Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Didier zit in een parking in Kiev. Misschien kan hij bij zijn terugkeer De Croo eens een schup onder zijn kloten geven als die het weer heeft over moeilijke sancties wanneer er jobs op het spel staan.

1qj7kdkjzxs91.jpg

Didier zit in een parking in Kiev. Misschien kan hij bij zijn terugkeer De Croo eens een schup onder zijn kloten geven als die het weer heeft over moeilijke sancties wanneer er jobs op het spel staan.

1qj7kdkjzxs91.jpg
Ze hadden nog tijd om tapijten op de tafel te leggen. Zo erg is het daar precies niet dan.

Van de DS liveblog:

Rusland lanceert succesvol navigatiesatelliet​

Van op de ruimtehaven Plessetsk in het noorden van Rusland vertrok om 04.52 uur een Sojoez-2.1b draagraket met een baaninjector van het type Fregat. Die zette een navigatiesatelliet van het type Glonass-K op het geplande tijdstip in de vooropgestelde baan af.
Glonass is de Russische tegenhanger van het Amerikaanse GPS, het Europese Galileo en het Chinese Beidou. De controle over de satellieten ligt bij het Russisch leger.
Kan Oekraïne geen antisatellietraketten krijgen van de VS? :unsure: Andersom: Rusland heeft zelf beschikking over middelen om satellieten uit te schakelen, maar het lijkt me niet zo eenvoudig om Starlink uit te schakelen.

Van de DS liveblog:

Kan Oekraïne geen antisatellietraketten krijgen van de VS? :unsure: Andersom: Rusland heeft zelf beschikking over middelen om satellieten uit te schakelen, maar het lijkt me niet zo eenvoudig om Starlink uit te schakelen.

Zou toch wel een enorme escalatie zijn vanuit gelijk welke partij om Amerikaanse of Russische satellieten uit de lucht te halen.

Trouwens veel efficiënter om de grondstations uit te schakelen dan de satelliet. De Starlink-grondstations zijn makkelijk te detecteren als ze aan staan.

1qj7kdkjzxs91.jpg
Ik krijg spontaan het gevoel dat er een toernooi wiezen gaat beginnen.
Vreemd sfeertje op die foto.

Van de DS liveblog:

StarLink uitschakelen door satellieten neer te schieten is een onmogelijke taak. Veel te veel satellieten en SpaceX lanceert er meer dan iemand anders kan behalen. (Of het zou met een niet-bestaande technologie moeten zijn zoals lasers op de grond)
Software aanvallen lijkt me dan zonniger, maar dat is de Russen nog niet gelukt.
Een satelliet van het Glonass netwerk uitschakelen lijkt me vrij nutteloos. Er zullen nog wel andere zijn die die regio afdekken, kost veel resources van Oekraïne en zou bij mijn weten de eerste satelliet zijn die door een vijandelijke macht wordt neergehaald, dus serieuze escalatie.

Zou toch wel een enorme escalatie zijn vanuit gelijk welke partij om Amerikaanse of Russische satellieten uit de lucht te halen.

Trouwens veel efficiënter om de grondstations uit te schakelen dan de satelliet. De Starlink-grondstations zijn makkelijk te detecteren als ze aan staan.
10k Starlink terminals in Oekraïne. Begin er maar eens aan.

Dat Poetin wel zou reageren was wel te verwachten. En deze aanvallen zijn ook voorbeelden van zinloos geweld. Maar niet reageren, kon hij ook niet doen. Brengt ons wel niet dichter naar vrede toe, integendeel. Ondenkbaar eigenlijk dat er ooit vrede komt, of dat beide staten binnen 5 jaar nog naast elkaar kunnen leven. Denk eerder dat dit aan het uitgroeien is tot een nieuw bevroren conflict zoals bij de Koreaanse oorlog, met eventueel een gedemilitariseerde zone in de Donbass, tenzij Oekraïne de Russen volledig kan verdrijven, maar dan nog zie ik het niet helemaal veranderen als er niet iets structureels verandert. Kan onmogelijk nog een goede verstandhouding tussen het westen en Rusland op korte termijn terugkeren, laat staan met Oekraïne.

Tijd voor het Westen om Oekraïne vliegtuigen met deftige raketten te geven en lange afstand afweerraketten zodat ze de bommenwerpers die de raketten lanceren uit lucht kunnen schieten.
Gooi er ineens ook nog wat anti-scheepswapens bij zodat de Russische subs uitgeschakeld kunnen worden.

Tijd voor het Westen om Oekraïne vliegtuigen met deftige raketten te geven en lange afstand afweerraketten zodat ze de bommenwerpers die de raketten lanceren uit lucht kunnen schieten.
Gooi er ineens ook nog wat anti-scheepswapens bij zodat de Russische subs uitgeschakeld kunnen worden.
Wapens tegen Onderzeeërs kan je vergeten om twee redenen;

1. Rusland heeft atoom onderzeeërs die zowel een nucleaire reactor als nucleaire wapens aan boord hebben.

2. Zou een risico vormen voor de Amerikaanse onderzeeërs in de Zwarte Zee

Stiekem een patriot luchtafweersysteem of 3 naar Oekraïne sturen.

Wapens tegen Onderzeeërs kan je vergeten om twee redenen;

1. Rusland heeft atoom onderzeeërs die zowel een nucleaire reactor als nucleaire wapens aan boord hebben.

2. Zou een risico vormen voor de Amerikaanse onderzeeërs in de Zwarte Zee
Er zijn geen Russische atoomonderzeeërs in de Zwarte Zee.

Terug
Bovenaan