Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Waarom zou Kremlin dit doen? Die gas stroomt daar niet door zonder Rusland hun wil.
Zoals ik al een paar posts geleden heb gezegd. Toevallig is deze week de nieuwe pijplijn tussen Noorwegen en Polen in werking gesteld. Ik kan het nergens op stoelen uiteraard, maar momenteel is mijn gok dat Rusland hiermee wil dreigen dat ook die pijpleiding er aan kan gaan. Zonder natuurlijk werkelijk toe te geven dat zij de ontploffingen van deze week veroorzaakt hebben.

Zoals ik al een paar posts geleden heb gezegd. Toevallig is deze week de nieuwe pijplijn tussen Noorwegen en Polen in werking gesteld. Ik kan het nergens op stoelen uiteraard, maar momenteel is mijn gok dat Rusland hiermee wil dreigen dat ook die pijpleiding er aan kan gaan. Zonder natuurlijk werkelijk toe te geven dat zij de ontploffingen van deze week veroorzaakt hebben.

Dat is wel heel ver gezocht imo

Dat is wel heel ver gezocht imo
Vind ik eigenlijk totaal niet. Zelfs quasi voor de hand liggend. Nordstream 1 & 2 zijn voor de Russen toch al een verloren zaak. Hun gas gaan ze in Europa niet meer kwijt kunnen. Wat rest er hun dan nog? Andere aanvoerlijnen saboteren die de prijs hoog houden voor Europa in de hoop dat er uiteindelijk toch barsten in het Westers blok komen.

Die ontploffingen zijn trouwens gebeurd in de buurt waar die Baltic pipeline de Nordstreams kruist.

Laatst bewerkt:
Zou eigenlijk iedereen kunnen zijn op dit moment.

Rusland: Wat psychologische oorlogsvoering
Europa: Duidelijk teken van "hierse, ge kunt den boom in met ulle gas. Is het duidelijk dat we er geen ziel meer om geven dat ge de gaskraan al dan niet opendraait?"
VS: Om meer LNG te verkopen en het nog wat de doen escaleren

of..mss één of andere burgerorganisatie..hoewel ik vermoed dat die verbinding veel te diep ligt om met normale apparatuur naartoe te duiken.
Oekraïne zelf heeft er misschien nog het meest mee te winnen: Als de pijplijnen voor lagere tijd uitgeschakeld zijn dan is de meest waarschijnlijke reden waarom Europa steun aan Oekraïne zou afbouwen meteen verdwenen.

Laatst bewerkt:
Ook al gezien, maar ik vind dat nu eens veel ongeloofwaardiger. Ik zie niet in wat de USA daar in de huidige situatie mee zou kunnen bereiken.

Niet dat ik denk dat ze het gedaan hebben, maar meer als Rusland volgens mij.
Zonder die leidingen moeten we op lange termijn veel meer gas van de VS importeren, aan heel hoge prijzen.
Rusland en de EU hebben nu niet meer de mogelijkheid om het te hervatten.
Ik zie niet wat Rusland hier te winnen heeft. Zij hadden al sowieso volledige controle over de toevoer.

Misschien kan Rusland net hiermee bewust het sentiment verspreiden dat de VS hier wel eens achter zou kunnen zitten en zo voor verdeeldheid zorgen bij de Europese bevolking?

Niet dat ik denk dat ze het gedaan hebben, maar meer als Rusland volgens mij.
Zonder die leidingen moeten we op lange termijn veel meer gas van de VS importeren, aan heel hoge prijzen.
Rusland en de EU hebben nu niet meer de mogelijkheid om het te hervatten.
Ik zie niet wat Rusland hier te winnen heeft. Zij hadden al sowieso volledige controle over de toevoer.

Mij lijkt het saboteren van de Nordstreams an sich op vandaag geen direct voordeel aan welk van de partijen dan ook te geven. Maar de onzekerheid en malaise die er uit voortvloeit, dat lijkt me het soort van resultaat te zijn dat in lijn ligt met alle andere Russische bemoeienissen in het Westen.

Hoe je het ook draait of keert. In andere tijden was dit een oorlogsverklaring. Dat moet btw toch uitgevoerd zijn door een submarine anders kunnen ze toch tracen? En hoe krijg je daar wat lekken in zonder heel de boel te doen ontploffen ? Klein caliber ?

De eerste resultaten van het referendum over aansluiting bij Rusland in de Kherson regio zijn binnen. Tegen alle verwachtingen in stemt maar liefst 96% van de inwoners voor aansluiting bij Rusland.

Vluchten om dienstplicht te ontlopen, zeker in tijden van oorlog, is nu wel iets dat waarschijnlijk al even oud is als dienstplicht zelf, Rusland is zeker niet "first" op dat vlak. (kijk bvb naar Amerikanen die tijdens de vietnamoorlog naar Canada gevlucht zijn)

Klopt, ik was wat te snel met het te posten en had niet even teruggedacht in de tijd.
Doch, snel googlen leert dat in 10 jaar tijd er misschien 100k-150k Amerikanen de legerdienst ontvluchtten. Nu heb je er al dubbel zoveel op een week tijd.

Russische economie blijft onderuit gaan.

Sinds februari heeft men hun economie nog wat kunnen oppompen.

Maar de nodige truken zullen ondertussen wel op zijn.

Terug
Bovenaan