Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

t dat ik denk dat ze het gedaan hebben, maar meer als Rusland volgens mij.
Zonder die leidingen moeten we op lange termijn veel meer gas van de VS importeren, aan heel hoge prijzen.
Rusland en de EU hebben nu niet meer de mogelijkheid om het te hervatten.
Ik zie niet wat Rusland hier te winnen heeft. Zij hadden al sowieso volledige controle over de toevoer.

De VS gaat op een moment dat het tij iets of wat lijkt te keren onderhandse sabotage uitvoeren op Europese infrastructuur. Zucht.

Dit is Rusland die laat zien dat ze in staat zijn om ongecontesteerd binnen onze grenzen materieel toe te slaan.

Het past volledig in de machtspsychologie van Rusland.

De VS gaat op een moment dat het tij iets of wat lijkt te keren onderhandse sabotage uitvoeren op Europese infrastructuur. Zucht.

Dit is Rusland die laat zien dat ze in staat zijn om ongecontesteerd binnen onze grenzen materieel toe te slaan.

Nord Stream is toch nutteloze infrastructuur op dit moment en wellicht ook voor een heel lange tijd? Wanneer gaat Rusland er weer gas doorjagen? Het is geen zekerheid dat we na Poetin een gezellige zatte Boris gaan krijgen. De VS is hier altijd al tegenstander van geweest. Rusland heeft hier veel belang aan en Europa ook. Maar dan nog ... de FSB heeft al wat vreemdere dingen op haar palmares.

Inderdaad. Echt geen toeval dat dit gebeurt in de week dat de Baltic pipeline operationeel wordt en dat Bloomberg aankondigt dat Europa klaar is voor een winter zonder Russisch gas.

Laatst bewerkt:

Het kan zijn dat ik iets niet snap van hoe die gasleidingen werken maar heeft dit voor Rusland niet gewoon een optie weggenomen? Ze hadden al volledige controle over hoeveel gas ze wouden aanbieden via die pijpleidingen, nu hebben ze die optie niet langer. Dat lijkt me op het eerste zicht op geen enkele manier een win voor Rusland. Er is genoeg Europese infrastructuur die ze kunnen beschadigen waarmee ze zichzelf niet in de voet schieten, ze hadden ook een andere pijplijn kunnen beschadigen, zoals de nieuwe lijn van Noorwegen naar Polen, die daar ook in buurt loopt, dat was een kleine ramp geweest voor Europa.

Het is pure speculatie maar ik zie echt niet goed in wat Rusland hier precies mee te winnen zou hebben. Het zou al een black flag operatie moeten zijn.

Het toont aan dat er sabotage in het spel is, het is niet zeker of die nu gaat stoppen met die pijpleidingen of als het nog verder gaat gaan. Iemand die gas nodig heeft heeft een heel valabele reden om meer te bieden nu.
Looks like Kremlin. Smells like Kremlin. Maybe it is Kremlin!!!
Neen hoor. Ik denk dat het Belgisch leger hier achter zit. Tinne heeft gezegd dat er max cap op de gasprijs moet komen, de Duitsers zijn daar tegen, en zij zal hen op hun knieën dwingen door alle Duitse gasinfrastructuur te vernielen.

Om gewoon maar even te zeggen, we weten niet wat er gebeurd is, speculeren heeft niet zoveel nut.

ze hadden ook een andere pijplijn kunnen beschadigen, zoals de nieuwe lijn van Noorwegen naar Polen, die daar ook in buurt loopt, dat was een kleine ramp geweest voor Europa.

Dat zou een regelrechte oorlogsverklaring betekenen. Het gaat hun om de dreiging dat die pijplijn naar Polen vernietigd kan worden. Ook al zullen ze staalhard ontkennen dat ze er iets mee te maken hebben. Enfin, denk ik he.

Neen hoor. Ik denk dat het Belgisch leger hier achter zit. Tinne heeft gezegd dat er max cap op de gasprijs moet komen, de Duitsers zijn daar tegen, en zij zal hen op hun knieën dwingen door alle Duitse gasinfrastructuur te vernielen.

Om gewoon maar even te zeggen, we weten niet wat er gebeurd is, speculeren heeft niet zoveel nut.
Dat doet er zelfs niet toe, gewoon al het feit dat er waarschijnlijk sabotage aan de gang is, het hoeft niet zeker te zijn, is op zich al een rationeel argument om meer te bieden op gas.

