Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Dat gaat pas gebeuren als een van beide partijen ontegensprekelijk in een hoek is gedreven. De dreigementen van Poetin zijn wel niet mals:

Als je het zo leest wordt de oorlog opengetrokken: van een speciale militaire operatie tegen "Oekranazi's" naar een oorlog tegen de NAVO. Ik denk niet dat Poetin het gaat wagen om uit te halen tegen een NAVO-lidstaat, maar hij ziet in dat hij de klus niet kan klaren met een leger in vredestijd. Ook wel logisch: Oekraïne krijgt zeer veel wapens en andere hulp van het Westen, dus de perceptie leeft inderdaad dat Oekraïne op dit moment bloed voor Westerse belangen. Daar moet je wel bij bedenken dat een door Rusland bezet Oekraïne aan een sneltempo zal worden gerussificeerd, net zoals dat in China gebeurt door Han-Chinezen. De Oekraïense cultuur wordt dan niet vernietigd, maar wel gereduceerd naar een folkloristisch verschijnsel. Dit is voor Oekraïne zelf wel degelijk een existentiële oorlog.
Bloed voor westerse belangen ?
Dat is wat putin er van maakt, die oekraniers willen hun land in de eerste plaats gewoon verdedigen en krijgen ze wapens van het westen zullen ze het zeker gebruiken.

- 'Het Westen wil ons land vernietigen'
- Gedeeltelijke mobilisatie
- 'We zullen al onze middelen gebruiken om ons volk te verdedigen.'

Klinkt een beetje als "We gaan nog niet full force, maar we maken het volk warm (d.m.v. propaganda) voor wat er aan de hand is en wat er mogelijk komen gaat als de gedeeltelijke mobilisatie niet het gewenste effect heeft."

Er was steeds sprake van soldaten uit dun bevolkte gebieden te halen en daarnaast Moskou en andere grootsteden te sparen (ook qua info over het slagveld?). Benieuwd wat het volk nu gaat doen na deze speech. Volgzaam zijn of durven ze het aan om in opstand te komen?

Ik stel me de vraag of het westen voldoende nadenkt over een firdt strike.
Niemand wil een nucleaire oorlog hier, logisch.
Maar als die oorlog er komt heb je een enorm voordeel als je de andere voor bent. Gekende nuclaire sites in Rusland raken zo voor een veel kleinere terugslag zorgen.

Ik maak me soms zorgen dat het westen zo hard in moraliteit en defensie berust dat ze het bovenstaande vergeten.
Dat zou ik echt waanzinnig vinden. Bij een totale nucleaire oorlog is er weinig tot geen voordeel aan de eerste zijn, aangezien vrijwel alle nucleaire landen vergeldingswapens hebben op locaties die niet te bereiken zijn (duikboten, geheime locaties, ...) en die dan zullen afvuren. Dat is heel het concept van MAD. Je kan dan gokken dat Rusland zo slecht onderhouden is dat die niet kunnen vergelden, maar dat is absoluut geen gok die ik wil nemen. Je hebt echt niet veel raketten nodig om de wereld om zeep te helpen hoor.

Om nog maar te zwijgen over de politieke fallout en het wespennest dat je daarmee opent. Laat al die kernwapens maar in hun silo's.

Ik vraag me soms af of het niet gewoon beter is om zelf de aanval in te zetten tegen Rusland, ipv te wachten en te zien of Putin nu echt aan het bluffen is of niet.

Het is toch duidelijk dat er altijd wel iets zal zijn met die man. Overwint hij Oekraïne, dan gaat hij gewoon door met andere ex-ussr staten in te nemen. Verliest hij Oekraïne, dan zal hij wegens gezichtsverlies ook wel ergens anders toe slaan.

En laat ons wel wezen. Rusland is nu wel een groot land, maar wel erg dun bevolkt, dus lijkt me nu niet meteen een te duchten tegenstander.

Dat zou ik echt waanzinnig vinden. Bij een totale nucleaire oorlog is er weinig tot geen voordeel aan de eerste zijn, aangezien vrijwel alle nucleaire landen vergeldingswapens hebben op locaties die niet te bereiken zijn (duikboten, geheime locaties, ...) en die dan zullen afvuren. Dat is heel het concept van MAD. Je kan dan gokken dat Rusland zo slecht onderhouden is dat die niet kunnen vergelden, maar dat is absoluut geen gok die ik wil nemen. Je hebt echt niet veel raketten nodig om de wereld om zeep te helpen hoor.

