Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Laatst dat ik heb gelezen was dat Poetin duidelijk maakte dat Nordstream 2 klaar is om gas te leveren aan Europa. Ik interpreteer dat als een soort wanhoop om toch meer gas te leveren om zo meer inkomsten te hebben.
De gigantische economische verwevenheid van de moderne grootmachten werd dacht ik vaak als argument aangehaald waarom we geen (wereld)oorlog meer gingen krijgen, al blijkt dat natuurlijk niet te kloppen. En China heeft dat spel zeer goed gespeeld natuurlijk.

Die staten willen natuurlijk solidaire compensatie van de EU.
Lijkt mij logisch dat je niet zomaar uw eigen economie decimeert voor beslissingen die door allen samen gedragen moeten worden.

Had je nu werkelijk verwacht dat een politicus op zo'n moment gaat zeggen "We gaan de op 2 na hardst mogelijke sancties nemen!" :thinking:

Uit datzelfde artikel

The Antwerp World Diamond Centre said sanctions would take away some 30% of business and benefit rival trade hubs, adding clients should be allowed to decide for themselves if they wanted Russian gems.

Though Belgium was expected to lift its veto this time, diamonds are set to remain outside the sanctions package again, diplomats familiar with the discussions said.

“Frankly, it’s ridiculous; the economic impact this would have on Belgium is nothing compared to what some other member states are ready to endure,” a second EU diplomat said about the decision.

En wederom ontspringen de diamanten in Antwerpen de dans. De Croo steekt nogmaals de broek af voor, ja, voor wie eigenlijk?

China indderdaad ook maar Rusland en Amerika hebben een lange geschiedenis die wel al een tijdje terug gaat.
Met de grootste stommiteit van Rusland zijnde de verkoop van Alaska. Mocht dat nog altijd in Russische handen zijn zag de wereld er een tikje anders uit.

En neen, Poetin heeft geen interesse om Russische minderheden in Alaska te gaan beschermen.

Kherson had 300.000 inwoners voor de invasie eerder dit jaar, en volgens een census in 2001 (toen er nog 350.000 mensen woonden) was ongeveer 20% van Russische afkomst.
50-60.000 mensen die evacueren zou dus gerust vrijwillig kunnen zijn wegens Rusland-sympathieen, of gewoon angst voor de nakende belegering. In Marioepol stierven er ook tienduizenden burgers, en hoewel die grotendeels door Russische raketten om het leven kwamen, kan ik me inbeelden dat dat momenteel niet als eerste door veel bewoners hun hoofd gaat.

Hoop dat het bij evacuatie van russen en pro-russen blijft.
Generaal Surovikin was gisteren bezig dat de Oekraïners de dam in Nova Khahovka willen opblazen en zo heel de regio onder water zetten en er eventueel 'ondenkbare maatregelen' moeten genomen worden.
't Zou me niet verbazen als ze die zelf opblazen net voor UA Kherson inneemt, of erger, één of ander vuil wapen inzet.

Hoop dat het bij evacuatie van russen en pro-russen blijft.
Generaal Surovikin was gisteren bezig dat de Oekraïners de dam in Nova Khahovka willen opblazen en zo heel de regio onder water zetten en er eventueel 'ondenkbare maatregelen' moeten genomen worden.
't Zou me niet verbazen als ze die zelf opblazen net voor UA Kherson inneemt, of erger, één of ander vuil wapen inzet.
Als Kherson dreigt te vallen kan dat inderdaad wel gebeuren. Als de Oekraïeners de Dnjepr oversteken wordt het wel eens heel heikel, want dan dreigt de Krim afgesneden te worden.

Van liveuamap

an hour ago
source
Occupation authorities started to dump water at Kakhovska dam, warning about possible flooding downstream
22501969_0.jpg

Inventief: Oekraïne heeft early warning system opgezet voor drones met app voor burgers:

Heb wat filmpjes gezien dat men vanop straat de drones probeert neer te halen met mitrailleurs. Niet met veel succes lijkt het.
Maar ik vraag me af of men geen schutters op daken van gebouwen kan zetten. Klein doelwit, dus moeilijk te raken, maar aan de andere kan ook weer wel traag, luidruchtig en kwetsbaar. Dus misschien toch wel mogelijk?

De VS zou het Phalanx-systeem kunnen sturen, maar dat is duur en je kan er geen duizenden opsturen om alle kritische infrastructuur te beschermen. Die Iraanse drones zijn zéér goedkoop en worden in zwermen gestuurd, dus wordt het al snel een kostelijke zaak om 10 raketten van 100.000 dollar af te vuren om die uit de lucht te halen. Dan kan je beter jammers sturen aangezien die drones aangestuurd worden met GPS, maar geeft ook geen 100% garantie.

Er wordt gewerkt aan onderscheppingsdrones om zo'n zelfmoorddrones te onderscheppen, denk aan een FPV-drone met een springlading in.
Die dingen zijn goedkoop, snel en met genoeg springstof kan je de andere drone zijn munitie in de lucht tot ontploffing brengen.
Binnen 5-10 jaar zie ik die lanceren als ze bv. een specifiek motorgeluid detecteren en zelfstandig de andere drone aanvallen.

Voelt alsof we terug in WO I zijn waar vliegtuigen voor het eerst gebruikt werden en hun ontwikkeling 'ontplofte'.
Je hebt al wingman-drones ,drones die door bommenwerpers gelanceerd worden, enz enz.
Leve de vooruitgang, zolang je geen burger of voetsoldaat bent in oorlogsgebied!

