Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Zonder twijfel een oorlogsmisdaad

Het kan ook niet anders. Je kan die logica tot in het oneindige uitrekken. De aanvallen gebeuren ook op honderden kilometers van het front. Er is weinig strategische waarde aan de vernietiging van een transformatorstation in een woonwijk van Lviv.
Elektriciteits infrastructuur staat daar niet opgelijst. Ook in lviv zal er bvb wel luchtafweer staan, zal het leger aanwezig zijn en zullen aanvoerlijnen doorlopen. Ik denk nu ook wel dat dat niet de reden van de aanvallen is maar het is niet zo dat elektriciteitsinfrastructuur een automatische no go is. Er is een aparte vermelding voor een verbod op aanvallen op nucleaire installaties en dammen en zelfs daar is het enkel niet toegelaten als de impact op de bevolking te extreem zou zijn.

Elektriciteits infrastructuur staat daar niet opgelijst. Ook in lviv zal er bvb wel luchtafweer staan, zal het leger aanwezig zijn en zullen aanvoerlijnen doorlopen. Ik denk nu ook wel dat dat niet de reden van de aanvallen is maar het is niet zo dat elektriciteitsinfrastructuur een automatische no go is. Er is een aparte vermelding voor een verbod op aanvallen op nucleaire installaties en dammen en zelfs daar is het enkel niet toegelaten als de impact op de bevolking te extreem zou zijn.

Elektriciteitsinfrastructuur vernietigen in een land waar hoofdzakelijk op elektriciteit verwarmd wordt en waar een continentaal klimaat heerst in de winter is wel degelijk infrastructuur vernietigen die indispensable is voor het overleven van die bevolking.

Oh maar ik maak mij ook niet druk over onze fictieve rupsen die onze wegen kapot zouden rijden.
Ik maak mij wel druk dat we hier altijd maar spreken over samenwerkingen allerhande maar dat we het wel zo regelen dat een leger op geen enkele manier kan manoeuvreren in dit land.

Zou uiteraard het beeld van "de oorlog" zijn, Franse en Spaanse tanks die onderweg zijn naar het front en zich dan vastrijden op de Antwerpse ring. Of een munitietrein die stilstaat in de haven van Zeebrugge omdat men niet voldoende locomotieven heeft.

Na eerder burgers te vragen van Kherson te evacueren lijken ze nu verplicht te worden.
Met het recent aangekondigde krijgsrecht in die regio zou het wel is onder dreiging van geweren kunnen gebeuren.
Surovikin zei een paar dagen terug ook dat alle burgers "veilig vervoerd en in het hervestigings programma van Rusland opgenomen worden".

Vrees echt dat ze die dam gaan opblazen zodra de meeste van hun troepen naar de linkeroever verplaatst zijn.
Al hoop'k dat gewoon drama is om te bevolking te overtuigen.

edit : Stafchef v. Hongarije zegt ondertussen dat ze Finland en Zweden hun NATO applicatie gaan goedkeuren.
Dus enkel Turkije zou dan nog akkoord moeten gaan en daar doen de Zweden en Finnen alles voor om het gedaan te krijgen.

edit2 : Internet is weggevallen in Kherson

Laatst bewerkt:
Of gewoon pech? Ik zou eens graag het verschil willen zien tussen crashes van Westerse toestellen tegenover Russische toestellen. Regelmatig crasht ook een F-35, héél abnormaal is dat niet.

Dan moet je relatieve cijfers bekijken. Regelmatig zegt in die context niets.

Dan moet je relatieve cijfers bekijken. Regelmatig zegt in die context niets.
Volgens Wikipedia zijn 11 SU-30MKI's gecrasht tussen 2000 en 2019 en een tiental F-35's. Voor de "gewone" SU-30MK kan ik maar twee incidenten terugvinden.

Maar dat is Wikipedia en ik weet niet in hoeverre dat allemaal betrouwbaar is, uiteraard. Belangrijke disclaimer, dus.

Volgens Wikipedia zijn 11 SU-30MKI's gecrasht tussen 2000 en 2019 en een tiental F-35's. Voor de "gewone" SU-30MK kan ik maar twee incidenten terugvinden.

Maar dat is Wikipedia en ik weet niet in hoeverre dat allemaal betrouwbaar is, uiteraard. Belangrijke disclaimer, dus.
Lijkt me betrouwbaarder, 6 write-offs en 2 beschadigd sinds 2007.

Die crash zou volgens eerste berichten een gloednieuwe Su-30SM2 zijn die een testvlucht onderging, Su-30 fabriek is in Irkoetsk.
Beide piloten zouden ook overleden zijn. Wat zeer pijnlijk is, testpiloten zijn de allerbeste die een land heeft.

Zijn vandaag 2 redelijk crazy clips uitgekomen.
Aanval op een loopgraaf met een tank en infanterie. Taal die ze gebruiken is cringe, maar het is dan ook een propaganda video van het Georgische legioen.
En een POV video van een Su-25 die deze zomer neergeschoten is.

Lijkt me betrouwbaarder, 6 write-offs en 2 beschadigd sinds 2007.