Voorlopig is het allemaal maar speculatie he...

Even wat verder onderzoek afwachten, want op zich is het voor alle partijen vooral een vreemde timing indien het werkelijk om sabotage gaat.
Nu ja, er is wel altijd al 1 partij geweest waar de logica ver weg is de voorbije maanden/jaren dus wie weet :unsure:

Het kan zijn dat ik iets niet snap van hoe die gasleidingen werken maar heeft dit voor Rusland niet gewoon een optie weggenomen? Ze hadden al volledige controle over hoeveel gas ze wouden aanbieden via die pijpleidingen, nu hebben ze die optie niet langer. Dat lijkt me op het eerste zicht op geen enkele manier een win voor Rusland. Er is genoeg Europese infrastructuur die ze kunnen beschadigen waarmee ze zichzelf niet in de voet schieten, ze hadden ook een andere pijplijn kunnen beschadigen, zoals de nieuwe lijn van Noorwegen naar Polen, die daar ook in buurt loopt, dat was een kleine ramp geweest voor Europa.

Het is pure speculatie maar ik zie echt niet goed in wat Rusland hier precies mee te winnen zou hebben. Het zou al een black flag operatie moeten zijn.

De markt beïnvloeden.

Met een pijpleiding is er altijd de mogelijkheid om te gas leveren, ondanks dat Rusland momenteel de kraan heeft dichtgedraaid.

Door de pijpleiding buiten werking te stellen, neemt men het mogelijke aanbod van gas volledig weg.

NS2 is nooit officieel in gebruik genomen en bij de inval van Oekraine eerder dit jaar heeft Duitsland ook de certificatie ingetrokken waardoor het niet mogelijk is voor Rusland om gas te leveren via NS2 tot Duitsland van gedachte veranderd.
Bizar dat daar uberhaupt gas inzit.
Er zit altijd een gas in maar het is waarschijnlijk geen aardgas dat er in zit omdat die leiding nog nooit in dienst is geweest. De kans is groot dat het stikstof is want stikstof gebruikt men om systemen te inertiseren. Je wilt namelijk geen zuurstof in de leiding op het moment dat je er aardgas begint in te steken want dan krijg je een explosief mengsel in de leiding.
Ook tijdens een commission fase van zo'n project staat normaal gezien alles op stikstof, pas als alles opgeleverd is gaan ze er hydrocarbons inbrengen.
Even terzijde: lekkend aardgas is vreselijk slecht voor de planeet :frown:

Maar bon, menselijke acties die de planeet om zeep helpen, het is niks nieuws onder de zon...
Zie hierboven.

Er zit altijd een gas in maar het is waarschijnlijk geen aardgas dat er in zit omdat die leiding nog nooit in dienst is geweest. De kans is groot dat het stikstof is want stikstof gebruikt men om systemen te inertiseren. Je wilt namelijk geen zuurstof in de leiding op het moment dat je er aardgas begint in te steken want dan krijg je een explosief mengsel in de leiding.
Ook tijdens een commission fase van zo'n project staat normaal gezien alles op stikstof, pas als alles opgeleverd is gaan ze er hydrocarbons inbrengen.

Zie hierboven.

Maar NS1 is ook beschadigd? Die is toch wel al in gebruik geweest?

Of gebruiken ze ook stikstof indien ze weten dat zo'n leiding een bepaalde tijd dicht zal moeten?

Maar als de Palestijnen, Syriërs, Irakezen en Afghanen dit doen, zijn het allemaal barbaarse terroristen die tegen de democratie zijn.
Misschien eerst jezelf even informeren voor je zoiets neerpent? Je vergelijking gaat al niet op omdat Oekraïne werd aangevallen door een ander land = oorlog, en geen terrorisme. En verder was er in Irak en Afghanistan een democratisch verkozen regime (verkiezingen onder internationale controle), de mensen die wij terroristen noemende bestreden deze democratisch verkozen regering met geweld en terroriseerden hun burgers. Die zijn dus tegen de democratie, is dat zo moeilijk om dat te begrijpen? Of heb jij vrije nieuwe verkiezingen in Afghanistan gezien na de machtsovername door de Taliban?
In Syrië was er de Al-Nusra beweging burgerdoelwitten target met het oog zoveel mogelijk slachtoffers te maken. Dat is terrorisme, en bovendien streden zij niet om verkiezingen los te weken in Syrië...

Terug
Bovenaan