Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Neen Putin moet je inderdaad niet geloven, want een week voordien zei hij expliciet dat Oekraine nooit een echte staat was.

En uit dat statement van het Kremlin:
The President of Russia made a point of noting that the Russian Armed Forces do not threaten civilians and do not target civilian facilities.
Alstublieft!
Hoeveel raketten zijn er ondertussen al op apartementsgebouwen terechtgekomen?
Hoeveel burgers zijn er al ontvoerd, verkracht en vermoord?
Putin moet je nooit geloven.

Je moet toch op vakantie geweest zijn in februari en maart 2022 om ondertussen niet te weten dat het 100% zeker de bedoeling was om Oekraïne compleet te annexeren?

Het was een expliciet stated doel van Putin, Oekraïne had geen bestaansrecht, de Oekraïense identiteit wordt uitgeroeid.
Daarnaast was US en UK intelligence die later geshared werd (en waarvan de eerdere info 100% correct bleek) duidelijk dat het doel was om zo snel mogelijk Kiev in te nemen, om zo snel de regering te onthoofden en de Oekraïense weerstand te breken.
Daarna zouden referenda komen om zo Oekraïne volledig in te lijven.
Niets van dit alles werd ooit ontkend door Rusland.

Kherson werd ingenomen omdat lokale leiders omgekocht waren door Rusland, en de verdediging dus compleet ontoereikend was.
Dit was 1 van de redenen dat het hoofd van de Oekraïense security services (SBU) ontslagen werd een maand na de inval.

Er is exact 0% kans dat het mislukken van de noordelijke aanval een afleidingsmaneuver was.
Donbas en Krim en andere gebieden in het zuiden en oosten met significante Russische minderheden waren al lang een gevoelige kwestie (cfr. Collapse van Vladislav M. Zubok), over annexatie van de rest van Oekraïne en met name vooral in het Westen zoals Lviv waar je amper tot geen Russische minderheden hebt ... nee. Ik geloof wel dat Poetin graag een unie wil tussen Moskou, Kiev en Minsk - de "broedervolkeren". De Russische Eenheidsstaat, zoals dat nu al bestaat met Wit-Rusland waarvan Loekasjenko de voorzitter is. De facto komt dat inderdaad neer op een marionet die naar de pijpen danst van een imperialistisch Moskou. Daar ga ik niet flauw over doen.

Mocht Rusland Kiev hebben bezet denk ik niet dat zij daar een volksreferendum hadden georganiseerd om de annexatie bij Rusland aan te vragen, maar dat gaan we nooit weten.

Je leest dat de nordstream 1&2 niet zo ver van de nieuwe pijpleiding tussen Polen en Denemarken ligt. Stel je voor dat ze de verkeerde leiding zouden gesaboteerd hebben :D

Je leest dat de nordstream 1&2 niet zo ver van de nieuwe pijpleiding tussen Polen en Denemarken ligt. Stel je voor dat ze de verkeerde leiding zouden gesaboteerd hebben :D
Mocht het toch Rusland zijn dan is er waarschijnlijk iemand op dit moment die ver weg van alle ramen moet blijven. 2 keer verkeerd gegokt :unsure:

Stel u voor :LOL:

Ik blijf wel met wat vragen zitten (en ik geef toe dat ik zelf geen moeite gedaan heb om antwoorden te vinden.)

Vooral:

Is het niet veel te riskant RU zijnde om in de Baltische Zee onopgemerkt zo'n operatie uit te voeren? Als mogelijk antwoord op eigen vraag: Ze testen vaak EU responsen uit met vluchten dus mss deden/doen ze dat ook onder water en zijn de resultaten daar positief voor hun? (onopgemerkt blijven dus.)

Edit: Voor de duidelijkheid ik geloof niet dat dit het werk is van eender wie behalve Rusland.

Laatst bewerkt:
angst stoken, de prijs de hoogte instuwen, laten zien dat het hen menens is en dat ze geen schrik hebben van het westen en tevens ook als signaal aan ons dat we hen moeten laten doen omdat ze anders ook onze interne energievoorziening kunnen ruïneren zelfs al nemen we het niet van hen af.

angst stoken, de prijs de hoogte instuwen, laten zien dat het hen menens is en dat ze geen schrik hebben van het westen en tevens ook als signaal aan ons dat we hen moeten laten doen omdat ze anders ook onze interne energievoorziening kunnen ruïneren zelfs al nemen we het niet van hen af.
Ik zie het eerder de USA doen. Kwestie van hun LNG export te bestendigen voor het volgende decennium.

Ik zie het eerder de USA doen. Kwestie van hun LNG export te bestendigen voor het volgende decennium.

Wat voor hun een "beetje" winst zou betekenen met als risico dat heel de EU zich razend maakt en de NAVO op barsten komt te staan? Lijkt mij echt NIHIL kans. Kosten baten analyse vriendschap.

En decennium? Duurt nu ook echt geen 10 jaar om die pijpleiding te repareren hoor.

Ik praat nu uit mijn gat maar dat is misschien 3 jaar winst voor US terwijl ze al quasi zeker kunnen zijn dat 1 jaar ongeacht wat Nord Stream toch al niets ging leveren?

Nah, no way.

Wat voor hun een "beetje" winst zou betekenen met als risico dat heel de EU zich razend maakt en de NAVO op barsten komt te staan? Lijkt mij echt NIHIL kans. Kosten baten analyse vriendschap.

En decennium? Duurt nu ook echt geen 10 jaar om die pijpleiding te repareren hoor.

Ik praat nu uit mijn gat maar dat is misschien 3 jaar winst voor US terwijl ze al quasi zeker kunnen zijn dat 1 jaar ongeacht wat Nord Stream toch al niets ging leveren?

Nah, no way.
Had ergens gehoord dat als het binnen enkele dagen niet hersteld zou worden, het permanent onbruikbaar wordt.

Waarom zou RU een pijplijn opblazen als ze gewoon de kraan kunnen dichtdraaien?
False flag attack en verwarring zaaien?
Gewoon weigeren te leveren is contractbreuk van Gazprom zijn kant Je kunt namelijk niet tot in het oneindige zaken blijven uitvinden die in panne zijn gevallen als 'excuus' waarom ze NS1 niet terug opstarten.
Nu is het serieus naar de klote en trekken ze misschien zelfs nog een dikke verzekeringspremie er boven op.

Jaja.

De Amerikaanse zender CNN meldt intussen op basis van bronnen binnen de Europese inlichtingendiensten dat Russische marineschepen maandag en dinsdag in de buurt van de gaspijpleidingen Nord Stream 1 en 2 zijn gesignaleerd.

Zeg @Avondland, hoe zou het nog zijn met die schijnreferenda?

Mijn 2 crackpot theorieën voor vandaag.

-Nordstream
We denken in het westen dat alles wat Putin doet of zegt naar ons gericht is, maar het meeste is voor de interne markt.
In dat opzicht zie ik het opblazen van die pijpleidingen, een zeer duidelijk signaal v. Putin aan zijn oligarchen en elite.
Alle banden met Europa, leterlijk en figuurlijk, doorknippen. We gaan naar een oorlogseconomie en jullie gaan daarin mee, willen of niet.
Als 10 gas-CEO's uit het raam gooien niet duidelijk genoeg was is dit het misschien wel, jullie geld en fabrieken ZULLEN voor Rusland werken.
En vergeet jullie droom maar van snelle vrede of europese inkomsten.
Zowel hun oorlogsbloggers als alle TV-kanalen zijn al een paar weken aan zeggen dat de oligarchen in de pas moeten lopen en hun geld in de oorlog moeten steken.

-Drones
Die Shahed-136 zijn verdomd irritant maar ze doen weinig structurele schade.
Hier en daar een SAM-installatie of opslagplaats maar niet te vergelijken met HIMARS of kruisraketten.
Vrees dat ze die nu vooral gebruiken om terreur te blijven zaaien en Oekraïne te dwingen om zoveel mogelijk luchtafweer bloot te geven en munitie op te gebruiken.
Laatste weken gebruikt Rusland zeer weinig kruisraketten maar vooral die drones => Ik verwacht binnenkort een massale aanval op Oekraïense infrastructuur. Nadat hun satellieten genoeg info hebben en al hun onderzeeërs, schepen en bommenwerpers gestockeerd zijn.
Mogelijk kort na de annexering of "gewoon" bij de eerste serieuze koude prik.

-Bonus
Lyman valt voor de week over is.

Jaja.

Zeg @Avondland, hoe zou het nog zijn met die schijnreferenda?

Russian ships routinely operate in the area, according to one Danish military official, who emphasized that the presence of the ships doesn’t necessarily indicate that Russia caused the damage.

“We see them every week,” this person said. “Russian activities in the Baltic Sea have increased in recent years. They’re quite often testing our awareness – both at sea and in the air.”

Russian ships routinely operate in the area, according to one Danish military official, who emphasized that the presence of the ships doesn’t necessarily indicate that Russia caused the damage.

“We see them every week,” this person said. “Russian activities in the Baltic Sea have increased in recent years. They’re quite often testing our awareness – both at sea and in the air.”
Ze zien hen vaak in de Baltische Zee, nu in de nabijheid van de lek.

@Forumgebruiker
Volgende week annexatie, de schijnreferenda zijn georganiseerd als legitimatiemiddel.
Naar het schijnt zou het Kremlin het nog willen uitstellen omdat het gewenst effect zou uitblijven:
We zullen het morgen of volgende week wel zien.
In ieder geval heeft niemand in het Westen of Oekraïne hun woorden aangepast na de dreigende taal van Rusland.
Oekraïne zal gewoon blijven aanvallen om die gebieden te heroveren (voor zover het strategisch en tactisch kan en het weer het toe laat).
Geen enkele Westerse leider heeft gezegd: "oei, nu menen ze het precies wel serieus met hun nukes dreiging, dan zullen we maar inbinden".

Terug
Bovenaan