Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Gasprijs is al terug gezakt naar 186 €/MWh.

Ik moet weer spontaan denken aan.
De goeie ouwe TVL heeft een antwoord op alles.

We zullen wel binnen paar dagen weten hoe en wat. 6 paginas van speculaties. Nog erger dan de discussie hier op het forum over het al dan niet aanwezig zijn van salmonella in de waterleiding.

Laatst bewerkt:
Nord Stream is toch nutteloze infrastructuur op dit moment en wellicht ook voor een heel lange tijd? Wanneer gaat Rusland er weer gas doorjagen? Het is geen zekerheid dat we na Poetin een gezellige zatte Boris gaan krijgen. De VS is hier altijd al tegenstander van geweest. Rusland heeft hier veel belang aan en Europa ook. Maar dan nog ... de FSB heeft al wat vreemdere dingen op haar palmares.

Toch relatief eenvoudig waarom Rusland gasvoorraad onzeker wil maken ookal zou dat financieel snijden in hun eigen vlees.

Hoe meer de Europese publieke opinie draait door stijgende gasprijzen, hoe minder steun er zal zijn voor Oekraïne.
Hun verlengde arm in Orban krijgt nu extra steun door de Italisaanse verkiezingsresultaten. Zal mij echt niet verbazen dat meer gematigde partijen in Europa hun voorkeur voor Zelenski gaan intrekken op lange termijn uit vrees voor populistische partijen als energieprijzen hoog blijven.

Rusland heeft een timer door blijvend durende sancties maar Oekraîne heeft ook een deadline gekregen door verkiezingen in Europese landen. Zie het Italiaans verkiezingsresultaat.

Toch relatief eenvoudig waarom Rusland gasvoorraad onzeker wil maken ookal zou dat financieel snijden in hun eigen vlees.

Hoe meer de Europese publieke opinie draait door stijgende gasprijzen, hoe minder steun er zal zijn voor Oekraïne.
Hun verlengde arm in Orban krijgt nu extra steun door de Italisaanse verkiezingsresultaten. Zal mij echt niet verbazen dat meer gematigde partijen in Europa hun voorkeur voor Zelenski gaan intrekken op lange termijn uit vrees voor populistische partijen als energieprijzen hoog blijven.

Rusland heeft een timer door blijvend durende sancties maar Oekraîne heeft ook een deadline gekregen door verkiezingen in Europese landen. Zie het Italiaans verkiezingsresultaat.
Ik denk niet dat we nog veel gas moesten verwachten via Nordstream 1, laat staan 2. De VS heeft een zeer overtuigend motief om dit uit te voeren omdat ze altijd al tegen Nordstream waren geweest. Biden heeft er in februari zelfs op gezinspeeld. Maar toch ben ik niet overtuigd dat de Amerikanen dit hebben gedaan. Waarom nu?

Ik denk dat we wel weten wie het heeft gedaan!

Ik denk niet dat we nog veel gas moesten verwachten via Nordstream 1, laat staan 2. De VS heeft een zeer overtuigend motief om dit uit te voeren omdat ze altijd al tegen Nordstream waren geweest. Biden heeft er in februari zelfs op gezinspeeld. Maar toch ben ik niet overtuigd dat de Amerikanen dit hebben gedaan. Waarom nu?
Biden had beter niets gezegd want zijn interview is viral aan het gaan :laugh:

Waarom het clipje linken? Het staat twee pagina's eerder.

Als Biden mysterieus doet in februari, gaan ze toch niet zo lomp zijn om het zelf op te blazen 8 maand later, zeker niet omdat de Duitsers dan pissig gaan doen. Het zijn de Russen om Biden zwart te maken en twijfel te zaaien.
En je denkt dat Biden nog weet wat hij in februari heeft gezegd? Ik denk dat hij nog steeds de trap van het podium aan het zoeken is ergens in New York.

Dat is echt wat ik dit jaar niet snap aan Putin.
Vroeger leek die zo'n strateeg:
- met simpele/goedkope desinformatie op het internet heeft hij het Westen verzwakt door bij te dragen aan Brexit, Trump, Le Pen, ...
- Krim ingepikt en de andere gebieden veroverd zonder veel tegenwerking (wat sancties waar ze kennelijk toch al 8 jaar mee konden leven)

En nu ineens alles zo verknoeid.
Gaskraan dichtdraaien voor/tijdens de zomer waardoor we mogelijkheden hadden om vervanging te zoeken en reserves aan te leggen voor de winter.
Het straalt allemaal zo'n wanhopigheid uit.
Ouder worden en beseffen dat de eer voor zijn opvolger is (lees was). Misschien is Poetin zelfs ongeneeslijk ziek (daar zijn geruchten over).

Had hij nog een beetje langer geduldig afgewacht, dan had hij het Westen mogelijk doen in elkaar storten, want de EU had zware oogkleppen op en hij had de EU echt in de TANG. MAAR hij had de tijd niet echt mee, daardoor viel hij vermoedelijk TE vroeg aan, waardoor hij dreigt zwaar te falen (worst case). Hij speelt zo'n beetje alles of niets om de geschiedenisboeken in te gaan. Voor Poetin is het letterlijjk buigen of barsten.

Alle ja, dat is mijn visie hier over.

Toevallig gisteren dat filmpje van Biden op Twitter gezien, ik vond het al vreemd dat iets uit februari uit de sloot gehaald werd en opeens in circulatie raakte. Makes sense natuurlijk indien Rusland hier achter zit.

