Wat dan?
Een onderzeese, niet super belangrijke internetkabel bvb.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Wat dan?
Een onderzeese, niet super belangrijke internetkabel bvb.
Bedankt voor de toelichting, had het daarnet ook gelezen. Ik had gelezen dat wanneer de lijn in dienst is er zo'n 200bar op staat en nu wanneer er geen transport is ze op 100bar gehouden wordt, of beter, werd. Een 48 duimer op 200bar, 4cm 'schedule', scary shit![]()
Veel bubbels, los van het bubbeltje van Radek Sikorski.
Neen, dat is effectief aardgas in de leiding. Het is gas dat er wordt ingepompt om genoeg druk te creëren om transport mogelijk te maken. Zelfde heb je met stockages van gas: daar pompen ze een gigantische hoeveelheid 'cushion gas' in om genoeg druk te creëren om injectie en withdrawal te kunnen garanderen.
Ken de exacte cijfers niet hoeveel druk (en dus gas) er nog op de NS pijpleidingen zat, en of alle secties zo'n drukverlies hebben gezien, maar ga er maar van uit dat er voor meer dan een miljard euro aan gas is ontsnapt. We gaan sowieso spreken over een paar TWh.
Ligt 60 à 70 meter diep, dus maar 6 à 7 barg druk langs buiten dus dat is niet extreem veel maar zo'n leiding is daar blijkbaar wel voor voorzien door enerzijds verstevigingsringen en anderzijds door een laag beton van enkele centimeters dik (ik dacht ergens 14cm gelezen te hebben).Wordt dat ook niet vooral op druk gehouden zodat de pijpleiding niet onder de druk van de zee begeeft? Of ligt die niet diep genoeg daarvoor?
Wordt dat ook niet vooral op druk gehouden zodat de pijpleiding niet onder de druk van de zee begeeft? Of ligt die niet diep genoeg daarvoor?
edit: net een artikel gezien dat er effectief gas in de pijpleidingen zat. I stand corrected.
Ter aanvulling, de uitleg van iemand andersGhoh, wat is de druk op 1000 meter, 100 bar? Als de druk in de pijpleiding zelf oploopt tot 200 bar dan zal 100 bar externe druk geen probleem vormen. Die leidingen worden ook gelegd op de zeebodem om pas later opgevuld te worden met gas, dus sowieso liggen ze even 'leeg' in de diepte. Grootste gevaar lijkt mij zuurstof en corrosie.
Je kan dat echt niet vergelijken met de buizen die je hier bij wegenwerken ziet liggen. Als ik me goed herinner dan staan de hoofdleidingen in België rond de 80 bar. De interconnector verbinding met de UK op 150 bar.
Ik heb cushion gas er gewoon bijgenomen omdat het concept van 'verloren gas' (i.e. gas dat je gaat gebruiken om een installatie op druk te krijgen, maar wat je commercieel gezien nooit meer kan recupereren) wel ingeburgerd is in de energiesector. Dat is gewoon een deel van de opstartkost.
We spreken hier ook over enorm grote hoeveelheden gas (zoals ik zei: aan de huidige marktprijs waarschijnlijk meer dan een miljard euro aan aardgas). Je zou al gigantische hoeveelheden stikstof nodig hebben om dat soort buizen op zo'n druk te krijgen, en als je effectief aardgas zou willen vloeien zou je die stikstof dan weer uit de buizen moeten krijgen (want er mag nooit stikstof bij de eindklant terechtkomen natuurlijk).

Schrijnend wie zou er nog goesting hebben om te gaan vechten.
![]()
Rusland helpt taliban aan eerste grote internationale handelsdeal
Rusland heeft de taliban aan hun eerste grote internationale handelsdeal voor Afghanistan geholpen sinds hun machtsovername vorig jaar. Volgens een woordvoerder van de taliban krijgt het land jaarlijks met korting benzine, diesel, gas en tarwe vanuit Moskou. Het importeren zou snel moeten beginnen.www.hln.be
De ene schurkenstaat helpt de andere. Lekker ironisch ook dat net de Taliban tegenwoordig besties is met het Russische regime.
Ondertussen blijft er aardgas uit die leiding lekken. Ook weer top voor het milieu natuurlijk. Niet dat Rusland daar van wakker ligt.
Wat het begin van de oorlog betreft: we denken vaak dat de noordelijke aanvalsas de intentie had om Kiev en andere steden te bezetten, maar is dat zo?
Wat gebeurde er nadien?
Was die noordelijke aanval dan alleen maar een pijnlijk falen of een duur doch succesvol afleidingsmanoeuvre om het zuiden en oosten te veroveren?
- 2 maart: Kherson gaf zich over, dus Rusland kreeg een stabiel bruggenhoofd op de westelijke over van de Dnjepr en controle over de rivierdelta
2. Wat de aanval van de noordelijke as betreft: ik blijf bij mijn standpunt dat het wellicht niet de intentie was van Rusland om Kiev in zijn geheel te bezetten. Daarvoor zijn simpelweg meer troepen nodig. 15 BTG's met ca. 12.000 manschappen is weinig om een miljoenenstad en de hele regio te besturen. I
3. Was die noordelijke as een dure operatie? Absoluut. Rusland sukkelde duidelijk met onderlinge communicatie, logistiek, bescherming van het luchtruim en de dominantie ervan. Vele problemen zijn vandaag nog altijd aanwezig en dat ze gaan nog véél leergeld moeten betalen. Maar ik denk nog altijd dat die aanval op het noorden Rusland de kans gaf om in het zuiden hun doelen te bereiken: de Krim ademruimte geven en een landbrug maken met de Donbas. Als ze heel Oekraïne willen bezetten is een totale mobilisatie nodig, maar als je ziet welke problemen en uitdagingen een gedeeltelijke mobilisatie oplevert gaat het Kremlin dat straatje niet verder willen bewandelen.
Je moet toch op vakantie geweest zijn in februari en maart 2022 om ondertussen niet te weten dat het 100% zeker de bedoeling was om Oekraïne compleet te annexeren?2. Ik ben er mee eens dat het bezetten van Oekraïne niet het originele doel was.
Je moet toch op vakantie geweest zijn in februari en maart 2022 om ondertussen niet te weten dat het 100% zeker de bedoeling was om Oekraïne compleet te annexeren?
Het was een expliciet stated doel van Putin, Oekraïne had geen bestaansrecht, de Oekraïense identiteit wordt uitgeroeid.
Daarnaast was US en UK intelligence die later geshared werd (en waarvan de eerdere info 100% correct bleek) duidelijk dat het doel was om zo snel mogelijk Kiev in te nemen, om zo snel de regering te onthoofden en de Oekraïense weerstand te breken.
Daarna zouden referenda komen om zo Oekraïne volledig in te lijven.
Niets van dit alles werd ooit ontkend door Rusland.