Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Ik zie die levende persoon niet. (en het is geen onwil)
een blinddoek en vastgebonden zijn op grainy beelden. Een lijk vastbinden zorgt ervoor dat de armen niet flapperen en de benen niet flapperen bij het naar beneden gooien, dat kan gewoon procedure zijn.

Beelden van een put (geen graf. Een hol in de grond) vol lijken, waar nog terloops een lichaam met de handen achter de rug gebonden en geblinddoekt wordt ingegooid.

Conclusie? Gewoon procedure

Shit zeg.

Ik ben er zeker van dat Putin in februari een akkoord uit de brand had kunnen slepen in de stijl van
  • Krim en toenmalige bezette gebieden worden officieel Russisch grondgebied
  • Oekraïne wordt erkend als onafhankelijke staat, en kan lid van de EU worden
  • misschien zelfs nog enkele andere dingen die hij zou bedongen kunnen hebben
Nu staat hij inderdaad nergens. Maar het menselijke verlies deert hem volgens mij gewoon niet. Soldaten die hij de meat grinder instuurt, dat is volgens mij het minste van zijn zorgen.

Ik ben ook van dat idee. Zeker Krim als Russisch in ruil voor terugtrekking uit de Donbass en erkenning van Oekraïne als potentieel EU-lidstaat, had hij eruit kunnen slepen, ben ik ook zeker van. Hij staat gewoon nergens nu. En met al die burgerlijke doden en dit leed is de goodwill van de andere partij ook volledig weg nu. Nu de Krim als annexatie van Rusland in een mogelijk vredesakkoord, is ondenkbaar. Kan je het de Oekraïners kwalijk nemen als ze neen zeggen. Ik niet, ze zouden groot gelijk hebben. Zij hebben veel verloren door deze Russische agressie waarbij vele onschuldigen stierven.

Als alternatief gewoon het hele conflict doen laten bevriezen had ook wellicht tot op termijn geleid dat de gebieden zo Russisch waren dat de andere partij er nooit aanspraak op zouden kunnen maken. Oekraïne of het westen zou nooit Rusland direct militair aanvallen om die gebieden terug te veroveren. Het is ook ondenkbaar dat beide Korea's ooit verenigen (het kan wel nog), maar er is ook een andere identiteit tussen beide gebieden. Hetzelfde geldt voor Duitsland, dat nu wel verenigd is. Maar Oost-Duitsland (voormalig DDR) is compleet anders dan West-Duitsland: economisch, politiek en op religieus vlak).

Litouwen kreeg ooit de kans om het oblast Kaliningrad te krijgen, en men heeft het 2 keer geweigerd, tijdens USSR tijdperk en ook na val van USSR dacht ik (?). Omdat men redeneerde dat zo een grote hoeveelheid Russen in hun land zou zorgen voor onstabiliteit van Litouwen.

Ik geloof toch dat Oekraiene bij de eu niet echt hetgeen is wat poetin wou, meer nog, imo is dat de grote reden waarom hij de oorlog gestart heeft, om te beletten dat nog een ex sovjet staat aanschuurt bij het westen.

Ik geloof toch dat Oekraiene bij de eu niet echt hetgeen is wat poetin wou, meer nog, imo is dat de grote reden waarom hij de oorlog gestart heeft, om te beletten dat nog een ex sovjet staat aanschuurt bij het westen.
Ja klopt, anders zou hij Kiev niet aanvallen. Maar dat was onvermijdelijk, de enige manier waarop Poetin het tracht te doen is door stukjes grondgebied te veroveren zodat een land niet volledig in controle van zijn grondgebied is, wat een vereiste is van EU-toelating normaalgezien.

Op dat vlak staat hij ook niet verder natuurlijk, hij heeft het tegenovergestelde bereikt van wat hij trachtte te bereiken als dat het motief is. Oekraïne is meer Europees-gezinder dan ooit tevoren. In tal van andere Oost-Europese landen zal de houding naar Rusland toe ook vijandiger zijn. NAVO wordt uitgebreid met twee nieuwe lidstaten. En de EU / NAVO zal wellicht lidstaten krijgen die als ze lidstaat in spe zijn ook al de status v. bescherming krijgen. En de wereld is vijandiger dan ooit tegen de Russen. Alle propagandapogingen hebben niets uitgehaald. De feiten spreken voor zich.

Uiteindelijk kan je ook niet alles willen. Je moet realistisch zijn. Pick your battles. Rusland was nooit realistisch. Het heeft hun eigen status fors overschat, alsook de staat van het leger en de moedwilligheid alsook motivatie van zijn eigen legers om te vechten, alsook de Oekraïnse wil onderschat. Hoe je dat kon doen, is mij een vraagteken. Wellicht zodanig gefocust op hun eigen propaganda dat Oekraïne geen natie is, dat ze zelf in hun eigen propaganda geloofden en de realiteit niet onder ogen meer zagen.

Ja klopt, anders zou hij Kiev niet aanvallen. Maar dat was onvermijdelijk, de enige manier waarop Poetin het tracht te doen is door stukjes grondgebied te veroveren zodat een land niet volledig in controle van zijn grondgebied is, wat een vereiste is van EU-toelating normaalgezien.

Op dat vlak staat hij ook niet verder natuurlijk, hij heeft het tegenovergestelde bereikt van wat hij trachtte te bereiken als dat het motief is. Oekraïne is meer Europees-gezinder dan ooit tevoren. In tal van andere Oost-Europese landen zal de houding naar Rusland toe ook vijandiger zijn. NAVO wordt uitgebreid met twee nieuwe lidstaten. En de EU / NAVO zal wellicht lidstaten krijgen die als ze lidstaat in spe zijn ook al de status v. bescherming krijgen. En de wereld is vijandiger dan ooit tegen de Russen. Alle propagandapogingen hebben niets uitgehaald. De feiten spreken voor zich.
Akkoord hoor maar imo is het achteraf wat simpel om te doen alsof poetin in februari veel beter gewoon onderhandeld had ipv oorlog te voeren. De overgrote meerderheid van de wereld had nooit geloofd dat de zaken gingen lopen zoals we het nu zien. Zo'n uitspraken zijn toch wat captain hindsight.

Beelden van een put (geen graf. Een hol in de grond) vol lijken, waar nog terloops een lichaam met de handen achter de rug gebonden en geblinddoekt wordt ingegooid.

Conclusie? Gewoon procedure

Shit zeg.
Er is een verschil tussen kan procedure zijn en conclusie = procedure.
Kunnen we een open mind houden en niet alles wat we zien van Russisiche kant defacto wreedaardigheden noemen?
Er gebeuren genoeg duidelijke wreedaardigheden.

Akkoord hoor maar imo is het achteraf wat simpel om te doen alsof poetin in februari veel beter gewoon onderhandeld had ipv oorlog te voeren. De overgrote meerderheid van de wereld had nooit geloofd dat de zaken gingen lopen zoals we het nu zien. Zo'n uitspraken zijn toch wat captain hindsight.
Dat klopt, maar denken dat je een oorlog in Oekraïne zonder al te veel problemen zou winnen, is ook naïef natuurlijk. Het is duidelijk dat men het verzet van de Oekraïners onderschat heeft en de capaciteiten van hun eigen leger overschat.

Uiteraard beschuldigt Poetin Oekraïne voor de aanslag op de Krim-brug.. Zijn Veiligheidsraad en de legertop worden morgen samen geroepen.. wordt vervolgd...

Uiteraard beschuldigt Poetin Oekraïne voor de aanslag op de Krim-brug.. Zijn Veiligheidsraad en de legertop worden morgen samen geroepen.. wordt vervolgd...

Zou ie in de dagen erna de langverwachte oorlogsverklaring geven?
In Oekraïense kringen wordt meer en meer verwacht dat Wit-Rusland zich uiteindelijk toch in de oorlog gaat mengen.
Er zijn meerdere treinen met tanks gespot, Shahed-136 drones die er toekomen, Wit-Russen die beweren dat Oekraïne een aanval voorbereid, geruchten dat bruggen opgeblazen worden,...

En als Rusland verklaart dat het aangevallen wordt en daardoor in oorlog is, is Wit-Rusland volgens artikel 4 van hun CSTO technisch gezien verplicht om militair in te grijpen.

Laatst bewerkt:
Weer mooi wat whataboutisme in de thread de laatste tijd. Je moet er maar tijd voor vinden denk ik dan.

Ondertussen lopen in Oekraïne elke dag opnieuw burgers PTSD op. Ziehier een schrijnend voorbeeld. Nogmaals. Dit is op drie uur vliegen van uw deur.

Podcast met een kinderpsychiater over oorlogstrauma. (+-maand oud)
Hij praat oa. over behandelingsmethodes en algemene manieren om met menselijk trauma om te gaan.
Het luisteren waard als je interesse in psychologie hebt.

Lukashenko wilt hier toch absoluut niet in verwikkeld geraken. Die hebben de DNR en LNR zelfs nooit erkend denk ik.

En de CSTO lijkt mij toch voornamelijk een lege doos te zijn, niet?

Zou ie in de dagen erna de langverwachte oorlogsverklaring geven?
In Oekraïense kringen wordt meer en meer verwacht dat Wit-Rusland zich uiteindelijk toch in de oorlog gaat mengen.
Er zijn meerdere treinen met tanks gespot, Shahed-136 drones die er toekomen, Wit-Russen die beweren dat Oekraïne een aanval voorbereid, geruchten dat bruggen opgeblazen worden,...

En als Rusland verklaart dat het aangevallen wordt en daardoor in oorlog is, is Wit-Rusland volgens artikel 4 van hun CSTO technisch gezien verplicht om militair in te grijpen.
Oekraïne heeft dat weeral vakkundig aangepakt door ongeveer alle bruggen naar Belarus op te blazen en wegen te ondermijnen:

Loekasjenko ziet ook met lede ogen aan dat Putin zijn greep aant verliezen is. Die wil geen russische omelet maken met al zijn eieren.

De vergelding lijkt van start te zijn gegaan: drie raketinslagen in Kiev alsook explosies gemeld in Dnipro, Ternipol, Zhytomyr, Khmelnytskyi, ...

De vergelding lijkt van start te zijn gegaan: drie raketinslagen in Kiev alsook explosies gemeld in Dnipro, Ternipol, Zhytomyr, Khmelnytskyi, ...
Enerzijds moest Rusland stevig reageren (spierbalgerol), anderzijds is dit weer een groot arsenaal aan bommen en raketten, die ze beter nuttiger besteden en die nu niet meer kunnen gebruikt worden voor betere doeleinden. (alle ja tov Rusland toch)

Ondertussen al 12 ontploffingen gemeld in Kyiv alleen al. De luchtaanvallen blijven doorgaan, zowat in het hele land. Ik word hier zo moedeloos van.

Ik zie op bericht dat ze ook een glazen brug hebben vernield, is echt puur toeristische brug, zelf nog twee jaar geleden nog over gewandeld. Pure willekeur.

Terug
Bovenaan