Er wordt gewerkt aan onderscheppingsdrones om zo'n zelfmoorddrones te onderscheppen, denk aan een FPV-drone met een springlading in.
Die dingen zijn goedkoop, snel en met genoeg springstof kan je de andere drone zijn munitie in de lucht tot ontploffing brengen.
Binnen 5-10 jaar zie ik die lanceren als ze bv. een specifiek motorgeluid detecteren en zelfstandig de andere drone aanvallen.

Voelt alsof we terug in WO I zijn waar vliegtuigen voor het eerst gebruikt werden en hun ontwikkeling 'ontplofte'.
Je hebt al wingman-drones ,drones die door bommenwerpers gelanceerd worden, enz enz.
Leve de vooruitgang, zolang je geen burger of voetsoldaat bent in oorlogsgebied!
Rusland en de VS zijn ook al aan het experimenteren met drones als aanvulling op hun fifth of sixth gen fighters, waarbij de piloot een "intelligente zwerm" kan aansturen. We gaan zeker meer drones zien in de toekomst en die peperdure wapensystemen zoals de Iron Dome gaan serieus getest worden, want er is sowieso een verzadigingspunt. Dat geldt ook voor raketaanvallen: je kan er maar zoveel uit de lucht halen, maar er zullen er altijd doorkomen. Kruisraketten zijn uiteraard peperduur, maar net zoals bij MIRVS kunnen die dan vergezeld worden van voldoende decoys die de klappen kunnen opvangen of misschien zelfs gericht op zoek kunnen gaan naar luchtafweerraketten.

Laatst bewerkt:
Mja dan blijft toch zo'n CIWS/CRAM zoals Phalanx over als beste alternatief momenteel? Het systeem zelf is mogelijk dan wel duur, maar de kogels niet.
Een AA raket voor 1 drone neer te halen werkt goed, maar is gewoon overkill qua kostprijs per raket.
Mss mogelijk voor Ukraine dat Gepard of Shilka's gebruikt kunnen worden voor die drones neer te halen? (Tenminste als die hun radars dat kunnen detecteren).

Mja dan blijft toch zo'n CIWS/CRAM zoals Phalanx over als beste alternatief momenteel? Het systeem zelf is mogelijk dan wel duur, maar de kogels niet.
Een AA raket voor 1 drone neer te halen werkt goed, maar is gewoon overkill qua kostprijs per raket.
Mss mogelijk voor Ukraine dat Gepard of Shilka's gebruikt kunnen worden voor die drones neer te halen? (Tenminste als die hun radars dat kunnen detecteren).
De kogels kosten 15-30 dollar per stuk, maar zo'n systeem schiet er wel tot 6000 per minuut (!). 180.000 dollar voor een minuutje schieten, maar die schieten natuurlijk in korte bursts van een aantal seconden. Die drones detecteren is niet zo evident, want een Phalanx is daar niet voor gemaakt. En zoals je zelf aangeeft kost een luchtafweerraket veel geld. 1 enkele Patriotraket kost 3 miljoen dollar (!).

CRAM is een extreem duur wapensysteem wat bovendien niet echt ontworpen is voor het verdedigen vraag een groot doelgebied. De bedoeling van CRAM is eigenlijk om een aircraft carrier te verdedigen als wapen van de laatste kans.

Hier kan je zien hoe CRAM in Baghdad kleine raketten niet kan tegenhouden.

Zalig:

Het aantal defecte componenten voor elektronica zou sinds de invasie in Oekraïne zijn gestegen van twee naar veertig procent, zo meldt de op basis van anonieme bronnen uit de Russische techindustrie.

Xi Jinpin: Hey Poetin kan je Oekraïne binnenvallen, dat zijn daar mietjes en den oorlog gaat binnen 3 dagen voorbij zijn!
Poetin: OK!
Xi Jinpin: Oei dat lukt zo te zien niet zo goed, ik ga nog wat wachten om Taiwan aan te vallen ..

Poetin: Ik zit in de shit! Krijg ik nog wat chips aub?
Xi Jinpin: Ja natuurlijk, hier 100 vrachtwagens vol met (paprika) chips tegen een goedkoop prijsje!

Ik lach er nu mee, maar eigenlijk is Poetin toch gewoon de ideale schoonzoon van Xi Jinpin. Niet?

Xi Jinpin: Hey Poetin kan je Oekraïne binnenvallen, dat zijn daar mietjes en den oorlog gaat binnen 3 dagen voorbij zijn!
Poetin: OK!
Xi Jinpin: Oei dat lukt zo te zien niet zo goed, ik ga nog wat wachten om Taiwan aan te vallen ..

Poetin: Ik zit in de shit! Krijg ik nog wat chips aub?
Xi Jinpin: Ja natuurlijk, hier 100 vrachtwagens vol met (paprika) chips tegen een goedkoop prijsje!

Ik lach er nu mee, maar eigenlijk is Poetin toch gewoon de ideale schoonzoon van Xi Jinpin. Niet?
Tsja, Putin vecht volgens hem tegen de Westerse dominantie. Terwijl hij zichzelf vrijwillig overgeeft aan de opkomende Chinese. Alleen zal die heel wat minder geduldig en toegeefelijk zijn. Niks gaan de Russen nog te zeggen hebben.

Terug
Bovenaan