de oever ingraven , defensieve positie & wachten tot winter gepasseerd is om terug in actie schieten.
My "armchair general" guess
Kinburn-schiereiland lijkt me ook niet de meest praktische locatie als springplank voor een grootschalig offensief (weinig bruikbare infrastructuur en natuurgebied), maar het zal de Russische troepen nog meer uitdunnen als ze ook manschappen naar daar moeten sturen.Er zijn berichten dat Oekrainers trachten de Dnjepr over te steken en/of dat rusland verder terugtrekt om "uit het bereik te blijven van artilerie"
Voor de gemakkelijkheid even allemaal reddit berichten maar kom ze ook op andere plaatsen tegen. Situatie op Kinburn schiereiland blijft onduidelijk, maar het feit dat sommige Russische bronnen "bevestigen" dat dit nog onder controle is van Rusland wil m.i. toch zeggen dat er minimum getracht is verder door te stoten door Oekraine.
Afwachten natuurlijk wat er van waar is, maar mij lijkt het tegenovergestelde bezig.
Ze steken de Dnjepr over hoor. De beelden van de voorbije dagen van het resultaat zijn wel niet fraai... Lichamen in stukken gescheurd door artillerie enz. Gemakkelijk zal het niet worden. Lijkt me eerder een suicide missie.Er zijn berichten dat Oekrainers trachten de Dnjepr over te steken en/of dat rusland verder terugtrekt om "uit het bereik te blijven van artilerie"
Voor de gemakkelijkheid even allemaal reddit berichten maar kom ze ook op andere plaatsen tegen. Situatie op Kinburn schiereiland blijft onduidelijk, maar het feit dat sommige Russische bronnen "bevestigen" dat dit nog onder controle is van Rusland wil m.i. toch zeggen dat er minimum getracht is verder door te stoten door Oekraine.
Afwachten natuurlijk wat er van waar is, maar mij lijkt het tegenovergestelde bezig.
Ik dacht dat eerst ook, maar er zijn analisten die eerder een intensivering verwachten dan een terugvallen van gevechtshandelingen. Oekraïne heeft nu momentum en Rusland is nog altijd op zoek naar een overwinning dat het thuis verkocht kan krijgen. Een inname van Bakhmut bijvoorbeeld. Ik denk ook dat Rusland raketten en drones opspaart om de kritische infrastructuur van Oekraïne te raken, er zijn de laatste tijd opvallend minder aanvallen met drones en raketten - al kan het ook zijn dat liveuamap dat niet altijd weergeeft.
Kinburn-schiereiland lijkt me ook niet de meest praktische locatie als springplank voor een grootschalig offensief (weinig bruikbare infrastructuur en natuurgebied), maar het zal de Russische troepen nog meer uitdunnen als ze ook manschappen naar daar moeten sturen.
Vergeet niet dat Rusland troepen bijkrijgt de volgende maanden. Poetin zal er vlees in blijven pompen tot het rood ziet.Als meeste analysten denken dat de 'vrijgekomen' Russische troepen naar de donbas zouden gaan dan lijkt het mij logisch dat Oekraïne druk blijft zetten in Kherson.
Rusland de keuze laten maken : wil je het Krim behouden of wil je Donbas? Aan jou de keuze.
Vergeet niet dat Rusland troepen bijkrijgt de volgende maanden. Poetin zal er vlees in blijven pompen tot het rood ziet.
Tot een bepaalde hoogte. Zolang er troepen blijven komen ook al hebben ze een patatenmes in de hand, houden ze de doorstoot tegen.Kwaliteit boven kwantiteit en dit geldt ook voor troepen.
Materieel staan de Russen nu al ver achter. Qua training troepen en de nodige ervaring staan ze iedere dag een beetje achter op Oekraïne.
En als de hoop was van Poetin dat VS minder leveringen gaat doen na de midterms dan is deze hoop nu ook wel vervlogen.
Tot een bepaalde hoogte. Zolang er troepen blijven komen ook al hebben ze een patatenmes in de hand, houden ze de doorstoot tegen.
Op vlak van materieel staan ze achter maar dat wil niet zeggen dat ze niets hebben. Dat is een foutieve stelling die ze hier in de westerse media maar al te graag blijven verkondigen.
Ja maar volgens dezelfde logica was Rusland al in de zomer vanuit Oekraine verdreven. Ze zitten er nog steeds en ze gaan daar nog een tijd blijven. Wishful thinking.Neen, het is geen WWII meer. De precisie van artillerie (HIMARS), de technologische vooruitgang (drones) en betere kledij maken dat willekeurig veel mensen op een doel afsturen gewoon betekent dat er veel doodgaan.
Komt nog bij dat Oekraïne kan rekenen op de militaire intelligentiediensten van de NAVO en verrassingsaanvallen zijn heel moeilijk te doen.
Logistiek is Rusland trouwens nog altijd een ramp.
Oekraïne is ook een case die voor de VS too big to fail is geworden: er is al 60 miljard dollar aan steun gestuurd naar Oekraïne. Met de Senaat in Democratische handen en een zeer lichte meerderheid voor de Reps in het Huis van Afgevaardigden zal die steun inderdaad niet stoppen, maar tegelijk kan Washington het niet maken dat Oekraïne de oorlog verliest. Afghanistan was al een bodemloze put waarin miljarden dollars werden gestort met wat als resultaat? De Taliban aan de macht. Er zal in de VS wel meer worden gesproken over voorwaardelijke steun of druk worden gelegd op Zelensky om de oorlog te eindigen, maar de steun zal blijven aanhouden tot Poetin de handdoek in de ring gooit. De vraag is hoeveel bloed daarvoor nog moet vloeien en in welke omstandigheden dat zal gebeuren.Kwaliteit boven kwantiteit en dit geldt ook voor troepen.