Die crash zou volgens eerste berichten een gloednieuwe Su-30SM2 zijn die een testvlucht onderging, Su-30 fabriek is in Irkoetsk.
Beide piloten zouden ook overleden zijn. Wat zeer pijnlijk is, testpiloten zijn de allerbeste die een land heeft.

Zijn vandaag 2 redelijk crazy clips uitgekomen.
Aanval op een loopgraaf met een tank en infanterie. Taal die ze gebruiken is cringe, maar het is dan ook een propaganda video van het Georgische legioen.
En een POV video van een Su-25 die deze zomer neergeschoten is.

Ook wel indrukwekkende video.

BM-30 Smerch / Vilkha?
Net even ge-googled, afhankelijk van de warhead bevatten die individuele raketten 150-260kg explosieven. :oink:
Ter vergelijking de HIMARS heeft raketten met een warhead van 91kg.

Ik ben al jaren een fervente speler van de combat mission-reeks. Met enige regelmaat lees ik ook bepaalde threads op hun forum en zo ben ik op de website van InformNapalm uitgekomen. InformNapalm is een organisatie bestaande uit vrijwilligers die OSINT (open source intelligence) onderzoeken doen van actuele conflicten. Zij gebruiken dus informatie die vrij te vinden is via allerlei kanalen om analyses te maken over specifieke onderwerpen.

Artikel over hoe verschillende bedrijven uit de EU handel dreven en blijven drijven via shell-companies. Veelal leveren die bedrijven materialen of machines die rechtstreekse invloed hebben op de Russische oorlogsmachine.
https://informnapalm.org/en/how-com...ssia-circumvent-sanctions-to-produce-weapons/

Artikel over false-flag operatie van het Russisch leger.
https://informnapalm.org/en/russian...the-russia-occupied-territory-osint-evidence/

Dit is één van de vele artikels die men heeft gepubliceerd waarin men leden van gevechtseenheden die actief zijn/waren in Oekraïne identificeert.
https://informnapalm.org/en/servicemen_of_417th_battalion/

Eigenlijk is het waanzinnig wat je vandaag de dag allemaal kan vinden op het internet. Ik ga nu bepaalde fora meer volgen want de zaken die je daar op kan vinden zijn geweldig. Artikels over Russische verkenningen voor de aanvang van de oorlog waarbij SIGING vliegtuigen gewoon Oekraïense luchtruim invlogen, hoe troepen van de LPR en DPR 24 uur voor de invasie de opdracht kregen om radiostilte te houden en hun gsm uit te schakelen zodat electronic warfare installaties op Russisch grondgebied konden zoeken naar communicatie-centra en grote concentraties aan gsm-toestellen, en nog zo'n zaken.

Enkele weken geleden maakten de Russen melding van grote verdedigingswerken die werden opgezet om veroverde gebieden te verdedigen.
Propaganda filmpje
Blijkt dus dat die voornamelijk gebieden die reeds bezet waren voor de invasie verdedigen en dat is niemand opgevallen
Bovendien lijken die enorme verdedigingslinies toch niet zo enorm en bovendien zouden die "dragons teeth" anti tank obstakels zodanig weinig wegen (en bovendien niet verankerd zijn) waardoor zij dus moeiteloos opzij kunnen worden geschoven door tanks.

Laatst bewerkt:
BM-30 Smerch / Vilkha?
Net even ge-googled, afhankelijk van de warhead bevatten die individuele raketten 150-260kg explosieven. :oink:
Ter vergelijking de HIMARS heeft raketten met een warhead van 91kg.

Maar wat is de kans om het doel te treffen daarmee? HIMARS plaatst die raket door het raampje van de commandobunker.

Maar wat is de kans om het doel te treffen daarmee? HIMARS plaatst die raket door het raampje van de commandobunker.
Volgens de info die ik online kan vinden is de "Circular Error Probable" (CEP), dus het gebied waarin 50% van de munitie terecht zou komen, 10-30m. Het is niet helemaal duidelijk of dit over de "domme" versie gaat of de GPS gestuurde versie.

De kill-radius van een 155mm projectiel afgevuurd door pakweg de PzH2000 of de M777 ligt op ongeveer 50m en de injury-radius op 155m.
bron
Voor zover ik kan vinden lijken deze beide dezelfde standaard 155mm munitie af te schieten. Het gewicht van de volledige shell is 43,2kg dus warhead is een beetje minder maar dat zal niet veel verschillen denk ik. Als je dat dan vergelijkt met de 300mm van de BM-30 lijkt mij dat het weinig uitmaakt als je een paar meter mist met een warhead van 250kg. 😅

CEP van 10m in de praktijk:

Zelfs de unitary warheads die men momenteel gebruikt zijn waanzinnig krachtig en die zijn al een plek minder effectief dan de DPICM die men gebruikte tijdens de golfoorlog. Een radius van 200m waarin je alle soft-targets kapotmaakt. Als je een batterij van 6 houwitsers een beetje verdeeld over het front kan je met een schot even een kilometer van het front kapot schieten. Als men weet dat artillery in beide wereldoorlogen verantwoordelijk was voor 50-60% van alle slachtoffers (gewond en gedood) dan wil ik niet weten wat moderne artillery met al zijn attributen vandaag de dag zou kunnen aanrichten.

late edit: wereldoorlogen ipv oorlogen

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan