Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Rusland is ontmaskerd: het gevreesde leger blijkt een Potemkinleger te zijn en zal vermoedelijk voor lange tijd geen bedreiging vormen voor de NAVO, maar het land heeft nog altijd duizenden actieve kernkoppen. Het verschil met Taiwan is dat je een eiland moeilijker kan bevoorraden als China een blokkade opwerpt en dan ga je wél een rechtstreekse confrontatie moeten aangaan.

Er staat wat op til in Kherson. Dam bij Khakova zou beschadigd zijn door beschietingen en volgens sommige bronnen willen de Russen 60K bewoners van Kherson evacueren (klassieke USSR-volksverhuizing?). Een herovering van Kherson zou wel een sluitstuk kunnen zijn van het offensief van Oekraïne, ik weet niet of ze nadien de Dnjepr gaan oversteken maar als ze een bruggenhoofd kunnen uitbouwen ... waarom niet?

Die Russen en pro-russen hebben blijkbaar een fameuze nazi-fobie.. hoeveel keer hebben ze dat nu al gezegd in al die maanden sinds het begin van de inval?

Is dat in Rusland zo diepgeworteld en een soort trauma overblijfsel uit WOII die Nazi uitspraken?

Russische tv hun praatpunten over Kherson :
-4/1 in de minderheid
-Bevoorrading is afgesneden ( geen nieuws ,maar mogelijk de hoofdreden voor de evacuatie? Als je 50000 burgers minder van eten, drinken en verwarming moet voorzien kan je je leger langer rechthouden.)
-Volgende 2 maanden gaan ze nog terrein verliezen (dit zeiden ze een maand geleden al, dus ondertussen 3 crisis maanden?)
-NATO NATO NATO, zowel training als wapens.
- Goeie kans op gebruik van chemische wapens en overstromingen (natuurlijk door de "nazi's")
-Oekraïne gaat Kherson plat bombarderen, net zoals Mariupol (ik vraag me dan af waarom Kherson nog heel is na 8 maanden binnen artillerie bereik te zijn)
-Hoe hebben we dit niet zien aankomen??

Die Russen en pro-russen hebben blijkbaar een fameuze nazi-fobie.. hoeveel keer hebben ze dat nu al gezegd in al die maanden sinds het begin van de inval?

Is dat in Rusland zo diepgeworteld en een soort trauma overblijfsel uit WOII die Nazi uitspraken?
Dat is, in mijn mening, gegroeid uit hun V-day vieringen.
Hun oorlog tegen Duitsland is altijd een bron van trots, pijn(de USSR heeft echt wel afgezien) en nationalisme geweest.
Tijdens de Poetin-jaren is dat dan geëvolueerd naar "Iedereen die niet met Rusland akkoord gaat is een Nazi" en meer en meer versterkt.
Het geeft hun een duidelijke vijand en is makkelijk om op TV te herhalen... Er zijn overal Nazi's en wij moeten ons land verdedigen, net zoals onze voorvaders!

Russische tv hun praatpunten over Kherson :
-4/1 in de minderheid
-Bevoorrading is afgesneden ( geen nieuws ,maar mogelijk de hoofdreden voor de evacuatie? Als je 50000 burgers minder van eten, drinken en verwarming moet voorzien kan je je leger langer rechthouden.)
-Volgende 2 maanden gaan ze nog terrein verliezen (dit zeiden ze een maand geleden al, dus ondertussen 3 crisis maanden?)
-NATO NATO NATO, zowel training als wapens.
- Goeie kans op gebruik van chemische wapens en overstromingen (natuurlijk door de "nazi's")
-Oekraïne gaat Kherson plat bombarderen, net zoals Mariupol (ik vraag me dan af waarom Kherson nog heel is na 8 maanden binnen artillerie bereik te zijn)
-Hoe hebben we dit niet zien aankomen??

Amai, wat een (grotendeels) eerlijk interview.
Spijtig dat we het antwoord op de laatste vraag niet te zien krijgen.

Amai, wat een (grotendeels) eerlijk interview.
Spijtig dat we het antwoord op de laatste vraag niet te zien krijgen.
Ik hoop dat er na de oorlog een ontluisterend boek zal verschijnen over wat er werkelijk gaande was in het Kremlin voor, tijdens en na de oorlog. Hoe die informatiestromen gemanipuleerd werden (want autocraten hebben graag jaknikkers), verkeerd geïnterpreteerd en dan omgezet naar de verkeerde handelingen. We hebben er nu enkel het gissen naar.

Net op het nieuws: veel Zweedse flitspalen gestolen, men vermoed door Russen om de camera's te hergebruiken in drones.

Is ook wel nodig want Oekraïne heeft al 223 Iraanse drones neergeschoten en kan er al 90% van uit de lucht schieten.
Ik vermoed dat het is zoals bij veel nieuwe wapens: eerst zijn ze effectief, maar dan leert men hoe ze aan te pakken, ontwikkelt met nieuwe taktieken en daalt de effectiviteit.

Net op het nieuws: veel Zweedse flitspalen gestolen, men vermoed door Russen om de camera's te hergebruiken in drones.

Is ook wel nodig want Oekraïne heeft al 223 Iraanse drones neergeschoten en kan er al 90% van uit de lucht schieten.
Ik vermoed dat het is zoals bij veel nieuwe wapens: eerst zijn ze effectief, maar dan leert men hoe ze aan te pakken, ontwikkelt met nieuwe taktieken en daalt de effectiviteit.

Traag en luid dusja er moeten manieren zijn om die uit de lucht te halen.
Argumenten hier over de kost van een raket of kogel etc in verhouding met kost van de drone vergeten enkel de kost van de schade door drone erbij te rekenen. Hoeveel kost de schade niet om alles te herstellen en bv enkele uren zonder elektriciteit te zitten?

"“Bij kernaanval op het Westen is de eerste atoombom voor ons”: inlichtingenexpert schetst somber beeld voor ons land"

Plus artikel maar de laatste paragraaf vond ik wel het delen waard.
Het moet beter, zegt Lasoen. “Want zoals het nu is, is het ronduit zielig. Voor heel Europa overigens. Poetin doet zijn goesting. Je hoeft geen historicus te zijn om de parallellen te zien met 1938, toen Hitler Tsjechoslovakije annexeerde. Een jaar later stond hij in Polen en iets daarna hier bij ons. Poetin stopt heus niet in Oekraïne.”Tenzij de geruchten waar zijn. Verschillende media – niet van de minsten – en niet nader genoemde goed ingelichte bronnen menen te weten dat Poetin zwaar ziek is. “Het is waar”, zegt Lasoen. Poetin heeft prostaatkanker, een zware vorm. Het gaat echt niet goed met hem. Dat is iets wat bij inlichtingendiensten is geweten, en ik heb het ook via externe bronnen, die heel betrouwbaar zijn. Zijn dagen zijn geteld.”

Laatste zin is cruciaal : de vraag is als het algemeen geweten is bij inlichtingendiensten dan gaan er rond Poetin ook genoeg weten.
Gaan ze meegaan in een eventuele waanzin om gebruik van kernwapens te gebruiken?
Ik neig naar neen, Poetin gaat de gevolgen er niet meer van dragen maar de machthebbers rond hem wel.

Nu beeld ik mij Poetin in die 's avonds, zwaar onder de pijnstillers met een zak ijs op zijn klokkenspel, naar TV aan het kijken is met een sadistische glimlach.
Spijtig om te zeggen van een medemens maar hij kan niet snel genoeg naar de geschiedenisboekjes verwezen worden voor mij. (En dan hopen dat de Russen de oorlog effectief moe zijn, wat allesbehalve zeker is..)

Verder iemand zin in een boswandeling?

' Is ook een beetje makkelijk om met het inzicht van vandaag kritiek te geven over toenaderingen tot Rusland de afgelopen 20 jaar. Als we Rusland al 20 jaar lang als een paria weg hadden gezet, zou er misschien nog een pak meer escalatie zijn. Tussen Frankrijk, Engeland en Duitsland is het na honderden jaren oorlog ook goedgekomen door wat meer diplomatie en handel te drijven. Het is mijns inziens niet meer dan logisch dat de verwachting was dat dit ook voor Rusland zou werken.

' Is ook een beetje makkelijk om met het inzicht van vandaag kritiek te geven over toenaderingen tot Rusland de afgelopen 20 jaar. Als we Rusland al 20 jaar lang als een paria weg hadden gezet, zou er misschien nog een pak meer escalatie zijn. Tussen Frankrijk, Engeland en Duitsland is het na honderden jaren oorlog ook goedgekomen door wat meer diplomatie en handel te drijven. Het is mijns inziens niet meer dan logisch dat de verwachting was dat dit ook voor Rusland zou werken.

Kunnen we kritiek hebben over het beleid van vandaag?
Negatief advies van zowat alle Duitse instellingen en de Europese comissie, maar Scholz probeert het toch door te duwen.

Inderdaad.
De hoop was dat economische toenadering en samenwerking er voor zou zorgen dat Rusland nooit zoiets zou doen.
En laten we wel zijn: geen enkele weldenkende, en goed geïnformeerde persoon zou in de plaats van Rusland dit doen. Deze oorlog is het einde van Rusland. Al leggen ze nu alle wapens neer en trekken ze zich terug achter hun grenzen, dan nog is de schade aanzienlijk voor Rusland, op korte en lange termijn.
De grootste fout is dat we niet veel harder hebben gereageerd na MH17 en de inval in de Krim. Nu dacht Putin dat hij met alles zou wegkomen, mede door de slechte intel die hij kreeg van eigen diensten.

God en Klein Pierke weet dat het gaat om Iraanse drones, maar we gaan het toch lekker ontkennen. Dat is toch absurd? Hoe kan je dat met een afgestreken gezicht zeggen zonder de slappe lach te krijgen?

Whoops, vergeten dat zijn microfoon al opstond.

Ondertussen gevaarlijk spel van de Russen.
Edit : zoals @NemesisBE zegt is dit in september gebeurd, vandaag pas bevestigd.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan