Dat het op dit moment niet duidelijk is wie of wat het heeft gedaan, daar ben ik het mee eens, maar nul incentive voor Rusland klopt nu ook wel weer totaal niet.
- Het kan een signaal zijn, om de angst en verdeeldheid in Europa te promoten, en naar Europese leiders. 'Als ze zoiets al kunnen, dan kunnen ze ook internetkabels saboteren,' dat soort dingen.
- Op deze manier sluiten ze de gastoevoer (die was al gesloten, maar die 'onderhoud' excuses blijven niet opgaan natuurlijk) zonder daar zelf voor verantwoordelijk te zijn. Daar waar het 'gewoon' sluiten van de gaskraan voor allemaal juridische rompslomp wegens het niet naleven van contracten en internationale verontwaardiging zou kunnen zorgen, zouden ze nu gewoon kunnen zeggen 'het waren wij niet, je hebt geen bewijs.'
- Het kan ook gewoon een dreigement zijn. Alsof er in de geschiedenis van de mensheid niet genoeg voorbeelden zijn van landen en regimes die geld verbranden of eigen doelwitten aanvallen om een punt te maken. Voorts is er al wel gebleken dat Rusland niet echt rationeel is in dit conflict.
- Rusland kan het ook gedaan hebben om de gasprijs omhoog te duwen.
- Het kan ook een soort verzekering zijn voor Poetin. Nu die leiding kapot is, is er minder reden voor een potentiële coup van machtige oligarchen, aangezien ze een belangrijke troefkaart kwijt zijn. Het gas kan op dit moment niet meer worden aangezet, zelfs al zouden ze het willen.
De ene reden is al waarschijnlijker dan de andere, en ik zeg niet dat ik 100% zeker ben dat Rusland het heeft gedaan, maar zeggen dat ze '0 incentive' hebben klopt ook niet.