het was nacht, redelijk wat mensen in de comments die zeggen dat dit doodnormaal is.NAVO is voorzichtig:
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
het was nacht, redelijk wat mensen in de comments die zeggen dat dit doodnormaal is.NAVO is voorzichtig:
Ik maak er niet meer van dan het is, is waarschijnlijk combinatie van voorzichtigheid en Putin waarschuwen, maar denk je nu echt dat de NAVO geen enkel vliegtuig heeft vliegen in die buurt omdat het nacht is? Ik ben vrij zeker dat daar 24/7 een AWACS rondvliegt, zeker op zo'n cruciaal moment als nu.het was nacht, redelijk wat mensen in de comments die zeggen dat dit doodnormaal is.
Gedeeltelijke mobilisatie van de huidige reserves met recente militaire opleiding.
Het mankrachtprobleem is opgelost door die gedeeltelijke mobilisatie, maar dat zorgt er niet voor dat die op een week tijd aan het front staan. En de druk op Oekraïne om het offensief te hervatten moet nu toch ook wel hoog zijn.Niets nieuws precies? Ze zullen nog steeds het "moederland" beschermen als het bedreigd wordt met alles wat ze hebben.
Gedeeltelijke mobilisatie van de huidige reserves met recente militaire opleiding.
Ik denk dat dat ook weer meer kanonnenvlees gaat zijn inderdaad. 't Is niet dat die allemaal gaan van het zelfde kaliber zijn als beroepsmilitairen.Als er van de mobilisatie een behoorlijk aantal slecht getrained zijn en sterven dan gaat de interne onrust zooooooo groot worden.
Het zal wellicht niet gaan om 5000 man en "recente militaire training" zal ook wel breed geïnterpreteerd worden, maar het gaat zeker niet om de theoretische twee miljoen die aan het front gaan staan. Too little, too late allicht. Als ze aan de 100.000 reservisten zouden komen, is dat wel een serieuze boost maar dan zit je nog met dat munitieprobleem. Wordt er ook overgeschakeld naar een oorlogseconomie? Ik heb maar een stuk van de speech kunnen zien.Wat niks voorstelt volgens deze link:
![]()
Explainer on Russian Conscription, Reserve, and Mobilization
The Russian military is a hybrid format combining a traditional cadre-and-reserve conscript system and a contract-professional system. While the Russian Army has made efforts to professionalize its ranks, particularly in the last 15 years, it remains reliant on conscripts, both for its...www.understandingwar.org
The Russian reserve has over two million former conscripts and contract servicemen on paper, but few are actively trained or prepared for war.[11] Historically, only 10 percent of reservists receive refresher training after completing their initial term of service.[12] Russia lacks the administrative and financial capacity to train reservists on an ongoing basis. According to a 2019 RAND analysis, Russia only had 4,000 to 5,000 troops in what would be considered an active reserve in the Western sense, meaning soldiers attending regular monthly and annual training.[13] Russian Defense Minister Sergey Shoigu has repeatedly stated that the Russian Armed Forces hoped to have 80,000-100,000 active reserve members.[14]
...
The Russian Armed Forces sought to create exclusively reservist units but likely did not accomplish its goals due to low engagement.[21] The Russian Defense Ministry hoped to recruit more than 100,000 reservists starting in August 2021, but it is unlikely the Kremlin was able to achieve its goals on such a short timeline.
Het zal wellicht niet gaan om 5000 man en "recente militaire training" zal ook wel breed geïnterpreteerd worden, maar het gaat zeker niet om de theoretische twee miljoen die aan het front gaan staan. Too little, too late allicht. Als ze aan de 100.000 reservisten zouden komen, is dat wel een serieuze boost maar dan zit je nog met dat munitieprobleem. Wordt er ook overgeschakeld naar een oorlogseconomie? Ik heb maar een stuk van de speech kunnen zien.
Dat lijkt me ook het gewenste scenario voor Moskou. Dus nogmaals: de druk ligt wel hoog bij Kiev om een beslissend offensief uit te voeren tegen dat de winter valt en dat is ook een gok.Lijkt mij dat Rusland gaat proberen om stand te houden tot de echte winterkou invalt. Front zal dan nauwelijks nog bewegen en dat geeft hen tijd om die reservisten te trainen en in te zetten tegen dat het lente wordt.
Dat lijkt me ook het gewenste scenario voor Moskou. Dus nogmaals: de druk ligt wel hoog bij Kiev om een beslissend offensief uit te voeren tegen dat de winter valt en dat is ook een gok.
Revanchistische Russen kunnen moeilijk om met verlies, ik denk niet dat Poetin de man van toegevingen is. Er is ook nog geen sprake van onrust in Rusland, enkel wat kleine daden van verzet.Of misschien dat de winter ook alle hoofden laat afkoelen en er eens echt onderhandeld wordt? Het zal ijdele hoop zijn zeker...
Onderhandelen? Als Rusland iets heeft bewezen is dat hun woord minder dan niets waard is. Alles wat ze ooit afgesproken hebben hebben ze vroeg of laat (en eerder vroeg dan laat) carrement met de voeten getreden.en er eens echt onderhandeld wordt
Dat gaat pas gebeuren als een van beide partijen ontegensprekelijk in een hoek is gedreven. De dreigementen van Poetin zijn wel niet mals:Onderhandelen? Als Rusland iets heeft bewezen is dat hun woord minder dan niets waard is. Alles wat ze ooit afgesproken hebben hebben ze vroeg of laat (en eerder vroeg dan laat) carrement met de voeten getreden.
Russisch president Vladimir Poetin heeft woensdagochtend dan toch gespeecht, nadat een aangekondigde toespraak dinsdag werd uitgesteld. 'Het Westen wil ons land vernietigen', haalde Poetin zwaar uit. 'Het heeft geprobeerd om het Oekraïense volk als kanonnenvlees te gebruiken.'
'Het is ons doel om de Donbas te bevrijden', verwees Poetin naar de door Rusland bezette regio in Oekraïne. 'Ik heb de regering bevolen om een wettelijk kader te creëren voor de vrijwilligers die daar vechten. De meeste mensen daar willen niet leven onder het bewind van neonazi's. We hebben het morele recht niet om hen op te offeren.'
Poetin kondigde daarbij aan een decreet getekend te hebben voor een gedeeltelijke mobilisatie van de 2 miljoen man sterke reserve van het Russische leger. 'De mobilisatieacties zullen vanavond beginnen', aldus de president. Volgens het ministerie van Defensie zullen zo'n 300.000 soldaten opgeroepen worden.
'Tegen het Westen zeg ik: we hebben veel wapens om terug te slaan', besloot Poetin. 'Dit is geen bluf. We zullen al onze middelen gebruiken om ons volk te verdedigen.'