Om nog maar te zwijgen over de politieke fallout en het wespennest dat je daarmee opent. Laat al die kernwapens maar in hun silo's.
Dit toch wel. Ze noemen een kernwapen niet voor niets een massavernietigingswapen. Hiroshima en Nagasaki werden getroffen door een wapen van 15 kt met honderdduizenden slachtoffers tot gevolg. De impact en fallout van een modern wapen is een veelvoud ervan. Daar ga je niet licht mee om.

Ik vind het wel een zeer zwakke maatregel van Putin: gedeeltelijke mobilisatie.
Wil de bevolking niet tegen zich in het harnas jagen, maar of het voldoende gaat zijn, valt te betwijfelen.
Ik vraag me af:
- wie gaat die gemobiliseerden trainen? Hun trainers worden al maanden aan het front ingezet. Hoeveel schieten er daar nog van over?
- hoeveel training gaan ze krijgen? Infanterie heeft weken tot maanden nodig, artillerie of tank bemanningen nog heel wat meer denk ik, om effectief te werken.
- welke wapens gaan ze krijgen? Als je moet gaan shoppen bij Iran, Noord-Korea en xxxStan, ziet het er niet goed uit voor de Russen.
- EDIT: en vooral: wie gaan de bevelhebbers zijn? Huidige bevelhebbers stellen niet veel voor qua taktieken. Gaat moeilijk uit die nieuwe rekruten kunnen komen.

Reuters is providing some snap quotes from Russia’s defence minister on what the partial mobilisation entails. It reports he has said:

• It applies to those with previous military experience.
  • People who served as conscripts or students are not being called up.
  • People called up will receive training before being deployed.
  • Russia has huge resources, 25 million people, of whom 300,000 reserves will be called up.
Ze zouden dus wel ervaring moeten hebben, maar dat is dus ervaring in het Russisch leger.
Daar is al van bewezen dat de taktieken niet veel voorstellen tov een Westers getraind leger.

Komende maand(en) geeft deze maatregel dus geen versterking aan het front. Tijd voor Oekraïne om nog meer gebied te heroveren voor de winter invalt.

Laat ons hopen dat met deze maatregel de steun in Rusland voor deze oorlog zakt.

Laatst bewerkt:
Dat wordt toch een ramp voor Rusland, 300 000 duizend extra soldaten volgens Putin die je moet bewapenen , voeden en trainen en betalen. Daarnaast zijn dat waarschijnlijk jonge mannen die ze uit hun fabrieken halen waardoor hun economie nog harder gaat instuiken.

Dit voelt meer en meer aan als het begin van het einde van Putin...

Putin die zegt dat Rusland momenteel vecht tegen het gehele Westerse militaire apparaat.

Het is wederom krankzinnig om te denken dat (armstoelgeneraal Avi) de voltallige NAVO met conventionele oorlogsvoering op een maand tijd in Moskou kan staan, maar dat de veiligheid op het gehele Europese continent perpetueel gegijzeld zal blijven door een psychopaat zuiver omdat hij ergens wat roestige kernkoppen heeft staan in de Oeral.

Putin said he would use “all means available to us” and that those who are trying to use nuclear blackmail against Russia will find the tables can be turned against them. He explicitly said “I’m not bluffing.”
Als je moet zeggen dat je niet bluft, dan ben je per definitie aan het bluffen.

In ivm de nucleaire chantage: wat een projectie!

Ze zouden dus wel ervaring moeten hebben, maar dat is dus ervaring in het Russisch leger.
Daar is al van bewezen dat de taktieken niet veel voorstellen tov een Westers getraind leger.

Komende maand(en) geeft deze maatregel dus geen versterking aan het front. Tijd voor Oekraïne om nog meer gebied te heroveren voor de winter invalt.

Laat ons hopen dat met deze maatregel de steun in Rusland voor deze oorlog zakt.

Misschien gebruiken ze niet de meest moderne wapens en technieken, maar het overwicht in manschappen (300.000) in een klein gebied(?) inzetten kan wel degelijk zorgen voor een terugdringen van de Oekraïners, lijkt me.

Misschien gebruiken ze niet de meest moderne wapens en technieken, maar het overwicht in manschappen (300.000) in een klein gebied(?) inzetten kan wel degelijk zorgen voor een terugdringen van de Oekraïners, lijkt me.
Ben ik toch niet zo zeker van.
Die manschappen moeten wapens hebben.
Mitrailleurs genoeg waarschijnlijk, maar als je daarmee terrein moet veroveren, dan gaan er zeer veel sneuvelen.
Voor/tot de zomer hebben ze terrein veroverd via artillerie. Hebben ze daar nog genoeg van? Dat betwijfel ik ten zeerste. En ik durf te beweren dat met alle Westerse lange afstand en precisie wapens Oekraïne daar nu een voordeel heeft.

Contracten van huidige manschappen in het leger worden voor onbepaalde duur verlengd:

Zal het sentiment tegen de oorlog ook nog wat voeden.

Ben ik toch niet zo zeker van.
Die manschappen moeten wapens hebben.
Mitrailleurs genoeg waarschijnlijk, maar als je daarmee terrein moet veroveren, dan gaan er zeer veel sneuvelen.
Voor/tot de zomer hebben ze terrein veroverd via artillerie. Hebben ze daar nog genoeg van? Dat betwijfel ik ten zeerste. En ik durf te beweren dat met alle Westerse lange afstand en precisie wapens Oekraïne daar nu een voordeel heeft.

Contracten van huidige manschappen in het leger worden voor onbepaalde duur verlengd:

Zal het sentiment tegen de oorlog ook nog wat voeden.

300.000 manschappen, dat zijn er meer dan dat er nu in Oekraïne ingezet zijn.
De vraag is natuurlijk hoe snel die ter plaatse inzetbaar zijn.

Hopelijk voedt het de drang bij de bevolking om zich te verzetten.
Maar in hoeverre is de bevolking echt onder invloed van de propaganda en voedt dat net het sentiment om het land met alle middelen te verdedigen?

Bwa, dit is oorlog in de 21e eeuw. Vooral technologie speelt een gigantisch grote rol.
Als die 300.000 allemaal infanterie zijn (bij gebrek aan materieel, bv. tanks), is dat kanonnenvlees :unsure:

Ik hoop vooral dat dit intern in Rusland voor onrust gaat zorgen. De eerste tekenen zijn er al (enkele publieke figuren die openbaar oproepen om de oorlog te stoppen). Ongeveer een eeuw geleden waren het net terugkerende soldaten die zich samen met het volk tegen de tsaar keerden.

Uiteraard weten we niet waar dat zou eindigen. Mooi zal het in ieder geval niet worden... maar het lijkt me wel een mogelijke uitkomst.

Duikboten, daar hebben ze er niet veel van.
Geheime locaties? Als je kijkt hoe goed het westen op de hoogte is van hun doen en laten twijfel ik daar steek over.

Ik vrees vooral dat er een moment gaat komen dat Putin het first strike bevel geeft en dat we alleen maar kunnen reageren. De schade zou veel veel groter zijn.

Geheime locaties? Als je kijkt hoe goed het westen op de hoogte is van hun doen en laten twijfel ik daar steek over.

Ik vrees vooral dat er een moment gaat komen dat Putin het first strike bevel geeft en dat we alleen maar kunnen reageren. De schade zou veel veel groter zijn.

Gesteld dat we al die locaties zouden kennen.
Denk je dat elk afgevuurde bom 100% zal raken. Zoja, wat denk je dat na die aanval de bondgenoten van Rusland gaan doen?
Of ga je die ook ineens allemaal preventief aanvallen en even een paar miljoen mensen omleggen?

qua armchair general uitspraken kan dit wel tellen natuurlijk.
Ik heb toch liever dat ze dat 'berekend risico' niet nemen.

Gesteld dat we al die locaties zouden kennen.
Denk je dat elk afgevuurde bom 100% zal raken. Zoja, wat denk je dat na die aanval de bondgenoten van Rusland gaan doen?
Of ga je die ook ineens allemaal preventief aanvallen en even een paar miljoen mensen omleggen?
En wat andersom? Ik ben niet aan het stellen dat we nu maar gewoon even nukes moeten afvuren. Die optie moet echter wel erkend worden en op de tafel liggen.

Ik vind het beangstigend dat niemand hier het voordeel van first strike lijkt te zien. Ik hoop enkel dat de mensen in charge daar rekening mee houden.

Rusland heeft op dit moment 13 actieve SSBN's, de VS heeft er 14 ronddobberen (Ohio-class). Zowel Rusland als de VS (en bondgenoten) zullen die wel monitoren als ze de havens verlaten, maar zodra die onder water verdwijnen wordt dat moeilijk.

En wat andersom? Ik ben niet aan het stellen dat we nu maar gewoon even nukes moeten afvuren. Die optie moet echter wel erkend worden en op de tafel liggen.

Ik vind het beangstigend dat niemand hier het voordeel van first strike lijkt te zien. Ik hoop enkel dat de mensen in charge daar rekening mee houden.

First strike klinkt allemaal mooi als dat al je problemen zou oplossen maar dat is niet het geval, het escaleert alleen maar naar een scenario waarbij je eindigt met een vernietiging van (een deel van) de aarde en haar bevolking.
Rusland is geen klein landje dat alleen in de wereld staat en dat je even kan plat bombarderen en waarmee dan al je problemen opgelost zijn.

Terug
Bovenaan