Materieel staan de Russen nu al ver achter. Qua training troepen en de nodige ervaring staan ze iedere dag een beetje achter op Oekraïne.
En als de hoop was van Poetin dat VS minder leveringen gaat doen na de midterms dan is deze hoop nu ook wel vervlogen.
Dat is misschien hun bedoeling, op dit (waarschijnlijk) beperkt verdedigd stuk een bruggenhoofd uitbouwen. Via Antonovsky brug of Nova Kazkova dam lijkt mij dit zeer moeilijk, via een pontonbrug al helemaal. Als ze het schiereiland kunnen veroveren/behouden kan supply ook relatief vlot van de overkant komen (2km of zo) zonder al te veel risico op Russische artilerie. En als ze het daar kunnen uitbouwen ligt ook de Krim binnen artilerie/HiMars bereik.Kinburn-schiereiland lijkt me ook niet de meest praktische locatie als springplank voor een grootschalig offensief (weinig bruikbare infrastructuur en natuurgebied), maar het zal de Russische troepen nog meer uitdunnen als ze ook manschappen naar daar moeten sturen.
Aan Russische zijde bedoel je dan? Want van Oekraieners aan de andere kant heb ik er nog geen gezien.Ze steken de Dnjepr over hoor. De beelden van de voorbije dagen van het resultaat zijn wel niet fraai... Lichamen in stukken gescheurd door artillerie enz. Gemakkelijk zal het niet worden. Lijkt me eerder een suicide missie.
Oekraïense troepen inderdaad. Die de oversteek doen. Vermoedelijk kleine groepen elitetroepen om een positie in te nemen?Aan Russische zijde bedoel je dan? Want van Oekraieners aan de andere kant heb ik er nog geen gezien.
Oekraïne is ook een case die voor de VS too big to fail is geworden: er is al 60 miljard dollar aan steun gestuurd naar Oekraïne. Met de Senaat in Democratische handen en een zeer lichte meerderheid voor de Reps in het Huis van Afgevaardigden zal die steun inderdaad niet stoppen, maar tegelijk kan Washington het niet maken dat Oekraïne de oorlog verliest. Afghanistan was al een bodemloze put waarin miljarden dollars werden gestort met wat als resultaat? De Taliban aan de macht. Er zal in de VS wel meer worden gesproken over voorwaardelijke steun of druk worden gelegd op Zelensky om de oorlog te eindigen, maar de steun zal blijven aanhouden tot Poetin de handdoek in de ring gooit. De vraag is hoeveel bloed daarvoor nog moet vloeien en in welke omstandigheden dat zal gebeuren.
Herstelbetalingen van Moskou aan Kiev zie ik dan ook enkel gebeuren met een post-Poetin Rusland, tenzij hij dat ook verkocht krijgt aan zijn achterban.

Zal op een jaar tijd toch 10% zijn van het budget, wat aanzienlijk is. Bijkomend probleem is dat Europese voorraden amper iets voorstellen, de Amerikaanse voorraden van bepaalde systemen toch aan het slinken zijn en dat nieuwe productie erop is gericht de Amerikaanse voorraad op peil te houden én Oekraïne bevoorraad te krijgen. Niet dat ik verwacht dat Duitsland en België naar het Russische front trekken (like in the good ol' days), maar Europa staat er toch wel weer belabberd bij door zo extreem afhankelijk te zijn van de Amerikaanse defensie. Mocht de republikeinse Red Wave een feit zijn geweest bij de midterms waren we misschien weer wakker geschoten zoals in de tijd dat Trump aan de macht was die terecht opmerkingen maakte over ons gebrekkige engagement naar de NAVO toe (al ben ik zelf geen voorstander van de NAVO), maar onder Biden is het weer de EU dat als een sweet summer child slaapt terwijl Washington de lakens uitdeelt.Jaarlijkse defensiebudget VS is 768 miljard euro.
De onvoorwaardelijk geven gaat mss verminderen maar qua budget is er nog ruimte. Als ze dan nog Rusland willen dwingen om herstelbetalingen te doen ook al is het via bevroren Russische tegoeden in buitenland dan valt die 60 miljard al bij al nog mee![]()
Zal op een jaar tijd toch 10% zijn van het budget, wat aanzienlijk is. Bijkomend probleem is dat Europese voorraden amper iets voorstellen, de Amerikaanse voorraden van bepaalde systemen toch aan het slinken zijn en dat nieuwe productie erop is gericht de Amerikaanse voorraad op peil te houden én Oekraïne bevoorraad te krijgen. Niet dat ik verwacht dat Duitsland en België naar het Russische front trekken (like in the good ol' days), maar Europa staat er toch wel weer belabberd bij door zo extreem afhankelijk te zijn van de Amerikaanse defensie. Mocht de republikeinse Red Wave een feit zijn geweest bij de midterms waren we misschien weer wakker geschoten zoals in de tijd dat Trump aan de macht was die terecht opmerkingen maakte over ons gebrekkige engagement naar de NAVO toe (al ben ik zelf geen voorstander van de NAVO), maar onder Biden is het weer de EU dat als een sweet summer child slaapt terwijl Washington de lakens uitdeelt.