Nordstream 1 & 2 saboteren. Tegelijkertijd het filmpje ("We will bring an end to Nordstream 2", zie hierboven) van Biden viraal laten gaan en hopen dat de energieprijzen vanaf morgen nogmaals door het plafond gaan. Resultaat is een verdeeldheid in het Westen creëren dat steeds groter wordt, omdat een deel van de Westerse bevolking de propaganda zal slikken als zoete koek ("Zie je wel dat het deel uitmaakt van een groter plan!") en het verzet en twijfel zal groeien tegen de eigen regeringen (die de prijsstijgingen niet onder controle krijgen).
Daarnaast de onafhankelijkheid van die 4 regio's in Oekraïne uitroepen ("97% stemde voor aansluiting bij Rusland") en misschien 'iets' vuil droppen/afschieten in Oekraïne als waarschuwing naar het Westen toe om aan te geven dat die 4 regio's best asap aan de Russen overgedragen worden.

Althans, dat is een scenario waar Rusland op hoopt, denk ik zo.

Ik denk spontaan terug aan de tekst van Holslag van vorige week:
Desinformatie en intimidatie. Poetin lijkt er nog steeds vanuit te gaan dat het rijke Westen sneller door de knieën gaat en in opstand komt tegen de politieke elite dan dat de Russische bevolking zich tegen het Kremlin keert. Rusland zal de komende tijd op alle mogelijke manieren proberen in te spelen op het zeer beperkte vertrouwen van Europese burgers in hun politiek, onrust te stoken en de politiek te ontwrichten teneinde de Westerse steun voor Oekraïne te breken.
Uitputting, intimidatie en demoralisatie zijn belangrijke bestanddelen van de Russische doctrine. Die worden gebruikt tegen Oekraïne, maar ook tegen Europa. Velen twijfelen over de zin van de oorlog in Oekraïne. Voor een stuk begrijp ik dat. Het doel van Rusland is echter net zozeer Europa (EU) te verzwakken en als machtigste Europese natie uit het conflict te komen. En na Rusland staan er nog vele anderen klaar om van de situatie te profiteren als Europa door de knieën gaat.

We mogen onze nu vijanden niet geven waar ze op rekenen: chaos en verdeeldheid. Dat zal de economische situatie ook alleen maar erger maken

Er zit altijd een gas in maar het is waarschijnlijk geen aardgas dat er in zit omdat die leiding nog nooit in dienst is geweest. De kans is groot dat het stikstof is want stikstof gebruikt men om systemen te inertiseren. Je wilt namelijk geen zuurstof in de leiding op het moment dat je er aardgas begint in te steken want dan krijg je een explosief mengsel in de leiding.
Ook tijdens een commission fase van zo'n project staat normaal gezien alles op stikstof, pas als alles opgeleverd is gaan ze er hydrocarbons inbrengen.

Zie hierboven.
Just, dat was ik eventjes vergeten. Maar waren daar ook al geen brokken in één van hun boosterstations? Was die nog effectief in dienst? Ik weet niet wat daar de procedures zijn op vlak van conserveren.
Puur speculatie van mijn kant maar kan het niet zijn dat men een inspectie heeft uitgevoerd van NS1 tijdens de stop?
Lijkt mij een ideaal moment om een PIG door de pijplijn te schieten voor wat metingen (wanddikte, lekdetectie, etc) en eventueel een reiniging uit te voeren.

Ben hier niet zeker van maar ik vermoed nu niet dat men die PIG verplaatst met aardgas. Lijkt me dat men deze door de pijplijn jaagt met stikstof kwestie van het makkelijker te maken die PIG achteraf te verwijderen in het station en om de kans op een potentiële ontsteking door de PIG zelf te weg te nemen tijdens het piggen.

edit:
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2446253-waarom-de-nord-stream-explosies-in-zee-zo-n-impact-hebben
Ik zou graag het filmpje willen aanbevelen. Geweldige uitleg over de kwetsbaarheid van onderzeese infrastructuur en hoe actueel dat in feite wel niet is.

Dit is journalistiek waar de Belgische rioolgazetten maar van kunnen dromen.

Laatst bewerkt:

Waarom zouden de Amerikanen het gedaan hebben? Volgens Der Spiegel heeft de CIA Duitsland al gewaarschuwd voor mogelijke sabotage op NS.

The exchange comes at the same moment that Germany magazine Der Spiegel has reported that the CIA warned Germany weeks ago of a coming attack on natural gas pipelines, Nord Stream 1 and 2, which transport natural gas Russia to Germany. Der Spiegel notes that Russia could have pulled off such the attack on the pipelines, but “It is difficult to see whether Russia or Ukraine could have an interest in such an incident.” Indeed, Russia could have restricted natural gas flows like it did earlier this month when it blamed an oil leak as the excuse, without blowing up the pipelines.

CIA warnte Bundesregierung vor Anschlag auf Ostsee-Pipelines

Es verdichten sich die Anzeichen für eine geplante Attacke gegen die beiden Nord-Stream-Gasleitungen. Nach SPIEGEL-Informationen gab es bereits im Vorfeld Hinweise darauf aus den USA.

Zou een beetje vreemd zijn dat de CIA Duitsland inlicht over toekomstige sabotage die ze zelf zouden aanrichten :p.

Terug
Bovenaan